Statens järnvägar. Örebro huvudverkstad med föregångare HISTORIK ÖVER HUVUDVERKSTÄDER (HVST):
FR O M 1907 ÅRS ORGANISATION:
Revisioner och större reparationer av spårfordon och annan maskinell utrustning. Verkstadsföreståndaren (vstf) var organisatoriskt underställd Verkstadsbyrån. Befattningen upprätthölls vanligen av en förste maskiningenjör (miö) eller maskindirektör (md). 1918-01-01: Bildade vid omorganisation av verkstadsdriften. Verksamhet övertagen från centralverkstaden och distriktsverkstäderna. 1928-07-01: Fortsatt verksamhet i 1928 års organisation.
FR O M 1928 ÅRS ORGANISATION:
Revisioner och större reparationer av spårfordon och annan maskinell utrustning. Verkstadsföreståndaren (vstf) var organisatoriskt underställd Verkstadsbyrån. Befattningen upprätthölls vanligen av en förste verkstadsingenjör (fvstiö) eller verkstadsöveringenjör (vstöiö). 1928-07-01: Fortsatt verksamhet från 1907 års organisation. 1963-07-01: Fortsatt verksamhet i 1963 års organisation.
Lokala förvaltningsenheter: Filialverkstad (fvst).
FR O M 1963 ÅRS ORGANISATION:
Revisioner och större reparationer av spårfordon och annan maskinell utrustning. Huvudverkstadschefen (hvstc) var organisatoriskt underställd Maskinavdelningen.
Lokala förvaltningsenheter: Filialverkstad (fvst).
1963-07-01: Fortsatt verksamhet från 1928 års organisation. Organisatoriskt överförda från Verkstadsbyrån till Maskinavdelningen vid 1963 års omorganisation. 1965-01-01: Under året ändrades namnformen från Huvudverkstaden X-Y-Z till X huvudverkstad. 1973-07-01: Indragna vid 1973 års omorganisation. Verksamhet överförd till verkstadsregionerna.
HISTORIK ÖVER HUVUDVERKSTADEN ÖREBRO (hvst Ör):
1918-01-01: Ombildad från centralverkstad till huvudverkstad vid omorganisation av verkstadsdriften.
1928-07-01: Fortsatt verksamhet i 1928 års organisation. 1931-01-01: Namnändring från huvudverkstaden Örebro till huvudverkstaden Örebro-Tomteboda. Verkstaden i Tomteboda övertagen från huvudverkstaden Tomteboda. 1932-07-01: Förrådshållning överförd förrådsavdelningen Örebro. 1939-01-01: Namnändring från huvudverkstaden Örebro-Tomteboda till huvudverkstaden Örebro. Verkstaden i Tomteboda överförd till huvudverkstaden Tomteboda. 1947-10-01: Namnändring från huvudverkstaden Örebro till huvudverkstaden Örebro-Borås. Verkstaden i Borås övertagen från huvudverkstaden Göteborg-Borås.Varberg. 1951-01-01: Verkstaden i Finspång övertagen från 2 maskinsektionen. 1959-??-??: Namnändring från huvudverkstaden Örebro-Borås till huvudverkstaden Örebro-Borås-Finspång. 1963-01-01: Namnändring från huvudverkstaden Örebro-Borås-Finspång till huvudverkstaden Örebro-Finspång. Verkstaden i Borås överförd till huvudverkstaden Åmål-Borås. 1963-10-01: Namnändring från huvudverkstaden Örebro-Finspång till huvudverkstaden Örebro. Verkstaden i Finspång nedlagd.
1963-07-01: Fortsatt verksamhet som huvudverkstaden Örebro i 1963 års organisation. 1973-07-01: Indragen vid 1973 års omorganisation. Verksamhet överförd till Örebro verkstadsregion.
Statens järnvägar. Örebro verkstadsregion HISTORIK ÖVER VERKSTADSREGIONER (vr):
FR O M 1973 ÅRS ORGANISATION:
Underhåll och reparation av spårfordon, projektering och utförande av ändringsarbeten på spårfordon samt hjälpberedskap. Verkstadsregionchefen (vrc) tjänstgjorde vid Verkstadsregionsexpeditionen (vrx) och var organisatoriskt underställd Maskinavdelningen. Gränsdragningen mellan regionerna var föremål för smärre justeringar.
1973-07-01: Bildade vid 1973 års omorganisation. Verksamhet övertagen från Maskinavdelningens huvudverkstäder och driftdistriktens verkstäder. 1983-02-01: Fortsatt verksamhet i 1982 års organisation.
Lokala förvaltningsenheter: Driftverkstad (dvst) Filialverkstad (fvst).
FR O M 1982 ÅRS ORGANISATION:
Underhåll och reparation av spårfordon, projektering och utförande av ändringsarbeten på spårfordon samt hjälpberedskap. Verkstadsregionchefen (CVR) tjänstgjorde på verkstadsregionkontoret (VRK) och var organisatoriskt underställd Maskinavdelningen.
1983-02-01: Fortsatt verksamhet från 1973 års organisation. De lokala produktionsområdena placerades på samma organisatoriska nivå som regionala enheter. 1988-02-01: Huvudförråden i Bollnäs, Åmål, Örebro, Tillberga samt Östersund övertagna från Finans- och inköpsavdelningen samt integrerade med respektive verkstad. 1988-08-15: Indragna vid 1988 års omorganisation. Verksamhet överförd till Maskindivisionens underhållsverkstäder och trafikverkstadsområden.
Lokala produktionsområden: Verkstadsområde (VSTO). Driftverkstadsområde (DVSTO).
HISTORIK ÖVER ÖREBRO VERKSTADSREGION (Ör vr): 1973-07-01:
Bildad vid 1973 års omorganisation. Verksamhet övertagen från Örebro huvudverkstad samt Örebro driftdistrikt. 1983-02-01: Fortsatt verksamhet i 1982 års organisation. 1986-03-01: Verksamhet övertagen från Tillberga verkstadsregion. 1988-08-15: Indragen vid 1988 års omorganisation. Verksamhet överförd till Maskindivisionen.
Serien i boxar. Sökingång till serie F 1: Handlingar ordnade efter diarienummer. Häri anges endast ärendemeningen. För ett mer detaljerat diarium se serie C 1 AB: Diarium till handlingar ordnade efter diarienummer (ärenderegister). 1910-1920 Centralverkstaden Örebro. För register till diariet se serie C 1 BA och C 1 BB. För 1958-1988 se serie C 2: Sakgruppsnummerregister i numerisk ordning.
Serien i boxar. Ordnat efter diarienummer. Serien består av ett ärenderegister till serie F 1: Handlingar ordnade efter diarienummer. Varje diarienummer bildar ett ärende och registret anger varje skrivelse inom ärendet. Dock finns inte alla skrivelser inom ett ärende kvar (förmodligen gallrade). För register till diariet se serie C 1 BA och C 1 BB. För 1958-1988 se serie C 2: Sakgruppsnummerregister i numerisk ordning.
Serien i boxar. Sökingång till serie F 1: Handlingar ordnade efter diarienummer (fr o m 1958 ordnade efter sakgruppsnummer). Har även fungerat som diarium. I serien ingår även alfabetiska (efter sak 1958-1964) och numeriska (1958-1971) register över A- och B-nummer (A=anbudsinfodran och tillverkningsuppdrag, B=beställningskopior). Statens järnvägars tryckta diarie/dossiéplan (sakgruppsnummerregister) ingår i D 1.
Serien i boxar. Korten är ordnade alfabetiskt och avser personal födda ca 1850-1960. I tidskolumnen anges den tid för sista anteckning på personalkortet (anteckning angående avsked, uppsägning, pensionering m m). Se även serie D 2 AB.
Serien i boxar. Korten är ordnade alfabetiskt (osorterat inom bokstav) och avser personal födda ca 1880-1965 och som begärt avsked, förflyttats eller blivit uppsagda. I tidskolumnen anges den tid för sista anteckning på personalkortet (tid för avsked).
Serien i boxar. Ordnad efter diarienummer t o m 1957. Fr o m 1958 ordnad efter sakgruppsnummer. Häri även P-nummer (P=Personal) 1921-1957 samt A- och B-nummer 1959-1967. Luckor förekommer. För sökingångar se serie C 1 AA, C 1 AB, C 1 BA, C 1 BB och fr o m 1958 serie C 2.