Statens järnvägar. Borås driftdistrikt 1963 års organisation, väsentliga förändringar: Distrikten förlorade sin självständiga ställning direkt under generaldirektören. Verksamheten delades upp på ett ökat antal drift- och bandistrikt organisatoriskt underställda respektive avdelningschef. Sektionsnivån slopades. De lokala förvaltningsenheterna slogs successivt samman till större enheter betecknade områden.
Driftdistrikt (dd): Trafikdrift, kundtjänst samt drift och löpande underhåll av lok, vagnar och annan rullande materiel. Driftdistriktschefen (ddc) tjänstgjorde på driftdistriktsexpeditionen (ddx) och var organisatoriskt underställd Driftavdelningen. Gränsdragningen mellan distrikten var föremål för smärre justeringar.
1964-04-01: Gävle och Sundsvalls driftdistrikt bildade vid 1963 års omorganisation. 1964-07-01: Borås, Göteborgs, Norrköpings, Stockholms och Örebro driftdistrikt bildade vid 1963 års omorganisation. 1964-10-01: Malmö, Växjö, Umeå och Luleå driftdistrikt bildade vid 1963 års omorganisation. 1973-07-01: Ombildade till trafikdistrikt vid 1973 års omorganisation.
Lokala förvaltningsenheter: Station (st)/Trafikområde (to). Billinjegrupp (bllg)/Busslinjegrupp (blg). Lokstation (lst)/Lokstationsområde (lo). Vagnstation (vgst). Färjedrift (fjd).
Antalet lokala förvaltningsenheter minskades successivt genom sammanslagning till större enheter. Järnvägsanstalterna sammanfördes till trafikområden. På motsvarande sätt bildades lokstationsområden.
Borås driftdistrikt (3 dd):
1964-07-01: Bildat vid 1963 års omorganisation. Verksamhet övertagen från 5, 10 och 25 maskinsektionen, 8, 9, 12, 25 och 32 trafiksektionen, 2 och 3 bilsektionen samt II distriktet. 1972-10-01: Anpassning till länsgränser. 1973-07-01: Indraget vid 1973 års omorganisation. Verksamhet överförd till Göteborgs och Norrköpings trafikdistrikt samt Göteborgs och Malmö verkstadsregion
2002-09-12: Ägargrupp bytt från GLA till Projekt Statens Järnvägar, med anledning av nämnda projekts arbete. Handläggare: RA/Stensköld. 2008-06-09: Ägargrupp tillbaka till GLA /Magnus Hansson