1947 års järnvägsutredning uppdrog den 19:e december år 1947 åt en expertdelegation att närmare undersöka och kostnadsberäkna två av de organisationsformer som skulle kunna införas vid ett helt förstatligat järnvägsnät; den dåvarande organisationsformen tillämpad på sex distrikt samt en organisationsform med tolv distrikt, där distrikts- och sektionsledning sammansmälts till en enhet. Undersökningen utvidgades i april och juli 1948 med ytterligare två organisationsformer rörande indelningen i åtta respektive sju distrikt. Decentralisering och förenklingar inom förrådsavdelningen och huvudverkstäderna skulle dessutom prövas och sedermera genomföras - beslutsrätter och ansvar skulle föras över till distrikten, till en mer lokal nivå. Delegationen uppmanades även meddela förslag på ändrad organisation för de elektrotekniska arbetsområdena (exempelvis signalingenjören, telegrafen, etc).
Arkivhistorik
1947 års järnvägsutredning uppdrog den 19:e december år 1947 åt en expertdelegation att närmare undersöka och kostnadsberäkna två av de organisationsformer som skulle kunna införas vid ett helt förstatligat järnvägsnät; den dåvarande organisationsformen tillämpad på sex distrikt samt en organisationsform med tolv distrikt, där distrikts- och sektionsledning sammansmälts till en enhet. Undersökningen utvidgades i april och juli 1948 med ytterligare två organisationsformer rörande indelningen i åtta respektive sju distrikt. Decentralisering och förenklingar inom förrådsavdelningen och huvudverkstäderna skulle dessutom prövas och sedermera genomföras - beslutsrätter och ansvar skulle föras över till distrikten, till en mer lokal nivå. Delegationen uppmanades även meddela förslag på ändrad organisation för de elektrotekniska arbetsområdena (exempelvis signalingenjören, telegrafen, etc).
Kontroll
Skapad
2006-11-13 00:00:00
Senast ändrad
2018-12-12 13:49:36
1947 års järnvägsutredning uppdrog den 19:e december år 1947 åt en expertdelegation att närmare undersöka och kostnadsberäkna två av de organisationsformer som skulle kunna införas vid ett helt förstatligat järnvägsnät; den dåvarande organisationsformen tillämpad på sex distrikt samt en organisationsform med tolv distrikt, där distrikts- och sektionsledning sammansmälts till en enhet. Undersökningen utvidgades i april och juli 1948 med ytterligare två organisationsformer rörande indelningen i åtta respektive sju distrikt. Decentralisering och förenklingar inom förrådsavdelningen och huvudverkstäderna skulle dessutom prövas och sedermera genomföras - beslutsrätter och ansvar skulle föras över till distrikten, till en mer lokal nivå. Delegationen uppmanades även meddela förslag på ändrad organisation för de elektrotekniska arbetsområdena (exempelvis signalingenjören, telegrafen, etc).