bild
Arkiv

Trafikkontoret


Basic data

Reference codeSE/SSA/4447
Link to archive recordhttps://sok.riksarkivet.se/arkiv/3EZMpLXC4qs4SMmI0JPso2
Extra ID4447
Date
1994   (Tidsomfång)
Archive institutionStockholms stadsarkiv
Record creator / Origination
Trafiknämnden i Stockholm (Arkivbildare)
Kategori: Kommunal myndighet

Content and Biographical History

Scope and Content
TRAFIKKONTORET (TK) 2005-


HISTORIK
Trafikkontoret är en kommunal förvaltning som organisatoriskt ligger under Stockholms trafik- och renhållningsnämnd (slogs samman med renhållningsnämnden 2007-01-01).

Ursprunget till trafikkontoret är gatukontoret som bildades 1920 och varade ända fram till 1992. Den första januari 1993 slogs gatukontoret och fastighetskontoret samman och blev att bilda den nya förvaltningen gatu- och fastighetskontoret. Förvaltningen splittrades under 2005 i tre nya enheter. Fastighetsförvaltningen slogs samman med saluhallsförvaltningen 2005-01-01, och fick då namnet fastighets- och saluhallsförvaltningen. Markkontoret fick ansvar för mark-, bygg- och exploateringsfrågorna och trafikkontoret för trafikfrågorna. De två sistnämnda förvaltningarnas verksamhet startade 2005-05-01. Ytterligare en sammanslagning skedde 2007-01-01 när Renhållningsförvaltningen slogs samman med trafikkontoret.


VERKSAMHETSBESKRIVNING
Trafikkontoret har väghållaransvaret i staden och utvecklar trafik- och stadsmiljön för att skapa god säkerhet och framkomlighet. Förvaltningen arbetar med utformning av gator, torg, parker och kajer samt sköter barmarks- och vinterväghållning, klottersanering, gatuträd, belysning, parkeringsövervakning samt avfallshanteringen i Stockholms stad.


ORGANISATION
Under trafikkontorets förvaltningschef lyder tre avdelningar som har stödfunktioner: stab, administration, kommunikation och fem verksamhetsavdelningar: trafikplanering, anläggning, tillstånd, stadsmiljö, avfall.


SÖKMEDEL OCH BESTÅNDSINFORMATION FÖR TRAFIKKONTORET
Trafikkontoret har ett centralt diarium som är en viktig sökingång för förvaltningens handlingar. Det förekommer också ett stort antal verksamhetssystem där vissa ärendetyper hanteras. Detta gäller bl.a. markupplåtelser som återsöks via MUS, parkeringstillstånd som återsöks via Utfärdaren, schakt- och öppningstillstånd som återsöks via Gatuinfo Webb. Trafikkontoret har också ett separat avtalssystem, TK Avtal. Förtecknande av trafikkontorets arkiv enligt processorienterad informationsredovisning påbörjades 2011. Den första leveransen till Stockholms stadsarkiv enligt processindelning blev 6.1 ”Upplåtelse av offentlig plats” (Markupplåtelseärenden).

Upplåtelseverksamheten i Stockholms stad har bedrivits sedan mitten av 1950-talet och t.o.m.1992 hanterades upplåtelser på gatumark av gatukontoret och upplåtelser på parkmark av fritidsförvaltningen. Vid omorganisationen 1993 övertog gatu- och fastighetskontoret ansvaret för dessa. 2000-2006 handlades vissa upplåtelseärenden av stadsdelsförvaltningarna. 2007 överfördes ansvaret för samtliga markupplåtelser till trafikkontoret. Ansvaret för upplåtelser gällande torgplatser överfördes under 2008 till fastighetskontoret. Dessa hade före 2006 hanterats av saluhallsförvaltningen.

I sitt myndighetsutövande skall man "Avge yttrande som avses i 3 kap 2 § ordningslagen rörande av upplåtelse av offentlig plats som förvaltas av nämnden." Den som vill utnyttja offentlig plats, exempelvis parker, torg och trottoarer till något annat än vad som sägs i detaljplanen måste söka polistillstånd i enlighet med ordningslagen 1993:1617. Tillståndsmyndigheten utgörs av polisen men ansökningar om upplåtelsetillstånd ska gå via den som förvaltar marken.


Stockholms stadsarkiv 2010-01-10
Solveig Larsson



KÄLLOR
Uppgifterna kommer från e-arkiv Stockholm
General noteTrafiknämnden

Topics

Topic, location
Stockholms stad

Accessibility

SecrecyNej
Restrictions due to data protection regulationsDelvis
LanguageSvenska

Control

Created10/02/2010 14:55:09
Amended27/09/2022 14:01:15