Stockholms teleområde. Telekundområdet 1990 - 1991
Historik, organisation och verksamhet
Telekundområdet, förkortat Ty, bildades 1990 av delar av Telefonområde Inner, Norr och Söder samt Rekryteringssektionen.
Ansvarsområden var försäljning, installation och underhåll av privatabonnemang, små och medelstora företagssystem och integrerade system, samt telefonautomatverksamhet och telebutikkedjan i Stockholm.
Organisationen bestod av (Se även bilaga 1):
Typ Affärs- och verksamhetsutveckling. Kundreklamationer. AU-service. Sekreterarservice. Tya Personalärenden. Miljögrupp. Rekrytering, för hela Stockholms teleområde. Tye Ekonomi och budget. Tykf Försäljning till privatkund. Teleräkningsärenden. Tyks Installation och underhåll inom segment privatkund. Tyt Försäljning, installation och underhåll av telefonautomater samt patienttelefoni. Tyff Försäljning till små och medelstora företag. Tyfs Installation/underhåll inom små och medelstora företag. Tyfi Försäljning, installation och underhåll av integrerade system. Tyb Telebutikskedja.
Telekundområdet hade dessutom ansvar för Karriärcentrum, en "butik" (på Norrlandsgatan 21), som erbjöd Televerkets personal möjlighet att utvecklas inom verket genom till exempel ändrade arbetsuppgifter, tider eller arbetsort. Vissa handlingar från Karriärcentrum finns i Utvecklingscentrums arkiv. Se även Affärsenhet Företags arkiv.
Telekundområdet upphör 31 december 1991. Verksamheten fortsätter i Affärsenhet Butiker och Terminaler, Affärsenhet Privatkund och Affärsenhet Företag.
Förkortningslista finns bilagt Region Stockholms Ledningsstabs arkiv, tillsammans med en allmän historik.
Arkivets struktur och överensstämmelse med verksamheten, gallringsförfaranden samt viktigare hand- lingstyper och sökvägar
Eftersom den större delen av verksamheten varit inriktad på kundkontakter är handlingsmängden begränsad. Gallring har skett enligt Televerkets bevarande- och gallringsriktlinjer, diarienummer MZ 17/93.
Arkivet innehåller en del handlingar från åren 1988-1989. Dessa hör till Telefonområdena. Vissa handlingar är daterade 1992. Dessa hör till efterföljaren Affärsnhet Företag. Att infoga dessa handlingar i Telekundområdets arkiv har bedömts som lämpligt för att underlätta sökning.
Mycket av informationen återfinns i serie F 1, Dossierlagda handlingar.
Handlingarna från Butikssektionen finns i Affärsenhet Butiker och Terminalers arkiv.
Sökvägar är serie C 1, Diarier och ärenderegister, och serie D 1, Arkivförteckningar.
Förbehåll/sekretess
Serie F 2. Personalhandlingar, omfattas av personsekretess enligt Sekretesslagen, SFS 1980: 100, 7 kap 11 §.
Arkivförteckning upprättad den 30 augusti 1996, av Christina Hipfl, Telia AB, Bodelningsprojektet Stockholm.
System of arrangement
Förteckning över
420509.068
Televerket Stockholms teleområde Telekundområdet 1990-1991
Förteckning: Christina Hipfl, 1996 Reviderad och digitaliserad i Riksarkivet 1998 Handläggare: Roger Nyberg
Control
Amended
06/10/2022 13:11:57
Stockholms teleområde. Telekundområdet 1990 - 1991
Historik, organisation och verksamhet
Telekundområdet, förkortat Ty, bildades 1990 av delar av Telefonområde Inner, Norr och Söder samt Rekryteringssektionen.
Ansvarsområden var försäljning, installation och underhåll av privatabonnemang, små och medelstora företagssystem och integrerade system, samt telefonautomatverksamhet och telebutikkedjan i Stockholm.
Organisationen bestod av (Se även bilaga 1):
Typ Affärs- och verksamhetsutveckling. Kundreklamationer. AU-service. Sekreterarservice. Tya Personalärenden. Miljögrupp. Rekrytering, för hela Stockholms teleområde. Tye Ekonomi och budget. Tykf Försäljning till privatkund. Teleräkningsärenden. Tyks Installation och underhåll inom segment privatkund. Tyt Försäljning, installation och underhåll av telefonautomater samt patienttelefoni. Tyff Försäljning till små och medelstora företag. Tyfs Installation/underhåll inom små och medelstora företag. Tyfi Försäljning, installation och underhåll av integrerade system. Tyb Telebutikskedja.
Telekundområdet hade dessutom ansvar för Karriärcentrum, en "butik" (på Norrlandsgatan 21), som erbjöd Televerkets personal möjlighet att utvecklas inom verket genom till exempel ändrade arbetsuppgifter, tider eller arbetsort. Vissa handlingar från Karriärcentrum finns i Utvecklingscentrums arkiv. Se även Affärsenhet Företags arkiv.
Telekundområdet upphör 31 december 1991. Verksamheten fortsätter i Affärsenhet Butiker och Terminaler, Affärsenhet Privatkund och Affärsenhet Företag.
Förkortningslista finns bilagt Region Stockholms Ledningsstabs arkiv, tillsammans med en allmän historik.
Arkivets struktur och överensstämmelse med verksamheten, gallringsförfaranden samt viktigare hand- lingstyper och sökvägar
Eftersom den större delen av verksamheten varit inriktad på kundkontakter är handlingsmängden begränsad. Gallring har skett enligt Televerkets bevarande- och gallringsriktlinjer, diarienummer MZ 17/93.
Arkivet innehåller en del handlingar från åren 1988-1989. Dessa hör till Telefonområdena. Vissa handlingar är daterade 1992. Dessa hör till efterföljaren Affärsnhet Företag. Att infoga dessa handlingar i Telekundområdets arkiv har bedömts som lämpligt för att underlätta sökning.
Mycket av informationen återfinns i serie F 1, Dossierlagda handlingar.
Handlingarna från Butikssektionen finns i Affärsenhet Butiker och Terminalers arkiv.
Sökvägar är serie C 1, Diarier och ärenderegister, och serie D 1, Arkivförteckningar.
Förbehåll/sekretess
Serie F 2. Personalhandlingar, omfattas av personsekretess enligt Sekretesslagen, SFS 1980: 100, 7 kap 11 §.
Arkivförteckning upprättad den 30 augusti 1996, av Christina Hipfl, Telia AB, Bodelningsprojektet Stockholm.
Handlingarna har ordnats enligt 1988 års dossierplan för Televerket. Dossierplaner finns i Region Stockholms ledningsstabs arkiv. Diarier, se serie C 1.