Statens järnvägar. Örebro huvudverkstad med föregångare  (1918-01-01 – 1973-07-01)

Enhet inom myndighet (upphörd)

KategoriStatlig myndighet
Alternativa namn
Huvudverkstaden Örebro  (1918-01-01 – 1931-01-01)
Huvudverkstaden Örebro-Tomteboda  (1931-01-01 – 1939-01-01)
Huvudverkstaden Örebro  (1939-01-01 – 1947-10-01)
Huvudverkstaden Örebro-Borås  (1947-10-01 – 1959)
Huvudverkstaden Örebro-Borås-Finspång  (1959 – 1963-01-01)
Huvudverkstaden Örebro-Finspång  (1963-01-01 – 1963-10-01)
Huvudverkstaden Örebro  (1963-10-01 – 1965-01-01)
Historik
HISTORIK ÖVER HUVUDVERKSTÄDER (HVST):

FR O M 1907 ÅRS ORGANISATION:

Revisioner och större reparationer av spårfordon och annan maskinell utrustning. Verkstadsföreståndaren (vstf) var organisatoriskt underställd Verkstadsbyrån. Befattningen upprätthölls vanligen av en förste maskiningenjör (miö) eller maskindirektör (md).
1918-01-01: Bildade vid omorganisation av verkstadsdriften. Verksamhet övertagen från centralverkstaden och distriktsverkstäderna.
1928-07-01: Fortsatt verksamhet i 1928 års organisation.

FR O M 1928 ÅRS ORGANISATION:

Revisioner och större reparationer av spårfordon och annan maskinell utrustning. Verkstadsföreståndaren (vstf) var organisatoriskt underställd Verkstadsbyrån. Befattningen upprätthölls vanligen av en förste verkstadsingenjör (fvstiö) eller verkstadsöveringenjör (vstöiö).
1928-07-01: Fortsatt verksamhet från 1907 års organisation.
1963-07-01: Fortsatt verksamhet i 1963 års organisation.

Lokala förvaltningsenheter: Filialverkstad (fvst).

FR O M 1963 ÅRS ORGANISATION:

Revisioner och större reparationer av spårfordon och annan maskinell utrustning. Huvudverkstadschefen (hvstc) var organisatoriskt underställd Maskinavdelningen.

Lokala förvaltningsenheter: Filialverkstad (fvst).

1963-07-01: Fortsatt verksamhet från 1928 års organisation. Organisatoriskt överförda från Verkstadsbyrån till Maskinavdelningen vid 1963 års omorganisation.
1965-01-01: Under året ändrades namnformen från Huvudverkstaden X-Y-Z till X huvudverkstad.
1973-07-01: Indragna vid 1973 års omorganisation. Verksamhet överförd till verkstadsregionerna.

HISTORIK ÖVER HUVUDVERKSTADEN ÖREBRO (hvst Ör):

1918-01-01: Ombildad från centralverkstad till huvudverkstad vid omorganisation av verkstadsdriften.

1928-07-01: Fortsatt verksamhet i 1928 års organisation.
1931-01-01: Namnändring från huvudverkstaden Örebro till huvudverkstaden Örebro-Tomteboda. Verkstaden i Tomteboda övertagen från huvudverkstaden Tomteboda.
1932-07-01: Förrådshållning överförd förrådsavdelningen Örebro.
1939-01-01: Namnändring från huvudverkstaden Örebro-Tomteboda till huvudverkstaden Örebro. Verkstaden i Tomteboda överförd till huvudverkstaden Tomteboda.
1947-10-01: Namnändring från huvudverkstaden Örebro till huvudverkstaden Örebro-Borås. Verkstaden i Borås övertagen från huvudverkstaden Göteborg-Borås.Varberg.
1951-01-01: Verkstaden i Finspång övertagen från 2 maskinsektionen.
1959-??-??: Namnändring från huvudverkstaden Örebro-Borås till huvudverkstaden Örebro-Borås-Finspång.
1963-01-01: Namnändring från huvudverkstaden Örebro-Borås-Finspång till huvudverkstaden Örebro-Finspång. Verkstaden i Borås överförd till huvudverkstaden Åmål-Borås.
1963-10-01: Namnändring från huvudverkstaden Örebro-Finspång till huvudverkstaden Örebro. Verkstaden i Finspång nedlagd.

1963-07-01: Fortsatt verksamhet som huvudverkstaden Örebro i 1963 års organisation.
1973-07-01: Indragen vid 1973 års omorganisation. Verksamhet överförd till Örebro verkstadsregion.

Hänvisningar till orter
Stockholms län (Verksamhetsort)
Örebro län (Verksamhetsort)
Östergötlands län (Verksamhetsort)
Älvsborgs län (Verksamhetsort)
ÖverordnadStatens järnvägar med föregångare (1918 – 1973)
ReferenskodSE/GLA/6182
Länk till postenhttps://sok.riksarkivet.se/agent/kFAvlxKJh4wDoPyzsswifF
ExtraID6181