Riksdagen biföll den 17 maj 1939 regeringens proposition om åtgärder för en enhetlig organisation av det svenska järnvägsnätet. Detta innebar i praktiken ett allmänt statligt övertagande av så gott som alla landets enskilda järnvägar. Förstatliganden hade emellertid även skett tidigare, första gången redan 1879 (Hallsberg-Motala-Mjölby järnväg). De förstatligade enskilda järnvägsbolagens arkiv levererades till Riksarkivet under perioden 1978-84 (ritningsmaterialet) och 1982-84 (övriga arkivhandlingar). Ritningarna har förtecknats separat i särskild ordning och ingår inte i innehållsredovisningen nedan.
Sammanlagt omfattar beståndet 198 arkivbildare vilket innefattar själva järnvägsaktiebolagens arkiv men också deras särskilda änke- och pupillkassor, pensionskassor samt verkstadsbolag och några gemensamma trafikförvaltningsbolag. Alla arkiv har förtecknats i nummerordning i en samlingsförteckning. Innehållet i samtliga arkiv redovisas i denna nummerordning.
Järnvägsarkiven är långt ifrån fullständigt bevarade. Stora luckor finns i diarie- och korrespondensserierna liksom i serierna av register och liggare. Protokolls- och räkenskapsserierna är i allmänhet bäst bevarade. I de flesta arkiv har en samlingsserie med benämningen "Handlingar rörande tillkomst och utveckling" skapats. Denna serie kan innehålla koncessionshandlingar, kontrakt, korrespondens, handlingar rörande byggnadsverksamheten med mera.
Tillgänglighet
Sekretess
Nej
Hänvisningar
Relaterade arkivenheter
Se: (SE/GLA/16009/F 7/1)
Kontroll
Skapad
1996-09-16 00:00:00
Senast ändrad
2025-03-06 14:09:12
Riksdagen biföll den 17 maj 1939 regeringens proposition om åtgärder för en enhetlig organisation av det svenska järnvägsnätet. Detta innebar i praktiken ett allmänt statligt övertagande av så gott som alla landets enskilda järnvägar. Förstatliganden hade emellertid även skett tidigare, första gången redan 1879 (Hallsberg-Motala-Mjölby järnväg). De förstatligade enskilda järnvägsbolagens arkiv levererades till Riksarkivet under perioden 1978-84 (ritningsmaterialet) och 1982-84 (övriga arkivhandlingar). Ritningarna har förtecknats separat i särskild ordning och ingår inte i innehållsredovisningen nedan.
Sammanlagt omfattar beståndet 198 arkivbildare vilket innefattar själva järnvägsaktiebolagens arkiv men också deras särskilda änke- och pupillkassor, pensionskassor samt verkstadsbolag och några gemensamma trafikförvaltningsbolag. Alla arkiv har förtecknats i nummerordning i en samlingsförteckning. Innehållet i samtliga arkiv redovisas i denna nummerordning.
Järnvägsarkiven är långt ifrån fullständigt bevarade. Stora luckor finns i diarie- och korrespondensserierna liksom i serierna av register och liggare. Protokolls- och räkenskapsserierna är i allmänhet bäst bevarade. I de flesta arkiv har en samlingsserie med benämningen "Handlingar rörande tillkomst och utveckling" skapats. Denna serie kan innehålla koncessionshandlingar, kontrakt, korrespondens, handlingar rörande byggnadsverksamheten med mera.
Restleverans (dnr 231-2015/11247) från Köpings kommun, oordnade handlingar inkom 2017-09-28 (via Landsarkivet i Uppsala). Se separat förteckning (pdf).