bild
Arkiv

Luftfartsverket. Tekniska avdelningens arkiv


Tekniska avdelningen

Tekniska avdelningen (U) inrättades 1984-07-01 och verkade i projektform det första halvåret och fick formell giltighet från årsskiftet 1985. Detta var en del i en omorganisering av Luftfartsverket med indelning av avdelningar i rörelsedrivande enheter, myndighetsfunktioner och centrala staber. Tekniska avdelningen utgjorde, liksom flygplatserna och Trafikavdelningen med de lokala flygtrafikledningsenheterna (ATS), en rörelsedrivande enhet.

Avdelningen bildades genom en sammanslagning av Flygplatsavdelningen och Trafikavdelningens teletekniska sektion i syfte att samla de tekniska funktionerna inom en enhet. Vid samma tidpunkt blev flygplatserna, vilka tidigare varit underställda Flygplatsavdelningen, direkt underställda verkschefen och fick eget resultatansvar. Detta medförde ett mer renodlat tekniskt ansvar inom Tekniska avdelningen och dess arbete bestod av att ansvara för och genomföra projekteringar på uppdrag av flygplatserna och Trafikavdelningen.

Avdelningen var från en början organiserad i sex tekniska sektioner samt en allmän sektion:

• Allmänna sektionen, Ua, med ansvar för administration och samordning av gemensam teknik mellan sektionerna.

• Byggnadssektionen, Ub, som ansvarade för byggnation och projektering av byggnader och fältanläggningar.

• Datasektionen, Ud, övertog det övergripande ADB-ansvaret som tidigare vilat på Ekonomiavdelningen. Sektionen svarade även för programmering av radar- och färdplandata.

• Elsektionen, Ue, som ansvarade för elanläggningar och elsystem

• Kommunikationssektionen, Uk, ansvarade för anläggningar och utrustning för flygplatstele, radar, kontrollcentraler, MET och övrig kommunikationsutrustning.

• Maskinsektionen, Um, ansvarade för anskaffning, drift och underhåll av maskiner och fordon.

• Navigationssektionen, Un, ansvarade för landnings- och navigeringshjälpmedel och genomförde flygmätningar.

En organisationsförändring genomfördes under 1989 där avdelningen kom att organiseras i nya enheter efter affärsområde samt med två staber och en särskild avdelning för Arlanda. Formellt infördes den nya organisationen 1989-04-03 men i praktiken föreföll det som om olika enheter började verka vid olika tillfällen, att döma av signum på handlingar.

Efter organisationsförändringen delades avdelningens verksamhet in i följande enheter:

• Administrativ stab, Ua, som hanterade avdelningens gemensamma funktioner och svarade för information, marknadsföring och administration i personal- ekonomi- och utbildningsfrågor.

• Teknisk stab

• Affärsområde flygplatsbyggande, Uf, ansvarade för hus-, fält- och elanläggningar.

• Affärsområde service, Us, svarade för administrativ databehandling, teknisk databehandling inom ATS-området, genomförde flygmätningar och ansvarade för mobil utrustning. Enheten hade också det operativa inköpsansvaret inom Tekniska avdelningen och samordnade gemensam teknik mellan enheterna.

• Affärsområde teleteknik, Ut, med ansvar för flygtrafikledningssystem, radaranläggningar, sambandsutrustning, flygplatstele, MET/AIS-system samt landnings- och navigeringsutrustning.

• Arlandasektionen, Ur, inrättades för att samla ansvaret för hus- fält- och elanläggningar samt flygplatstele för flygplatsen inom en enhet då dess verksamhet och projekteringar var så pass omfattande.

Den nya organisationen inom Tekniska avdelningen var en del i en större omorganisering av hela Luftfartsverket, vilken trädde i kraft 1990-11-01. Samtliga avdelningar inom verket kom då att upphöra och ombildas i nya avdelningar. Tekniska avdelningen ersattes av LFV Teknik. I praktiken var detta endast ett namnbyte under den första tiden då avdelningarna var organiserade enligt organisationsförändringen 1989 och deras signum behölls.

Arkivet med sökingångar

Den främsta sökingången till arkivet är diariet. Därutöver finns register till PM bland de arkiverade handlingarna samt som pdf-bilaga. Register finns även i serierna för utbildningshandlingar, anskaffad flygplatsutrustning och säkerhetskopierade ritningar.

Tekniska avdelningen har genomfört ett stort antal projekteringar under sin verksamhetsperiod och efterlämnat en stor mängd tele- och flygplatstekniska handlingar. Det i särklass mest omfattande projekt som genomförts var Inrikes 2, vilket handlade om anläggandet av en ny inrikesterminal på Arlanda. Projektet genomfördes i samarbete med Arlandas tekniska enhet (SAT) och handlingarna finns arkiverade i en underavdelning med serieindelning efter delprojekt. De är dock till största delen kopior då originalhandlingarna förkommit och från vissa delar i projektet har få handlingar bevarats. En utförligare sammanfattning ingår i arkivet serie F 7AA samt som pdf-bilaga.

Fram till 1992 mikrofilmade Luftfartsverket alla sina ritningar. Ansvaret för filmningen låg på den tekniska avdelningen. När mikrofilmningen upphörde gjordes en säkerhetskopia av samtliga mikrofilmer, vilken finns i serie F8. Ritningar finns bevarade i pappersformat i flygplatsernas och en del andra avdelningars arkiv och även om samtliga ritningar fram till 1992 ska finnas på mikrofilmen så är det oftast lättare att söka efter ritningar i respektive arkiv, vilka har aktuella register. Det finns även ett register till mikrofilmerna, bifogat serie F8, men det har konverterats från ett äldre register som började föras på 1970-talet och en del information har fallit bort. Det är också svårt att jämföra registret för mikrofilmade ritningar och övriga ritningsregister eftersom ritningsnumren inte är fullständiga i registret över mikrofilmen. De mikrofilmade ritningarna är dock användbara ifall en ritning förkommit, förutsatt att den tillkomm före 1992. Mikrofilmerna rymmer också fler ritningar eftersom även gallringsbara ritningar filmades.

Personakter har hanterats centralt och finns bevarade i Administrativa avdelningens arkiv.

Gränsdragning gentemot andra arkivbildare

Tekniska avdelningen inrättades formellt 1984-07-01 men vid arkiveringen har det varit svårt att göra en strikt gränsdragning mellan avdelningen och dess föregångare (Flygplatsavdelningen och Trafikavdelningens teletekniska sektion). Verksamheten tycks ha flyttats över succesivt och att döma av signum på handlingarna så verkar inte alla enheter ha inrättats samtidigt. I de fall signum förekommer har de fått avgöra placering vid arkivläggningen, såsom med PM och internskrivelser. Diarieförda handlingar ingår däremot i arkivet först från januari 1985 då diariet löper för hela kalenderår. Ärenden som var öppna vid årsskiftet 84/85 ingår i Flygplatsavdelningens och Trafikavdelningens teletekniska sektions diarieförda handlingar märkta U/F respektive U/Tt.

Även med de tekniska handlingarna har det i vissa fall varit svårt att göra en avskiljning utifrån datum. Viss dokumentation har behövt hållas samman för att inte förlora sitt sammanhang och därför finns det i enstaka fall handlingar från tiden innan Tekniska avdelningens bildande i arkivet.

Tekniska avdelningen upphör 1990-10-31 men handlingar för hela året har fått ingå i arkivet för att följa den årsmässiga delning som följer av de diarieförda handlingarna.

Ett undantag från avslutsdatum är projekthandlingar för Inrikes 2. Planering för Inrikes 2 påbörjades under 1986 och den största delen av projektet var genomfört till invigningen i oktober 1990. Visst efterarbete och besiktningar/kontroller genomfördes dock senare och därför har vissa handlingar fram till så sent som 1996 fått ingå i arkivet. Det finns även senare handlingar rörande ombyggnation av Inrikes 2/ "Nya Inrikes 2" bland bygghandlingarna i Arlanda flygplats arkiv.

Förtecknat av Jenny Johansson 2011-12-09.

 Serier (63 st)

ReferenskodTitelAnmärkning 
APROTOKOLL 
A 1ProtokollSerien i arkivbox. 
BARKIVKOPIOR AV UTGÅENDE SKRIVELSER 
B 1PM och internskrivelserSerien i arkivbox.PM och internskrivelser ordnade efter avdelningssektion. Med innehållsförteckningar i respektive aktomslag samt ett register för samtliga PM i volym B1:1. Omorganiseringen 1989 medför en ny sektionsindelning med nya signum för PM efter affärsområden. Många PM saknas. 
CDIARIER 
C 1Diarier 
C 1 AÄrendediariumSerien i arkivbox.Saknummerförteckning i respektive box. 
C 1 BRegister till diarierSerien i arkivbox. 
DLIGGARE OCH REGISTER 
D 1ArkivredovisningSerien i arkivbox. 
D 2Digitala sökregister Tekniska avdelningen 
EINKOMMANDE HANDLINGAR, KORRESPONDENS 
E 1Inkommande handlingarSerien i arkivbox.Inkomna skrivelser och PM från andra enheter inom Luftfartsverket. 
FHANDLINGAR ORDNADE EFTER ÄMNE 
F 1Diarieförda handlingarSerien i arkivbox.I saknummerordning. 
F 2Verksamhetsrutiner och kurser däromSerien i arkivbox. 
F 3Teletekniska utrustningar 
F 3 AUtrustningsbundna utbildningarSerien i arkivbox.Innehåller även handlingar från Trafikavdelningen 1977-1984. Utbildning rörande teknisk utrustning som ordnats av Trafikavdelningens teletekniska sektion/Tekniska avdelningen. Innehåller kursprogram, deltagarlistor, utvärderingar mm. Handlingarna är ordnade efter läsår fram till 1982/1983, därefter ordnade efter kursnummer. Innehållsförteckning över kurser finns i respektive box fram till 1981 samt volym 1 för 1982-1989. 
F 3 BRadarutrustning och anläggningarSerien i arkivbox.Alfabetiskt ordnad efter anläggning. Handlingar som rör flera anläggningar samt handlingar som inte kan kopplas till en anläggning har placerats sist i serien under övrigt.ATCAS= Air Traffic Control Automated System, flygledningssystem använt vid kontrollcentralerna i Malmö, Stockholm och SundsvallMSSR= Monopulse Secondary Surveillance RadarPAR= Precision Approach RadarSSR=Secondary Surveillance Radar, sekundär övervakningsradar 
F 3 CKommunikationsutrustningarSerien i arkivbox.Omfattar radio- och telekommunikationsutrustning.AM=AreamanöverUHF=Ultra High FrequencyVHF=Very High Frequency 
F 4Landnings- och navigeringshjälpmedel samt flygmätningar 
F 4 AILS-anläggningar och flygmätningsprotokoll -LFVs FlygplatserSerien i arkivbox.Alfabetiskt ordnad efter flygplats. För varje flygplats finns anläggningsdokumentation omfattande ritningar, driftöverlämningshandlingar, skrivelser kring ombyggnation mm samt i vissa fall protokoll från flygmätning av ILS. Endast det första flygmätningsprotokollet har bevarats, samt protokoll från nyinstallationer. Då protokoll saknas hänvisas till Trafikavdelningens arkiv. Tidshänvisningarna ska ses som cirkaår då det i vissa fall inte finns skrivelser bevarade från alla år. 
F 4 BILS-anläggningar och flygmätningsprotokoll -Övriga FlygplatserSerien i arkivbox.Alfabetiskt ordnad efter flygplats. För varje flygplats finns anläggningsdokumentation omfattande ritningar, driftöverlämningshandlingar, skrivelser kring ombyggnation mm samt i vissa fall protokoll från flygmätning av ILS. Endast det första flygmätningsprotokollet har bevarats, samt protokoll från nyinstallationer. Då protokoll saknas hänvisas till Trafikavdelningens arkiv. Tidshänvisningarna ska ses som cirkaår då det i vissa fall inte finns skrivelser bevarade från alla år. 
F 4 CLandnings- navigerings- och flygmätningsutrustningSerien i arkivbox.Ej flygplatsspecifik utrustning.DME= Distance Measuring EquipmentFAL = Fernau Avionics Limited, tillverkare av landnings- och navigeringshjälpmedelFLIS= Flight Inspection SystemILS= Instrument Landing System/InstrumentlandningssystemMLS= Microwave Landing SystemVDF= VHF direction-finding stationVHF= Very High FrequencyVOR= VHF Omnidirectional Range, Riktad VHF-radiofyr 
F 5System och utrustning för flygledartorn och områdeskontrollerSerien i arkivbox.Innehåller projekthandlingar till följande projekt:- ACC Nord och SATSA, modernisering av ATS- och radarsystem samt ersättning av den tidigare SATS-simulatorn.- SIM 90, utbyggnad av SATSAs byggnad- SYSTEM 90, är en del av SIM 90 och handlar om framtagning av system för ny simulator- TASATS, Tekniskt analyssystem ATS, en studie av trafikledningssystem ur teknisk synvinkel med syfte att samla information inför projektering av nästa flygtrafikledningssystem.- TOPAS, ett utvecklingssamarbete mellan Luftfartsverket och Ericson Radar Electronics avseende krav på utrustning och hjälpmedel för flygplatskontrolltjänst. 
F 6Flygplatsutrustning 
F 6 AAnskaffad flygplatsutrustningSerien i arkivbox.Med innehållsförteckning i respektive box. Beställningsdokumentation, manualer och broschyrer. Serien är ej komplett, se även serie F6B. 
F 6 BMöten, studier och instruktioner angående flygplatsutrustningSerien i arkivbox 
F 7Flygplatsprojekteringar 
F 7 AArlanda flygplatsprojektering 
F 7 AAInrikes 2Alternativa projektnamn Nya Arlanda Inrikes 2 och D-terminal. 
F 7 AAAProjektstyrning och -planeringSerien i arkivbox. 
F 7 AABSystemdokumentation och tekniskt programarbeteSerien i arkivbox.Programarbete med tekniskt lokalprogram utfördes inom fem delprojekt; D- dimensionerade förutsättningar, P- verksamheter på plattformar, T- verksamheter i terminalbyggnaden, M- markkommunikationer, Y- Yttre försörjning. 
F 7 AACDelprojekt husbyggnader (HB)Serien i arkivbox.DE=Delentreprenad. Projekt husbyggnader svarar för färdigprojektering och byggande av ny inrikesterminal, regionalflygterminal, mellanbyggnad och parkeringshus. 
F 7 AADDelprojekt fast utrustning (FU)Serien i arkivbox.FMT = Fabriksmontering i Trelleborg AB, leverantör. 
F 7 AAEDelprojekt Markarbeten (MA)Omfattar projektering för vägar, vägmarkeringar, p-automatik, betongplattformar, ramp för regionalflyg, försörjningstunnel. 
F 7 AAEAPlatta/Ramp med rampkulvertSerien i arkivbox. 
F 7 AAEBVägar och parkeringSerien i arkivbox. 
F 7 AAECÖvrigt MASerien i arkivbox. 
F 7 AAFDelprojekt Drift samt driftuppföljningarSerien i arkivbox. 
F 7 AAGÖvriga delprojektSerien i arkivbox.Inkluderar projekten Inredning och skyltar (IS), Flytt hangar (FH), Flygplatstele (FT) och Yttre el (YE). Projekt YE tangerar andra delprojekt. Larmfrågor har hanterats av flera delprojekt men huvudansvaret har legat på projekt FT. 
F 7 AAHRitningarSerien i ritningsmappar. Ordnade efter ritningsrummer. 
F 7 ABArlanda 80 kraft 86Serien i arkivbox. 
F 7 ACTaxibanor Serien i arkivbox.TWY 2000 (taxiway) är ett projekt för nytt vägledningssystem till taxibanor, bl.a. omfattande upphandling av styr- och övervakningsutrustning för taxiljus. Airport 2000 är ett taxiljusstyrningssystem, vilket upphandlas inom TWY 2000. High Speed Exit handlar om projektering av taxiljus. 
F 7 ADArlanda övrig projekteringSerien i arkivbox. 
F 7 BJönköping FlygplatsSerien i arkivbox. 
F 7 CKalmar FlygplatsSerien i arkivbox. 
F 7 DKarlstad FlygplatsSerien i arkivbox. 
F 7 EKiruna FlygplatsSerien i arkivbox. 
F 7 FLandvetter Flygplats 
F 7 FAProjekt Landvetter 87Serien i arkivbox.Landvetter 87 innebar omfattande om- och tillbyggnader av flygplatsens anläggningar. 
F 7 FBLandvetter övrigtSerien i arkivbox. 
F 7 GLuleå FlygplatsSerien i arkivbox. 
F 7 HNorrköping flygplatsSerien i arkivbox. 
F 7 ISkellefteå FlygplatsSerien i arkivbox. 
F 7 JUmeå FlygplatsSerien i arkivbox. 
F 7 KVisby FlygplatsSerien i arkivbox. 
F 7 LÄngelholm flygplatsSerien i arkivbox. 
F 7 MÖstersund flygplatsSerien i arkivbox. 
F 7 NÖvriga flygplatserSerien i arkivbox.Alfabetiskt ordnad efter flygplats. Handlingar som berör flera flygplatser har placerats sist under övrigt. 
F 8Säkerhetskopierade ritningarSerien på mikrofilm.Varje volym motsvarar en rulle mikrofilm, 35 mm.Mikrofilmningen gjordes 1992 och utgjorde en säkerhetskopiering av Luftfartsverkets samtliga mikrofilmade ritningar som var tillkomna vid den tidpunkten. Det innebär att ritningarna, såvida de inte är förkomna eller utgallrade, finns i pappersform i flygplatsernas och övriga avdelningars arkiv.Register med förklaring finns i bifogad fil.Några felaktigheter finns i numreringen av rullarna; i en del fall finns två rullar för samma nummer och en rulle har fått två nummer. Den ursprungliga numreringen har bevarats för att överensstämma med registret. Felaktigheter förklaras på volymnivå. 
GRÄKENSKAPER- Finns ej 
ÖÖVRIGA HANDLINGAR- Finns ej 

Nyheter

den 1 juli 2025
400 000 nya sidor i vårt AI-sök
I april lanserade vi helt nya möjligheter för anvä...


den 30 juni 2025
Nya poster i 1930 års folkräkningsdatabas
Nu har vi uppdaterat folkräkningsdatabasen för år ...


Tidigare nyheter