1863 års organisation Väsentliga förändringar Statens järnvägstrafik bildades för verksamhet avseende trafikering och underhåll av statens järnvägar. Distrikt Linjeorganisation för regionala och lokala förvaltningsenheter inom ett geografiskt område. Distriktschefen var organisatoriskt underställd generaldirektören. Befattningen upprätthölls av en intendent. 1863-01-01: Övertagna från Statens järnvägsbyggnader vid 1863 års omorganisation. 1870-01-01: Distriktschefsbefattningen indragen vid omorganisation av distriktens verksamhet. Som tillförordnad intendent med samordningsansvar fungerade fortsättningsvis en av avdelningsföreståndarna. Dessa blev i övrigt organisatoriskt underställda respektive överdirektör. Vid 3:e trafikdistriktet behölls dock tidigare organisation tills vidare. 1871-07-12: Distriktschefsbefattningen indragen även vid 3:e trafikdistriktet. 1898-01-01: Ombildade till distrikt vid 1897 års omorganisation.
Trafikavdelningen Linjeorganisation inom distrikt för transport av resande och gods med tillhörande redovisning. Avdelningsföreståndaren var inledningsvis organisatoriskt underställd distriktschefen och därefter avdelningens överdirektör. Befattningen upprätthölls av en trafikdirektör. Vid 1:a, 2:a, 3:e och 5:e trafikdistrikten fanns flera trafikavdelningar. 1863-01-01: Bildad vid 1863 års omorganisation. 1898-01-01: Fortsatt verksamhet i 1897 års organisation.
5:e trafikdistriktet - Stockholm 1875-10-08: Bildat vid ändrad distriktsindelning. Stockholm-Krylbo övertagen från 1:a trafikdistriktet 1881-09-16: Bollnäs-Ljusdal överförd till Bandelen Torpshammar-Östersund (6:e trafikdistriktet). 1888-06-01: Bollnäs-Ånge och Ljusdal-Delsbo övertagna från 6:e trafikdistriktet. Trafik- och banavdelningarna delade i en övre och en nedre avdelning. 1893-01-01: Övre och nedre avdelningarna sammanslagna. 1898-01-01: Indraget vid 1897 års omorganisation. Sammanslaget med 1 trafikdistriktet till I distriktet. Nedre avdelningen - Stockholm Stockholm-Bollnäs med sidobana i Stockholm. Kilafors-Söderhamn-Stugsund. Övre avdelningen - Hudiksvall Bollnäs-Ånge. Ljusdal-Hudiksvall. Omfattning 1875-09-01 Stockholm-Krylbo. Omfattning 1897-12-31 Stockholm-Ånge med sidobana i Stockholm. Kilafors-Söderhamn-Stugsund och Ljusdal-Hudiksvall.
Kontroll
Skapad
2003-12-15 00:00:00
Senast ändrad
2006-12-15 00:00:00
1863 års organisation Väsentliga förändringar Statens järnvägstrafik bildades för verksamhet avseende trafikering och underhåll av statens järnvägar. Distrikt Linjeorganisation för regionala och lokala förvaltningsenheter inom ett geografiskt område. Distriktschefen var organisatoriskt underställd generaldirektören. Befattningen upprätthölls av en intendent. 1863-01-01: Övertagna från Statens järnvägsbyggnader vid 1863 års omorganisation. 1870-01-01: Distriktschefsbefattningen indragen vid omorganisation av distriktens verksamhet. Som tillförordnad intendent med samordningsansvar fungerade fortsättningsvis en av avdelningsföreståndarna. Dessa blev i övrigt organisatoriskt underställda respektive överdirektör. Vid 3:e trafikdistriktet behölls dock tidigare organisation tills vidare. 1871-07-12: Distriktschefsbefattningen indragen även vid 3:e trafikdistriktet. 1898-01-01: Ombildade till distrikt vid 1897 års omorganisation.
Trafikavdelningen Linjeorganisation inom distrikt för transport av resande och gods med tillhörande redovisning. Avdelningsföreståndaren var inledningsvis organisatoriskt underställd distriktschefen och därefter avdelningens överdirektör. Befattningen upprätthölls av en trafikdirektör. Vid 1:a, 2:a, 3:e och 5:e trafikdistrikten fanns flera trafikavdelningar. 1863-01-01: Bildad vid 1863 års omorganisation. 1898-01-01: Fortsatt verksamhet i 1897 års organisation.
5:e trafikdistriktet - Stockholm 1875-10-08: Bildat vid ändrad distriktsindelning. Stockholm-Krylbo övertagen från 1:a trafikdistriktet 1881-09-16: Bollnäs-Ljusdal överförd till Bandelen Torpshammar-Östersund (6:e trafikdistriktet). 1888-06-01: Bollnäs-Ånge och Ljusdal-Delsbo övertagna från 6:e trafikdistriktet. Trafik- och banavdelningarna delade i en övre och en nedre avdelning. 1893-01-01: Övre och nedre avdelningarna sammanslagna. 1898-01-01: Indraget vid 1897 års omorganisation. Sammanslaget med 1 trafikdistriktet till I distriktet. Nedre avdelningen - Stockholm Stockholm-Bollnäs med sidobana i Stockholm. Kilafors-Söderhamn-Stugsund. Övre avdelningen - Hudiksvall Bollnäs-Ånge. Ljusdal-Hudiksvall. Omfattning 1875-09-01 Stockholm-Krylbo. Omfattning 1897-12-31 Stockholm-Ånge med sidobana i Stockholm. Kilafors-Söderhamn-Stugsund och Ljusdal-Hudiksvall.