Dalslands järnväg, sign. D.J., mellan norska gränsen invid Kornsjö, där Norges statsbanor an- sluta, och Mellerud vid Bergslagsbanan med bi- spår Mellerud-Sunnanå och Ed-Le; sammanlagd längd 69 km; spårvidd 1,435 m. D. öppnades för trafik 1879; den är elektrifierad sedan 1939. Järnvägen utgör en länk i den internationella för- bindelseleden Oslo-Kontinenten. Därmed för- knippad trafik är järnvägens viktigaste inkomst- källa. Inkomst 1946 av persontrafik kr. 1,237,630, av godstrafik kr 699,220; antal anställda 1946 c:a 150. - I ägande bolaget funnos starka norska ekonomiska intressen. D. arrenderades 1942 av Bergslagernas järnvägs ab. och administrerades av Trafikförvaltningen Göteborg-Dalarne-Gäv2le*. 1947 förvärvade svenska staten aktiemajorite- ten i bolaget och 1948 införlivades D. med SJ.J.Sn.
Arkivhandlingar förvaras även i Riksarkivet.
Litteratur: Wallin,J
Dalslands järnväg 1879 18/7 1929 Uddevalla 1929.
Ordning & struktur
Arkivnr: GLA/14073
Förteckning
över
Dalslands järnväg
Ämnesord
Ämnesord, sak
Järnväg (Lokalt ämnesord)
Tillgänglighet
Sekretess
Nej
Kontroll
Senast ändrad
2009-05-05 12:33:20
Dalslands järnväg, sign. D.J., mellan norska gränsen invid Kornsjö, där Norges statsbanor an- sluta, och Mellerud vid Bergslagsbanan med bi- spår Mellerud-Sunnanå och Ed-Le; sammanlagd längd 69 km; spårvidd 1,435 m. D. öppnades för trafik 1879; den är elektrifierad sedan 1939. Järnvägen utgör en länk i den internationella för- bindelseleden Oslo-Kontinenten. Därmed för- knippad trafik är järnvägens viktigaste inkomst- källa. Inkomst 1946 av persontrafik kr. 1,237,630, av godstrafik kr 699,220; antal anställda 1946 c:a 150. - I ägande bolaget funnos starka norska ekonomiska intressen. D. arrenderades 1942 av Bergslagernas järnvägs ab. och administrerades av Trafikförvaltningen Göteborg-Dalarne-Gäv2le*. 1947 förvärvade svenska staten aktiemajorite- ten i bolaget och 1948 införlivades D. med SJ.J.Sn.