Användningen av friktionsförband akutaliserades på initiativ av ett antal stålföretag som vände sig till Stockholms Hamnstyrelses Materialprovningslaboratorium som i sin tur under december 1958 organiserade Friktionsförbandskommittén.
Till ordförande valdes verkställande direktören över Svensk Järnprovning R. Pontén, och till vice ordförande utsågs byrådirektören över Väg-och Vattenbyggnadsstyrelsen, G. Fritzell. Som sekreterare valdes Materialprovningslaboratoriets chef, Sture Sabelström. I övrigt ingick i sagda kommitté ledamöter från Byggnadsstyrelsen, Järnvägsstyrelsen, Vattenfallstyrelsen, Hamnstyrelsens Konstruktionsbyrån (utöver dess Materialprovningslaboratorium), Gatukontorets Utredningsbyrå, ASEA, Atlas Copco, Bultens Fabriks AB, Cervin & C:o, Domnarfvets Jernverk, Facklams Järn AB, AGA, Hald & Tesch, Hammarbyverken AB, Bröderna Hedlund, Axel Jansson AB, Järnmontering AB, Landswerk AB,Mohögs Mek. Verkstad, Motala Mek. Verkstad, Nordströms Linbanor AB. Odelberg & Olsson, Rundqvist & Schultz, Svenska Entreprenad AB(SENTAB), Svenska Järn- och Balkgrossisters förening u.p.a samt Söderberg & Haak.
Till vissa sammanträden inbjöds dessutom: Stockholms Stads Stadsbyggnadskontor, Arne Johnssons Ingeniörsbyrå, Samuelsson & Bonnier, SMS samt Oxelösunds Järnverk.
Det som åstadkoms var pneumatisk skruv-mutteråtdragning genom friktionstryck, istället för som tidigare manuell mutter- och skruvåtdragning, vilket betydde stabilare konstruktioner.
Det är sekreteraren Sture Sabelströms efterlämnade papper och i stort sett kan man i dessa följa hur man gick tillväga. Arkivet består av koncept/kopior, korrespondens, laboratorieprov och några fotografier m m som sammanförts i en ämnesordnad serie benämnd: Friktionsförbandshandlingar.
Mats Tallberg
2003-09-16
Källa: Mats Tallberg: Väg och Vatten i Stockholm Stad Riksarkivets Årsbok 2004 s 191-193 i avsnittet om Sabelström
General note
Hamnen, Friktionsförbandskommittén
Control
Created
16/09/2003 00:00:00
Amended
24/10/2025 13:28:37
Användningen av friktionsförband akutaliserades på initiativ av ett antal stålföretag som vände sig till Stockholms Hamnstyrelses Materialprovningslaboratorium som i sin tur under december 1958 organiserade Friktionsförbandskommittén.
Till ordförande valdes verkställande direktören över Svensk Järnprovning R. Pontén, och till vice ordförande utsågs byrådirektören över Väg-och Vattenbyggnadsstyrelsen, G. Fritzell. Som sekreterare valdes Materialprovningslaboratoriets chef, Sture Sabelström. I övrigt ingick i sagda kommitté ledamöter från Byggnadsstyrelsen, Järnvägsstyrelsen, Vattenfallstyrelsen, Hamnstyrelsens Konstruktionsbyrån (utöver dess Materialprovningslaboratorium), Gatukontorets Utredningsbyrå, ASEA, Atlas Copco, Bultens Fabriks AB, Cervin & C:o, Domnarfvets Jernverk, Facklams Järn AB, AGA, Hald & Tesch, Hammarbyverken AB, Bröderna Hedlund, Axel Jansson AB, Järnmontering AB, Landswerk AB,Mohögs Mek. Verkstad, Motala Mek. Verkstad, Nordströms Linbanor AB. Odelberg & Olsson, Rundqvist & Schultz, Svenska Entreprenad AB(SENTAB), Svenska Järn- och Balkgrossisters förening u.p.a samt Söderberg & Haak.
Till vissa sammanträden inbjöds dessutom: Stockholms Stads Stadsbyggnadskontor, Arne Johnssons Ingeniörsbyrå, Samuelsson & Bonnier, SMS samt Oxelösunds Järnverk.
Det som åstadkoms var pneumatisk skruv-mutteråtdragning genom friktionstryck, istället för som tidigare manuell mutter- och skruvåtdragning, vilket betydde stabilare konstruktioner.
Det är sekreteraren Sture Sabelströms efterlämnade papper och i stort sett kan man i dessa följa hur man gick tillväga. Arkivet består av koncept/kopior, korrespondens, laboratorieprov och några fotografier m m som sammanförts i en ämnesordnad serie benämnd: Friktionsförbandshandlingar.
Mats Tallberg
2003-09-16
Källa: Mats Tallberg: Väg och Vatten i Stockholm Stad Riksarkivets Årsbok 2004 s 191-193 i avsnittet om Sabelström