Detta utskott, bestående av 12 ledamöter enligt regeringsformens §§ 54 - 55 samt riksdagsordningens §§ 35, 37, 40 och 43, skulle tillsättas endast på särskild begäran av konungen för att direkt med denne eller någon särskilt förordnad ledamot av statsrådet överlägga om sådana hemliga ärenden som inte hörde under något av de andra utskotten, i praktiken mest utrikesfrågor. Det hade i motsats till äldre tiders sekreta eller hemliga utskott ingen egen beslutanderätt utan kunde närmast betraktas som en samrådsdelegation mellan ständerna och konungen. Dess sekreterare och övriga personal förordnades av konungen och hämtades från utrikesförvaltningen, vars arkiv liksom samlingen Karl XIV Johans papper (ibland kungliga och enskilda arkiv i RA) innehåller ett flertal handlingar som berör utskottets verksamhet: Se E Grill, PM ang. handlingar rörande Hemliga utskottet, 1956 (insatt som bilaga till denna förteckning).
P.M. ang. handlingar rörande Hemliga utskottet (dnr RA 393/1956) finns i pappersformat.
Detta utskott, bestående av 12 ledamöter enligt regeringsformens §§ 54 - 55 samt riksdagsordningens §§ 35, 37, 40 och 43, skulle tillsättas endast på särskild begäran av konungen för att direkt med denne eller någon särskilt förordnad ledamot av statsrådet överlägga om sådana hemliga ärenden som inte hörde under något av de andra utskotten, i praktiken mest utrikesfrågor. Det hade i motsats till äldre tiders sekreta eller hemliga utskott ingen egen beslutanderätt utan kunde närmast betraktas som en samrådsdelegation mellan ständerna och konungen. Dess sekreterare och övriga personal förordnades av konungen och hämtades från utrikesförvaltningen, vars arkiv liksom samlingen Karl XIV Johans papper (ibland kungliga och enskilda arkiv i RA) innehåller ett flertal handlingar som berör utskottets verksamhet: Se E Grill, PM ang. handlingar rörande Hemliga utskottet, 1956 (insatt som bilaga till denna förteckning).
P.M. ang. handlingar rörande Hemliga utskottet (dnr RA 393/1956) finns i pappersformat.