Inledning Västergötland-Göteborgs järnvägar utgjordes av linjerna Göteborg-Skara-Mariestad-Gårdsjö med bilinjerna Tumleberg-Håkanstorp och Torved-Gullspång samt linjerna Lidköping-Skara-Stenstorp, Mariestad-Moholm, Skara-Timmersdala och Nossebro-Trollhättans järnvägar. Av dessa utgjorde huvudlinjen Göteborg-Gårdsjö och bilinjerna den ursprungliga Västergötland-Göteborgs järnväg. Efter större eller mindre aktieköp i ovannämnda bolag har samtliga bandelar sammanförts under namnet Västergötland-Göteborgs järnvägar.
Konstituerande bolagsstämma med Västergötland-Göteborgs jv AB hölls i Göteborg den 19 september 1896. För huvudlinjen beviljades koncession i februari 1897 (nr 189). Banan invigdes den 16 juli 1900. År 1903 införlivades järnvägslinjen Skara-Kinnekulle-Vänern med VGJ och 1909 inköptes linjen Mariestad-Kinnekulle. Åren 1914-1915 inköpte VGJ aktiemajoriteten i Lidköping-Skara-Stenstorps jv AB och övertog 1916 förvaltningen av densamma. 1924 följde inköp av aktiemajoriteten i Mariestad-Moholms jv AB vars förvaltning övertogs den 1 februari 1925. Vidare inköptes under 1925 i överensstämmelse med riksdagsbeslut samma år dels den av SJ sedan 1921 förvaltade Skara-Timmersdala järnvägar, dels den av VGJ förvaltade och trafikerade järnvägen Trollhättan-Nossebro. VGJ förstatligades år 1948.
För mer information om de med VGJ införlivade järnvägslinjerna, se särskilda arkivförteckningar över dessa järnvägsbolags arkiv.
Tommy Eriksson
Källa: Svenska Järnvägsföreningen 1876-1926, del IV, sid 441ff. (Stockholm 1926)
References
Reproduced
Nej
Control
Amended
05/03/2004 00:00:00
Västergötland-Göteborgs jv AB (VGJ).
Koncessionsnummer 189.
Inledning Västergötland-Göteborgs järnvägar utgjordes av linjerna Göteborg-Skara-Mariestad-Gårdsjö med bilinjerna Tumleberg-Håkanstorp och Torved-Gullspång samt linjerna Lidköping-Skara-Stenstorp, Mariestad-Moholm, Skara-Timmersdala och Nossebro-Trollhättans järnvägar. Av dessa utgjorde huvudlinjen Göteborg-Gårdsjö och bilinjerna den ursprungliga Västergötland-Göteborgs järnväg. Efter större eller mindre aktieköp i ovannämnda bolag har samtliga bandelar sammanförts under namnet Västergötland-Göteborgs järnvägar.
Konstituerande bolagsstämma med Västergötland-Göteborgs jv AB hölls i Göteborg den 19 september 1896. För huvudlinjen beviljades koncession i februari 1897 (nr 189). Banan invigdes den 16 juli 1900. År 1903 införlivades järnvägslinjen Skara-Kinnekulle-Vänern med VGJ och 1909 inköptes linjen Mariestad-Kinnekulle. Åren 1914-1915 inköpte VGJ aktiemajoriteten i Lidköping-Skara-Stenstorps jv AB och övertog 1916 förvaltningen av densamma. 1924 följde inköp av aktiemajoriteten i Mariestad-Moholms jv AB vars förvaltning övertogs den 1 februari 1925. Vidare inköptes under 1925 i överensstämmelse med riksdagsbeslut samma år dels den av SJ sedan 1921 förvaltade Skara-Timmersdala järnvägar, dels den av VGJ förvaltade och trafikerade järnvägen Trollhättan-Nossebro. VGJ förstatligades år 1948.
För mer information om de med VGJ införlivade järnvägslinjerna, se särskilda arkivförteckningar över dessa järnvägsbolags arkiv.
Tommy Eriksson
Källa: Svenska Järnvägsföreningen 1876-1926, del IV, sid 441ff. (Stockholm 1926)