bild
Serie

Vägbyggnader

Vägförvaltningens i Norrbottens län arkiv 1944-1978

Grunddata

ReferenskodSE/HLA/1230048/F/F VIII a
Länk till postenhttps://sok.riksarkivet.se/arkiv/n26tgySZvwLLCyduOzfUG0
ExtraIDF VIII a
ArkivinstitutionRiksarkivet i Härnösand

Innehåll och historik

Allmän anmärkningSerien innehåller i princip handlingar rörande vägbyggnader åren 1944-1978. Avgränsningen i tid gör inte anspråk på exakthet, vilket har sin grund i det förhållandet att ett vägbyggnadsföretag betraktas som ett "ärende" som kan handläggas (projektering/byggande/garantibesiktning/tvister etc) under många års tid. Tidsgränserna är vidare oklara av det skälet att arkivets vägbyggnadsserie stundtals fungerat som ett allmänt vägarkiv där ändringar och tillägg förekommit. Tyvärr finns normalt inga tidsangivelser alls i förteckningen. Indirekt kan dock gränsen före-efter 1964 klargöras; se nedan om företagsnummer.

Märk vidare en oklar och vacklande praxis vad gäller broar. Se därom anmärkning till serie F VIII b2 (Broar och färjor byggda 1944-1978).

År 1964 infördes nytt system rörande företagsregistering/numrering nämligen företagsnumret, ibland kallat objektnumret. Företagsnumret består av tre delar. För det första en länsbeteckning (här alltid BD för Norrbottens län), för det andra ett löpnummer, där de 999 första reserverades för översiktliga utredningsplaner, nr 1000-1999 reserverade för äldre avslutade i tidigare flerårsplaner numrerade vägbyggnadsföretag, och nr 2000-9999 var avsedda för fr o m 1964 projekterande eller under byggnad varande vägbyggnadsföretag. Tanken var alltså att detta företagsnumreringsystem även skulle användas retroaktivt. Så kom dock icke att ske. För det tredje skulle företagsnumret innehålla uppgift om vägnummer.

Tillämpningen av anvisningarna i samband med företagsnumeringssystemet har varit mycket fri. Utredningsplanerna har inte registrerats enligt anvisningarna, den retroaktiva numeringen av äldre vägbyggnadsföretag har inte alls gjorts.

Så småningom producerades en lista över vägbyggnadsförtagen fr o m omkring 1964-65, men den levde en mycket undanskymd tillvaro, och arkivets vägbyggnadsserie kopplades inte alls till den, utan den kom snarast att byggas upp efter "läsa-på-rygg-etikett-i-vägnummer-ordning-principen" där det utvecklades en mycket vacklande praxis rörande vad som skulle noteras på etiketterna. I samband med byggande av nya sträckningar av gamla vägar (med etablerade vägnummer) och i samband med vägnummerförändringar har ansatser till uppdateringar av och till gjorts, men det har icke kunnat klargöras när och i vad mån sådana uppdateringar gjorts. Den på detta sätt uppkomna ordningen i arkivserien har i huvudsak behållits.

Då det ej kunnat klargöras vilket eller vilka års vägnummer som tillämpats har - för denna förteckning - 1991 års vägnummerkarta tagits som bas. Valet av detta betingas av önskemålet att få ett för hela vägförvaltningen, både 1944-1978 och 1979-1991 års arkiv, enhetligt system.

Förteckningen till denna serie (F VIII a) består av två delar, en vägnummerförteckning enligt 1991 års vägnummerkarta med sidhänvisningar till förteckningen andra del, en volymförteckning.
Vid sökning i denna arkivserie bör man alltså först identifiera det vägnummer som gällde år 1991 och med ledning av vägnummerförteckningens sidhänvisningar till volymförteckningen kan volymnummer erhållas.
(För vägnummerförteckning, se bilaga "Sökregister till F VIII a".)

Ett antal under åren 1944-1978 byggda vägar var år 1991 ej allmänna vägar utan förändrades till kommunala gator, eller indragits från allmänt underhåll. Se sid 21 i vägnummerförteckningen rörande dessa.
Merparten av de under perioden byggda ödebygdsvägarna var år 1991 allmänna vägar och redovisas normalt bland de övriga allmänna vägarna utan särmarkering. Ett antal av dessa har dock indragits från allmänt underhåll och var 1991 enskilda vägar.

Som framgår av arkivbildningsplanen finns ej särskilda serier för utrednings- respektive lokaliseringsplaner utan dessa har - i förekommande fall - betraktats som en del av företaget, och återfinnes, utan anteckning därom, bland företagsakterna. Ett antal - främst stora originalritningar - har dock förvarats separat och ingår nu i volymerna 291-295.

Volymerna 281 - 290 innehåller även huvudsak stora originalritningar. Merparten av dessa ritningar rör dock vägbyggnadsföretag från tiden efter 1964 och är således åsatta företagsnummer. Hänvisningar till dessa finns i vägnummerförteckningen, men i volymförteckningen finns endast uppgift om företagsnummer.

Volymförteckningen (enligt bilaga "Sökregister till F VIII a") består av fyra kolummer. De två i den högra marginalen indikerar volymnummer respektive - i förekommande fall - mappnummer inom volymen. Den mittersra kolumnen innehåller uppgifter om företagets benämning. Smärre avvikelser från företagets officiella benämning kan förekomma och även avvikelser från det ovan-nedan nämnda sökregister. I volymförteckningens vänstra marginal finns uppgifter om vägnummer samt - i förekommande fall - företagsnummer. Vägnummerindikeringen kan se ut på två olika sätt. En nummerangivelse rätt och slätt resp. en nummerangivelse inom hakparantes, och det är till dessa som vägnummerförteckningen hänvisar till enligt följande.
De vägnummer som noterats (utan hakparantes) utgörs av de nr som angivits på kartongen/pärmen då här redovisat ordnings- och förteckningsarbete påpbörjades. (Det behöver inte vara det vägnummer som gällde då vägen byggdes utan är i många fall ett resultat av något uppdateringsprojekt. Flera här förtecknade företag är ju initierade eller byggda under den tid då vägarna inte alls hade några nummer.) Om detta nummer inte, på nästa rad, åtföljs av ett nummer inom hakparantes, gäller det för år 1991 och är således det som vägnummerförteckningen hänvisar till. Om vägnumret (utan hakparantes) åtföljs av ett nummer inom hakparantes är det senare ett tillägg som gjorts vid ordnings- och förteckningsarbetet och det grundar sig på 1991 års vägnummerkarta och det är således hakparentsnumret som vägnummerförteckningen hänvisar till. I en del fall finns inget nummer inom hakparantesen utan noteringen "komm" eller "indr" vilket indikerat att vägen år 1991 var en kommunal gata resp. indragen från allmänt underhåll och utgör då vanligtvis en enskild väg. Sidhänvisningar till volymförteckningen rörande dessa finns i vägnummerförteckningen på sid 21. Sammanfattningsvis kan sägas att i första hand gäller hakparentesnummer och, om sådant saknas, nummer "rätt och slätt".
Märk att då det gäller utrednings- och lokaliseringsplanerna (volymerna 291:1-295:8) och de stora originalritningarna (volymerna 281:1-290:5) gäller att hakparentesnumren satts efter vägnummerindikeringen som ingår i företagsnumret. Den ovan nämnda hierarkin mellan de två typerna av vägnummer gäller självfallet även här.

Volym 124 har utgått.

Se även bilagan "Sökregister till F VIII a".

Volymanmärkningen avser: gammalt vägnr, (1991 års vägnr), företagsnummer, sträcka/benämning samt mapp nr.

Kontroll

Skapad2004-08-26 00:00:00
Senast ändrad2023-10-02 12:45:05

Nyheter

den 1 juli 2025
400 000 nya sidor i vårt AI-sök
I april lanserade vi helt nya möjligheter för anvä...


den 30 juni 2025
Nya poster i 1930 års folkräkningsdatabas
Nu har vi uppdaterat folkräkningsdatabasen för år ...


Tidigare nyheter