Statens järnvägar. Örebro marknadsregion med föregångare HISTORIK ÖVER MARKNADSREGIONERNA MED FÖREGÅNGARE:
1963 års organisation, väsentliga förändringar: Distrikten förlorade sin självständiga ställning direkt under generaldirektören. Verksamheten delades upp på ett ökat antal drift- och bandistrikt organisatoriskt underställda respektive avdelningschef. Sektionsnivån slopades. De lokala förvaltningsenheterna slogs successivt samman till större enheter betecknade områden.
Driftdistrikt (dd): Trafikdrift, kundtjänst samt drift och löpande underhåll av lok, vagnar och annan rullande materiel. Driftdistriktschefen (ddc) tjänstgjorde på driftdistriktsexpeditionen (ddx) och var organisatoriskt underställd Driftavdelningen. Gränsdragningen mellan distrikten var föremål för smärre justeringar.
1964-04-01: Gävle och Sundsvalls driftdistrikt bildade vid 1963 års omorganisation. 1964-07-01: Borås, Göteborgs, Norrköpings, Stockholms och Örebro driftdistrikt bildade vid 1963 års omorganisation. 1964-10-01: Malmö, Växjö, Umeå och Luleå driftdistrikt bildade vid 1963 års omorganisation. 1973-07-01: Ombildade till trafikdistrikt vid 1973 års omorganisation.
Lokala förvaltningsenheter: Station (st)/Trafikområde (to). Billinjegrupp (bllg)/Busslinjegrupp (blg). Lokstation (lst)/Lokstationsområde (lo). Vagnstation (vgst). Färjedrift (fjd).
Antalet lokala förvaltningsenheter minskades successivt genom sammanslagning till större enheter. Järnvägsanstalterna sammanfördes till trafikområden. På motsvarande sätt bildades lokstationsområden.
1973 års organisation. Väsentliga förändringar: Minskat antal distrikt. Verkstadsregioner bildade. Driftdistrikten ombildade till trafikdistrikt sedan driftverkstäderna överförts till verkstadsregionerna. Huvudverkstäderna integrerade i verkstadsregionerna. Huvudförråden integrerade i Ekonomiavdelningen.
Trafikdistrikt (td): Trafikdrift, kundtjänst samt städning och avsyning av lok, vagnar och annan rullande materiel. Trafikdistriktschefen (tdc) tjänstgjorde på trafikdistriktsexpeditionen (tdx) och var organisatoriskt underställd Trafikavdelningen. Gränsdragningen mellan distrikten var föremål för smärre justeringar.
1973-07-01: Ombildade från driftdistrikt vid 1973 års omorganisation. 1982-06-01: Trafikdistrikten blev organisatoriskt direkt underställda generaldirektören vid 1982 års omorganisation. 1983-02-01: Ombildade till marknadsregioner vid 1982 års omorganisation.
Lokala förvaltningsenheter: Trafikområde (to). Lokstation (lst). Vagnstation (vgst). Busslinjegrupp (blg).
1982 års organisation, väsentliga förändringar: Trafikdistrikten ombildade till marknadsregioner som gemensam fältorganisation för Godstransport-, Persontrafik- och Tågdriftavdelningarna. Busstrafiken organiserad i bussregioner. Regionala personalkontor bildade för att ge service åt alla SJ-enheter inom respektive marknadsregions geografiska område.
Marknadsregioner (MR): Marknadsföring och produktion av transporter på järnväg av resande och gods samt bilforsling av gods till och från järnvägsterminaler. Marknadsregionchefen (CMR) tjänstgjorde på marknadsregionkontoret (MRK) och var direkt underställd generaldirektören. Marknadsregionerna utgjorde gemensam fältorganisation för Godstransport-, Persontrafik- och Tågdriftavdelningarna.
1983-02-01: Bildade vid 1982 års omorganisation genom omvandling av trafikdistrikten med smärre justeringar av geografisk omfattning. De lokala produktionsområdena placerades på samma organisatoriska nivå som övriga regionala enheter. 1988-07-01: Indragna vid 1988 års omorganisation. Verksamhet överförd till Persontrafikdivisionens och Godstransportdivisionens centrala och regionala affärsområden.
Regionalt personalkontor (RPK): Service till alla SJ-enheter inom respektive marknadsregions geografiska område med undantag för HK-enheter i Stockholm, styckegodsdivisionen, resebyrådivisionen, hälsocentralerna, förrådsregionerna samt färjetrafiken.
HISTORIK ÖVER ÖREBRO MARKNADSREGION MED FÖREGÅNGARE:
1964-07-01: Bildat som Örebro driftdistrikt (7 dd) vid 1963 års omorganisation. Verksamhet övertagen från 1, 5, 6, 31 och 35 maskinsektionen, 1, 3, 6, 8, 24, 34 och 35 trafiksektionen, 1, 2 och 4 bilsektionen samt I distriktet. 1972-10-01: Anpassning till länsgränser. 1973-07-01: Ombildat till Örebro trafikdistrikt vid 1973 års omorganisation. Verksamhet överförd till Örebro verkstadsregion. 1983-02-01: Ombildat till Örebro marknadsregion vid 1982 års omorganisation. 1988-07-01: Indragen vid 1988 års omorganisation. Verksamhet överförd till Persontrafikdivisionen och Godstransportdivisionen.
Serien i boxar. Alfabetiskt ordnade personalakter inom varje decennium. I tidskolumnen anges den tid då akterna blev avställda (tid för pensionering, avsked m m). Födelsetid anges i anmärkningskolumnen. För anställda inom Örebro banregion 1983-1988 se serie F 2 AA.
Serien i boxar. Alfabetiskt ordnade personalakter inom varje decennium. I tidskolumnen anges den tid då akterna blev avställda (tid för pensionering, avsked m m). Födelsetid anges i anmärkningskolumnen. För anställda inom Örebro trafikdistrikt 1974-1983 se serie F 2 AD. För anställda inom Örebro marknadsregion 1983-1988 se serie F 2 AA.
Serien i boxar. Alfabetiskt ordnade personalakter inom varje decennium. I tidskolumnen anges den tid då akterna blev avställda (tid för pensionering, avsked m m). Födelsetid anges i anmärkningskolumnen. För anställda inom 7 driftdistriktet 1964-1973 se serie F 2 AC. För anställda inom Örebro marknadsregion 1983-1988 se serie F 2 AA.
Serien i boxar. Alfabetiskt ordnade personalakter inom varje decennium. I tidskolumnen anges den tid då akterna blev avställda (tid för pensionering, avsked m m). Födelsetid anges i anmärkningskolumnen.
Serien i boxar. Serien innehåller i SJ-meddelanden (SJM) eller Regionmeddelanden (RM) utannonserade lediga tjänster. Ordnat i nummerordning årsvis, lucka 1984. Register ej påträffat.