Användningen av friktionsförband akutaliserades på initiativ av ett antal stålföretag som vände sig till Stockholms Hamnstyrelses Materialprovningslaboratorium som i sin tur under december 1958 organiserade Friktionsförbands kommittén Till ordförande valdes verkställande direktören över Svensk Järnprovning R Pontén,och till vice ordförande utsågs byrådirektören över Väg-och Vattenbyggnadsstyrelsen,G.Fritzell.Som sekreterare valdes Materialprovnings- laboratoriets chef,Sture Sabelström.I övrigt inck i sagda kommitté ledamöter från Byggnadsstyrelsen,Järnvägsstyrel- sen,Vattenfallstyrelsen,Hamnstyrelsens Konstruktionsbyrån(-utöver dess Materialprovningslaboratorium),Gatukonto- rets Utredningsbyrå,ASEA,Atlas Copco,Bultens Fabriks AB,Cervin & C:o,Domnarfvets Jernverk,Facklams Järn AB, AGA,Hald & Tesch,Hammarbyverken AB,Bröderna Hedlund,Axel Jansson AB,Järnmontering AB,Landswerk AB, Mohögs Mek.Verkstad,Motala Mek.Verkstad,Nordströms Linbanor AB.Odelberg & Olsson,Rundqvist & Schultz, Svenska Entreprenad AB,Svenska Järn-och Balkgrossisters Förening u.p.a samt Söderberg & Haak.
Till vissa sammanträden inbjöds dessutom:Stockholms Stads Stadsbyggnadskontor,Arne Johnssons Ingeniörsbyrå,Samuelsson & Bonnier,SMS samt Oxelösunds Järnverk
Det som åstadkoms var pneumatisk skruv-mutterådragning genom friktionstryck istället för som tidigare manuell mutter-och skruvåtdragning vilket betydde stabilare konstruktioner.
Det är sekreteraren Sture Sabelströms efterlämnade papper och i stort sett kan man i dessa följa hur man gick till väga.Arkivet består av koncept/kopior,korrespondens,laboratorieprov och några fotografier m m som samman förts i en ämnesordnad serie benämnd Friktionsförbandshandlingar