bild
Arkiv

Ostkustbanan

Statens järnvägar med föregångare Enskilda järnvägar (samlingspost)

Basic data

Reference codeSE/RA/420333/112
Link to archive recordhttps://sok.riksarkivet.se/arkiv/vqANeBUQrH6d0002H087k3
Extent
8.4 Hyllmeter 
Date
1897 – 1933  (Tidsomfång)
Finding aid
Arkivförteckning (godkänd): F band (F-exp/band)
Archive institutionRiksarkivet i Stockholm/Täby (depå: Arninge)
Record creator / Origination
Statens järnvägar (Arkivbildare)
Alternativa namn: SJ
Kategori: Statlig myndighet. Centrala civila myndigheter

Content and Biographical History

Scope and Content
Ostkustbanans AB (OKB)

Koncessionsnummer 300.


Inledning
Konstituerande bolagsstämma för Ostkustbanans AB hölls den 21 oktober 1905. Koncession hade beviljats för sträckan Gävle-Härnösand den 12 augusti 1903. Arbetet med järnvägen påbörjades först 1916, och bandelarna öppnades för trafik enligt följande:

Ljusne-Stugsund 2/10 1923
Iggesund-Hudiksvall-Härnösand 6/9 1924
Njurunda-Sundsvall-Härnösand 17/12 1925
Gävle-Ljusne och Stugsund-Söderhamn 1/11 1926.

Den 23 december 1922 hade överenskommelse träffats om gemensam trafikförvaltning mellan bolagen Gävle-Ockelbo, Uppsala-Gävle och Ostkustbanan. Denna gemensamma förvaltning kallades Trafikförbundet Uppsala-Norrland och trädde ikraft den dag Ostkustbanan öppnades för trafik i sin helhet, den 1 november 1927.

Till Ostkustbanan hörde även järnvägen Harmånger-Bergsjö (NHJ), koncessionsnummer 175, koncessionsdatum 22/12 1892.

Den 1 augusti 1933 förstatligades Ostkustbanan och järnvägen Harmånger-Bergsjö.

Metta Brundin





Källa: Svenska Järnvägsföreningen 1876-1926, del III. (Stockholm 1926).

References

ReproducedNej

Control

Amended05/03/2004 00:00:00