Genom brev den 5 december 1901 föreskrev Kungl Maj:t att ett järnvägsråd försöksvis skulle inrättas. Huvudgrunderna för rådets uppgifter fastställdes emellertid först i kungl. brev 1.11.1907. Järnvägsrådets egentliga verksamhet sträcker sig sålunda från 1908 till dess upplösning vid utgången av 1968, enligt kungl. brev 19.12.1968.
Instruktion m.m. fastställdes av Kungl. Maj:t. 30.6.1932 med senare smärre ändringar.
Rådets uppgift var att åt järnvägsstyrelsen vara ett rådgivande organ och åt Kungl. Maj:t. och statsdepartement ett remissorgan, dit frågor om trafikstadgor, trafikpolitik och järnvägarnas taxor av större allmän betydelse för näringsliv och samhälle kunde remitteras för yttrande. Rådet hade möjlighet att självt ta upp frågor till behandling som rörde förhållandet mellan trafikant och järnväg.
I rådet ingick representanter för svenskt näringsliv och samhälle.
Inom rådet fanns, i enlighet med instruktionen, ett arbetsutskott. Rådet överlät oftast åt arbetsutskottet att på rådets vägnar och med ledning av diskussion och beslut i rådet avge yttranden eller förslag.
Järnvägsrådets upphörande 1968 skedde främst av två orsaker, den ena var järnvägsstyrelsens omorganisation och den andra näringslivets organisationers ökade aktivitet inom transportområdet.
Järnvägsrådets arkiv levererades till riksarkivet våren 1969, (acc. 15/1969). Vid ordnings- och förteckningsarbetet har avskrifter, kopior, dupletter samt förfrågningar och meddelanden av rutinmässig karaktär utgallrats i enlighet med Kungl. Maj:ts. kungörelse den 11 december 1953, nr 716 och riksarkivets beslut den 6 augusti 1969.
Stockholm i augusti 1969
Agneta Claesson
Tillägg: I maj 2006 lades serierna A2, E1 och Ö1 till förteckningen från att tidigare tillhört en avdelning inom SJ som också kallades Järnvägsrådet. Protokollen i serie A2 är i stort sett kopior av protokollen i serie A1. Arninge den 3 maj 2006
Metta Brundin
Arkivbildarhistorik
Järnvägsrådet
Järnvägsrådet inrättades försöksvis 1901, permanent från 1908 (föreskrifter i kungl. brev den 1 november 1907). Rådet var sammansatt av representanter för näringslivet och allmänna samhällsintressen. Järnvägsrådet skulle vara ett rådgivande organ åt Järnvägsstyrelsen och remissorgan för Kungl. Maj:t i frågor som gällde trafikstadgor, taxor och trafikpolitik. En stor del av ärendena handlades av ett arbetsutskott inom rådet. järnvägsrådet upphörde 1968
Ordning & struktur
Förteckning över
420119
Järnvägsrådet
1908-1968
Förteckning: Agneta Claesson, 1969 Reviderad och digitaliserad i Riksarkivet 1995
Genom brev den 5 december 1901 föreskrev Kungl Maj:t att ett järnvägsråd försöksvis skulle inrättas. Huvudgrunderna för rådets uppgifter fastställdes emellertid först i kungl. brev 1.11.1907. Järnvägsrådets egentliga verksamhet sträcker sig sålunda från 1908 till dess upplösning vid utgången av 1968, enligt kungl. brev 19.12.1968.
Instruktion m.m. fastställdes av Kungl. Maj:t. 30.6.1932 med senare smärre ändringar.
Rådets uppgift var att åt järnvägsstyrelsen vara ett rådgivande organ och åt Kungl. Maj:t. och statsdepartement ett remissorgan, dit frågor om trafikstadgor, trafikpolitik och järnvägarnas taxor av större allmän betydelse för näringsliv och samhälle kunde remitteras för yttrande. Rådet hade möjlighet att självt ta upp frågor till behandling som rörde förhållandet mellan trafikant och järnväg.
I rådet ingick representanter för svenskt näringsliv och samhälle.
Inom rådet fanns, i enlighet med instruktionen, ett arbetsutskott. Rådet överlät oftast åt arbetsutskottet att på rådets vägnar och med ledning av diskussion och beslut i rådet avge yttranden eller förslag.
Järnvägsrådets upphörande 1968 skedde främst av två orsaker, den ena var järnvägsstyrelsens omorganisation och den andra näringslivets organisationers ökade aktivitet inom transportområdet.
Järnvägsrådets arkiv levererades till riksarkivet våren 1969, (acc. 15/1969). Vid ordnings- och förteckningsarbetet har avskrifter, kopior, dupletter samt förfrågningar och meddelanden av rutinmässig karaktär utgallrats i enlighet med Kungl. Maj:ts. kungörelse den 11 december 1953, nr 716 och riksarkivets beslut den 6 augusti 1969.
Stockholm i augusti 1969
Agneta Claesson
Tillägg: I maj 2006 lades serierna A2, E1 och Ö1 till förteckningen från att tidigare tillhört en avdelning inom SJ som också kallades Järnvägsrådet. Protokollen i serie A2 är i stort sett kopior av protokollen i serie A1. Arninge den 3 maj 2006
Serien inb. utom vol. 2. Järnvägsrådet (Jr). Järnvägsrådets arbetsutskott (Au). Bilagorna består dels av protokollsbilagor, dels av koncept, kopior och avskrifter av in- och utgående skrivelser, stencilavdrag, tryck m.m. För dessa handlingar har ej särskilt redogjorts i anmärkningskolumnen.