bild
Arkiv

Konsumentverket


Basic data

Reference codeSE/RA/420142
Link to archive recordhttps://sok.riksarkivet.se/arkiv/O3zBq5lDQeZJW0018W43t3
Extent
29.5 Hyllmeter 
Date
1973 – 1976  (Tidsomfång)
Finding aid
Arkivförteckning (godkänd): F band (F-exp/band)
Archive institutionRiksarkivet i Stockholm/Täby (depå: Arninge)
Record creator / Origination
Konsumentverket, 1973 – (Arkivbildare)
Alternativa namn: KOV
Kategori: Statlig myndighet. Centrala civila myndigheter

Content and Biographical History

Biographical history
Konsumentverket



Konsumentverket bildades den 1 januari 1973 (instruktion SFS 1972:739) och övertog då verksamheten från Statens institut för konsumentfrågor och Statens konsumentråd. Konsumentverket var central förvaltningsmyndighet för konsumentfrågor och hade till uppgift att stödja konsumenterna och förbättra deras ställning på marknaden. Bland annat skulle verket övervaka marknadens utbud och låta utföra undersökningar av varor och tjänster med särskild inriktning på deras säkerhet och funktion, utarbeta normer och provningsmetoder för deras bedömning, främja användningen av varudeklarationer, främja forskning som kunde resultera i praktisk användning och informera om utredningsresultat m.m. Vidare skulle verket svara för den statliga hemkonsulentverksamheten och försöksverksamheten med Allmänna reklamationsnämnden.

År 1973 knöts en rådgivande nämnd för glesbygdsfrågor, Glesbygdsnämnden, till verket med uppgift att bistå verket vid prövningen av ärenden om statligt stöd till kommersiell service i glesbygd (kungörelse 1973:608).

Den 1 juli 1976 införlivades Konsumentombudsmannen med Konsumentverket. I samband därmed organiserades myndigheten om och fick en ny instruktion (SFS 1976:429).


System of arrangementFörteckning

över

Konsumentverket

1/1 1973 - 30/6 1976

































1976
Jens Olsen

References

ReproducedNej

Control

Amended25/03/2013 11:22:03