bild
Arkiv

Flygplan Saab 37 Viggen med föregångare

Försvarets materielverk

 Serier (21 st)

ReferenskodTitelAnmärkning 
F1Handlingar rörande Saab 32 LansenVolym 1 innehåller även handlingar rörande skolflygplan SK 60 (Saab 105).

Serien i A4-boxar.
 
F2Handlingar rörande Saab 35 DrakenVolym 11 innehåller även handlingar rörande Saab 29 Tunnan och Saab 32 Lansen.
Volym 19 innehåller även handlingar rörande Saab 32 Lansen.
Serien i A4-boxar.
 
F3aHandlingar rörande ekonomi, historisk bakgrund och allmän information om projektet.Volym 8 innehåller även handlingar rörande Saab 35 Draken. Volym 19 innehåller även handlingar rörande skolflygplan SK 60 (Saab 105).
Serien i A4-boxar om ej annat anges.
 
F3bSA-listorSA-besked, SA-blad, artikelbesked, specifikationer, detaljspecifikationer, ändringslistor.
Serien i A4-boxar.
 
F3cHandlingar rörande produktion och tillverkning.Serien i A4-boxar. 
F3dHandlingar rörande anmärkningslistor från beslutsmöten (AL-möten) mellan FMV och SaabSerien i A4-boxar. 
F3eHandlingar rörande haverierSerien i A4-boxar. 
F3fHandlingar rörande reparation, provning, kontroll och besiktningFörvaras vid FMV:
-Filmrulle rörande Fpl AJ37 skott genom huv. Kopia.
-Filmrulle 16 mm rörande Fågelkollisionsprovning fpl 37, skjutning mot fpl. attrapp 6, kopia 1. 1981-12-02.
-Filmrulle 16 mm rörande Fpl 37 Attrapp 6, kopia 1. Prov: 205, 206, 208, 20, 210. Km/h: 1000, 862, 836, 932, 994.
 
F3gHandlingar rörande vapenVolym 5 innehåller även handlingar rörande skolflygplan SK 60 (Saab 105).
Serien i A4-boxar.
 
F3hHandlingar rörande registrering för underhåll och flygsäkerhetSerien i A4-boxar. 
F3iHandlingar rörande tekniskt underhåll m.m. (TO-grupp 00)Förvaras vid FMV:
-videokassett U-matic: Fpl 37 struktur - allmänt, hållfasthet. Program nr FV 81-178, del 1. Speltid 21 min. Bilaga 1 till CFV skr 1981-02-02 nr 9112:60222, kopia nr 13.
-Videokassett U-matic: Fpl 37 struktur - målning, putsning. Program nr FV 81-178, del 2. Speltid 15 min. Bilaga 1 till CFV skr 1981-02-02 nr 9112:60222, kopia nr 13.
-Videokassett U-matic: Fpl 37 struktur - öronförband. Program nr FV 81-178, del 3. Speltid 22 min. Bilaga 1 till CFV skr 1981-02-02 nr 9112:60222, kopia nr 13.
-Videokassett U-matic: Fpl 37 struktur - primärdetaljer, märkning. Program nr FV 81-178, del 4. Speltid 10 min. Bilaga 1 till CFV skr 1981-02-02 nr 9112:60222, kopia nr 13.
-Videokassett U-matic: Fpl 37 struktur - underhåll, primärdetaljer. Program nr FV 81-178, del 5. Speltid 15 min. Bilaga 1 till CFV skr 1981-02-02 nr 9112:60222, kopia nr 13.

Serien i A4-boxar.
 
F3jaHandlingar rörande styrsystem (TO-grupper 30, 301)Serien i A4-boxar. 
F3jbHandlingar rörande styrautomat 07 (TO-grupp 302)Serien i A4-boxar. 
F3kHandlingar rörande el-, tele- och instrumentsystem (TO-grupp 80)Mid-Life Update (MLU) för Viggen började införandet av modpaket 12 i fpl AJ37 och fortsatte sedan med de övriga versionerna av fpl 37. Införandet av mod D utgör den största modifieringen av JA37 och är även större än AJS-modifieringen. I och med mod D blev flygplanet på många sätt mer likt JAS39. Endast en del av flygplanen genomgick mod D och modifieringsarbetet delades upp i etapper. De flygplan som erhöll D-status benämdes med ett gemensamt namn, JA37D, och bestod bl.a. av en Ericsson CD207 centraldator och en ANP-37 dator.

Serien i A4-boxar om ej annat anges.
 
F3lHandlingar rörande data- och navigeringsinstallation (TO-grupper 84, 842, 843, 845)Serien i A4-boxar om ej annat anges. 
F3mHandlingar rörande simulator (TO-grupp 95)Serien i A4-boxar. 
F3naHandlingar rörande systemtest (TO-grupp 980)Testprogramdokumentationen omfattar programdelsbeskrivning, testflödesplaner, testspecifikationer, korskopplingsunderlag och avvikelselistor. Den definierar det datorstyrda testprogram som lagrats på magnetskivor. Testprogramdokumentationen användes som kompletterande underlag till Underhållsföreskrift System (UFS) för tele vid kvalificerad manuell felsökning och är därför knuten till teletestbilen (TTB). Programdelsbeskrivningen innehåller allmänna uppgifter om programmet, såsom testnummeromfattning, indelning i programblock, vilka utbytesenheter som testats samt information om programmets omfattning och om testmetodik. Testflödesplanen visar grafiskt testprogrammets flödesmässiga uppbyggnad på sådant sätt att varje test och felavhjälpande åtgärd representeras av en symbol. Symbolerna förses med text och sammanbinds med flödeslinjer. Testspecifikationen dokumenterar stimuli- och mättekniska data, testbenämning, villkor m.m. Tillsammans med programdelsbeskrivningen utgör den en beskrivning av programmet i klartext. Kopplingsunderlaget innehåller information om signalvägars uppkoppling från stimuli- och mätorgan i autotestaren, genom väljarsystem, korskopplingsfält och kablage fram till flygplanets testpunkter. Avvikelselistan innehåller information om vilka avvikelser som får göras från testprogrammet. Avvikelsen kan exempelvis bero på felaktighet som upptäcks i testprogrammet mellan två programutgåvor.

Serien i A4-boxar.
 
F3nbHandlingar rörande autotestteknik från Förenade Fabriksverken (FFV) och Centrala Verkstaden Arboga (CVA)Vol 33 innehåller även handlingar rörande Saab 35 Draken. Serien innehåller även handlingar rörande JAS 39.

Handlingarna i serien är inkomna från FFV underhållssektorns organisationsenhet Autotestteknik och FFV/CVA:s organisationsenheter Utvecklingskontor och Flygsystemkontor.

För verkstadstest av elektroniska utbytesenheter ingående i flygplansystem 37 användes en automatisk teststation, ATS 1. I ATS 1 ingick en autotestare, ATE 1, som uppdelades i två delar, ATE 1-huvuddel och ATE 1-specialdel.

Målsättningen för tjänstestället 580 vid FFFV/CVA:s Flygsystemkontor var att projektera, anskaffa, utprova och idriftsätta automatisk, semiautomatisk eller manuell testutrustning på system-, enhets- och underenhetsnivå i första hand inom området flygtele, samt utarbeta eller delta i utarbetandet av rutiner för underhållstjänsten. I andra hand skulle likartade arbeten ha kunnat utföras åt militära och civila företag. Normalt avslutade 580 arbete med ett projekt efter idriftsättandet och överlämnades för handläggande av serieproduktion och/eller rutinmässigt underhåll till annan instans, vanligtvis annat kontor inom CVA. För att i takt med den tekniska utvecklingen kunna specificera krav, bedöma och rekommendera optimala lösningar ur bland annat teknisk-ekonomisk synpunkt skulle viss tid avsättas för marknadsundersökningar och litteraturstudier inom områdena underhållsoptimering, testmetodik och testutrustning, exempelvis autotest och programmering. 580 skulle inom CVA även vara konsult i testfrågor såsombedömning manuell-automatisk test, specifikation av autotestare, mätmetoder i samband med autotest samt programmering och dokumentation av testprogram, även manuella testföreskrifter.
 
F3oHandlingar rörande felsöknings- och provutrustning (TO-grupp 984)Serien i A4-boxar. 
F3pHandlingar rörande datorprogramSerien i A4-boxar. 
F3qFotografier rörande elinstallation