bild
Arkiv

Statens järnvägar. Göteborgs huvudverkstad


Grunddata

ReferenskodSE/GLA/12568
Länk till postenhttps://sok.riksarkivet.se/arkiv/GD8w3gHtrH6cyG018W43t3
Omfång
33 Hyllmeter 
Datering
1857 – 1973  (Tidsomfång)
VillkorDelvis
VillkorsanmOffentlighets- och sekretesslagen 22:1, högst 70 år (personalakter)
Sökmedel
Arkivförteckning (godkänd): Fört
ArkivinstitutionRiksarkivet i Göteborg (depå: Polstjärnegatan)
Arkivbildare/upphov
Statens järnvägar. Göteborgs huvudverkstad med föregångare, 1918-01-01 – 1973-07-01 (Arkivbildare)
Alternativa namn: Huvudverkstaden Göteborg  (1918-01-01 – 1940-07-01)
Alternativa namn: Huvudverkstaden Göteborg-Borås-Varberg  (1940-07-01 – 1947-10-01)
Alternativa namn: Huvudverkstaden Göteborg-Helsingborg-Varberg  (1947-10-01 – 1959-01-01)
Alternativa namn: Huvudverkstaden Göteborg-Helsingborg-Gävle-Varberg  (1959-01-01 – 1961-02-01)
Alternativa namn: Huvudverkstaden Göteborg-Helsingborg-Gävle  (1961-02-01 – 1965-01-01)
Kategori: Statlig myndighet
 
Statens järnvägar. II distriktet (Göteborg), 1898-01-01 – 1964-07-01 (Arkivbildare)
Kategori: Statlig myndighet

Innehåll och historik

Arkivbildarhistorik
Statens järnvägar. Göteborgs huvudverkstad med föregångare
HISTORIK ÖVER HUVUDVERKSTÄDER (HVST):

FR O M 1907 ÅRS ORGANISATION:

Revisioner och större reparationer av spårfordon och annan maskinell utrustning. Verkstadsföreståndaren (vstf) var organisatoriskt underställd Verkstadsbyrån. Befattningen upprätthölls vanligen av en förste maskiningenjör (miö) eller maskindirektör (md).
1918-01-01: Bildade vid omorganisation av verkstadsdriften. Verksamhet övertagen från centralverkstaden och distriktsverkstäderna.
1928-07-01: Fortsatt verksamhet i 1928 års organisation.

FR O M 1928 ÅRS ORGANISATION:

Revisioner och större reparationer av spårfordon och annan maskinell utrustning. Verkstadsföreståndaren (vstf) var organisatoriskt underställd Verkstadsbyrån. Befattningen upprätthölls vanligen av en förste verkstadsingenjör (fvstiö) eller verkstadsöveringenjör (vstöiö).
1928-07-01: Fortsatt verksamhet från 1907 års organisation.
1963-07-01: Fortsatt verksamhet i 1963 års organisation.

Lokala förvaltningsenheter: Filialverkstad (fvst).

FR O M 1963 ÅRS ORGANISATION:

Revisioner och större reparationer av spårfordon och annan maskinell utrustning. Huvudverkstadschefen (hvstc) var organisatoriskt underställd Maskinavdelningen.

Lokala förvaltningsenheter: Filialverkstad (fvst).

1963-07-01: Fortsatt verksamhet från 1928 års organisation. Organisatoriskt överförda från Verkstadsbyrån till Maskinavdelningen vid 1963 års omorganisation.
1965-01-01: Under året ändrades namnformen från Huvudverkstaden X-Y-Z till X huvudverkstad.
1973-07-01: Indragna vid 1973 års omorganisation. Verksamhet överförd till verkstadsregionerna.

HISTORIK ÖVER HUVUDVERKSTADEN GÖTEBORG (hvst G):

1918-01-01: Bildad vid omorganisation av verkstadsdriften. Verksamhet övertagen från II distriktets verkstad i Göteborg.
1928-07-01: Fortsatt verksamhet i 1928 års organisation. 1928-07-01: Fortsatt verksamhet från 1907 års organisation.
1940-07-01: Namnändring från huvudverkstaden Göteborg till huvudverkstaden Göteborg-Borås-Varberg. Verkstaden i Borås övertagen från Göteborg-Borås-Alvesta Järnväg (GBAJ). Verkstaden i Varberg övertagen från Varberg-Borås-Herrljunga Järnväg (VBHJ).
1947-10-01: Namnändring från huvudverkstaden Göteborg-Borås-Varberg till huvudverkstaden Göteborg-Helsingborg-Varberg. Verkstaden i Borås överförd till huvudverkstaden Örebro-Borås. Verkstaden i Helsingborg övertagen från huvudverkstaden Helsingborg-Ronneby.
1959-01-01: Namnändring från huvudverkstaden Göteborg-Helsingborg-Varberg till huvudverkstaden Göteborg-Helsingborg-Gävle-Varberg. Verkstaden i Gävle övertagen från huvudverkstaden Bollnäs-Gävle.
1961-02-01: Namnändring från huvudverkstaden Göteborg-Helsingborg-Gävle-Varberg till huvudverkstaden Göteborg-Helsingborg-Gävle. Verkstaden i Varberg nedlagd.
1963-07-01: Fortsatt verksamhet i 1963 års organisation. 1963-07-01: Fortsatt verksamhet som huvudverkstaden Göteborg-Helsingborg-Gävle från 1928 års organisation.
1973-07-01: Indragen vid 1973 års omorganisation. Verksamhet överförd till Göteborgs verkstadsregion.


Statens järnvägar. II distriktet (Göteborg)
HISTORIK ÖVER DISTRIKTEN: 1897 ÅRS ORGANISATION MED VÄSENTLIGA FÖRÄNDRINGAR:

1. Distrikten fick en självständig roll under ledning av Distriktsförvaltningen. 2. En distriktschefsbefattning inrättades och ersatte trafikdirektörsbefattningen. 3. Byråavdelningen ombildades till Administrativa avdelningen. 4. Ändrad distriktsindelning.

Distrikt: Linjeorganisation för regionala och lokala förvaltningsenheter inom ett geografiskt område. Distriktschefen (Dc) var organisatoriskt underställd generaldirektören.
1898-01-01: Ombildade från trafikdistrikt vid 1897 års omorganisation. Antalet minskade från 5 till 4.
1902-01-01: Antalet distrikt ökade från 4 till 5.
1908-01-01: 1907 års omorganisation genomförd.

Distriktsförvaltningen: Beslutsorgan för viktigare ärenden. Ledamöter var distriktschefen samt föreståndarna för ban- och maskinavdelningarna.

1898-01-01: Bildad vid 1897 års omorganisation.
1908-01-01: Fortsatt verksamhet i 1907 års organisation.

Administrativa avdelningen: Linjeorganisation för administrativa, juridiska och ekonomiska ärenden inom distrikt. Distriktschefen fungerade som avdelningsföreståndare.
1898-01-01: Ombildad från Byråavdelningen vid 1897 års omorganisation.
1908-01-01: Indragen vid 1907 års omorganisation. Verksamhet överförd till Distriktschefsexpeditionen.

Distriktssekreterare (Ds): Ombudsman med uppgift att handlägga juridiska ärenden.

Banavdelningen: Linjeorganisation för drift och underhåll av anläggningar i form av bana, byggnader, teleförbindelser och liknande inom distrikt. Avdelningsföreståndaren var organisatoriskt underställd distriktschefen. Befattningen upprätthölls av en bandirektör (Bd). Inom avdelningen fanns ett antal bansektioner med en baningenjör (Biö) som chef.
1898-01-01: Fortsatt verksamhet från 1863 års organisation.
1902-01-01: Bansektionerna omvandlades till regionala förvaltningsenheter.
1908-01-01: Fortsatt verksamhet i 1907 års organisation.

Maskinavdelningen: Linjeorganisation för drift och underhåll av rullande materiel, dragkraftens tillhandahållande samt förrådshållning inom distrikt. Avdelningsföreståndaren var organisatoriskt underställd distriktschefen. Befattningen upprätthölls av en maskindirektör (Md).
1898-01-01: Fortsatt verksamhet från 1863 års organisation.
1908-01-01: Fortsatt verksamhet i 1907 års organisation.

Trafikavdelningen: Linjeorganisation för transport av resande och gods med tillhörande redovisning inom distrikt. Distriktschefen fungerade som avdelningsföreståndare och distriktschefsexpeditionen ingick i avdelningen.
1898-01-01: Fortsatt verksamhet från 1863 års organisation.
1908-01-01: Fortsatt verksamhet i 1907 års organisation. Verksamhet överförd till Distriktschefsexpeditionen.

1907 ÅRS ORGANISATION MED VÄSENTLIGA FÖRÄNDRINGAR:

1. Distriktschefen fick en tydligare chefsroll och avlastades rollen som avdelningsföreståndare. 2. Distriktschefsexpeditionen fick en från Trafikavdelningen fristående ställning samt övertog Administrativa avdelningens verksamhet. 3. Trafikavdelningen erhöll en särskild föreståndare. 4. Expeditioner bildades för respektive avdelningsföreståndare.

Distrikt: Linjeorganisation för regionala och lokala förvaltningsenheter inom ett geografiskt område. Distriktschefen (Dc) tjänstgjorde på distriktschefsexpeditionen (Dcx) och var organisatoriskt underställd generaldirektören.
1908-01-01: Fortsatt verksamhet från 1897 års organisation.
1928-07-01: Fortsatt verksamhet i 1928 års organisation.

Distriktsförvaltningen (Df): Beslutsorgan för viktigare ärenden. Ledamöter var distriktschefen samt föreståndarna för Ban-, Maskin- och Trafikavdelningarna. 1908-01-01: Fortsatt verksamhet från 1897 års organisation.
1918-01-01: Förrådsintendenten tillkom som ledamot.
1919-01-01: Distriktssekreteraren tillkom som ledamot. 1928-07-01: Indragen vid 1928 års omorganisation.

Distriktschefsexpeditionen (Dcx): Distriktschefens kansli.
1908-01-01: Bildad vid 1907 års omorganisation. Verksamhet övertagen från Administrativa avdelningen och Trafikavdelningens distriktschefsexpedition.
1928-07-01: Ombildad till distriktskansli vid 1928 års omorganisation.

Distriktssekreterare (Ds): Ombudsman med uppgift att handlägga juridiska ärenden.

Militärassistent (Mta): Officer med uppgift att handlägga försvarsärenden.

Banavdelningen (B): Linjeorganisation för drift och underhåll av anläggningar i form av bana, byggnader, teleförbindelser och liknande inom distrikt. Avdelningsföreståndaren tjänstgjorde på bandirektörsexpeditionen (Bdx) och var organisatoriskt underställd distriktschefen. Befattningen upprätthölls av en bandirektör (Bd). Fältverksamheten var organiserad i bansektioner.
1908-01-01: Fortsatt verksamhet från 1897 års organisation.
1928-07-01: Indragen vid 1928 års omorganisation. Verksamhet överförd till distriktschef och distriktskansli.

Telegrafingenjör (tliö): Tjänsteman med ansvar för drift och underhåll av fasta anläggningar för teleförbindelser och liknande.

Signalingenjör (siiö): Tjänsteman med ansvar för drift och underhåll av signal- och säkerhetsanläggningar.

Maskinavdelningen (M): Linjeorganisation för drift och underhåll av rullande materiel, dragkraftens tillhandahållande samt förrådshållning inom distrikt. Avdelningsföreståndaren tjänstgjorde på maskindirektörsexpeditionen (Mdx) och var organisatoriskt underställd distriktschefen. Befattningen upprätthölls av en maskindirektör (Md). Fältverksamheten var från 1909 organiserad i maskinsektioner.
1908-01-01: Fortsatt verksamhet från 1897 års organisation.
1909-01-01: Fältverksamheten organiserad i maskinsektioner.
1918-01-01: Distriktsverkstäderna avskilda och ombildade till huvudverkstäder vid omorganisation av verkstadsdriften. Förrådshållningen överförd till Förrådsavdelningen.
1928-07-01: Indragen vid 1928 års omorganisation. Verksamhet överförd till distriktschef och distriktskansli.

Lokala förvaltningsenheter: Distriktsverkstad.

Trafikavdelningen (T): Linjeorganisation för transport av resande och gods med tillhörande redovisning inom distrikt. Avdelningsföreståndaren tjänstgjorde på trafikdirektörsexpeditionen (Tdx) och var organisatoriskt underställd distriktschefen. Befattningen upprätthölls av en trafikdirektör (Td). Fältverksamheten var organiserad i trafiksektioner.
1908-01-01: Fortsatt verksamhet från 1897 års organisation. En särskild befattning som avdelningsföreståndare inrättades.
1928-07-01: Indragen vid 1928 års omorganisation. Verksamhet överförd till distriktschef och distriktskansli.

Förrådsavdelningen (Fd): Linjeorganisation för förrådshållning inom distrikt. Avdelningsföreståndaren tjänstgjorde på förrådsintendentkontoret (Fdintk) och var organisatoriskt underställd distriktschefen. Befattningen upprätthölls av en förrådsintendent (Fdint).
1918-01-01: Bildad vid omorganisation av förrådshållningen. Verksamhet övertagen från Maskinavdelningen.
1928-07-01: Indragen vid 1928 års omorganisation. Verksamhet överförd till distriktschef och distriktskansli.

Lokala förvaltningsenheter: Huvudförråd.

1928 ÅRS ORGANISATION MED VÄSENTLIGA FÖRÄNDRINGAR:

1. Distriktsförvaltningen ersattes med en linjeorganisation organisatoriskt underställd distriktschefen. 2. Mellannivån i form av distriktens ban-, maskin- och trafikavdelningar indragen.

Distrikt: Sammanhållande organisation för regionala och lokala förvaltningsenheter inom avgränsat område. Distriktschefen (dc) tjänstgjorde på distriktskansliet (dkl) och var organisatoriskt underställd generaldirektören. Fältverksamheten var organiserad i sektioner (regionala förvaltningsenheter). Antalet distrikt varierade och gränsdragningen var föremål för justeringar. Indelning vid respektive års slut redovisas i den årligen utgivna publikationen Drifttjänststatistik.
1928-07-01: Fortsatt verksamhet från 1907 års organisation. En linjeorganisation organisatoriskt underställd distriktschefen infördes. Distriktsförvaltningen samt ban-, maskin- och trafikavdelningarna indragna.
1932-07-01: Förrådshållningen överfördes från distrikten till Förrådsbyrån.
1941-09-01: Elektroverksamheten organiserades i elektrosektioner.
1952-07-01: Signal- och televerksamheten organiserades i signal- respektive telesektioner.
1961-01-01: Biltrafikverksamheten organiserades i bilsektioner.
1962-07-01: Distrikten temporärt underställda Driftavdelningen vid 1963 års omorganisation.
1963-07-01: Bansektionerna temporärt avskilda och underställda Banavdelningen vid 1963 års omorganisation. Elektro-, signal- och telesektionerna temporärt avskilda och underställda Elektrotekniska byrån vid 1963 års omorganisation.
1964-04-01: IV distriktet indraget vid 1963 års omorganisation.
1964-07-01: I och II distrikten indragna vid 1963 års omorganisation.
1964-10-01: III och V distrikten indragna vid 1963 års omorganisation.

Distriktskansli (Dkl): Distriktschefens kansli. Vid VIII distriktet tillämpades en förenklad förvaltning med distriktsexpedition (dx).
1928-01-01: Ombildat från distriktschefsexpeditionen vid 1928 års omorganisation. Verksamhet övertagen från bandirektörs-, maskindirektörs- och trafikdirektörsexpeditionerna.

Kanslibaningenjör (kbiö): Tjänsteman med uppgift att biträda distriktschefen vid ärenden avseende bansektionernas verksamhet. Kanslimaskiningenjör (kmiö) Tjänsteman med uppgift att biträda distriktschefen vid ärenden avseende maskinsektionernas verksamhet.

Kanslitrafikinspektör (kti): Tjänsteman med uppgift att biträda distriktschefen vid ärenden avseende trafiksektionernas verksamhet.

Biltrafikinspektör (blti): Tjänsteman med ansvar för drift av buss- och billinjer samt underhåll av fordon.

Telegrafingenjör (tliö): Tjänsteman med ansvar för drift och underhåll av fasta anläggningar för teleförbindelser och liknande.

Signalingenjör (siiö): Tjänsteman med ansvar för drift och underhåll av signal- och säkerhetsanläggningar.

Distriktssekreterare (ds): Ombudsman med uppgift att handlägga juridiska ärenden.

Militärassistent (mta): Officer med uppgift att handlägga försvarsärenden.


HISTORIK ÖVER II DISTRIKTET GÖTEBORG:

1898-01-01: Ombildat från 2:a trafikdistriktet vid 1897 års omorganisation.
1902-01-01: Ändrad distriktsindelning. Krylbo-Hallsberg-Mjölby överförd till I distriktet.
1908-01-01: Fortsatt verksamhet i 1907 års organisation.

Omfattning 1898-01-01:
Göteborg-Hallsberg.
Falköping-Nässjö och Skövde-Karlsborg.
Laxå-Charlottenberg med sidobana till Fryksta.
Örebro-Hallsberg-Mjölby.

Omfattning 1907-12-31:
Göteborg-Hallsberg.
Falköping-Nässjö och Skövde-Karlsborg.
Laxå-Charlottenberg med sidobana till Fryksta.
Göteborg Tingstad-Strömstad

1916-01-01: Gränsen mot III distriktet flyttad från Göteborg till Halmstad.
1918-01-01: Distriktsverkstaden i Göteborg avskild och ombildad till huvudverkstaden Göteborg vid omorganisation av verkstadsdriften.

1928-07-01: Fortsatt verksamhet i 1928 års organisation.
1940-03-01: Verksamhet övertagen från Borås-Ulricehamns Järnväg.
1940-07-01: Verksamhet överförd till VI distriktet vid ändrad distriktsindelning.
1953-07-01: Verksamhet övertagen från VII distriktet vid ändrad distriktsindelning.
1958-01-01: Verksamhet övertagen från IV distriktet vid ändrad distriktsindelning.
1964-07-01: Indraget vid 1963 års omorganisation. Verksamhet överförd till 3 och 4 driftdistriktet samt 3 och 4 bandistriktet.
Ordning & strukturArkivnr: GLA/12568











Förteckning

över

SJ, Huvudverkstädernas arkiv

Tillgänglighet

SekretessNej

Kontroll

Om postens upprättande2002-09-12: Ägargrupp bytt från GLA till Projekt Statens Järnvägar, med anledning av nämnda projekts arbete. Handläggare: RA/Stensköld.
2008-06-09: Ägargrupp tillbaka till GLA
/Magnus Hansson
Senast ändrad2013-06-24 14:08:52