Handlingar rörande projekten har fogats från olika håll vid FMV till projektarkivet, förutom de handlingar som ursprungligen levererades från Saab i samband med urvalet. T ex hörde inte filmrullarna i serie F3f och videokassetterna i F3i till urvalet som gjordes vid urvalet. Filmformaten förvaras vid FMV.
Arkivhistorik
Arkivet utgörs av projekthandlingar inkomna till och upprättade vid FMV samt föregångaren Flygförvaltningen under perioden 1941-2006.Vid FMV:s bildande år 1968 hade Armémateriel-, Marinmateriel- samt Flygmaterielförvaltningen sina respektive planerings-, normalie- och inköpsavdelningar. Från och med juli 1972 byter de tre förvaltningarna namn till Huvudavdelningen för armémateriel, marinmateriel samt flygmateriel, men behåller alltjämt sina respektive avdelningar.
Med hänsyn till ursprunglig ordning och sekundär proveniens har handlingar från verksamhetens olika namn ej särskilts. Handlingarn fram till 1968 har uppkommit som en följd av f.d. Flygförvaltningens till flygplan 32/35/37 knutna projektverksamhet medan senare material har uppstått vid FMV efter myndighetens bildande 1 juli 1968.
Volym 11 innehåller även handlingar rörande Saab 29 Tunnan och Saab 32 Lansen. Volym 19 innehåller även handlingar rörande Saab 32 Lansen. Serien i A4-boxar.
Volym 8 innehåller även handlingar rörande Saab 35 Draken. Volym 19 innehåller även handlingar rörande skolflygplan SK 60 (Saab 105). Serien i A4-boxar om ej annat anges.
Förvaras vid FMV: -videokassett U-matic: Fpl 37 struktur - allmänt, hållfasthet. Program nr FV 81-178, del 1. Speltid 21 min. Bilaga 1 till CFV skr 1981-02-02 nr 9112:60222, kopia nr 13. -Videokassett U-matic: Fpl 37 struktur - målning, putsning. Program nr FV 81-178, del 2. Speltid 15 min. Bilaga 1 till CFV skr 1981-02-02 nr 9112:60222, kopia nr 13. -Videokassett U-matic: Fpl 37 struktur - öronförband. Program nr FV 81-178, del 3. Speltid 22 min. Bilaga 1 till CFV skr 1981-02-02 nr 9112:60222, kopia nr 13. -Videokassett U-matic: Fpl 37 struktur - primärdetaljer, märkning. Program nr FV 81-178, del 4. Speltid 10 min. Bilaga 1 till CFV skr 1981-02-02 nr 9112:60222, kopia nr 13. -Videokassett U-matic: Fpl 37 struktur - underhåll, primärdetaljer. Program nr FV 81-178, del 5. Speltid 15 min. Bilaga 1 till CFV skr 1981-02-02 nr 9112:60222, kopia nr 13.
Mid-Life Update (MLU) för Viggen började införandet av modpaket 12 i fpl AJ37 och fortsatte sedan med de övriga versionerna av fpl 37. Införandet av mod D utgör den största modifieringen av JA37 och är även större än AJS-modifieringen. I och med mod D blev flygplanet på många sätt mer likt JAS39. Endast en del av flygplanen genomgick mod D och modifieringsarbetet delades upp i etapper. De flygplan som erhöll D-status benämdes med ett gemensamt namn, JA37D, och bestod bl.a. av en Ericsson CD207 centraldator och en ANP-37 dator.
Testprogramdokumentationen omfattar programdelsbeskrivning, testflödesplaner, testspecifikationer, korskopplingsunderlag och avvikelselistor. Den definierar det datorstyrda testprogram som lagrats på magnetskivor. Testprogramdokumentationen användes som kompletterande underlag till Underhållsföreskrift System (UFS) för tele vid kvalificerad manuell felsökning och är därför knuten till teletestbilen (TTB). Programdelsbeskrivningen innehåller allmänna uppgifter om programmet, såsom testnummeromfattning, indelning i programblock, vilka utbytesenheter som testats samt information om programmets omfattning och om testmetodik. Testflödesplanen visar grafiskt testprogrammets flödesmässiga uppbyggnad på sådant sätt att varje test och felavhjälpande åtgärd representeras av en symbol. Symbolerna förses med text och sammanbinds med flödeslinjer. Testspecifikationen dokumenterar stimuli- och mättekniska data, testbenämning, villkor m.m. Tillsammans med programdelsbeskrivningen utgör den en beskrivning av programmet i klartext. Kopplingsunderlaget innehåller information om signalvägars uppkoppling från stimuli- och mätorgan i autotestaren, genom väljarsystem, korskopplingsfält och kablage fram till flygplanets testpunkter. Avvikelselistan innehåller information om vilka avvikelser som får göras från testprogrammet. Avvikelsen kan exempelvis bero på felaktighet som upptäcks i testprogrammet mellan två programutgåvor.
Vol 33 innehåller även handlingar rörande Saab 35 Draken. Serien innehåller även handlingar rörande JAS 39.
Handlingarna i serien är inkomna från FFV underhållssektorns organisationsenhet Autotestteknik och FFV/CVA:s organisationsenheter Utvecklingskontor och Flygsystemkontor.
För verkstadstest av elektroniska utbytesenheter ingående i flygplansystem 37 användes en automatisk teststation, ATS 1. I ATS 1 ingick en autotestare, ATE 1, som uppdelades i två delar, ATE 1-huvuddel och ATE 1-specialdel.
Målsättningen för tjänstestället 580 vid FFFV/CVA:s Flygsystemkontor var att projektera, anskaffa, utprova och idriftsätta automatisk, semiautomatisk eller manuell testutrustning på system-, enhets- och underenhetsnivå i första hand inom området flygtele, samt utarbeta eller delta i utarbetandet av rutiner för underhållstjänsten. I andra hand skulle likartade arbeten ha kunnat utföras åt militära och civila företag. Normalt avslutade 580 arbete med ett projekt efter idriftsättandet och överlämnades för handläggande av serieproduktion och/eller rutinmässigt underhåll till annan instans, vanligtvis annat kontor inom CVA. För att i takt med den tekniska utvecklingen kunna specificera krav, bedöma och rekommendera optimala lösningar ur bland annat teknisk-ekonomisk synpunkt skulle viss tid avsättas för marknadsundersökningar och litteraturstudier inom områdena underhållsoptimering, testmetodik och testutrustning, exempelvis autotest och programmering. 580 skulle inom CVA även vara konsult i testfrågor såsombedömning manuell-automatisk test, specifikation av autotestare, mätmetoder i samband med autotest samt programmering och dokumentation av testprogram, även manuella testföreskrifter.