Inledning Koncession för en linje Stålboga-Malmköping-Flen erhölls den 4 juli 1902. Då ekonomiskt underlag saknades fick emellertid koncessionen förfalla. Senare söktes och erhölls en ny koncession den 1 juli 1904. Denna överläts den 8 juni 1905 på det nybildade Mellersta Södermanlands jv AB (konstituerande bolagsstämma 27/9 1904).
Järnvägen öppnades för allmän trafik den 28 oktober 1907. Den 1 juli 1932 övertogs järnvägen av staten.
Serierna Ö II - Ö III innehåller handlingar från Föreningen Dieselmotorvagnarnas centralförråd UPA resp Malmköpings vanaktiebolag.
Metta Brundin
Källa: Svenska järnvägsföreningen 1876-1926, del III. (Stockholm 1926)
Hänvisningar
Reproducerat
Nej
Kontroll
Senast ändrad
2004-03-05 00:00:00
Mellersta Södermanlands jv AB (Ml.Sl.J)
Koncessionsnummer 271.
Inledning Koncession för en linje Stålboga-Malmköping-Flen erhölls den 4 juli 1902. Då ekonomiskt underlag saknades fick emellertid koncessionen förfalla. Senare söktes och erhölls en ny koncession den 1 juli 1904. Denna överläts den 8 juni 1905 på det nybildade Mellersta Södermanlands jv AB (konstituerande bolagsstämma 27/9 1904).
Järnvägen öppnades för allmän trafik den 28 oktober 1907. Den 1 juli 1932 övertogs järnvägen av staten.
Serierna Ö II - Ö III innehåller handlingar från Föreningen Dieselmotorvagnarnas centralförråd UPA resp Malmköpings vanaktiebolag.
Metta Brundin
Källa: Svenska järnvägsföreningen 1876-1926, del III. (Stockholm 1926)