Väsentliga förändringar: 1. Distrikten förlorade sin självständiga ställning direkt under generaldirektören. Verksamheten delades upp på ett ökat antal drift- och bandistrikt organisatoriskt underställda respektive avdelningschef. 2. Sektionsnivån slopades. 3. De lokala förvaltningsenheterna slogs successivt samman till större enheter betecknade områden.
Bandistrikt (bd): Drift och underhåll av bana, byggnader och andra anläggningar. Bandistriktschefen (bdc) tjänstgjorde på bandistriktsexpeditionen (bdx) och var organisatoriskt underställd Banavdelningen. Gränsdragningen mellan distrikten var föremål för smärre justeringar.
1964-04-01: Gävle och Sundsvalls bandistrikt bildade vid 1963 års omorganisation. 1964-07-01: Borås, Göteborgs, Norrköpings, Stockholms och Örebro bandistrikt bildade vid 1963 års omorganisation. 1964-10-01: Malmö, Växjö, Umeå och Luleå bandistrikt bildade vid 1963 års omorganisation. 1973-07-01: Fortsatt verksamhet i 1973 års organisation.
Lokala förvaltningsenheter: Banunderhållsområde (buo). Elunderhållsområde (euo). Signalunderhållsområde (suo). Teleunderhållsområde (tuo). Antalet lokala förvaltningsenheter minskades successivt genom sammanslagning till större enheter.
FR O M 1973 ÅRS ORGANISATION:
Väsentliga förändringar: 1. Minskat antal distrikt. 2. Verkstadsregioner bildade. 3. Driftdistrikten ombildade till trafikdistrikt sedan driftverkstäderna överförts till verkstadsregionerna. 4. Huvudverkstäderna integrerade i verkstadsregionerna. 5. Huvudförråden integrerade i Ekonomiavdelningen.
Bandistrikt (bd): Drift och underhåll av bana, byggnader och andra anläggningar. Bandistriktschefen (bdc) tjänstgjorde på bandistriktsexpeditionen (bdx) och var organisatoriskt underställd Banavdelningen. Gränsdragningen mellan distrikten var föremål för smärre justeringar.
1973-07-01: Fortsatt verksamhet från 1963 års organisation. 1983-02-01: Ombildade till banregioner vid 1982 års omorganisation.
Lokala förvaltningsenheter: Banunderhållsområde (buo)/Banområde (bo). Elunderhållsområde (euo)/Elområde (elo). Signalunderhållsområde (suo)/Signalområde (sio). Teleunderhållsområde (tuo)/Teleområde (telo). Antalet lokala förvaltningsenheter minskades successivt genom sammanslagning till större enheter. Beteckningen underhållsområde ersattes med område 1976-01-01.
FR O M 1982 ÅRS ORGANISATION:
Väsentliga förändringar: 1. Trafikdistrikten ombildade till marknadsregioner som gemensam fältorganisation för Godstransport-, Persontrafik- och Tågdriftavdelningarna. 2. Busstrafiken organiserad i bussregioner. 3. Regionala personalkontor bildade för att ge service åt alla SJ-enheter inom respektive marknadsregions geografiska område.
Banregioner (BR): Tillsyn och underhåll av bana, byggnader och elkraftförsörjning. Projektering och utförande av ny- och ombyggnadsarbeten. Banregionchefen (CBR) tjänstgjorde på banregionkontoret (BRK) och var organisatoriskt underställd Banavdelningen. Gränsdragningen mellan regionerna var föremål för smärre justeringar.
1983-02-01: Bildade vid 1982 års omorganisation genom omvandling av bandistrikten med smärre justeringar av gränsdragning. De lokala produktionsområdena placerades på samma organisatoriska nivå som övriga regionala enheter. 1988-07-01: Indragna vid 1988 års omorganisation. Verksamhet överförd till Banverket samt fastighetsregioner.
1964-07-01: Bildat som Örebro bandistrikt vid 1963 års omorganisation. Verksamhet övertagen från 3, 4, 6, 8, 31, 33 och 34 bansektionen, 1, 2 och 4 telesektionen, 1, 2 och 4 signalsektionen samt Örebro, Kristinehamns, och Gävle elektrosektion. 1973-01-01: Anpassning till länsgränser. 1973-07-01: Fortsatt verksamhet i 1973 års organisation. 1983-02-01: Ombildat till Örebro marknadsregion vid 1982 års omorganisation. 1988-07-01: Indragen vid 1988 års omorganisation. Verksamhet överförd till Banverket samt Fastighetsregion Väst och Mellan.