Här söker du i alla arkiv och register i Nationell Arkivdatabas och Digitala forskarsalen.
Statens bränslekommission [1940] (1940 – 1953)
Myndighet (upphörd)
Kategori
Statlig myndighet. Centrala civila myndigheter
Historik
När det andra världskriget bröt ut den 1 september 1939 gällde det att snabbt reglera försörjningen av bränsle och smörjmedel. Den 6 september tillsattes därför Statens vednämnd och Statens gengasnämnd, den 15 september Statens kolnämnd och den 6 oktober Bensin- och oljenämnden. Den 27 oktober 1939 tillsatte Kungl. Maj:t Statens industrikommission som enligt sin samma dag daterade instruktion (SFS 1939:787) skulle ha hand om såväl regleringen av råvaruförsörjningen och produktionen på det industriella området som ledningen av bränsleförsörjningen. De olika nämnderna fortsatte dock verksamheten under kommissionens överhöghet men uppgick i Statens bränslekommission den 1 juli 1940.
Statens bränslekommission (instruktion SFS 1940:581) skulle handha regleringen av bränsleförsörjningen. Kommissionen skulle också handlägga frågor om gasgeneratorer för motordrift, den elektriska kraftproduktionen och -distributionen samt det tekniska samarbetet mellan olika kraftföretag inom landet. Inom Bränslekommissionen fanns ett gemensamt kansli, omfattande ett sekretariat, en kameralbyrå och en juridisk byrå, samt ett antal avdelningar och byråer med olika verksamhetsområden. Som rådgivande organ fanns ett Bränslekommissionens råd, utsett av Kungl. Maj:t.
Den 1 juli 1953 upphörde kommissionen och Riksnämnden för ekonomisk försvarsberedskap övertog det väsentliga av dess kvarvarande arbetsuppgifter.
Kameralbyrån
Kameralbyrån har omfattat olika enheter av mer eller mindre varaktig karaktär. Då byrån var som störst 1943 bestod den av sex kontor: ett personalkontor, ett kassa- och bokföringskontor, ett revisionskontor, ett clearingkontor, ett kontor för förlagskapital och ett kontor för avverkningsförskott. De två sistnämnda kontoren upphörde snart och personalärendena överfördes 1947 till sekretariatet.
Utrikeshandelsbyrån
Utrikeshandelsbyrån påbörjade sin verksamhet i augusti 1946 men avvecklades redan i maj 1947 och dess ärenden fördelades mellan Statens handelskommission och Bränslekommissionens sekretariat.
Planläggningsavdelningen 1940-1953
Avdelningen var organiserad i en central enhet, 1943-53 benämnd planeringsbyrån, en byrå för licensärenden, till april 1943 benämnd byrån för industribränsle, en byrå för hushållsbränsle, som 1951 uppgick i licensbyrån, och från 1946 en byrå för flytande bränsle. Dessutom fanns tillfälliga expertgrupper som handelstekniska sektionen, byrån för trafikbränsle 1940 samt därefter bränsletekniska sektionen och byrån för ersättningsbränsle.
Vedavdelningen 1940-1949
Då Bränslekommissionen bildades fördes den tidigare Vednämndens uppgifter till särskild vedavdelning. 1941-42 organiserades avdelningen i ett antal byråer: produktionsbyrån, anskaffningsbyrån med vedlicenskontoret, träkolsbyrån, transportbyrån och vedinspektionen. Vedinspektionen upphörde redan 1943 och uppgick i anskaffningsbyrån.
Vedavdelningen upphörde formellt 1949 men en del av dess ärenden fortsatte att handläggas av en självständig detalj, först under skogsindustribyrån och senare under kameralkontoret.
Skogsindustribyrån
Skogsindustribyrån inrättades den 28 januari 1946. Den övertog bl.a. ärenden som handlagts av vedavdelningen och Statens industrikommissions skogsindustriavdelning. Byråns verksamhet upphörde den 1 april 1950 och resterande ärenden rörande försäljning av ved övertogs av kameralbyrån.
Pappersbyrån
Pappersbyrån inrättades i samband med beslut om beslag på papper i april 1947. Den övertog även ärenden som tidigare handlagts av skogsindustribyrån och utrikeshandelsbyrån. Byrån avvecklades 1949.
Kolavdelningen 1940-1953
Då Bränslekommissionen inrättades övertog kolavdelningen Kolnämndens uppgifter angående produktion och införsel av kol och koks och regleringen av handeln med sådana varor.
Kontrollbyrån 1948-1949
Kontrollbyrån inrättades den 1 april 1948 och upphörde i december 1949. Dess uppgift var att kontrollera omsättningen av bränslen som var underkastade handelsreglering, särskilt bensin.
Gengasbyrån 1940-1946
Gengasbyrån övertog Statens gengasnämnds uppgifter. Byrån skulle främst prova ersättningsbränslen och motoraggregat för gengas, bekämpa gengasskador och ge information till allmänheten.
Torvbyrån 1941-1947
Torvbyrån bröts ut ur vedavdelningen i april 1941. Dess uppgifter gällde anskaffning av torv och regleringar på torvområdet. Tilldelningsärendena överfördes i mars 1943 till planläggningsavdelningen, som också övertog övriga torvärenden då torvbyrån avvecklades i början av 1947.
Bensin- och oljeavdelningen 1940-1946
Då Bensin- och oljenämnden den 1 juli 1940 uppgick i Statens bränslekommission övertogs planeringsverksamheten av kommissionens planläggningsavdelning och dess övriga funktioner av bensin- och oljeavdelningen. Till denna avdelning överfördes i april 1941 även planläggningen av försörjningen med flytande drivmedel. Den ursprungligen självständiga byrån för drivmedelskontroll vid militära arbeten underställdes fr.o.m. 1942 bensin- och oljeavdelningen.
Bensin- och oljeavdelningen upphörde den 1 maj 1946, då dess kvarstående uppgifter övertogs av planeringsavdelningen, byrån för flytande bränslen och byrån för licensärenden.
Vedbyrån 1951-1953
När skogsindustribyrån upphörde den 1 april 1950, överflyttades resterande ärenden rörande försäljning av ved till kameralbyrån. Detta arrangemang visade sig mindre lämpligt och den 6 mars 1951 beslöt kommissionen att inrätta en vedbyrå, som ägde bestånd tills Bränslekommissionen upphörde.