Bernt van Münster härstammade, som namnet anger, från staden Münster i Westfalen. I likhet med så många andra utländska konstnärer och konsthantverkare inkom han i Sverige under Johan III: s tid och anställdes där vid Vadstena slott under det långsamma slottsbyggets senare skede. När han anlände, var Arent de Roy slottsbyggmästare (1566–90) och Peter de la Roche (från 1556) ledare av stenhuggeriarbetena. I slottsräkenskaperna omtalas B. från 1582 till in på 1600-talets början. Han räknas först till mäster Peters stenhuggardrängar men arbetar senare under dennes sista år och efter hans död (1599) mera självständigt under ledning av slottsbyggmästaren, som efter Arents död blev Hans Fleming, även han, liksom företrädaren, nederländare. Bland arbeten, som B. utfört eller vid vilka han medverkat, må nämnas: 1591–92 den joniska pilasterportalen å östra trapptornet — när den höga kungstrappan nedtogs, flyttades portalen ned till sin nuvarande plats i bottenvåningen — 1593 en dopfunt, skänkt av drottning Gunilla till Säby kyrka i Småland, samt gravhällar med arkitektonisk omramning för Vadstena slottskyrka; 1595–1602 gravvården över hertig Magnus i klosterkyrkan med biträde av Adam och Jakob stenhuggare samt 1596–98 stenhuggeriarbeten för slottets västra del med trapptornet och dess rustikportal; slutligen utförde B. från 1602 med tillhjälp av Josua Påfvelsson, Antonius Persson (en son till Peter de la Roche) och Hans stenhuggare slottets östra och västra praktgavlar. Den östra gaveln, som i nedre mittfältet bar hertig Johans av Östergötlandsvapen samt inskriften »Joh. Dux. Goth. Orientalis», torde ha färdigställts 1605. Den västra, med ett större riksvapen, namnchiffret »G. A. R. S.» [Gustavus Adolphus Rex Svecise] och årtalet 1620, blev troligen kort efteråt färdig men uppsatt 1620. Den närmaste svenska förebilden till dessa gavelrösten var Adelhusets södra gavel å Stockholms slott, men hela denna renässansgaveltyp med en dorisk och en jonisk pilasterställning, avsatsvoluter, nischer, i dessa allegoriska statyer (här Tron, Kärleken och Hoppet åt öster, Rättvisan, Styrkan och Hovsamheten åt väster), krigarstatyer å avsatser och krön samt vapentavlor är till ursprunget nederländsk och representeras t. ex. av likartade arbeten av Antwerpenmästaren Cornelis Floris och hans krets (mittgaveln å rådhuset i Antwerpen och andra husgavlar i denna stad). B. arbetade i den nederländska romantiska riktningens tjänst men kan knappast gälla som den konstnärlige upphovsmannen till Vadstenagavlarnas komposition, som antagligen uppstått efter utkast av byggmästaren eller av den gamle Peter de la Roche.
Aug. Hahr.