Konsumentverket bildades den 1 januari 1973 (instruktion SFS 1972:739) och övertog då verksamheten från Statens institut för konsumentfrågor och Statens konsumentråd. Konsumentverket var central förvaltningsmyndighet för konsumentfrågor och hade till uppgift att stödja konsumenterna och förbättra deras ställning på marknaden. Bland annat skulle verket övervaka marknadens utbud och låta utföra undersökningar av varor och tjänster med särskild inriktning på deras säkerhet och funktion, utarbeta normer och provningsmetoder för deras bedömning, främja användningen av varudeklarationer, främja forskning som kunde resultera i praktisk användning och informera om utredningsresultat m.m. Vidare skulle verket svara för den statliga hemkonsulentverksamheten och försöksverksamheten med Allmänna reklamationsnämnden.
År 1973 knöts en rådgivande nämnd för glesbygdsfrågor, Glesbygdsnämnden, till verket med uppgift att bistå verket vid prövningen av ärenden om statligt stöd till kommersiell service i glesbygd (kungörelse 1973:608).
Den 1 juli 1976 införlivades Konsumentombudsmannen med Konsumentverket. I samband därmed organiserades myndigheten om och fick en ny instruktion (SFS 1976:429).
Förvaras på administrativa enheten. Kortregister. Aktuella kort i bokstavsordning i pärmar. Successiv avställning i bokstavs- ordning i 5-årsperioder av kort för personal som slutat sin anställning.
Kartong. Aktuella handlingar i bokstavsordning i pärmar. Handlingar rörande personal som slutat sin anställning avställes successivt i femårsintervall i bokstavsordning. Förvaras på administrativa enheten.
Avställda handlingar:
Persondossiererna överförda till det nya konsumentverket.