Filnamn |
Schema/Posttyp |
Innehåll och tidpunkt |
Populationsbeskrivning |
Uppgifternas ursprung |
Sekretessgrad hos myndigheten |
Behandling av personuppgifter |
Filtyp |
Storlek (bytes) |
Tecken- uppsätt- ning |
Post- längd (bytes) |
Separa- tions- tecken |
Post- sluts- markör |
Antal poster |
Kommentar |
A002.ELEM.A85.R.kon00 |
ELEMENT |
I olyckor ingående trafikelement, 1985 |
Inblandade element i olyckor |
SCB |
Sekretess |
Nej |
Fast fält- och post- längd |
4431150 |
ISO-8859-1 |
148 |
|
CR+LF |
29541 |
Konverterad fil |
A002.ELEM.A86.R.kon00 |
ELEMENT |
I olyckor ingående trafikelement, 1986 |
Inblandade element i olyckor |
SCB |
Sekretess |
Nej |
Fast fält- och post- längd |
4590300 |
ISO-8859-1 |
148 |
|
CR+LF |
30602 |
Konverterad fil |
A002.ELEM.A87.R.kon00 |
ELEMENT |
I olyckor ingående trafikelement, 1987 |
Inblandade element i olyckor |
SCB |
Sekretess |
Nej |
Fast fält- och post- längd |
4407450 |
ISO-8859-1 |
148 |
|
CR+LF |
29383 |
Konverterad fil |
A002.ELEM.A88.R.kon00 |
ELEMENT |
I olyckor ingående trafikelement, 1988 |
Inblandade element i olyckor |
SCB |
Sekretess |
Nej |
Fast fält- och post- längd |
4773450 |
ISO-8859-1 |
148 |
|
CR+LF |
31823 |
Konverterad fil |
A002.ELEM.A89.R.kon00 |
ELEMENT |
I olyckor ingående trafikelement, 1989 |
Inblandade element i olyckor |
SCB |
Sekretess |
Nej |
Fast fält- och post- längd |
4999800 |
ISO-8859-1 |
148 |
|
CR+LF |
33332 |
Konverterad fil |
A002.ELEM.A90.R.kon00 |
ELEMENT |
I olyckor ingående trafikelement, 1990 |
Inblandade element i olyckor |
SCB |
Sekretess |
Nej |
Fast fält- och post- längd |
4718700 |
ISO-8859-1 |
148 |
|
CR+LF |
31458 |
Konverterad fil |
A002.ELEM.A91.R.kon00 |
ELEMENT |
I olyckor ingående trafikelement, 1991 |
Inblandade element i olyckor |
SCB |
Sekretess |
Nej |
Fast fält- och post- längd |
4459200 |
ISO-8859-1 |
148 |
|
CR+LF |
29728 |
Konverterad fil |
A002.ELEM.A92.R.kon00 |
ELEMENT |
I olyckor ingående trafikelement, 1992 |
Inblandade element i olyckor |
SCB |
Sekretess |
Nej |
Fast fält- och post- längd |
4368600 |
ISO-8859-1 |
148 |
|
CR+LF |
29124 |
Konverterad fil |
A002.ELEM.A93.R.kon00 |
ELEMENT |
I olyckor ingående trafikelement, 1993 |
Inblandade element i olyckor |
SCB |
Sekretess |
Nej |
Fast fält- och post- längd |
4178700 |
ISO-8859-1 |
148 |
|
CR+LF |
27858 |
Konverterad fil |
A002.ELEM.A94.R.kon00 |
ELEMENT |
I olyckor ingående trafikelement,1994 |
Inblandade element i olyckor |
SCB |
Sekretess |
Nej |
Fast fält- och post- längd |
4464900 |
ISO-8859-1 |
148 |
|
CR+LF |
29766 |
Konverterad fil |
A002.P2.DEF.A85.R.kon00 |
OLYCKA |
Till polisen rapporterade olyckor, 1985 |
Olyckor |
SCB |
Sekretess |
Nej |
Fast fält- och post- längd |
2628285 |
ISO-8859-1 |
163 |
|
CR+LF |
15929 |
Konverterad fil |
A002.P2.DEF.A86.R.kon00 |
OLYCKA |
Till polisen rapporterade olyckor, 1986 |
Olyckor |
SCB |
Sekretess |
Nej |
Fast fält- och post- längd |
2751705 |
ISO-8859-1 |
163 |
|
CR+LF |
16677 |
Konverterad fil |
A002.P2.DEF.A87.R.kon00 |
OLYCKA |
Till polisen rapporterade olyckor, 1987 |
Olyckor |
SCB |
Sekretess |
Nej |
Fast fält- och post- längd |
2582580 |
ISO-8859-1 |
163 |
|
CR+LF |
15652 |
Konverterad fil |
A002.P2.DEF.A88.R.kon00 |
OLYCKA |
Till polisen rapporterade olyckor, 1988 |
Olyckor |
SCB |
Sekretess |
Nej |
Fast fält- och post- längd |
2839155 |
ISO-8859-1 |
163 |
|
CR+LF |
17207 |
Konverterad fil |
A002.P2.DEF.A89.R.kon00 |
OLYCKA |
Till polisen rapporterade olyckor, 1989 |
Olyckor |
SCB |
Sekretess |
Nej |
Fast fält- och post- längd |
2964885 |
ISO-8859-1 |
163 |
|
CR+LF |
17969 |
Konverterad fil |
A002.P2.DEF.A90.R.kon00 |
OLYCKA |
Till polisen rapporterade olyckor, 1990 |
Olyckor |
SCB |
Sekretess |
Nej |
Fast fält- och post- längd |
2800875 |
ISO-8859-1 |
163 |
|
CR+LF |
16975 |
Konverterad fil |
A002.P2.DEF.A91.R.kon00 |
OLYCKA |
Till polisen rapporterade olyckor, 1991 |
Olyckor |
SCB |
Sekretess |
Nej |
Fast fält- och post- längd |
2640495 |
ISO-8859-1 |
163 |
|
CR+LF |
16003 |
Konverterad fil |
A002.P2.DEF.A92.R.kon00 |
OLYCKA |
Till polisen rapporterade olyckor, 1992 |
Olyckor |
SCB |
Sekretess |
Nej |
Fast fält- och post- längd |
2573835 |
ISO-8859-1 |
163 |
|
CR+LF |
15599 |
Konverterad fil |
A002.P2.DEF.A93.R.kon00 |
OLYCKA |
Till polisen rapporterade olyckor, 1993 |
Olyckor |
SCB |
Sekretess |
Nej |
Fast fält- och post- längd |
2468235 |
ISO-8859-1 |
163 |
|
CR+LF |
14959 |
Konverterad fil |
A002.P2.DEF.A94.R.kon00 |
OLYCKA |
Till polisen rapporterade olyckor, 1994 |
Olyckor |
SCB |
Sekretess |
Nej |
Fast fält- och post- längd |
2621520 |
ISO-8859-1 |
163 |
|
CR+LF |
15888 |
Konverterad fil |
A002.PERS.A85.R.kon00 |
PERSON |
Personer knutna till olyckan, 1985 |
Inblandade personer i olyckor |
SCB |
Sekretess |
Ja |
Fast fält- och post- längd |
4241696 |
ISO-8859-1 |
120 |
|
CR+LF |
34768 |
Konverterad fil |
A002.PERS.A86.R.kon00 |
PERSON |
Personer knutna till olyckan, 1986 |
Inblandade personer i olyckor |
SCB |
Sekretess |
Ja |
Fast fält- och post- längd |
4394196 |
ISO-8859-1 |
120 |
|
CR+LF |
36018 |
Konverterad fil |
A002.PERS.A87.R.kon00 |
PERSON |
Personer knutna till olyckan, 1987 |
Inblandade personer i olyckor |
SCB |
Sekretess |
Ja |
Fast fält- och post- längd |
4139948 |
ISO-8859-1 |
120 |
|
CR+LF |
33934 |
Konverterad fil |
A002.PERS.A88.R.kon00 |
PERSON |
Personer knutna till olyckan, 1988 |
Inblandade personer i olyckor |
SCB |
Sekretess |
Ja |
Fast fält- och post- längd |
4514122 |
ISO-8859-1 |
120 |
|
CR+LF |
37001 |
Konverterad fil |
A002.PERS.A89.R.kon00 |
PERSON |
Personer knutna till olyckan, 1989 |
Inblandade personer i olyckor |
SCB |
Sekretess |
Ja |
Fast fält- och post- längd |
4685898 |
ISO-8859-1 |
120 |
|
CR+LF |
38409 |
Konverterad fil |
A002.PERS.A90.R.kon00 |
PERSON |
Personer knutna till olyckan, 1990 |
Inblandade personer i olyckor |
SCB |
Sekretess |
Ja |
Fast fält- och post- längd |
4436408 |
ISO-8859-1 |
120 |
|
CR+LF |
36364 |
Konverterad fil |
A002.PERS.A91.R.kon00 |
PERSON |
Personer knutna till olyckan, 1991 |
Inblandade personer i olyckor |
SCB |
Sekretess |
Ja |
Fast fält- och post- längd |
4165690 |
ISO-8859-1 |
120 |
|
CR+LF |
34145 |
Konverterad fil |
A002.PERS.A92.R.kon00 |
PERSON |
Personer knutna till olyckan, 1992 |
Inblandade personer i olyckor |
SCB |
Sekretess |
Ja |
Fast fält- och post- längd |
4088586 |
ISO-8859-1 |
120 |
|
CR+LF |
33513 |
Konverterad fil |
A002.PERS.A93.R.kon00 |
PERSON |
Personer knutna till olyckan, 1993 |
Inblandade personer i olyckor |
SCB |
Sekretess |
Ja |
Fast fält- och post- längd |
3888994 |
ISO-8859-1 |
120 |
|
CR+LF |
31877 |
Konverterad fil |
A002.PERS.A94.R.kon00 |
PERSON |
Personer knutna till olyckan, 1994 |
Inblandade personer i olyckor |
SCB |
Sekretess |
Ja |
Fast fält- och post- längd |
4128724 |
ISO-8859-1 |
120 |
|
CR+LF |
33842 |
Konverterad fil |
Schema/Posttyp |
Fältnamn |
Fält- nivå |
Datatyp |
Start |
Slut |
Längd |
Fältbeskrivning |
Primär- nyckel |
Främmande nyckel |
Kommentar |
OLYCKA
|
POSTTYP |
1 |
string |
1 |
1 |
1 |
Posttyp. =2 |
|
|
|
|
AAR |
1 |
string |
2 |
3 |
2 |
Olycksår, ÅÅ. 85=1985 |
|
|
körningsår eller
körningsår -1 |
|
LOEPNR |
1 |
string |
4 |
8 |
5 |
Löpnummer. 00000-99999 eller G0000-G9999. |
Ja |
|
|
|
RADNR |
1 |
string |
9 |
10 |
2 |
Radnummer. |
|
|
|
|
ELNR |
1 |
string |
11 |
12 |
2 |
Elementnummer |
|
|
|
|
PDNR |
1 |
string |
13 |
17 |
5 |
Polisens diarienummer. X0000-x9999 |
|
|
|
|
PLAEN |
1 |
string |
18 |
19 |
2 |
Polisens distriktskod: län. |
|
|
Motsvarar de vanliga länen med ett undantag, 02. I polisens distrikskod finns länssiffran 02, vilket är Stockholms län (tidigare fanns 01=Stockholms stad och 02=Stockholms län). För de som har 02 angett i polisens län har 01 angetts i det "vanliga" länet (LAEN). |
|
PKOMMUN |
1 |
string |
20 |
21 |
2 |
Polisens distriktskod: kommun. |
|
|
Det finns, likt för länet, avvikelser i Polisens distriktsindelning, vid jämförelse med den "vanliga" kommunkoden. För att bestämma i vilket kommun en olycka inträffat i bör fälten LAEN och KOMMUN användas. |
|
LAEN |
1 |
string |
22 |
23 |
2 |
Län |
|
|
|
|
KOMMUN |
1 |
string |
24 |
25 |
2 |
Kommun |
|
|
|
|
VDIST |
1 |
string |
26 |
26 |
1 |
Vaktdistrikt för Stockholm och Göteborg |
|
|
1-7 (Stockholm), 1-4 (Göteborg). I övrigt blankt. |
|
OMAAN |
1 |
string |
27 |
28 |
2 |
Olycksdatum: månad |
|
|
|
|
ODAG |
1 |
string |
29 |
30 |
2 |
Olycksdatum: dag |
|
|
|
|
OKLOCK |
1 |
string |
31 |
34 |
4 |
Klockslag för olyckan. 0000-2359. 9999=okänt klockslag. |
|
|
|
|
VHKOD_HGRUPP |
1 |
string |
35 |
35 |
1 |
Väghållarkod, huvudgrupp. 0,1, 3-9 |
|
|
0=motorfordon singel, 1=övriga singel, 3=motorfordon-motorfordon, 4=motorfordon-moped, 5=motorfordon-cykel, 6=motorfordon-gående, 7=motorfordon-klövvilt, 8=motorfordon-övrigt, 9=övrigt. |
|
VHKOD_UGRUPP |
1 |
string |
36 |
36 |
1 |
Väghållarkod, undergrupp. Gäller om HGRUPP=3-6, 8, 9. |
|
|
1=omkörning/filbyte, 2=upphinnande, 3=möte, 4=avsväng, samma kurs, 5=avsväng, motsatt kurs, 6=korsväg, ej avsväng, 7=korsväg, avsväng, K=korsväg, okänt om avsväng, 9=okänd, U=U-sväng. |
|
VHKOD_OMR1 |
1 |
string |
37 |
37 |
1 |
Väghållarkod, område 1. Anger vägskäl mm, 1-7 eller blankt. |
|
|
1=sträcka, 2=järnväg (ny 1988), 3=trevägskäl, 4=fyrväg, 5=fem- eller flera vägar, 6=rondell, 7=trafikplats. |
|
VHKOD_OMR2 |
1 |
string |
38 |
38 |
1 |
Väghållarkod, område 2. Cykelbana mm. 1-3, 8 eller blankt. |
|
|
1=cykelbana, 2=trottoar, 3=övergångsställe, 8=in- eller utfartsväg alternativt av- eller påfart inom trafikplats. Det förekommer koder, tex. F, P m.fl. som inte översätts. |
|
VHKOD_FOERH |
1 |
string |
39 |
39 |
1 |
Väghållarkod, förhållande2. Hinder på vägbanan. 1-9 eller blankt. |
|
|
1=parkerat eller uppställt fordon som skymmer sikten, 2=vägarbete, 3=annat hinder (t.ex. nedfallande träd, tappad last), 4=tidigare trafikolycka, 5=uppställt fordon, pb, 6=uppställt fordon, annan bil, (container, lb, släp, pb+släp, buss), 7=sjukdom (ny 1987), 8=självmord (ny 1987), 9=rött ljus, bommar (ny 1988) |
|
TRFM |
1 |
string |
40 |
40 |
1 |
Trafikmiljö. 1=tättbebyggt område, 2=ej tättbebyggt område. |
|
|
|
|
ANTDAG |
1 |
integer |
41 |
43 |
3 |
Antal dagar mellan olycksdatum och inkomstdatum. |
|
|
|
|
VDAGO |
1 |
string |
44 |
44 |
1 |
Veckodag då olyckan inträffade. 1=måndag, 2=tisdag osv. |
|
|
|
|
VDAGI |
1 |
string |
45 |
45 |
1 |
Veckodag då olyckan inkom till SCB. 1=måndag, 2=tisdag osv. |
|
|
|
|
FOELJD |
1 |
string |
46 |
46 |
1 |
Svåraste följd av olyckan. 1=dödsfall, 2=svår personskada, 3=lindrig personskada. |
|
|
|
|
P1ELNR |
1 |
integer |
47 |
48 |
2 |
Uppgift om primärelement 1: Elementnummer |
|
|
|
|
P1ELTYP |
1 |
string |
49 |
50 |
2 |
Uppgift om primärelement 1: Elementtyp= 01-99 |
|
|
Det finns dessvärre inte förklarat i dokumentationen hur koderna ska översättas. Kanske går det att finna någon annan stans. Det är inte samma koder som 1966-1984. Koden 01 bör vara personbil men i övrigt blir det väldigt svårt. |
|
P1ROERKOD |
1 |
string |
51 |
52 |
2 |
Uppgift om primärelement 1: Rörelsekod=00,10-14, 20-24, 30-34,40-44,99 |
|
|
Detta finns inte förklarat någonstans i den angivna dokumentationen. |
|
P1AALDFOER |
1 |
integer |
53 |
54 |
2 |
Uppgift om primärelement 1: Ålder på förare i primärelement 1. |
|
|
|
|
P1KOEN |
1 |
string |
55 |
55 |
1 |
Uppgift om primärelement 1: Kön på primärelement 1. 1=man, 2=kvinna, 3=okänt. |
|
|
Koden 0 finns också i vissa årgångar, oklart om den på något sätt skilder sig från 3 (=okänt kön). Se tjänsteanteckning. |
|
P1ALK |
1 |
string |
56 |
56 |
1 |
Uppgift om primärelement 1: misstänkt påverkan av alkohol eller annat. J=ja, N=nej. |
|
|
Koden 0 finns också i vissa årgångar, oklart om den på något sätt skilder sig från blankt. Se kommentar för fältet P1KOEN |
|
P2ELNR |
1 |
integer |
57 |
58 |
2 |
Uppgift om primärelement 2: Elementnummer |
|
|
|
|
P2ELTYP |
1 |
string |
59 |
60 |
2 |
Uppgift om primärelement 2: Elementtyp= 01-99 |
|
|
Det finns dessvärre inte förklarat i dokumentationen hur koderna ska översättas. Kanske går det att finna någon annan stans. Det är inte samma koder som 1966-1984. Koden 01 bör vara personbil men i övrigt blir det väldigt svårt. |
|
P2ROERKOD |
1 |
string |
61 |
62 |
2 |
Uppgift om primärelement 2: Rörelsekod=00,10-14, 20-24, 30-34,40-44,99 |
|
|
Detta finns inte förklarat någonstans i den angivna dokumentationen. |
|
P2AALDFOER |
1 |
integer |
63 |
64 |
2 |
Uppgift om primärelement 2: Ålder på förare i primärelement 1. |
|
|
|
|
P2KOEN |
1 |
string |
65 |
65 |
1 |
Uppgift om primärelement 2: Kön på primärelement 1. 1=man, 2=kvinna, 3=okänt. |
|
|
|
|
P2ALK |
1 |
string |
66 |
66 |
1 |
Uppgift om primärelement 2: misstänkt påverkan av alkohol eller annat. J=ja, N=nej. |
|
|
|
|
INDAT_AAR |
1 |
date |
67 |
68 |
2 |
Inkomstdatum, år. ÅÅ |
|
|
Datum då olyckan inkom till SCB. |
|
INDAT_MAAN |
1 |
date |
69 |
70 |
2 |
Inkomstdatum, månad. MM |
|
|
Datum då olyckan inkom till SCB. |
|
INDAT_DAG |
1 |
date |
71 |
72 |
2 |
Inkomstdatum, dag. DD |
|
|
Datum då olyckan inkom till SCB. |
|
AVAEGNR |
1 |
string |
73 |
76 |
4 |
Vägnummer A |
|
|
|
|
OEVNKOERN |
1 |
string |
77 |
77 |
1 |
Övningskörning (från 1993). |
|
|
Det står att detta värde bara ska finnas från 1993 och framåt men i filen för 1985 finns massa olika värden här. 1993 förekommer värdena 1 och 0. Det kan vara så att 1=övningskörning, 0=inte övningskörning. Detta antagande baseras på antalet förekomster och rimligheten i detta. Frågan är om det är rimligt att det är ca 1100 övningskörare av ca 15000 olyckor. Det låter mycket. Fältets innehåll ska nog betraktas med viss varsamhet |
|
ASAENKT |
1 |
string |
78 |
78 |
1 |
Hastigheten sänkt från 110 (gäller olyckor 890622-891231) |
|
|
Det står att detta värde bara ska finnas från 1989 men i filen för 1985 finns massa olika värden här. Troligen bara skräptecken som kan bortses från. |
|
AHAST |
1 |
integer |
79 |
81 |
3 |
Hastighet A (väg A). Anges i km/tim |
|
|
|
|
AVAEGTYP |
1 |
string |
82 |
82 |
1 |
VägtypA. 1=motorväg, 2=motortrafikled, 3=annan allmän väg,4=gata, 5=enskild väg, 6=övrig väg, torg etc. |
|
|
|
|
BVAEGNR |
1 |
string |
83 |
86 |
4 |
Vägnummer B |
|
|
|
|
FGODS |
1 |
string |
87 |
88 |
2 |
Farligt gods (from hösten 1993) |
|
|
Elementnumret för det element som varit skyltat för transport av farligt gods. Det finns dock värden i tidigare årgångar. Troligen bara skräptecken som kan bortses från. |
|
BHAST |
1 |
integer |
89 |
91 |
3 |
Hastighet B (väg B). Anges i km/tim |
|
|
|
|
BVAEGTYP |
1 |
string |
92 |
92 |
1 |
VägtypB. 1=motorväg, 2=motortrafikled, 3=annan allmän väg,4=gata, 5=enskild väg, 6=övrig väg, torg etc. |
|
|
|
|
ATRFANV |
1 |
string |
93 |
93 |
1 |
Trafikanvisning A (gäller väg A). 1=huvudled, 2=ej huvudled. |
|
|
|
|
ATRFREGL |
1 |
string |
94 |
94 |
1 |
Trafikregler A. 1=förbud mot vänstersväng, 2=stopplikt, 3=väjningsplikt. |
|
|
|
|
ATRFSIGN |
1 |
string |
95 |
95 |
1 |
Trafiksignal A. 1=i funktion, 2=ur funktion, 3=gulblink, 4=saknas |
|
|
|
|
BTRFANV |
1 |
string |
96 |
96 |
1 |
Trafikanvisning B (gäller väg B). 1=huvudled, 2=ej huvudled. |
|
|
|
|
BTRFREGL |
1 |
string |
97 |
97 |
1 |
Trafikregler B. 1=förbud mot vänstersväng, 2=stopplikt, 3=väjningsplikt. |
|
|
|
|
BTRFSIGN |
1 |
string |
98 |
98 |
1 |
Trafiksignal B. 1=i funktion, 2=ur funktion, 3=gulblink, 4=saknas |
|
|
|
|
VAEDER |
1 |
string |
99 |
99 |
1 |
Väder. 1=uppehåll, 2=dimma, 3=regn, 4=snöregn, 5=snö. |
|
|
Koden 9 förekommer, i ett antal som utesluter felinmatning, i vissa årgångar. Koden översätts inte i dokumentationen. |
|
VAEGLAG |
1 |
string |
100 |
100 |
1 |
Väglag. 1=torr, 2=vått, 3=tjock is, 4=tunn is, 5=lös snö |
|
|
Koden 9 förekommer, i ett antal som utesluter felinmatning, i vissa årgångar. Koden översätts inte i dokumentationen. |
|
LJUSF |
1 |
string |
101 |
101 |
1 |
Ljusförhållanden. 1=dag, 2=mörker, 3=gryning/skymmning |
|
|
|
|
ABELYS |
1 |
string |
102 |
102 |
1 |
Gatu-/vägbelysning väg A. 1=tänd, 2=sIäckt, 3=saknas |
|
|
Koden 9 förekommer, i ett antal som utesluter felinmatning, i vissa årgångar. Koden översätts inte i dokumentationen. |
|
BBELYS |
1 |
string |
103 |
103 |
1 |
Gatu-/vägbelysning väg B. 1=tänd, 2=sIäckt, 3=saknas |
|
|
Koden 9 förekommer, i ett antal som utesluter felinmatning, i vissa årgångar. Koden översätts inte i dokumentationen. |
|
TOTEL |
1 |
integer |
104 |
105 |
2 |
Totala antalet trafikelement |
|
|
|
|
TOTPBIL |
1 |
integer |
106 |
107 |
2 |
Totalt antal personbilar |
|
|
|
|
TOTOEBIL |
1 |
integer |
108 |
109 |
2 |
Totalt antal öbilar. |
|
|
Det förklaras inte vad "öbilar" är men troligen står det för övriga bilar. Det bör omfatta fordon som lastbilar, bussar mm. |
|
TOTMC |
1 |
integer |
110 |
111 |
2 |
Totalt antal motorcyklar |
|
|
|
|
TOTMOP |
1 |
integer |
112 |
113 |
2 |
Totalt antal mopeder |
|
|
|
|
TOTCYK |
1 |
integer |
114 |
115 |
2 |
Totalt antal cyklar |
|
|
|
|
TOTGAA |
1 |
integer |
116 |
117 |
2 |
Totalt antal gående |
|
|
|
|
TOTOEVR |
1 |
integer |
118 |
119 |
2 |
Totalt antal övriga |
|
|
|
|
RADPERS |
1 |
integer |
120 |
121 |
2 |
Totalt antal Personer i olyckan 1. (antal personposter) |
|
|
|
|
ANTPERS |
1 |
integer |
122 |
124 |
3 |
Totalt antal Personer i olyckan 2. (summerat från Element) |
|
|
|
|
TDOED |
1 |
integer |
125 |
126 |
2 |
Totalt antal döda i olyckan |
|
|
|
|
TDOEDB |
1 |
integer |
127 |
128 |
2 |
Totalt antal döda barn (under 15 år) i olyckan |
|
|
|
|
TDOEDU |
1 |
integer |
129 |
130 |
2 |
Totalt antal döda ungdomar (15-24 år) i olyckan |
|
|
|
|
TDOEDAE |
1 |
integer |
131 |
132 |
2 |
Totalt antal döda äldre (över 64 år) i olyckan |
|
|
|
|
TSKAB |
1 |
integer |
133 |
134 |
2 |
Totalt antal skadade barn (under 15 år) i olyckan |
|
|
|
|
TSKAU |
1 |
integer |
135 |
136 |
2 |
Totalt antal skadade ungdomar (15-24 år) i olyckan |
|
|
|
|
TSKAAE |
1 |
integer |
137 |
138 |
2 |
Totalt antal skadade äldre (över 64 år) i olyckan |
|
|
|
|
TSVSKAD |
1 |
integer |
139 |
140 |
2 |
Totalt antal svårt skadade |
|
|
|
|
TLISKAD |
1 |
integer |
141 |
142 |
2 |
Totalt antal lindrigt skadade |
|
|
|
|
TPBF |
1 |
integer |
143 |
144 |
2 |
Totalt antal döda/skadade personbilsförare |
|
|
|
|
TPBP |
1 |
integer |
145 |
146 |
2 |
Totalt antal döda/skadade personbilspassagerare |
|
|
|
|
TOEBF |
1 |
integer |
147 |
148 |
2 |
Totalt antal döda/skadade öbilsförare |
|
|
|
|
TOEBP |
1 |
integer |
149 |
150 |
2 |
Totalt antal döda/skadade öbilspassagerare |
|
|
|
|
TMCF |
1 |
integer |
151 |
152 |
2 |
Totalt antal döda/skadade motorcykelförare |
|
|
|
|
TMCP |
1 |
integer |
153 |
154 |
2 |
Totalt antal döda/skadade motorcykelpassagerare |
|
|
|
|
TMOP |
1 |
integer |
155 |
156 |
2 |
Totalt antal döda/skadade mopedister |
|
|
|
|
TCYK |
1 |
integer |
157 |
158 |
2 |
Totalt antal döda/skadade cyklister |
|
|
|
|
TGAA |
1 |
integer |
159 |
160 |
2 |
Totalt antal döda/skadade gående |
|
|
|
|
TALK |
1 |
integer |
161 |
161 |
1 |
Totalt antal misstänkt påverkade av alkohol/annat |
|
|
|
|
POMR |
1 |
string |
162 |
163 |
2 |
Polisområde. (from 940701,
tidigare antal oskadade). |
|
|
Lite märklig beskrivning av fältet. Om den stämmer så bör alltså fältet innehålla uppgift om ”antal oskadade” för årgångarna 1985-1993 (och halva 1994). Vad gäller innehållet så är det i flera årgångar endast ”00” angett i detta fält. För 1989 och 1991 finns t.ex. bara ”00”, för 1991 finns det värden. Fältets innehåll ska nog betraktas med viss varsamhet och 00 ska givetvis inte tolkas som att det är noll oskadade 1989. |
ELEMENT
|
POSTTYP |
1 |
string |
1 |
1 |
1 |
Posttyp. =3 |
|
|
|
|
AAR |
1 |
string |
2 |
3 |
2 |
Olycksår, ÅÅ. 85=1985, 86=1986 osv |
|
|
|
|
LOEPNR |
1 |
string |
4 |
8 |
5 |
Löpnummer. 00000-99999 eller G0000-G9999. |
Ja |
OLYCKA.LOEPNR |
|
|
RADNR |
1 |
string |
9 |
10 |
2 |
Radnummer. |
Ja |
|
|
|
ELNR |
1 |
string |
11 |
12 |
2 |
Elementnummer |
|
|
|
|
PDNR |
1 |
string |
13 |
17 |
5 |
Polisens diarienummer. X0000-x9999 |
|
|
|
|
PLAEN |
1 |
string |
18 |
19 |
2 |
Polisens distriktskod: län. |
|
|
Motsvarar de vanliga länen med ett undantag, 02. I polisens distrikskod finns länssiffran 02, vilket är Stockholms län (tidigare fanns 01=Stockholms stad och 02=Stockholms län). För de som har 02 angett i polisens län har 01 angetts i det "vanliga" länet (LAEN). |
|
PKOMMUN |
1 |
string |
20 |
21 |
2 |
Polisens distriktskod: kommun. |
|
|
Det finns, likt för länet, avvikelser i Polisens distriktsindelning, vid jämförelse med den "vanliga" kommunkoden. För att bestämma i vilket kommun en olycka inträffat i bör fälten LAEN och KOMMUN användas. |
|
LAEN |
1 |
string |
22 |
23 |
2 |
Län |
|
|
|
|
KOMMUN |
1 |
string |
24 |
25 |
2 |
Kommun |
|
|
|
|
VDIST |
1 |
string |
26 |
26 |
1 |
Vaktdistrikt för Stockholm och Göteborg |
|
|
1-7 (Stockholm), 1-4 (Göteborg). I övrigt blankt. |
|
OMAAN |
1 |
string |
27 |
28 |
2 |
Olycksdatum: månad |
|
|
|
|
ODAG |
1 |
string |
29 |
30 |
2 |
Olycksdatum: dag |
|
|
|
|
OKLOCK |
1 |
string |
31 |
34 |
4 |
Klockslag för olyckan. 0000-2359. 9999=okänt klockslag. |
|
|
|
|
VHKOD_HGRUPP |
1 |
string |
35 |
35 |
1 |
Väghållarkod, huvudgrupp. 0,1, 3-9 |
|
|
0=motorfordon singel, 1=övriga singel, 3=motorfordon-motorfordon, 4=motorfordon-moped, 5=motorfordon-cykel, 6=motorfordon-gående, 7=motorfordon-klövvilt, 8=motorfordon-övrigt, 9=övrigt. |
|
VHKOD_UGRUPP |
1 |
string |
36 |
36 |
1 |
Väghållarkod, undergrupp. 1 kodas manuellt, 2-7 kodas i delsystemet E. |
|
|
1=omkörning/filbyte, 2=upphinnande, 3=möte, 4=avsväng, samma kurs, 5=avsväng, motsatt kurs, 6=korsväg, ej avsväng, 7=korsväg, avsväng, K=korsväg, okänt om avsväng, 9=okänd, U=U-sväng. |
|
VHKOD_OMR1 |
1 |
string |
37 |
37 |
1 |
Väghållarkod, område 1. 1-7 eller blankt. |
|
|
1=sträcka, 2=järnväg (ny 1988), 3=trevägskäl, 4=fyrväg, 5=fem- eller flera vägar, 6=rondell, 7=trafikplats. |
|
VHKOD_OMR2 |
1 |
string |
38 |
38 |
1 |
Väghållarkod, område 2. 1-3, 8 eller blankt. |
|
|
1=cykelbana, 2=trottoar, 3=övergångsställe, 8=in- eller utfartsväg alternativt av- eller påfart inom trafikplats. |
|
VHKOD_FOERH |
1 |
string |
39 |
39 |
1 |
Väghållarkod, förhållande2. 1-9 eller blankt. |
|
|
1=parkerat eller uppställt fordon som skymmer sikten, 2=vägarbete, 3=annat hinder (t.ex. nedfallande träd, tappad last), 4=tidigare trafikolycka, 5=uppställt fordon, pb, 6=uppställt fordon, annan bil, (container, lb, släp, pb+släp, buss), 7=sjukdom (ny 1987), 8=självmord (ny 1987), 9=rött ljus, bommar (ny 1988) |
|
TRFM |
1 |
string |
40 |
40 |
1 |
Trafikmiljö. 1=tättbebyggt område, 2=ej tättbebyggt område. |
|
|
|
|
ANTDAG |
1 |
integer |
41 |
43 |
3 |
Antal dagar mellan olycksdatum och inkomstdatum. |
|
|
|
|
VDAGO |
1 |
string |
44 |
44 |
1 |
Veckodag då olyckan inträffade. 1=måndag, 2=tisdag osv. |
|
|
|
|
VDAGI |
1 |
string |
45 |
45 |
1 |
Veckodag då olyckan inkom till SCB. 1=måndag, 2=tisdag osv. |
|
|
|
|
FOELJD |
1 |
string |
46 |
46 |
1 |
Svåraste följd av olyckan. 1=dödsfall, 2=svår personskada, 3=lindrig personskada. |
|
|
|
|
P1ELNR |
1 |
integer |
47 |
48 |
2 |
Uppgift om primärelement 1: Elementnummer |
|
|
|
|
P1ELTYP |
1 |
string |
49 |
50 |
2 |
Uppgift om primärelement 1: Elementtyp= 01-99 |
|
|
Det finns dessvärre inte förklarat i dokumentationen hur koderna ska översättas. Kanske går det att finna någon annan stans. Det är inte samma koder som 1966-1984. Koden 01 bör vara personbil men i övrigt blir det väldigt svårt. |
|
P1ROERKOD |
1 |
string |
51 |
52 |
2 |
Uppgift om primärelement 1: Rörelsekod=00,10-14, 20-24, 30-34,40-44,99 |
|
|
Detta finns inte förklarat någonstans i den angivna dokumentationen. |
|
P1AALDFOER |
1 |
integer |
53 |
54 |
2 |
Uppgift om primärelement 1: Ålder på förare i primärelement 1. |
|
|
|
|
P1KOEN |
1 |
string |
55 |
55 |
1 |
Uppgift om primärelement 1: Kön på primärelement 1. 1=man, 2=kvinna, 3=okänt. |
|
|
|
|
P1ALK |
1 |
string |
56 |
56 |
1 |
Uppgift om primärelement 1: misstänkt påverkan av alkohol eller annat. J=ja, N=nej. |
|
|
|
|
P2ELNR |
1 |
integer |
57 |
58 |
2 |
Uppgift om primärelement 2: Elementnummer |
|
|
|
|
P2ELTYP |
1 |
string |
59 |
60 |
2 |
Uppgift om primärelement 2: Elementtyp= 01-99 |
|
|
Det finns dessvärre inte förklarat i dokumentationen hur koderna ska översättas. Kanske går det att finna någon annan stans. Det är inte samma koder som 1966-1984. Koden 01 bör vara personbil men i övrigt blir det väldigt svårt. |
|
P2ROERKOD |
1 |
string |
61 |
62 |
2 |
Uppgift om primärelement 2: Rörelsekod=00,10-14, 20-24, 30-34,40-44,99 |
|
|
Detta finns inte förklarat någonstans i den angivna dokumentationen. |
|
P2AALDFOER |
1 |
integer |
63 |
64 |
2 |
Uppgift om primärelement 2: Ålder på förare i primärelement 1. |
|
|
|
|
P2KOEN |
1 |
string |
65 |
65 |
1 |
Uppgift om primärelement 2: Kön på primärelement 1. 1=man, 2=kvinna, 3=okänt. |
|
|
|
|
P2ALK |
1 |
string |
66 |
66 |
1 |
Uppgift om primärelement 2: misstänkt påverkan av alkohol eller annat. J=ja, N=nej. |
|
|
|
|
ELTYP |
1 |
string |
67 |
68 |
2 |
Elementtyp. |
|
|
Det finns dessvärre inte förklarat i dokumentationen hur koderna ska översättas. Kanske går det att finna någon annan stans. Det är inte samma koder som 1966-1984. Koden 01 bör vara personbil men i övrigt blir det väldigt svårt. |
|
REGNR |
1 |
string |
69 |
74 |
6 |
Registreringsnummer. Kan vara blankt. |
|
|
|
|
BILNAT |
1 |
string |
75 |
75 |
1 |
Nationalitet, om utländskt fordon. 1-6, 9 eller blankt. |
|
|
1=Danmark, 2=Norge, 3=Finland, 4=Västtyskland, 5=Övriga länder med högertrafik, 6=länder med vänstertrafik, 9=militärt fordon (Sverige), blankt=övriga fordon (sverige) |
|
ROERELSE |
1 |
string |
76 |
77 |
2 |
Rörelsekod = 00, 10-14,20-24 30-34,40-44 |
|
|
Detta finns inte förklarat någonstans i den angivna dokumentationen. |
|
FILLER |
1 |
string |
78 |
78 |
1 |
Filler. Se kommentar, troligen felaktiskt angett som filler. |
|
|
Innhåller värdet "P" i förekommande fall och årgångar. Det finns en antydan om ett annat fält "PRIM" (ingår inte i detta dataset). Och där ska P betyda att det element som har P angett är ett primärelement. Det verkar som att detta är fallet här med. |
|
ANTPERS |
1 |
string |
79 |
79 |
1 |
Antal personer i fordonet |
|
|
Oklart vad detta är. Nästan alla har noll. Dessutom anger andra fält (RADPERS tex) en helt annan siffra. För år 1990 är det massa olika värden, bl.a bokstäver. 1718 poster hat t.ex. "D" angett här, 318 stycken har "A". Alldeles för många för att kunna avfärda som felinmatning mao. |
|
OEVNKOERN |
1 |
string |
80 |
80 |
1 |
Övrningskörning9. |
|
|
Siffror mellan 1-9 där 1-3 är vanligast men övriga värden så förekommande att de inte kan vara felinmatningar. Se tjänsteanteckning. |
|
RADPERS |
1 |
integer |
81 |
82 |
2 |
Totalt antal Personer i elementet (antal personposter) |
|
|
|
|
TDOED |
1 |
integer |
83 |
84 |
2 |
Totalt antal döda i elementet |
|
|
|
|
TDOEDB |
1 |
integer |
85 |
86 |
2 |
Totalt antal döda barn (under 15 år) i elementet |
|
|
|
|
TDOEDU |
1 |
integer |
87 |
88 |
2 |
Totalt antal döda ungdomar (15-24 år) i elementet |
|
|
|
|
TDOEDAE |
1 |
integer |
89 |
90 |
2 |
Totalt antal döda äldre (över 64 år) i elementet |
|
|
|
|
TDOEDF |
1 |
integer |
91 |
92 |
2 |
Totalt antal dödade förare i elementet |
|
|
|
|
TDOEDP |
1 |
integer |
93 |
94 |
2 |
Totalt antal dödade passagerare i elementet |
|
|
|
|
TOSKA |
1 |
integer |
95 |
96 |
2 |
Totalt antal oskadade i elementet |
|
|
|
|
TSKAB |
1 |
integer |
97 |
98 |
2 |
Totalt antal skadade barn (under 15 år) i elementet |
|
|
|
|
TSKAU |
1 |
integer |
99 |
100 |
2 |
Totalt antal skadade ungdomar (15-24 år) i elementet |
|
|
|
|
TSKAAE |
1 |
integer |
101 |
102 |
2 |
Totalt antal skadade äldre (över 64 år) i elementet |
|
|
|
|
TSKAF |
1 |
integer |
103 |
104 |
2 |
Totalt antal skadade förare i elementet |
|
|
|
|
TSKAP |
1 |
integer |
105 |
106 |
2 |
Totalt antal skadade passagerare i elementet |
|
|
|
|
TSVSKAD |
1 |
integer |
107 |
108 |
2 |
Totalt antal svårt skadade i elementet |
|
|
|
|
TLISKAD |
1 |
integer |
109 |
110 |
2 |
Totalt antal lindrigt skadade i elementet |
|
|
|
|
TALK |
1 |
integer |
111 |
111 |
1 |
Totalt antal misstänkt påverkade av alkohol/annat |
|
|
|
|
FARG |
1 |
string |
112 |
113 |
2 |
Färg |
|
|
Översättning av koderna finns i filen 2_dokumentation.pdf, sidan 14 |
|
YMARK |
1 |
string |
114 |
114 |
1 |
Yrkestrafik. 1=ja (troligen, det anges inte i dok), 0/blankt=nej. |
|
|
|
|
MODELL |
1 |
string |
115 |
120 |
6 |
Modellkod. |
|
|
De första två positionerna, som är bokstäver, anger fabrikat. T.ex VO=Volvo. Dessa koder finns översatta i dokumentet TSVFS1982_8.pdf. Övriga positioner är mer osäkra, i dokumentationen står angivet att dessa koder är tre positioner (men är fyra) och anger modellen. VO0810 är alltså en Volvo med modellkoden 0810. |
|
FSLAG |
1 |
string |
121 |
122 |
2 |
Fordonsslag |
|
|
01=PB, 02=LB, 03=BUSS, 04=SLÄP, 05=MC, 06=TR, 07=MRED, 08=TGV, 09=TGSK, 10=TGSL, 11=SALU. Dessvärre översätts inte samtliga koder och översättningarna ovan är inte helt tillfredställande. |
|
ANTPASS |
1 |
integer |
123 |
125 |
3 |
Antal passagerare |
|
|
Troligen är detta inte det faktiska antalet passagerare. För vissa år ser det ut som det är bilens antal passagerarplatser. |
|
LAENGD |
1 |
integer |
126 |
129 |
4 |
Längd. Anges i centimeter och avrundas till 5 eller 10 cm. |
|
|
|
|
CYLVOL |
1 |
integer |
130 |
133 |
4 |
Cylindervolym (för MC). Anges i kubikcentimeter |
|
|
|
|
EFFEKT |
1 |
integer |
134 |
136 |
3 |
Effekt (för övriga). Anges i kw |
|
|
|
|
TJVIKT |
1 |
integer |
137 |
140 |
4 |
Skattevikt: tjänstevikt för pb, mc, tr mfl |
|
|
Förkortningarna förklaras inte men med största sannolikhet: pb=personbil, mc, motorcykel, tr=traktor. |
|
TOTVIKT |
1 |
integer |
141 |
144 |
4 |
Skattevikt: totalvikt för buss, lb |
|
|
Förkortningarna förklaras inte men med största sannolikhet: lb=lastbil. |
|
AARSMOD |
1 |
integer |
145 |
146 |
2 |
Årsmodell |
|
|
|
|
KAROSS |
1 |
string |
147 |
148 |
2 |
Karosserikod |
|
|
Översättning finns i dokumentet TSVFS1982_7.pdf. |
PERSON
|
POSTTYP |
1 |
string |
1 |
1 |
1 |
Posttyp. =4 |
|
|
|
|
AAR |
1 |
string |
2 |
3 |
2 |
Olycksår, ÅÅ. 85=1985, 86= 86 osv. |
|
|
|
|
LOEPNR |
1 |
string |
4 |
8 |
5 |
Löpnummer. 00000-99999 eller G0000-G9999. |
Ja |
OLYCKA.LOEPNR |
|
|
RADNR |
1 |
string |
9 |
10 |
2 |
Radnummer. 01, 06…. |
Ja |
|
|
|
ELNR |
1 |
string |
11 |
12 |
2 |
Elementnummer. |
|
|
|
|
PDNR |
1 |
string |
13 |
17 |
5 |
Polisens diarienummer. X0000-x9999 |
|
|
|
|
PLAEN |
1 |
string |
18 |
19 |
2 |
Polisens distriktskod: län. |
|
|
Motsvarar de vanliga länen med ett undantag, 02. I polisens distrikskod finns länssiffran 02, vilket är Stockholms län (tidigare fanns 01=Stockholms stad och 02=Stockholms län). För de som har 02 angett i polisens län har 01 angetts i det "vanliga" länet (LAEN). |
|
PKOMMUN |
1 |
string |
20 |
21 |
2 |
Polisens distriktskod: kommun. |
|
|
Det finns, likt för länet, avvikelser i Polisens distriktsindelning, vid jämförelse med den "vanliga" kommunkoden. För att bestämma i vilket kommun en olycka inträffat i bör fälten LAEN och KOMMUN användas. |
|
LAEN |
1 |
string |
22 |
23 |
2 |
Län |
|
|
|
|
KOMMUN |
1 |
string |
24 |
25 |
2 |
Kommun |
|
|
|
|
VDIST |
1 |
string |
26 |
26 |
1 |
Vaktdistrikt för Stockholm och Göteborg |
|
|
1-7 (Stockholm), 1-4 (Göteborg). I övrigt blankt. |
|
OMAAN |
1 |
string |
27 |
28 |
2 |
Olycksdatum: månad |
|
|
|
|
ODAG |
1 |
string |
29 |
30 |
2 |
Olycksdatum: dag |
|
|
|
|
OKLOCK |
1 |
string |
31 |
34 |
4 |
Klockslag för olyckan. 0000-2359. 9999=okänt klockslag. |
|
|
|
|
VHKOD_HGRUPP |
1 |
string |
35 |
35 |
1 |
Väghållarkod, huvudgrupp. 0,1, 3-9 |
|
|
0=motorfordon singel, 1=övriga singel, 3=motorfordon-motorfordon, 4=motorfordon-moped, 5=motorfordon-cykel, 6=motorfordon-gående, 7=motorfordon-klövvilt, 8=motorfordon-övrigt, 9=övrigt. |
|
VHKOD_UGRUPP |
1 |
string |
36 |
36 |
1 |
Väghållarkod, undergrupp. 1 kodas manuellt, 2-7 kodas i delsystemet E. |
|
|
1=omkörning/filbyte, 2=upphinnande, 3=möte, 4=avsväng, samma kurs, 5=avsväng, motsatt kurs, 6=korsväg, ej avsväng, 7=korsväg, avsväng, K=korsväg, okänt om avsväng, 9=okänd, U=U-sväng. |
|
VHKOD_OMR1 |
1 |
string |
37 |
37 |
1 |
Väghållarkod, område 1. 1-7 eller blankt. |
|
|
1=sträcka, 2=järnväg (ny 1988), 3=trevägskäl, 4=fyrväg, 5=fem- eller flera vägar, 6=rondell, 7=trafikplats. |
|
VHKOD_OMR2 |
1 |
string |
38 |
38 |
1 |
Väghållarkod, område 2. 1-3, 8 eller blankt. |
|
|
1=cykelbana, 2=trottoar, 3=övergångsställe, 8=in- eller utfartsväg alternativt av- eller påfart inom trafikplats. |
|
VHKOD_FOERH |
1 |
string |
39 |
39 |
1 |
Väghållarkod, förhållande2. 1-9 eller blankt. |
|
|
1=parkerat eller uppställt fordon som skymmer sikten, 2=vägarbete, 3=annat hinder (t.ex. nedfallande träd, tappad last), 4=tidigare trafikolycka, 5=uppställt fordon, pb, 6=uppställt fordon, annan bil, (container, lb, släp, pb+släp, buss), 7=sjukdom (ny 1987), 8=självmord (ny 1987), 9=rött ljus, bommar (ny 1988) |
|
TRFM |
1 |
string |
40 |
40 |
1 |
Trafikmiljö. 1=tättbebyggt område, 2=ej tättbebyggt område. |
|
|
Begreppet Tättebyggt förklaras i dokumentationen. |
|
ANTDAG |
1 |
integer |
41 |
43 |
3 |
Antal dagar mellan olycksdatum och inkomstdatum. |
|
|
|
|
VDAGO |
1 |
string |
44 |
44 |
1 |
Veckodag då olyckan inträffade. 1=måndag, 2=tisdag osv. |
|
|
|
|
VDAGI |
1 |
string |
45 |
45 |
1 |
Veckodag då olyckan inkom till SCB. 1=måndag, 2=tisdag osv. |
|
|
|
|
FOELJD |
1 |
string |
46 |
46 |
1 |
Svåraste följd av olyckan. 1=dödsfall, 2=svår personskada, 3=lindrig personskada. |
|
|
|
|
P1ELNR |
1 |
string |
47 |
48 |
2 |
Uppgift om primärelement 1: Elementnummer |
|
|
|
|
P1ELTYP |
1 |
string |
49 |
50 |
2 |
Uppgift om primärelement 1: Elementtyp= 01-99 |
|
|
Det finns dessvärre inte förklarat i dokumentationen hur koderna ska översättas. Kanske går det att finna någon annan stans. Det är inte samma koder som 1966-1984. Koden 01 bör vara personbil men i övrigt blir det väldigt svårt. |
|
P1ROERKOD |
1 |
string |
51 |
52 |
2 |
Uppgift om primärelement 1: Rörelsekod=00,10-14, 20-24, 30-34,40-44,99 |
|
|
Detta finns inte förklarat någonstans i den angivna dokumentationen. |
|
P1AALDFOER |
1 |
string |
53 |
54 |
2 |
Uppgift om primärelement 1: Ålder på förare i primärelement 1. |
|
|
|
|
P1KOEN |
1 |
string |
55 |
55 |
1 |
Uppgift om primärelement 1: Kön på primärelement 1. 1=man, 2=kvinna, 3=okänt. |
|
|
|
|
P1ALK |
1 |
string |
56 |
56 |
1 |
Uppgift om primärelement 1: misstänkt påverkan av alkohol eller annat. J=ja, N=nej. |
|
|
|
|
P2ELNR |
1 |
string |
57 |
58 |
2 |
Uppgift om primärelement 2: Elementnummer |
|
|
|
|
P2ELTYP |
1 |
string |
59 |
60 |
2 |
Uppgift om primärelement 2: Elementtyp= 01-99 |
|
|
Det finns dessvärre inte förklarat i dokumentationen hur koderna ska översättas. Kanske går det att finna någon annan stans. Det är inte samma koder som 1966-1984. Koden 01 bör vara personbil men i övrigt blir det väldigt svårt. |
|
P2ROERKOD |
1 |
string |
61 |
62 |
2 |
Uppgift om primärelement 2: Rörelsekod=00,10-14, 20-24, 30-34,40-44,99 |
|
|
Detta finns inte förklarat någonstans i den angivna dokumentationen. |
|
P2AALDFOER |
1 |
string |
63 |
64 |
2 |
Uppgift om primärelement 2: Ålder på förare i primärelement 1. |
|
|
|
|
P2KOEN |
1 |
string |
65 |
65 |
1 |
Uppgift om primärelement 1: Kön på primärelement 1. 1=man, 2=kvinna, 3=okänt. |
|
|
|
|
P2ALK |
1 |
string |
66 |
66 |
1 |
Uppgift om primärelement 1: misstänkt påverkan av alkohol eller annat. J=ja, N=nej. |
|
|
|
|
PNR |
1 |
string |
67 |
76 |
10 |
Personnummer |
|
|
|
|
AALDER |
1 |
integer |
77 |
78 |
2 |
Ålder |
|
|
|
|
KOEN |
1 |
string |
79 |
79 |
1 |
Kön. 1=man, 2=kvinna, 3=okänt. |
|
|
|
|
TRAF |
1 |
string |
80 |
80 |
1 |
Tafikant. 1=förare, 2=passagerare, 3=gående, 4=övrigt, 5=övningskörning, 6=framsätespassagerare, 7=baksätespassagerare, 8=instruktör vid övningskörning |
|
|
|
|
PSKAD |
1 |
string |
81 |
81 |
1 |
Personskada. 1=död, 2=svårt skadad, 3=lindrigt skadad, 4=oskadad. |
|
|
Förekomsten av blankt är mycket vanligare än koden 4. Blankt bör nog betraktas som "oskadad", precis som koden 4. |
|
ALK |
1 |
string |
82 |
82 |
1 |
Misstänkt påverkad av alkohol. J=ja, N=nej eller blankt. |
|
|
|
|
PELTYP |
1 |
string |
83 |
84 |
2 |
Elementtyp för elementet som personen färdas i. |
|
|
Det finns dessvärre inte förklarat i dokumentationen hur koderna ska översättas. Kanske går det att finna någon annan stans. Det är inte samma koder som 1966-1984. Koden 01 bör vara personbil men i övrigt blir det väldigt svårt. |
|
KKKLASS |
1 |
string |
85 |
96 |
12 |
Körkortsklass eller uppgift om att körkort saknas. |
|
|
Ex: A BE C* -- T osv. |
|
KKDAT |
1 |
date |
97 |
102 |
6 |
Datum för gällande körkort vid olyckstillfället. ÅÅMMDD |
|
|
|
|
KKFOERSTA |
1 |
date |
103 |
108 |
6 |
Datum för första körkort. ÅÅMMDD |
|
|
|
|
KKINDRAG |
1 |
date |
109 |
114 |
6 |
Datum för indraget körkort. ÅÅMMDD |
|
|
|
|
KKSAKNAS |
1 |
string |
115 |
115 |
1 |
Personnumret fanns inte i körkortsregistret vid olyckstillfället. 1=personen saknas, 0/blankt= uppgiften finns. |
|
|
Koden 2 förekommer i vissa årgångar. 1990 förekommer den 42 gånger, vilket troligen utesluter felinmatningar. |
|
KKBEH |
1 |
string |
116 |
116 |
1 |
Behörighet. 0=personen finns ej i körkortsregistret, 1=körkort för aktuellt fordon, 2=körkort men ej för aktuellt fordon, 3=körkort saknas, 4=körkort indraget |
|
|
|
|
KKAALD |
1 |
string |
117 |
118 |
2 |
Körkortsålder i år räknat från det första körkortet. |
|
|
Borde vara hur många år personen haft körkort. Den oöversatta koden "0J" finns i ett antal som utesluter felinmatning. |
|
KKAALDM |
1 |
string |
119 |
120 |
2 |
Körkortsålder i månader om KKAALD=00 (dvs man har haft kort kortare än 1 år) och KKBEH =1. |
|
|
Den oöversatta koden "0J" finns i ett antal som utesluter felinmatning. |