Statens järnvägar. Borås bandistrikt (3 bd) HISTORIK ÖVER BANDISTRIKT.
FR O M 1963 ÅRS ORGANISATION:
Väsentliga förändringar: 1. Distrikten förlorade sin självständiga ställning direkt under generaldirektören. Verksamheten delades upp på ett ökat antal drift- och bandistrikt organisatoriskt underställda respektive avdelningschef. 2. Sektionsnivån slopades. 3. De lokala förvaltningsenheterna slogs successivt samman till större enheter betecknade områden.
Bandistrikt (bd): Drift och underhåll av bana, byggnader och andra anläggningar. Bandistriktschefen (bdc) tjänstgjorde på bandistriktsexpeditionen (bdx) och var organisatoriskt underställd Banavdelningen. Gränsdragningen mellan distrikten var föremål för smärre justeringar.
1964-04-01: Gävle och Sundsvalls bandistrikt bildade vid 1963 års omorganisation. 1964-07-01: Borås, Göteborgs, Norrköpings, Stockholms och Örebro bandistrikt bildade vid 1963 års omorganisation. 1964-10-01: Malmö, Växjö, Umeå och Luleå bandistrikt bildade vid 1963 års omorganisation. 1973-07-01: Fortsatt verksamhet i 1973 års organisation.
Lokala förvaltningsenheter: Banunderhållsområde (buo). Elunderhållsområde (euo). Signalunderhållsområde (suo). Teleunderhållsområde (tuo).
Antalet lokala förvaltningsenheter minskades successivt genom sammanslagning till större enheter.
HISTORIK ÖVER BORÅS BANDISTRIKT (3 bd):
1964-07-01: Bildat vid 1963 års omorganisation. Verksamhet övertagen från 8, 9, 12 och 32 bansektionen, 2 och 3 telesektionen, 2 och 3 signalsektionen samt Göteborgs, Norrköpings och Malmö elektrosektion. 1973-01-01: Anpassning till länsgränser. 1973-07-01: Indraget vid 1973 års omorganisation. Verksamhet överförd till Göteborgs och Norrköpings bandistrikt.
2002-09-12: Ägargrupp bytt från GLA till Projekt Statens Järnvägar, med anledning av nämnda projekts arbete. Handläggare: RA/Stensköld. 2008-06-09: Ägargrupp tillbaka till GLA /Magnus Hansson