Torsdagen den 15 maj, klockan 11.00–11.30 och 16.30–22.00, pågår underhållsarbete på webbplatsen. Sökning, bildvisning och andra funktioner påverkas.
Efter en systemuppdatering saknas viss funktionalitet i bildvisaren. Vi arbetar med att åtgärda problemet så fort som möjligt.

ESKILSTUNA KOMMUN. KONSUMENTNÄMNDEN  (1975 – 1991)

Organisation

KategoriEj fastställd. Ospecificerad (Kommunal myndighet)
Historik
KOMMUNSTYRELSEN - PERSONALAVDELNINGEN
Ansvaret för kommunens personalfrågor ligger under kommunstyrelsen. Inom sig utser kommunstyrelsen ett personalutskott (egen arkivbildare). Beredande och verkställande organ är personalavdelningen.
Kommunstyrelsens förvaltning har genomgått många omorganisationer och personalavdelningen har organisatoriskt hört till olika avdelningar inom förvaltningen. Då funktionen hela tiden varit densamma har personalavdelningen förtecknats som en arkivbildare, oavsett förändringar i organisationen. Kommunhälsan som organisatoriskt hör samman med personalavdelningen, har på grund av sitt stora omfång lyfts ut som en egen arkivbildare.
Personalavdelningens uppgifter är att samordna och utveckla kommunens personaladministrativa verksamhet, förhandla med personalorganisationer, bidra med tolkning och tillämpning av lagar inom personaladministration samt att bedriva personalutbildning. Personalavdelningen är också ansvarig för personalhälsovård genom Kommunhälsan (egen arkivbildare).
Vid bildandet av Eskilstuna kommun 1971 organiserades kommunstyrelsens förvaltning i fyra kontor, administrativt kontor, stadskansli, planeringskontor och stadsarkiv. Administrativa kontoret (ADKO) var kommunens stabskontor med ansvar för ekonomi, personal- och löneadministration, information, organisationsfrågor, näringslivsfrågor, övergripande planering och kontorsservice. ADKO:s verksamheter organiserades i ett antal avdelningar vars utseende varierade över tid. 1971 var avdelningarna följande; personalavdelning, drätselavdelning, turism- och PR-avdelning, organisationsavdelning, byråavdelning och industrihusavdelning. Det fanns också en näringslivskommitté och en planeringsgrupp. Senare tillfördes också invandrarfrågor och ADB-frågor. Personalavdelningen delades från 1971 upp i en personalsektion och en lönesektion. 1987 bildade de två egna avdelningar inom ADKO, personalavdelningen och löne- och förhandlingsavdelningen.
Administrativa kontoret (ADKO) upphörde vid årsskiftet 1991/1992 och kommunstyrelsens förvaltning fick en annan organisation med fem stycken enheter. Personalfrågorna hamnade i Finans- och personalförvaltningen tillsammans med lönefrågor och kommunens ekonomifunktion. De andra enheterna var Stadskansli, Kommunledningsstab, Stadsbyggnadsförvaltning och Sambruksenhet.
1 januari 1995 slogs Finans- och personalförvaltningen ihop med Kommunledningsstaben och den nya organisationen fick namnet Kommunledningsförvaltningen. 1997 tillfördes även Stadskansliet. Inom Kommunledningsförvaltningen bildade personal en egen avdelning.
Under 2000 bildades en ny förvaltning genom sammanslagning av Kommunledningsförvaltningen och Stadsbyggnadsförvaltningen. Den nya förvaltningen får namnet Kommunstyrelseförvaltningen. Personalfrågorna bildade en egen avdelning i organisationen. Under 2003 genomfördes en ny nämnd- och förvaltningsorganisation och Stadsbyggnad bildade återigen en egen nämnd. Kommunstyrelseförvatlningens uppgifter blev mer renodlat inriktade på att styra, leda och samordna kommunen.
Arkivet förtecknades hösten 2004 - vintern 2005 av arkivarie Petra Brodén.
Hänvisningar till orter
Ospecificerad topografiuppgift (Sätesort)
ReferenskodSE/ESA/ESAKOM2_67
Länk till postenhttps://sok.riksarkivet.se/agent/jW6R6wyTWA1FVUWY2KyGMC
SpråkSvenska
ExtraIDESAKOM2_67

Nyheter

den 23 april 2025
Nya sökbara namn i folkräkningsdatabasen
Folkräkningsdatabasen för år 1930 har uppdaterats ...


den 22 april 2025
Källor till judarnas historia i Sverige nu digitalt tillgänglig
Den judiska minoriteten har en lång historisk närv...


Tidigare nyheter