Nya reparebanan till skillnad från den äldre, som fanns på det Gatenhielmska området, där Bangatan nu går fram. En reparebana här tycks ha gamla anor. 1612 nämner Olof Stråle i en rapport till fältmarskalken Kruus, att fienden lägrat sig på repbanan vid Älfsborg d. 6 maj, att de begynt förskansa sig samt hämtat 8 murbräckor från Bohus. I slutet av 1820-talet ägdes en reparbana här av grosshandlanden A. M. Prytz & intressenter. Den siste, som där ute drev yrket i större omfattning, var fabrikören Sven Wennerblad, som gick ur tiden 1869. Det forna Majorna i ord och bild, Axel Rosén, 1938, s. 31
Nya reparebanan till skillnad från den äldre, som fanns på det Gatenhielmska området, där Bangatan nu går fram. En reparebana här tycks ha gamla anor. 1612 nämner Olof Stråle i en rapport till fältmarskalken Kruus, att fienden lägrat sig på repbanan vid Älfsborg d. 6 maj, att de begynt förskansa sig samt hämtat 8 murbräckor från Bohus. I slutet av 1820-talet ägdes en reparbana här av grosshandlanden A. M. Prytz & intressenter. Den siste, som där ute drev yrket i större omfattning, var fabrikören Sven Wennerblad, som gick ur tiden 1869. Det forna Majorna i ord och bild, Axel Rosén, 1938, s. 31
Bunt. Innehåll: Brev och dokument ang. reparebanan 1837-1838, pris- kuranter å tågvirke 1834-1837, förteckning över handlingar som överlämnats till W. Gibson 1839, kontoböcker med banarbetare m.m. 1810-1837 (10 häften), räken- skapsanteckningar, räkningar m.m. 1826-1838 spr.år, samt försäkringsbrev m.m.