Ingående filer och databasschema/postbeskrivning

Arkivbildare: Statistiska centralbyrån
System: 0069 M1A
Beskrivning: Vägrafikolycksfallsstatistik
Uttagets startdatum: 1985
Uttagets slutdatum: 1994
Kommentar: Underlag för statistik som avser belysa personskadeolyckorna vid vägtrafik, de förhållanden under vilka olyckorna inträffat, skadeföljder samt antalet vid olyckorna kadade personer mm och därigenom ge en allmän information som underlag för en bedömning av trafiksäkerhetssituationen. Omfattar till polisen rapporterade olyckor. Gäller åren 1985-1994

Databasfiler

Filnamn Schema/Posttyp Innehåll och tidpunkt Populationsbeskrivning Uppgifternas ursprung Sekretessgrad hos myndigheten Behandling av personuppgifter Filtyp Storlek (bytes) Tecken- uppsätt- ning Post- längd (bytes) Separa- tions- tecken Post- sluts- markör Antal poster Kommentar
A002.ELEM.A85.R.kon00 ELEMENT I olyckor ingående trafikelement, 1985 Inblandade element i olyckor SCB Sekretess Nej Fast fält- och post- längd 4431150 ISO-8859-1 148   CR+LF 29541 Konverterad fil
A002.ELEM.A86.R.kon00 ELEMENT I olyckor ingående trafikelement, 1986 Inblandade element i olyckor SCB Sekretess Nej Fast fält- och post- längd 4590300 ISO-8859-1 148   CR+LF 30602 Konverterad fil
A002.ELEM.A87.R.kon00 ELEMENT I olyckor ingående trafikelement, 1987 Inblandade element i olyckor SCB Sekretess Nej Fast fält- och post- längd 4407450 ISO-8859-1 148   CR+LF 29383 Konverterad fil
A002.ELEM.A88.R.kon00 ELEMENT I olyckor ingående trafikelement, 1988 Inblandade element i olyckor SCB Sekretess Nej Fast fält- och post- längd 4773450 ISO-8859-1 148   CR+LF 31823 Konverterad fil
A002.ELEM.A89.R.kon00 ELEMENT I olyckor ingående trafikelement, 1989 Inblandade element i olyckor SCB Sekretess Nej Fast fält- och post- längd 4999800 ISO-8859-1 148   CR+LF 33332 Konverterad fil
A002.ELEM.A90.R.kon00 ELEMENT I olyckor ingående trafikelement, 1990 Inblandade element i olyckor SCB Sekretess Nej Fast fält- och post- längd 4718700 ISO-8859-1 148   CR+LF 31458 Konverterad fil
A002.ELEM.A91.R.kon00 ELEMENT I olyckor ingående trafikelement, 1991 Inblandade element i olyckor SCB Sekretess Nej Fast fält- och post- längd 4459200 ISO-8859-1 148   CR+LF 29728 Konverterad fil
A002.ELEM.A92.R.kon00 ELEMENT I olyckor ingående trafikelement, 1992 Inblandade element i olyckor SCB Sekretess Nej Fast fält- och post- längd 4368600 ISO-8859-1 148   CR+LF 29124 Konverterad fil
A002.ELEM.A93.R.kon00 ELEMENT I olyckor ingående trafikelement, 1993 Inblandade element i olyckor SCB Sekretess Nej Fast fält- och post- längd 4178700 ISO-8859-1 148   CR+LF 27858 Konverterad fil
A002.ELEM.A94.R.kon00 ELEMENT I olyckor ingående trafikelement,1994 Inblandade element i olyckor SCB Sekretess Nej Fast fält- och post- längd 4464900 ISO-8859-1 148   CR+LF 29766 Konverterad fil
A002.P2.DEF.A85.R.kon00 OLYCKA Till polisen rapporterade olyckor, 1985 Olyckor SCB Sekretess Nej Fast fält- och post- längd 2628285 ISO-8859-1 163   CR+LF 15929 Konverterad fil
A002.P2.DEF.A86.R.kon00 OLYCKA Till polisen rapporterade olyckor, 1986 Olyckor SCB Sekretess Nej Fast fält- och post- längd 2751705 ISO-8859-1 163   CR+LF 16677 Konverterad fil
A002.P2.DEF.A87.R.kon00 OLYCKA Till polisen rapporterade olyckor, 1987 Olyckor SCB Sekretess Nej Fast fält- och post- längd 2582580 ISO-8859-1 163   CR+LF 15652 Konverterad fil
A002.P2.DEF.A88.R.kon00 OLYCKA Till polisen rapporterade olyckor, 1988 Olyckor SCB Sekretess Nej Fast fält- och post- längd 2839155 ISO-8859-1 163   CR+LF 17207 Konverterad fil
A002.P2.DEF.A89.R.kon00 OLYCKA Till polisen rapporterade olyckor, 1989 Olyckor SCB Sekretess Nej Fast fält- och post- längd 2964885 ISO-8859-1 163   CR+LF 17969 Konverterad fil
A002.P2.DEF.A90.R.kon00 OLYCKA Till polisen rapporterade olyckor, 1990 Olyckor SCB Sekretess Nej Fast fält- och post- längd 2800875 ISO-8859-1 163   CR+LF 16975 Konverterad fil
A002.P2.DEF.A91.R.kon00 OLYCKA Till polisen rapporterade olyckor, 1991 Olyckor SCB Sekretess Nej Fast fält- och post- längd 2640495 ISO-8859-1 163   CR+LF 16003 Konverterad fil
A002.P2.DEF.A92.R.kon00 OLYCKA Till polisen rapporterade olyckor, 1992 Olyckor SCB Sekretess Nej Fast fält- och post- längd 2573835 ISO-8859-1 163   CR+LF 15599 Konverterad fil
A002.P2.DEF.A93.R.kon00 OLYCKA Till polisen rapporterade olyckor, 1993 Olyckor SCB Sekretess Nej Fast fält- och post- längd 2468235 ISO-8859-1 163   CR+LF 14959 Konverterad fil
A002.P2.DEF.A94.R.kon00 OLYCKA Till polisen rapporterade olyckor, 1994 Olyckor SCB Sekretess Nej Fast fält- och post- längd 2621520 ISO-8859-1 163   CR+LF 15888 Konverterad fil
A002.PERS.A85.R.kon00 PERSON Personer knutna till olyckan, 1985 Inblandade personer i olyckor SCB Sekretess Ja Fast fält- och post- längd 4241696 ISO-8859-1 120   CR+LF 34768 Konverterad fil
A002.PERS.A86.R.kon00 PERSON Personer knutna till olyckan, 1986 Inblandade personer i olyckor SCB Sekretess Ja Fast fält- och post- längd 4394196 ISO-8859-1 120   CR+LF 36018 Konverterad fil
A002.PERS.A87.R.kon00 PERSON Personer knutna till olyckan, 1987 Inblandade personer i olyckor SCB Sekretess Ja Fast fält- och post- längd 4139948 ISO-8859-1 120   CR+LF 33934 Konverterad fil
A002.PERS.A88.R.kon00 PERSON Personer knutna till olyckan, 1988 Inblandade personer i olyckor SCB Sekretess Ja Fast fält- och post- längd 4514122 ISO-8859-1 120   CR+LF 37001 Konverterad fil
A002.PERS.A89.R.kon00 PERSON Personer knutna till olyckan, 1989 Inblandade personer i olyckor SCB Sekretess Ja Fast fält- och post- längd 4685898 ISO-8859-1 120   CR+LF 38409 Konverterad fil
A002.PERS.A90.R.kon00 PERSON Personer knutna till olyckan, 1990 Inblandade personer i olyckor SCB Sekretess Ja Fast fält- och post- längd 4436408 ISO-8859-1 120   CR+LF 36364 Konverterad fil
A002.PERS.A91.R.kon00 PERSON Personer knutna till olyckan, 1991 Inblandade personer i olyckor SCB Sekretess Ja Fast fält- och post- längd 4165690 ISO-8859-1 120   CR+LF 34145 Konverterad fil
A002.PERS.A92.R.kon00 PERSON Personer knutna till olyckan, 1992 Inblandade personer i olyckor SCB Sekretess Ja Fast fält- och post- längd 4088586 ISO-8859-1 120   CR+LF 33513 Konverterad fil
A002.PERS.A93.R.kon00 PERSON Personer knutna till olyckan, 1993 Inblandade personer i olyckor SCB Sekretess Ja Fast fält- och post- längd 3888994 ISO-8859-1 120   CR+LF 31877 Konverterad fil
A002.PERS.A94.R.kon00 PERSON Personer knutna till olyckan, 1994 Inblandade personer i olyckor SCB Sekretess Ja Fast fält- och post- längd 4128724 ISO-8859-1 120   CR+LF 33842 Konverterad fil

Övriga filer

Filnamn Filtyp Version Storlek (bytes) Tecken- uppsättning Behandling av personuppgifter Kommentar
arbetslogg.txt text   211308 UTF-8 Nej Arbetslogg som genereras automatiskt av KRAM. Ingår som dokumentation.
A002.ELEM.A85.R text   4372068 EBCDIC Nej Originalfil
A002.ELEM.A86.R text   4529096 EBCDIC Nej Originalfil
A002.ELEM.A87.R text   4348684 EBCDIC Nej Originalfil
A002.ELEM.A88.R text   4709804 EBCDIC Nej Originalfil
A002.ELEM.A89.R text   4933136 EBCDIC Nej Originalfil
A002.ELEM.A90.R text   4655784 EBCDIC Nej Originalfil
A002.ELEM.A91.R text   4399744 EBCDIC Nej Originalfil
A002.ELEM.A92.R text   4310352 EBCDIC Nej Originalfil
A002.ELEM.A93.R text   4122984 EBCDIC Nej Originalfil
A002.ELEM.A94.R text   4405368 EBCDIC Nej Originalfil
A002.P2.DEF.A85.R text   2596427 EBCDIC Nej Originalfil
A002.P2.DEF.A86.R text   2718351 EBCDIC Nej Originalfil
A002.P2.DEF.A87.R text   2551276 EBCDIC Nej Originalfil
A002.P2.DEF.A88.R text   2804741 EBCDIC Nej Originalfil
A002.P2.DEF.A89.R text   2928947 EBCDIC Nej Originalfil
A002.P2.DEF.A90.R text   2766925 EBCDIC Nej Originalfil
A002.P2.DEF.A91.R text   2608489 EBCDIC Nej Originalfil
A002.P2.DEF.A92.R text   2542637 EBCDIC Nej Originalfil
A002.P2.DEF.A93.R text   2438317 EBCDIC Nej Originalfil
A002.P2.DEF.A94.R text   2589744 EBCDIC Nej Originalfil
A002.PERS.A85.R text   4172160 EBCDIC Ja Originalfil
A002.PERS.A86.R text   4322160 EBCDIC Ja Originalfil
A002.PERS.A87.R text   4072080 EBCDIC Ja Originalfil
A002.PERS.A88.R text   4440120 EBCDIC Ja Originalfil
A002.PERS.A89.R text   4609080 EBCDIC Ja Originalfil
A002.PERS.A90.R text   4363680 EBCDIC Ja Originalfil
A002.PERS.A91.R text   4097400 EBCDIC Ja Originalfil
A002.PERS.A92.R text   4021560 EBCDIC Ja Originalfil
A002.PERS.A93.R text   3825240 EBCDIC Ja Originalfil
A002.PERS.A94.R text   4061040 EBCDIC Ja Originalfil
Element1985_.pdf pdf/a 1b 549919 ISO-8859-1 Nej Inskannad av Riksarkivet
1_dokumentation_1985_1987.pdf pdf/a 1b 660520 ISO-8859-1 Nej Inskannad av Riksarkivet
2_dokumentation.pdf pdf/a 1b 1262185 ISO-8859-1 Nej Inskannad av Riksarkivet
olycka1985_.pdf pdf/a 1b 528909 ISO-8859-1 Nej Inskannad av Riksarkivet
Person1985_.pdf pdf/a 1b 2000836 ISO-8859-1 Nej Inskannad av Riksarkivet
TSVFS1982_7.pdf pdf/a 1b 734585 ISO-8859-1 Nej Inskannad av Riksarkivet
TSVFS1982_8.pdf pdf/a 1b 500759 ISO-8859-1 Nej Inskannad av Riksarkivet

Databasschema/Postbeskrivning

Schema/Posttyp Fältnamn Fält- nivå Datatyp Start Slut Längd Fältbeskrivning Primär- nyckel Främmande nyckel Kommentar
OLYCKA POSTTYP 1 string 1 1 1 Posttyp. =2        
  AAR 1 string 2 3 2 Olycksår, ÅÅ. 85=1985      körningsår eller körningsår -1 
  LOEPNR 1 string 4 8 5 Löpnummer. 00000-99999 eller G0000-G9999. Ja      
  RADNR 1 string 9 10 2 Radnummer.        
  ELNR 1 string 11 12 2 Elementnummer        
  PDNR 1 string 13 17 5 Polisens diarienummer. X0000-x9999        
  PLAEN 1 string 18 19 2 Polisens distriktskod: län.      Motsvarar de vanliga länen med ett undantag, 02. I polisens distrikskod finns länssiffran 02, vilket är Stockholms län (tidigare fanns 01=Stockholms stad och 02=Stockholms län). För de som har 02 angett i polisens län har 01 angetts i det "vanliga" länet (LAEN). 
  PKOMMUN 1 string 20 21 2 Polisens distriktskod: kommun.      Det finns, likt för länet, avvikelser i Polisens distriktsindelning, vid jämförelse med den "vanliga" kommunkoden. För att bestämma i vilket kommun en olycka inträffat i bör fälten LAEN och KOMMUN användas. 
  LAEN 1 string 22 23 2 Län        
  KOMMUN 1 string 24 25 2 Kommun        
  VDIST 1 string 26 26 1 Vaktdistrikt för Stockholm och Göteborg      1-7 (Stockholm), 1-4 (Göteborg). I övrigt blankt. 
  OMAAN 1 string 27 28 2 Olycksdatum: månad        
  ODAG 1 string 29 30 2 Olycksdatum: dag        
  OKLOCK 1 string 31 34 4 Klockslag för olyckan. 0000-2359. 9999=okänt klockslag.        
  VHKOD_HGRUPP 1 string 35 35 1 Väghållarkod, huvudgrupp. 0,1, 3-9      0=motorfordon singel, 1=övriga singel, 3=motorfordon-motorfordon, 4=motorfordon-moped, 5=motorfordon-cykel, 6=motorfordon-gående, 7=motorfordon-klövvilt, 8=motorfordon-övrigt, 9=övrigt. 
  VHKOD_UGRUPP 1 string 36 36 1 Väghållarkod, undergrupp. Gäller om HGRUPP=3-6, 8, 9.      1=omkörning/filbyte, 2=upphinnande, 3=möte, 4=avsväng, samma kurs, 5=avsväng, motsatt kurs, 6=korsväg, ej avsväng, 7=korsväg, avsväng, K=korsväg, okänt om avsväng, 9=okänd, U=U-sväng. 
  VHKOD_OMR1 1 string 37 37 1 Väghållarkod, område 1. Anger vägskäl mm, 1-7 eller blankt.      1=sträcka, 2=järnväg (ny 1988), 3=trevägskäl, 4=fyrväg, 5=fem- eller flera vägar, 6=rondell, 7=trafikplats. 
  VHKOD_OMR2 1 string 38 38 1 Väghållarkod, område 2. Cykelbana mm. 1-3, 8 eller blankt.      1=cykelbana, 2=trottoar, 3=övergångsställe, 8=in- eller utfartsväg alternativt av- eller påfart inom trafikplats. Det förekommer koder, tex. F, P m.fl. som inte översätts. 
  VHKOD_FOERH 1 string 39 39 1 Väghållarkod, förhållande2. Hinder på vägbanan. 1-9 eller blankt.      1=parkerat eller uppställt fordon som skymmer sikten, 2=vägarbete, 3=annat hinder (t.ex. nedfallande träd, tappad last), 4=tidigare trafikolycka, 5=uppställt fordon, pb, 6=uppställt fordon, annan bil, (container, lb, släp, pb+släp, buss), 7=sjukdom (ny 1987), 8=självmord (ny 1987), 9=rött ljus, bommar (ny 1988) 
  TRFM 1 string 40 40 1 Trafikmiljö. 1=tättbebyggt område, 2=ej tättbebyggt område.        
  ANTDAG 1 integer 41 43 3 Antal dagar mellan olycksdatum och inkomstdatum.        
  VDAGO 1 string 44 44 1 Veckodag då olyckan inträffade. 1=måndag, 2=tisdag osv.        
  VDAGI 1 string 45 45 1 Veckodag då olyckan inkom till SCB. 1=måndag, 2=tisdag osv.        
  FOELJD 1 string 46 46 1 Svåraste följd av olyckan. 1=dödsfall, 2=svår personskada, 3=lindrig personskada.        
  P1ELNR 1 integer 47 48 2 Uppgift om primärelement 1: Elementnummer        
  P1ELTYP 1 string 49 50 2 Uppgift om primärelement 1: Elementtyp= 01-99      Det finns dessvärre inte förklarat i dokumentationen hur koderna ska översättas. Kanske går det att finna någon annan stans. Det är inte samma koder som 1966-1984. Koden 01 bör vara personbil men i övrigt blir det väldigt svårt. 
  P1ROERKOD 1 string 51 52 2 Uppgift om primärelement 1: Rörelsekod=00,10-14, 20-24, 30-34,40-44,99      Detta finns inte förklarat någonstans i den angivna dokumentationen. 
  P1AALDFOER 1 integer 53 54 2 Uppgift om primärelement 1: Ålder på förare i primärelement 1.        
  P1KOEN 1 string 55 55 1 Uppgift om primärelement 1: Kön på primärelement 1. 1=man, 2=kvinna, 3=okänt.      Koden 0 finns också i vissa årgångar, oklart om den på något sätt skilder sig från 3 (=okänt kön). Se tjänsteanteckning. 
  P1ALK 1 string 56 56 1 Uppgift om primärelement 1: misstänkt påverkan av alkohol eller annat. J=ja, N=nej.      Koden 0 finns också i vissa årgångar, oklart om den på något sätt skilder sig från blankt. Se kommentar för fältet P1KOEN 
  P2ELNR 1 integer 57 58 2 Uppgift om primärelement 2: Elementnummer        
  P2ELTYP 1 string 59 60 2 Uppgift om primärelement 2: Elementtyp= 01-99      Det finns dessvärre inte förklarat i dokumentationen hur koderna ska översättas. Kanske går det att finna någon annan stans. Det är inte samma koder som 1966-1984. Koden 01 bör vara personbil men i övrigt blir det väldigt svårt. 
  P2ROERKOD 1 string 61 62 2 Uppgift om primärelement 2: Rörelsekod=00,10-14, 20-24, 30-34,40-44,99      Detta finns inte förklarat någonstans i den angivna dokumentationen. 
  P2AALDFOER 1 integer 63 64 2 Uppgift om primärelement 2: Ålder på förare i primärelement 1.        
  P2KOEN 1 string 65 65 1 Uppgift om primärelement 2: Kön på primärelement 1. 1=man, 2=kvinna, 3=okänt.        
  P2ALK 1 string 66 66 1 Uppgift om primärelement 2: misstänkt påverkan av alkohol eller annat. J=ja, N=nej.        
  INDAT_AAR 1 date 67 68 2 Inkomstdatum, år. ÅÅ      Datum då olyckan inkom till SCB. 
  INDAT_MAAN 1 date 69 70 2 Inkomstdatum, månad. MM      Datum då olyckan inkom till SCB. 
  INDAT_DAG 1 date 71 72 2 Inkomstdatum, dag. DD      Datum då olyckan inkom till SCB. 
  AVAEGNR 1 string 73 76 4 Vägnummer A        
  OEVNKOERN 1 string 77 77 1 Övningskörning (från 1993).      Det står att detta värde bara ska finnas från 1993 och framåt men i filen för 1985 finns massa olika värden här. 1993 förekommer värdena 1 och 0. Det kan vara så att 1=övningskörning, 0=inte övningskörning. Detta antagande baseras på antalet förekomster och rimligheten i detta. Frågan är om det är rimligt att det är ca 1100 övningskörare av ca 15000 olyckor. Det låter mycket. Fältets innehåll ska nog betraktas med viss varsamhet 
  ASAENKT 1 string 78 78 1 Hastigheten sänkt från 110 (gäller olyckor 890622-891231)      Det står att detta värde bara ska finnas från 1989 men i filen för 1985 finns massa olika värden här. Troligen bara skräptecken som kan bortses från. 
  AHAST 1 integer 79 81 3 Hastighet A (väg A). Anges i km/tim        
  AVAEGTYP 1 string 82 82 1 VägtypA. 1=motorväg, 2=motortrafikled, 3=annan allmän väg,4=gata, 5=enskild väg, 6=övrig väg, torg etc.        
  BVAEGNR 1 string 83 86 4 Vägnummer B        
  FGODS 1 string 87 88 2 Farligt gods (from hösten 1993)      Elementnumret för det element som varit skyltat för transport av farligt gods. Det finns dock värden i tidigare årgångar. Troligen bara skräptecken som kan bortses från. 
  BHAST 1 integer 89 91 3 Hastighet B (väg B). Anges i km/tim        
  BVAEGTYP 1 string 92 92 1 VägtypB. 1=motorväg, 2=motortrafikled, 3=annan allmän väg,4=gata, 5=enskild väg, 6=övrig väg, torg etc.        
  ATRFANV 1 string 93 93 1 Trafikanvisning A (gäller väg A). 1=huvudled, 2=ej huvudled.        
  ATRFREGL 1 string 94 94 1 Trafikregler A. 1=förbud mot vänstersväng, 2=stopplikt, 3=väjningsplikt.        
  ATRFSIGN 1 string 95 95 1 Trafiksignal A. 1=i funktion, 2=ur funktion, 3=gulblink, 4=saknas        
  BTRFANV 1 string 96 96 1 Trafikanvisning B (gäller väg B). 1=huvudled, 2=ej huvudled.        
  BTRFREGL 1 string 97 97 1 Trafikregler B. 1=förbud mot vänstersväng, 2=stopplikt, 3=väjningsplikt.        
  BTRFSIGN 1 string 98 98 1 Trafiksignal B. 1=i funktion, 2=ur funktion, 3=gulblink, 4=saknas        
  VAEDER 1 string 99 99 1 Väder. 1=uppehåll, 2=dimma, 3=regn, 4=snöregn, 5=snö.      Koden 9 förekommer, i ett antal som utesluter felinmatning, i vissa årgångar. Koden översätts inte i dokumentationen. 
  VAEGLAG 1 string 100 100 1 Väglag. 1=torr, 2=vått, 3=tjock is, 4=tunn is, 5=lös snö      Koden 9 förekommer, i ett antal som utesluter felinmatning, i vissa årgångar. Koden översätts inte i dokumentationen. 
  LJUSF 1 string 101 101 1 Ljusförhållanden. 1=dag, 2=mörker, 3=gryning/skymmning        
  ABELYS 1 string 102 102 1 Gatu-/vägbelysning väg A. 1=tänd, 2=sIäckt, 3=saknas      Koden 9 förekommer, i ett antal som utesluter felinmatning, i vissa årgångar. Koden översätts inte i dokumentationen. 
  BBELYS 1 string 103 103 1 Gatu-/vägbelysning väg B. 1=tänd, 2=sIäckt, 3=saknas      Koden 9 förekommer, i ett antal som utesluter felinmatning, i vissa årgångar. Koden översätts inte i dokumentationen. 
  TOTEL 1 integer 104 105 2 Totala antalet trafikelement        
  TOTPBIL 1 integer 106 107 2 Totalt antal personbilar        
  TOTOEBIL 1 integer 108 109 2 Totalt antal öbilar.      Det förklaras inte vad "öbilar" är men troligen står det för övriga bilar. Det bör omfatta fordon som lastbilar, bussar mm. 
  TOTMC 1 integer 110 111 2 Totalt antal motorcyklar        
  TOTMOP 1 integer 112 113 2 Totalt antal mopeder        
  TOTCYK 1 integer 114 115 2 Totalt antal cyklar        
  TOTGAA 1 integer 116 117 2 Totalt antal gående        
  TOTOEVR 1 integer 118 119 2 Totalt antal övriga        
  RADPERS 1 integer 120 121 2 Totalt antal Personer i olyckan 1. (antal personposter)        
  ANTPERS 1 integer 122 124 3 Totalt antal Personer i olyckan 2. (summerat från Element)        
  TDOED 1 integer 125 126 2 Totalt antal döda i olyckan        
  TDOEDB 1 integer 127 128 2 Totalt antal döda barn (under 15 år) i olyckan        
  TDOEDU 1 integer 129 130 2 Totalt antal döda ungdomar (15-24 år) i olyckan        
  TDOEDAE 1 integer 131 132 2 Totalt antal döda äldre (över 64 år) i olyckan        
  TSKAB 1 integer 133 134 2 Totalt antal skadade barn (under 15 år) i olyckan        
  TSKAU 1 integer 135 136 2 Totalt antal skadade ungdomar (15-24 år) i olyckan        
  TSKAAE 1 integer 137 138 2 Totalt antal skadade äldre (över 64 år) i olyckan        
  TSVSKAD 1 integer 139 140 2 Totalt antal svårt skadade        
  TLISKAD 1 integer 141 142 2 Totalt antal lindrigt skadade        
  TPBF 1 integer 143 144 2 Totalt antal döda/skadade personbilsförare        
  TPBP 1 integer 145 146 2 Totalt antal döda/skadade personbilspassagerare        
  TOEBF 1 integer 147 148 2 Totalt antal döda/skadade öbilsförare        
  TOEBP 1 integer 149 150 2 Totalt antal döda/skadade öbilspassagerare        
  TMCF 1 integer 151 152 2 Totalt antal döda/skadade motorcykelförare        
  TMCP 1 integer 153 154 2 Totalt antal döda/skadade motorcykelpassagerare        
  TMOP 1 integer 155 156 2 Totalt antal döda/skadade mopedister        
  TCYK 1 integer 157 158 2 Totalt antal döda/skadade cyklister        
  TGAA 1 integer 159 160 2 Totalt antal döda/skadade gående        
  TALK 1 integer 161 161 1 Totalt antal misstänkt påverkade av alkohol/annat        
  POMR 1 string 162 163 2 Polisområde. (from 940701, tidigare antal oskadade).      Lite märklig beskrivning av fältet. Om den stämmer så bör alltså fältet innehålla uppgift om ”antal oskadade” för årgångarna 1985-1993 (och halva 1994). Vad gäller innehållet så är det i flera årgångar endast ”00” angett i detta fält. För 1989 och 1991 finns t.ex. bara ”00”, för 1991 finns det värden. Fältets innehåll ska nog betraktas med viss varsamhet och 00 ska givetvis inte tolkas som att det är noll oskadade 1989. 
ELEMENT POSTTYP 1 string 1 1 1 Posttyp. =3         
  AAR 1 string 2 3 2 Olycksår, ÅÅ. 85=1985, 86=1986 osv         
  LOEPNR 1 string 4 8 5 Löpnummer. 00000-99999 eller G0000-G9999. Ja   OLYCKA.LOEPNR    
  RADNR 1 string 9 10 2 Radnummer. Ja       
  ELNR 1 string 11 12 2 Elementnummer         
  PDNR 1 string 13 17 5 Polisens diarienummer. X0000-x9999         
  PLAEN 1 string 18 19 2 Polisens distriktskod: län.       Motsvarar de vanliga länen med ett undantag, 02. I polisens distrikskod finns länssiffran 02, vilket är Stockholms län (tidigare fanns 01=Stockholms stad och 02=Stockholms län). För de som har 02 angett i polisens län har 01 angetts i det "vanliga" länet (LAEN). 
  PKOMMUN 1 string 20 21 2 Polisens distriktskod: kommun.       Det finns, likt för länet, avvikelser i Polisens distriktsindelning, vid jämförelse med den "vanliga" kommunkoden. För att bestämma i vilket kommun en olycka inträffat i bör fälten LAEN och KOMMUN användas. 
  LAEN 1 string 22 23 2 Län         
  KOMMUN 1 string 24 25 2 Kommun         
  VDIST 1 string 26 26 1 Vaktdistrikt för Stockholm och Göteborg       1-7 (Stockholm), 1-4 (Göteborg). I övrigt blankt. 
  OMAAN 1 string 27 28 2 Olycksdatum: månad         
  ODAG 1 string 29 30 2 Olycksdatum: dag         
  OKLOCK 1 string 31 34 4 Klockslag för olyckan. 0000-2359. 9999=okänt klockslag.         
  VHKOD_HGRUPP 1 string 35 35 1 Väghållarkod, huvudgrupp. 0,1, 3-9       0=motorfordon singel, 1=övriga singel, 3=motorfordon-motorfordon, 4=motorfordon-moped, 5=motorfordon-cykel, 6=motorfordon-gående, 7=motorfordon-klövvilt, 8=motorfordon-övrigt, 9=övrigt. 
  VHKOD_UGRUPP 1 string 36 36 1 Väghållarkod, undergrupp. 1 kodas manuellt, 2-7 kodas i delsystemet E.       1=omkörning/filbyte, 2=upphinnande, 3=möte, 4=avsväng, samma kurs, 5=avsväng, motsatt kurs, 6=korsväg, ej avsväng, 7=korsväg, avsväng, K=korsväg, okänt om avsväng, 9=okänd, U=U-sväng. 
  VHKOD_OMR1 1 string 37 37 1 Väghållarkod, område 1. 1-7 eller blankt.       1=sträcka, 2=järnväg (ny 1988), 3=trevägskäl, 4=fyrväg, 5=fem- eller flera vägar, 6=rondell, 7=trafikplats. 
  VHKOD_OMR2 1 string 38 38 1 Väghållarkod, område 2. 1-3, 8 eller blankt.       1=cykelbana, 2=trottoar, 3=övergångsställe, 8=in- eller utfartsväg alternativt av- eller påfart inom trafikplats. 
  VHKOD_FOERH 1 string 39 39 1 Väghållarkod, förhållande2. 1-9 eller blankt.       1=parkerat eller uppställt fordon som skymmer sikten, 2=vägarbete, 3=annat hinder (t.ex. nedfallande träd, tappad last), 4=tidigare trafikolycka, 5=uppställt fordon, pb, 6=uppställt fordon, annan bil, (container, lb, släp, pb+släp, buss), 7=sjukdom (ny 1987), 8=självmord (ny 1987), 9=rött ljus, bommar (ny 1988) 
  TRFM 1 string 40 40 1 Trafikmiljö. 1=tättbebyggt område, 2=ej tättbebyggt område.         
  ANTDAG 1 integer 41 43 3 Antal dagar mellan olycksdatum och inkomstdatum.         
  VDAGO 1 string 44 44 1 Veckodag då olyckan inträffade. 1=måndag, 2=tisdag osv.         
  VDAGI 1 string 45 45 1 Veckodag då olyckan inkom till SCB. 1=måndag, 2=tisdag osv.         
  FOELJD 1 string 46 46 1 Svåraste följd av olyckan. 1=dödsfall, 2=svår personskada, 3=lindrig personskada.         
  P1ELNR 1 integer 47 48 2 Uppgift om primärelement 1: Elementnummer         
  P1ELTYP 1 string 49 50 2 Uppgift om primärelement 1: Elementtyp= 01-99       Det finns dessvärre inte förklarat i dokumentationen hur koderna ska översättas. Kanske går det att finna någon annan stans. Det är inte samma koder som 1966-1984. Koden 01 bör vara personbil men i övrigt blir det väldigt svårt. 
  P1ROERKOD 1 string 51 52 2 Uppgift om primärelement 1: Rörelsekod=00,10-14, 20-24, 30-34,40-44,99       Detta finns inte förklarat någonstans i den angivna dokumentationen. 
  P1AALDFOER 1 integer 53 54 2 Uppgift om primärelement 1: Ålder på förare i primärelement 1.         
  P1KOEN 1 string 55 55 1 Uppgift om primärelement 1: Kön på primärelement 1. 1=man, 2=kvinna, 3=okänt.         
  P1ALK 1 string 56 56 1 Uppgift om primärelement 1: misstänkt påverkan av alkohol eller annat. J=ja, N=nej.         
  P2ELNR 1 integer 57 58 2 Uppgift om primärelement 2: Elementnummer         
  P2ELTYP 1 string 59 60 2 Uppgift om primärelement 2: Elementtyp= 01-99       Det finns dessvärre inte förklarat i dokumentationen hur koderna ska översättas. Kanske går det att finna någon annan stans. Det är inte samma koder som 1966-1984. Koden 01 bör vara personbil men i övrigt blir det väldigt svårt. 
  P2ROERKOD 1 string 61 62 2 Uppgift om primärelement 2: Rörelsekod=00,10-14, 20-24, 30-34,40-44,99       Detta finns inte förklarat någonstans i den angivna dokumentationen. 
  P2AALDFOER 1 integer 63 64 2 Uppgift om primärelement 2: Ålder på förare i primärelement 1.         
  P2KOEN 1 string 65 65 1 Uppgift om primärelement 2: Kön på primärelement 1. 1=man, 2=kvinna, 3=okänt.         
  P2ALK 1 string 66 66 1 Uppgift om primärelement 2: misstänkt påverkan av alkohol eller annat. J=ja, N=nej.         
  ELTYP 1 string 67 68 2 Elementtyp.       Det finns dessvärre inte förklarat i dokumentationen hur koderna ska översättas. Kanske går det att finna någon annan stans. Det är inte samma koder som 1966-1984. Koden 01 bör vara personbil men i övrigt blir det väldigt svårt. 
  REGNR 1 string 69 74 6 Registreringsnummer. Kan vara blankt.         
  BILNAT 1 string 75 75 1 Nationalitet, om utländskt fordon. 1-6, 9 eller blankt.       1=Danmark, 2=Norge, 3=Finland, 4=Västtyskland, 5=Övriga länder med högertrafik, 6=länder med vänstertrafik, 9=militärt fordon (Sverige), blankt=övriga fordon (sverige) 
  ROERELSE 1 string 76 77 2 Rörelsekod = 00, 10-14,20-24 30-34,40-44       Detta finns inte förklarat någonstans i den angivna dokumentationen. 
  FILLER 1 string 78 78 1 Filler. Se kommentar, troligen felaktiskt angett som filler.       Innhåller värdet "P" i förekommande fall och årgångar. Det finns en antydan om ett annat fält "PRIM" (ingår inte i detta dataset). Och där ska P betyda att det element som har P angett är ett primärelement. Det verkar som att detta är fallet här med. 
  ANTPERS 1 string 79 79 1 Antal personer i fordonet       Oklart vad detta är. Nästan alla har noll. Dessutom anger andra fält (RADPERS tex) en helt annan siffra. För år 1990 är det massa olika värden, bl.a bokstäver. 1718 poster hat t.ex. "D" angett här, 318 stycken har "A". Alldeles för många för att kunna avfärda som felinmatning mao. 
  OEVNKOERN 1 string 80 80 1 Övrningskörning9.       Siffror mellan 1-9 där 1-3 är vanligast men övriga värden så förekommande att de inte kan vara felinmatningar. Se tjänsteanteckning. 
  RADPERS 1 integer 81 82 2 Totalt antal Personer i elementet (antal personposter)         
  TDOED 1 integer 83 84 2 Totalt antal döda i elementet         
  TDOEDB 1 integer 85 86 2 Totalt antal döda barn (under 15 år) i elementet         
  TDOEDU 1 integer 87 88 2 Totalt antal döda ungdomar (15-24 år) i elementet         
  TDOEDAE 1 integer 89 90 2 Totalt antal döda äldre (över 64 år) i elementet         
  TDOEDF 1 integer 91 92 2 Totalt antal dödade förare i elementet         
  TDOEDP 1 integer 93 94 2 Totalt antal dödade passagerare i elementet         
  TOSKA 1 integer 95 96 2 Totalt antal oskadade i elementet         
  TSKAB 1 integer 97 98 2 Totalt antal skadade barn (under 15 år) i elementet         
  TSKAU 1 integer 99 100 2 Totalt antal skadade ungdomar (15-24 år) i elementet         
  TSKAAE 1 integer 101 102 2 Totalt antal skadade äldre (över 64 år) i elementet         
  TSKAF 1 integer 103 104 2 Totalt antal skadade förare i elementet         
  TSKAP 1 integer 105 106 2 Totalt antal skadade passagerare i elementet         
  TSVSKAD 1 integer 107 108 2 Totalt antal svårt skadade i elementet         
  TLISKAD 1 integer 109 110 2 Totalt antal lindrigt skadade i elementet         
  TALK 1 integer 111 111 1 Totalt antal misstänkt påverkade av alkohol/annat         
  FARG 1 string 112 113 2 Färg       Översättning av koderna finns i filen 2_dokumentation.pdf, sidan 14 
  YMARK 1 string 114 114 1 Yrkestrafik. 1=ja (troligen, det anges inte i dok), 0/blankt=nej.         
  MODELL 1 string 115 120 6 Modellkod.       De första två positionerna, som är bokstäver, anger fabrikat. T.ex VO=Volvo. Dessa koder finns översatta i dokumentet TSVFS1982_8.pdf. Övriga positioner är mer osäkra, i dokumentationen står angivet att dessa koder är tre positioner (men är fyra) och anger modellen. VO0810 är alltså en Volvo med modellkoden 0810. 
  FSLAG 1 string 121 122 2 Fordonsslag       01=PB, 02=LB, 03=BUSS, 04=SLÄP, 05=MC, 06=TR, 07=MRED, 08=TGV, 09=TGSK, 10=TGSL, 11=SALU. Dessvärre översätts inte samtliga koder och översättningarna ovan är inte helt tillfredställande. 
  ANTPASS 1 integer 123 125 3 Antal passagerare       Troligen är detta inte det faktiska antalet passagerare. För vissa år ser det ut som det är bilens antal passagerarplatser. 
  LAENGD 1 integer 126 129 4 Längd. Anges i centimeter och avrundas till 5 eller 10 cm.         
  CYLVOL 1 integer 130 133 4 Cylindervolym (för MC). Anges i kubikcentimeter         
  EFFEKT 1 integer 134 136 3 Effekt (för övriga). Anges i kw         
  TJVIKT 1 integer 137 140 4 Skattevikt: tjänstevikt för pb, mc, tr mfl       Förkortningarna förklaras inte men med största sannolikhet: pb=personbil, mc, motorcykel, tr=traktor. 
  TOTVIKT 1 integer 141 144 4 Skattevikt: totalvikt för buss, lb       Förkortningarna förklaras inte men med största sannolikhet: lb=lastbil. 
  AARSMOD 1 integer 145 146 2 Årsmodell         
  KAROSS 1 string 147 148 2 Karosserikod       Översättning finns i dokumentet TSVFS1982_7.pdf. 
PERSON POSTTYP 1 string 1 1 1 Posttyp. =4         
  AAR 1 string 2 3 2 Olycksår, ÅÅ. 85=1985, 86= 86 osv.         
  LOEPNR 1 string 4 8 5 Löpnummer. 00000-99999 eller G0000-G9999. Ja   OLYCKA.LOEPNR    
  RADNR 1 string 9 10 2 Radnummer. 01, 06…. Ja       
  ELNR 1 string 11 12 2 Elementnummer.         
  PDNR 1 string 13 17 5 Polisens diarienummer. X0000-x9999         
  PLAEN 1 string 18 19 2 Polisens distriktskod: län.       Motsvarar de vanliga länen med ett undantag, 02. I polisens distrikskod finns länssiffran 02, vilket är Stockholms län (tidigare fanns 01=Stockholms stad och 02=Stockholms län). För de som har 02 angett i polisens län har 01 angetts i det "vanliga" länet (LAEN). 
  PKOMMUN 1 string 20 21 2 Polisens distriktskod: kommun.       Det finns, likt för länet, avvikelser i Polisens distriktsindelning, vid jämförelse med den "vanliga" kommunkoden. För att bestämma i vilket kommun en olycka inträffat i bör fälten LAEN och KOMMUN användas. 
  LAEN 1 string 22 23 2 Län         
  KOMMUN 1 string 24 25 2 Kommun         
  VDIST 1 string 26 26 1 Vaktdistrikt för Stockholm och Göteborg       1-7 (Stockholm), 1-4 (Göteborg). I övrigt blankt. 
  OMAAN 1 string 27 28 2 Olycksdatum: månad         
  ODAG 1 string 29 30 2 Olycksdatum: dag         
  OKLOCK 1 string 31 34 4 Klockslag för olyckan. 0000-2359. 9999=okänt klockslag.         
  VHKOD_HGRUPP 1 string 35 35 1 Väghållarkod, huvudgrupp. 0,1, 3-9       0=motorfordon singel, 1=övriga singel, 3=motorfordon-motorfordon, 4=motorfordon-moped, 5=motorfordon-cykel, 6=motorfordon-gående, 7=motorfordon-klövvilt, 8=motorfordon-övrigt, 9=övrigt. 
  VHKOD_UGRUPP 1 string 36 36 1 Väghållarkod, undergrupp. 1 kodas manuellt, 2-7 kodas i delsystemet E.       1=omkörning/filbyte, 2=upphinnande, 3=möte, 4=avsväng, samma kurs, 5=avsväng, motsatt kurs, 6=korsväg, ej avsväng, 7=korsväg, avsväng, K=korsväg, okänt om avsväng, 9=okänd, U=U-sväng. 
  VHKOD_OMR1 1 string 37 37 1 Väghållarkod, område 1. 1-7 eller blankt.       1=sträcka, 2=järnväg (ny 1988), 3=trevägskäl, 4=fyrväg, 5=fem- eller flera vägar, 6=rondell, 7=trafikplats. 
  VHKOD_OMR2 1 string 38 38 1 Väghållarkod, område 2. 1-3, 8 eller blankt.       1=cykelbana, 2=trottoar, 3=övergångsställe, 8=in- eller utfartsväg alternativt av- eller påfart inom trafikplats. 
  VHKOD_FOERH 1 string 39 39 1 Väghållarkod, förhållande2. 1-9 eller blankt.       1=parkerat eller uppställt fordon som skymmer sikten, 2=vägarbete, 3=annat hinder (t.ex. nedfallande träd, tappad last), 4=tidigare trafikolycka, 5=uppställt fordon, pb, 6=uppställt fordon, annan bil, (container, lb, släp, pb+släp, buss), 7=sjukdom (ny 1987), 8=självmord (ny 1987), 9=rött ljus, bommar (ny 1988) 
  TRFM 1 string 40 40 1 Trafikmiljö. 1=tättbebyggt område, 2=ej tättbebyggt område.       Begreppet Tättebyggt förklaras i dokumentationen. 
  ANTDAG 1 integer 41 43 3 Antal dagar mellan olycksdatum och inkomstdatum.         
  VDAGO 1 string 44 44 1 Veckodag då olyckan inträffade. 1=måndag, 2=tisdag osv.         
  VDAGI 1 string 45 45 1 Veckodag då olyckan inkom till SCB. 1=måndag, 2=tisdag osv.         
  FOELJD 1 string 46 46 1 Svåraste följd av olyckan. 1=dödsfall, 2=svår personskada, 3=lindrig personskada.         
  P1ELNR 1 string 47 48 2 Uppgift om primärelement 1: Elementnummer         
  P1ELTYP 1 string 49 50 2 Uppgift om primärelement 1: Elementtyp= 01-99       Det finns dessvärre inte förklarat i dokumentationen hur koderna ska översättas. Kanske går det att finna någon annan stans. Det är inte samma koder som 1966-1984. Koden 01 bör vara personbil men i övrigt blir det väldigt svårt. 
  P1ROERKOD 1 string 51 52 2 Uppgift om primärelement 1: Rörelsekod=00,10-14, 20-24, 30-34,40-44,99       Detta finns inte förklarat någonstans i den angivna dokumentationen. 
  P1AALDFOER 1 string 53 54 2 Uppgift om primärelement 1: Ålder på förare i primärelement 1.         
  P1KOEN 1 string 55 55 1 Uppgift om primärelement 1: Kön på primärelement 1. 1=man, 2=kvinna, 3=okänt.         
  P1ALK 1 string 56 56 1 Uppgift om primärelement 1: misstänkt påverkan av alkohol eller annat. J=ja, N=nej.         
  P2ELNR 1 string 57 58 2 Uppgift om primärelement 2: Elementnummer         
  P2ELTYP 1 string 59 60 2 Uppgift om primärelement 2: Elementtyp= 01-99       Det finns dessvärre inte förklarat i dokumentationen hur koderna ska översättas. Kanske går det att finna någon annan stans. Det är inte samma koder som 1966-1984. Koden 01 bör vara personbil men i övrigt blir det väldigt svårt. 
  P2ROERKOD 1 string 61 62 2 Uppgift om primärelement 2: Rörelsekod=00,10-14, 20-24, 30-34,40-44,99       Detta finns inte förklarat någonstans i den angivna dokumentationen. 
  P2AALDFOER 1 string 63 64 2 Uppgift om primärelement 2: Ålder på förare i primärelement 1.         
  P2KOEN 1 string 65 65 1 Uppgift om primärelement 1: Kön på primärelement 1. 1=man, 2=kvinna, 3=okänt.         
  P2ALK 1 string 66 66 1 Uppgift om primärelement 1: misstänkt påverkan av alkohol eller annat. J=ja, N=nej.         
  PNR 1 string 67 76 10 Personnummer         
  AALDER 1 integer 77 78 2 Ålder         
  KOEN 1 string 79 79 1 Kön. 1=man, 2=kvinna, 3=okänt.         
  TRAF 1 string 80 80 1 Tafikant. 1=förare, 2=passagerare, 3=gående, 4=övrigt, 5=övningskörning, 6=framsätespassagerare, 7=baksätespassagerare, 8=instruktör vid övningskörning         
  PSKAD 1 string 81 81 1 Personskada. 1=död, 2=svårt skadad, 3=lindrigt skadad, 4=oskadad.       Förekomsten av blankt är mycket vanligare än koden 4. Blankt bör nog betraktas som "oskadad", precis som koden 4. 
  ALK 1 string 82 82 1 Misstänkt påverkad av alkohol. J=ja, N=nej eller blankt.         
  PELTYP 1 string 83 84 2 Elementtyp för elementet som personen färdas i.       Det finns dessvärre inte förklarat i dokumentationen hur koderna ska översättas. Kanske går det att finna någon annan stans. Det är inte samma koder som 1966-1984. Koden 01 bör vara personbil men i övrigt blir det väldigt svårt. 
  KKKLASS 1 string 85 96 12 Körkortsklass eller uppgift om att körkort saknas.       Ex: A BE C* -- T osv. 
  KKDAT 1 date 97 102 6 Datum för gällande körkort vid olyckstillfället. ÅÅMMDD         
  KKFOERSTA 1 date 103 108 6 Datum för första körkort. ÅÅMMDD         
  KKINDRAG 1 date 109 114 6 Datum för indraget körkort. ÅÅMMDD         
  KKSAKNAS 1 string 115 115 1 Personnumret fanns inte i körkortsregistret vid olyckstillfället. 1=personen saknas, 0/blankt= uppgiften finns.       Koden 2 förekommer i vissa årgångar. 1990 förekommer den 42 gånger, vilket troligen utesluter felinmatningar. 
  KKBEH 1 string 116 116 1 Behörighet. 0=personen finns ej i körkortsregistret, 1=körkort för aktuellt fordon, 2=körkort men ej för aktuellt fordon, 3=körkort saknas, 4=körkort indraget         
  KKAALD 1 string 117 118 2 Körkortsålder i år räknat från det första körkortet.       Borde vara hur många år personen haft körkort. Den oöversatta koden "0J" finns i ett antal som utesluter felinmatning. 
  KKAALDM 1 string 119 120 2 Körkortsålder i månader om KKAALD=00 (dvs man har haft kort kortare än 1 år) och KKBEH =1.       Den oöversatta koden "0J" finns i ett antal som utesluter felinmatning.