bild
Arkiv

Luftfartsverket. Luftfartsinspektionens arkiv


Luftfartsinspektionen

Luftfartsinspektionen (L) har utgjort en del av Luftfartsverket ändå sedan dess start 1945 då Kungliga Luftfartsstyrelsen bildades. Då Luftfartsverkets arkiv för åren 1945-1967 finns på Riksarkivet hänvisas till dess arkivförteckning för Luftfartsinspektionens tidiga period. Se Kungl. Luftfartsstyrelsen/Luftfartsinspektionen. Här beskrivs främst Luftfartsinspektionens organisation under 1967-07-01 - 2004-12-31.

De första stegen mot att skapa en luftfartsinspektion togs 1919 efter att en kungörelse fastslog att luftfartyg var tvungna att vara besiktigade och godkända av särskilda flygbesiktningsmän, samt att dess piloter måste ha godkända förartillstånd. Under den tiden gjordes besiktningen av besiktningsmän från Kungl. Fortifikationen medan förartillstånden utfärdades av länsstyrelsen. I takt med att flygtrafiken utvecklades så växte även behovet av en luftfartsmyndighet fram. När luftfartsavdelningen bildades under Kungl. Väg- och vattenbyggnadsstyrelsen 1936 fanns därinom en luftfartsinspektion och när Kungl. Luftfartsstyrelsen bildades 1 juli 1945 utgjorde Luftfartsinspektionen en av dess fyra avdelningar.

Utöver verksamheten vid huvudkontoret verkade regionala besiktningskontor ute i landet. 1947 startade besiktningskontor i Malmö och Stockholm och senare även i Göteborg och Umeå. (Se Luftfartsinspektionens distriktsarkiv för mer information.)

Luftfartsinspektionens uppgifter

Luftfartsinspektionen hade en självständig ställning inom Luftfartsverket och gavs 1967 egen beslutanderätt i flygsäkerhetsfrågor. Detta motiverades utifrån flygsäkerhetssynpunkt; då Luftfartsverket var en av de parter som granskades kunde man inte samtidigt ha rätt att besluta över inspektionsverksamheten.

Luftfartsinspektionens uppgift var att verka för säkerhet inom civilflyget. Inspektionen arbetade förebyggande för att undvika haverier och andra luftfartsincidenter genom att ta fram säkerhetsbestämmelser för den civila luftfarten och övervaka dess efterlevnad. Både luftfartyg, flygmateriel, system, besättning, och mekaniker omfattades av inspektionens tillsyn och kontroll. I de fall olyckor ändå inträffade genomförde inspektionen haveriutredningar med syfte att uppmärksamma brister i och förbättra säkerhetsrutiner.

Inspektionsarbetet innefattade tillståndsgivning på olika områden, såsom att utfärda certifikat, både av besättning och luftfartyg. Under 1980- och 1990-talet upptog arbetet med certifiering av SAABs flygplan mycket resurser inom inspektionen. Inspektionen genomförde också fortlöpande granskningar och besiktningar av luftfartyg och flygmateriel. Man ansvarade även för luftfartygsregistret där samtliga svenska civila luftfartyg registrerades.

Arbetet med att ta fram säkerhetsbestämmelser var både av nationell och internationell karaktär. Nationellt utarbetades s.k. BCL, bestämmelser för civil luftfart. Internationellt deltog Luftfartsinspektionens personal i samarbete rörande flygsäkerhet inom ICAO (International Civil Aviation Organization) och ECAC (European Civil Aviation Conference). Inom det europeiska samarbetet växte en internationell säkerhetsorganisation fram, JAA (Joint Aviation Authorities). JAA blev en officiell organisation 1989 bestående av ett antal europeiska luftfartsmyndigheter med syfte att utveckla gemensamma luftvärdighetsstandarder för flygmateriel. Standarderna kallades till en början JAR (Joint Airworthiness Requirements) och från någon gång under 1990-talets början JAR-OPS då de var framtagna av JAAs Operations Committee. I samband med Sveriges inträde i EU och underskrift av EES-avtalet blev JAAs bestämmelser bindande för svensk luftfart.

Därutöver pågick ett omfattande skandinaviskt samarbete inom OPS-utvalget, en stående kommitté som bildades 1948 för att samordna tillsynsverksamheten avseende SAS. För att förenkla tillsynen ytterligare skapades 1969 ett centralt tillsynskontor, STK (Skandinaviska tillsynskontoret). Handlingar från STKs verksamhet har samlats i ett eget arkiv.

Luftfartsinspektionens organisation

(Organisationsplaner för Luftfartsinspektionen för åren 1967-2004 bifogas arkivförteckningen.)

Luftfartsinspektionen var organiserad i sektioner som till en början byggde på olika områden för fackkompetens. Varje sektion utarbetade bestämmelser och anvisningar inom sina respektive områden. 1967 var de organiserade enligt nedan.

Driftsektionen hanterade flygoperativa frågor och granskade flygföretagens och flygplatsernas driftsorganisation samt hade översyn över flygtrafiktjänsten.

Certifikatsektionen svarade för certifikat- och utbildningsfrågor för alla kategorier av luftfartspersonal genom att kontrollera de utbildningar och flygskolor som utfärdade luftfartscertifikat.

Luftvärdighetssektionen stod för materielkontroll av flygplanskonstruktioner vilket omfattade både nya modeller och modifieringar av äldre. Sektionen svarade också för besiktningar av luftfartyg och kontrollerade underhållsverksamheten vid flyg- och verkstadsföretag.

Underhållssektionen kontrollerade underhåll och tillsyn samt hade översyn över flygverkstädernas metoder och organisering.

Haverisektionen genomförde haveriutredningar.

Luftfartsinspektionen har omorganiserats ett antal gånger, vilket i många fall snarare handlade om namnbyten eller interna omstruktureringar än om förändringar i dess uppdrag. 1969 slogs luftvärdighets- och underhållssektionen samman och bildade två kontor inom den nyinrättade materielsektionen. 1970 inrättades ett sekretariat direkt under chefen för inspektionen som hanterade avdelningens administrativa uppgifter. 1972 tillkom normkontor, flygchef och flygläkare. Normkontoret hade till uppgift att samordna inspektionens bestämmelsearbete. Flygchefen ledde inspektionens interna flygverksamhet och samordnade externa kontrollflygare. Flygläkaren utgjorde en medicinsk kompetens i frågor om krav på hälsotillstånd för certifieringar.

Under 1974 gjordes en genomgripande utredning av Luftfartsinspektionens organisation och verksamhet, L-utredningen, där en omorganisering förordades. Den tidigare sektionsindelningen efter fackområden hade medfört att de olika områdena utvecklats fristående från varandra, och behovet av samordning påpekades. Utredningen föreslog även att den regionala verksamheten vid kontoren ute i landet skulle utökas, vilket skulle ge bättre marknadskontakter samt avlasta den centrala organisationen som då skulle kunna bli mer inriktad på analys och samordning.

Följderna av L-utredningen blev därefter att en sektion för analys och systeminspektion tillkom och att en distriktsorganisation med fyra kontor ute i landet bildades. Distrikten baserades på den tidigare regionsindelningen och benämndes södra, västra, östra och norra distrikten. (Distrikten bildar egna arkiv.)

Den regionala verksamheten hade hittills främst varit inriktad på materielfrågor med utökades nu till att omfatta övriga fackområden. Distrikten fick också ökade beslutsbefogenheter. I samband med det gjordes en uppdelning av kontrollverksamheten i tillträdes- och verksamhetskontroll. Tillträdeskontroll syftade på kontrollförfarandet innan någon medgavs tillträde till det svenska luftrummet genom certifiering eller annat godkännande, vilket blev en uppgift för den centrala organisationen. Verksamhetskontroll avsåg den fortlöpande kontrollen, vilken hanterades av distrikten.

Organisationsförändringarna påbörjades vid halvårsskiftet 1975 och var klara 1 januari 1976, även om inte alla tjänster var tillsatta. Luftfartsinspektionen bestod då av:

Kanslisektionen (Lk) som skötte avdelningens verksamhetsplanering, personal- och ekonomiadministration. Kansliet registrerade även luftfartyg i luftfartygsregistret, behandlade certifikatärenden och förde certifikatregister samt administrerade haveri- och tillbudsutredningar. Vid sektionen fanns avdelningens juridiska kompetens och ärenden av juridisk art, såsom sanktions- och besvärsärenden hanterades här.

Sektionen för analys och systeminspektion (La) som utformade förslag till säkerhetsmål, utvärderade säkerhetsstandarder, och -system, deltog i utvecklingen på säkerhetsområdet och tog fram statistik. Här gjordes också utvärderingar av nya system och metoder. Utvärderingar av flygtrafiktjänsten gjordes i samarbete med flygvapnets flygsäkerhetsinspektion.

Normsektionen (Ln) som utarbetade anvisningar och säkerhetsbestämmelser utifrån underlag från de andra sektionerna och deltog i nationellt och internationellt samarbete och följde utvecklingen inom luftfartssäkerheten. Det internationella samarbetet var till en början främst med de skandinaviska länderna inom OPS-utvalget och STK, men senare kom även det europeiska samarbetet inom ECAC och JAA att bli betydande.

Haverisektionen (Lh) som genomförde och samordnade haveri- och tillbudsutredningar.

Flygläkarkontoret (Lf) som hanterade frågor om medicinska och psykologiska krav i certifikatärenden. Arbetet innebar att utarbeta underlag för bestämmelser, att samarbeta med andra nationella och internationella aktörer och vara rådgivande i flygmedicinska frågor.

Sektionen för luftfartsutbildning (Lu) som bestod av ett utbildningskontor och ett examinationskontor. Utbildningskontoret gav tillstånd till och utövade tillsyn över skolor, flyglärare och skolchefer. Man utvecklade utbildningsmål och - metodik och provbank för flygcertifikatsprov. När haverier skedde utvärderades också utbildningssystemets roll. Examinationskontoret utförde prov- och kontrollflygningar och handlade ärenden därom. Kontoret formulerade också certifikatkrav och administrerade teoriprovsverksamheten bl.a. genom att föra betygsjournaler och statistik över utbildningsresultat.

Flygdriftsektion (Ld) bestående av flygoperativa kontoret och flygplatskontoret. Sektionen svarade för flygoperativa systemfrågor och krav för stationstjänsten och flygtrafiktjänsten. Flygoperativa kontoret inspekterade flygföretag och privatflyg och medverkade vid kontroll av flygtrafik- och flygplatstjänsten samt dess teletekniska system. Vid behov utfördes också flygoperativa utredningar efter haverier. Kontoret samarbetade med distrikten för att utveckla inspektionsmetodik. Här fanns även OPS-utvalgets sekretariatfunktion.

Flygplatskontoret inspekterade flygplatsens anläggning, utrustning och drift tillsammans med distrikten och godkände flygplatser med drift- och stationstjänstsorganisation. Man utarbetade sakunderlag för flygplatsbestämmelser och hade uppföljning av inspektionsmetodik för flygplatser. Kontoret hanterade även ärenden rörande farligt gods.

Materielsektion (Lm) bestod av Flygtekniska kontoret och underhållstekniska kontoret. Sektionen utfärdade luftvärdighetsanvisningar och hanterade frågor om luftfartygs konstruktion, aerodynamik, prestanda, flygegenskaper och radiotekniska utrustning. Man svarade för typgranskning, importgranskning och miljövärdighetsfrågor.

Distriktsorganisationen, se respektive arkivbeskrivning för mer information.

1978 bildades Statens haverikommission, SHK, en fristående myndighet med syfte att utreda civila och militära haverier och tillbud. Argumenten för dess inrättande var dels av objektivitetsskäl, dels effektivitetsskäl; då Luftfartsinspektionen hade andra stående uppgifter kunde den inte arbeta tillräckligt snabbt och effektivt vid haverier. Innan SHK tillkom hade haverier hanterats av Inspektionen i de flesta fall, samt vid större fall av tillfälliga regeringskommissioner. Det här medförde att haverisektionen inom inspektionen kom att avvecklas.

I övrigt bestod Luftfartsinspektionens organisation i stort fram till slutet av 1980-talet, med undantag för att flygläkarkontorets resurser utökades och ett namnbyte till flygmedicinska sektionen skedde i slutet av 70-talet.

Någon gång under slutet av 1980, troligen 1989, genomfördes en del förändringar i sektionsindelningen. En stabsfunktion som hanterade juridiska och flygmedicinska frågor infördes, och den flygmedicinska sektionen försvann. En sammanslagning av kansli- och normsektionen gjordes (Lk). I övrigt bestod sektionerna, men under nya namn. Sektionen för system och analys bytte namn till analyssektionen (La), sektionen för luftfartsutbildning till utbildningssektionen (Lu) och materielsektionen till luftvärdighetssektionen (Lm). Flygdriftsektionen (Ld) bestod sedan tidigare.

Ytterligare namnbyten skedde 1992 då kansli- och normsektionen blev administrativa sektionen och utbildningssektionen kallades utbildnings- och certifikatsektionen. 1996 bytte sedan flygdriftsektionen namn till flygdrift, flygplats- och flygtrafiktjänstsektionen för att förtydliga dess uppdrag.

Under 1990-talets mitt gjordes en utredning om möjligheten att skapa en gemensam myndighet för tillsyn inom luft-, sjö- och spårtrafik. Ett motiv var att inspektionens normgivning och tillsynsarbete inte var förenligt med LFVs rörelsedrivande, kommersiella verksamhet. Förslaget gick inte igenom eftersom utredningen fastslog att det inte skulle finnas några fördelar därmed. Däremot förblev frågan om Luftfartsinspektionens relation till LFV aktuell och en tydligare rollfördelning efterfrågades. Ett alternativ som framkom var även att låta Luftfartsinspektionen bli en egen myndighet. Inget beslut togs därom vid den tidpunkten, men frågan fortsatte att hänga kvar.

1998 tillkom en sektion för luftfartsskydd, Securitysektionen. 1999 gjordes nästa omorganisering av Luftfartsinspektionen efter att det beslutats att distriktsorganisationen skulle avvecklas. Distrikten hade upplevts som sårbara och beroende av enskilda tjänstemän p.g.a. sin ringa storlek, varpå verksamheten skulle centraliseras. De fyra distrikten upphörde officiellt 1 juli 1999 och vid samma tidpunkt inrättades en tillsynsenhet (Lt) som började sin verksamhet i östra distriktets lokaler på Bromma. I oktober samma år flyttade verksamheten till fastigheten ”Bredden” i Sollentuna. En del tjänstemän som arbetat inom distriktsorganisationen stannade kvar på sina gamla arbetsplatser i Umeå, Göteborg och Malmö men tillhörde organisatoriskt tillsynsenheten.

Under början av 2000-talet genomfördes L2001, en omfattande utredning och analys av inspektionens verksamhet. Den undersökte inspektionens organisation, arbetsmetoder, arbetsmiljö, resurser och relation till övriga LFV mm. I juli 2002 kom avdelningen därefter att omorganiseras. Den nya organisationen var processinriktad och en renodling mellan regelutveckling, tillstånd och tillsyn gjordes. Den bestod av enheterna:

- Regler (Lr)

- Operativa tillstånd (Lo)

- Tekniktillstånd (La)

- Tillsyn (Lt), som liksom tidigare hade personal stationerad i Umeå, Göteborg och Malmö.

- Verksamhetsstöd (Lv), enheten utgjorde en administrativ sektion med kompetens inom information, kvalitet, IT, personal, juridik och ekonomi. Tillsyn hade som tidigare även personal i Umeå, Göteborg och Malmö.

I december 2003 beslutade Riksdagen att genomföra en delning av Luftfartsverket där myndighetsfunktioner separerades från affärsdrivande verksamhet. Syftet var bl.a. att som tidigare diskuterats göra inspektionsverksamheten helt fristående från de parter som granskades. Inspektionsverksamheten samt sektorfrågorna, som då hanterades av avdelningen Luftfart och samhälle, kom därmed att brytas ut ur Luftfartsverket. Delningen genomfördes ett år senare och 1 januari 2005 bildades myndigheten Luftfartsstyrelsen. Luftfartsstyrelsen uppgick 2009 i Transportstyrelsen, där dess arkiv förvaras.

Om arkivet

Detta arkiv avser Luftfartsinspektionens verksamhet för åren 1967.07.01-2004, men det finns även en del handlingar från tidigare år eftersom äldre handlingar bevarats tillsammans med nyare för att behålla sammanhang i dokumentationen. När det gäller luftfartygsakter, serie F5A, ingår handlingar fram till det datum luftfartyget avregistrerades, vilket innebär att handlingar så tidigt som 1923 förekommer.

Samband mellan verksamhet och handlingar

Nedan listas några av de mest betydande handlingarna som är specifika för Luftfartsinspektionens verksamhet.

Verksamhet Handlingar Serie

Typgranskning Typcertifikat, modifieringsgodkännade, testrapporter m.m. F3A-D

Certifikatutfärdande Certifikatakter innehållande bl.a. medicinska handlingar, utfärdandehandlingar, ansökan, elevgodkännande, certifikatkoncept, betygsjournaler och protokoll . A4, D2A-B, F8A-E

Bestämmelsearbete Bestämmelser för civil luftfart (BCL), Speciella bestämmelser för civil luftfart (SB) B12A-B

Luftvärdighetsarbete Luftvärdighetsdirektiv (LVD), luftvärdighetsanvisningar (LVA), Swedish Airworthiness Directives (SAD) B2-B4

Internationellt samarbete OPS-handlingar, mötesreferat och handlingar från JAA-relaterade och övriga möten och arbetsgrupper A6-A7, E3, F14A-C, F16A-B, F17

Haveriutredning Utredningsrapporter, haverianmälan, återrapportering av haveriutredningar, NORDAIDS haveridatabas, protokoll A3A-B, F6A-D, F15A-C

Tillsyn Rapport från tillsyns- och verksamhetskontroller på flygplatser och flygföretag, störningsrapporter F2A-D, F7A-H

Luftfartygsregistret Manuellt luftfartygsregister, luftfartygsakter D4, F5A

Sökingångar

Luftfartsinspektionens arkiv innehåller ett rikt material för flygintresserade som är frekvent efterfrågat. Det gäller framförallt certifikatshandlingar, haveriutredningar och luftfartygsakter. Särskilda dokument har upprättats som ger en mer utförlig vägledning för hur man hittar bland dessa handlingar. Ett för certifikatakterna och ett för haveri- och luftfartygshandlingarna. De bifogas arkivbeskrivningen. Nedan beskrivs de sökingångar som finns till samtliga handlingar.

Diarier

Till inspektionens diarieförda handlingar finns ett antal diarier som omfattar hela verksamhetstiden. Åren 1967-1974 användes ett skrivelsediarium och mellan 1975-1994 ett ärendediarium. Dessa diarier är i pappersform, till vilka det även finns register som möjliggör sökningar på saknummer och avsändare/mottagare. Se serie C1-C2.

Från 1995 användes elektroniska diarier som bevarats i tre olika versioner. Det så kallade ÄHS-diariet är en pdf-version av diariet 1995-2004 med undantag för de sista månaderna av 2004. DIS-L är ett diarium i xml-format med tillhörande användargränssnitt som innehåller samma information som ÄHS-diariet men dessutom omfattar de sista månaderna av 2004. DIS-L fortsatte användas av Luftfartsstyrelsen efter delningen med LFV, för att avsluta pågående ärenden. Kompletteringar gjordes även senare av dess efterföljare Transportstyrelsen och uttag ur DIS-L för åren 2000-2004 levererades till LFV våren 2010. Både ÄHS-diariet och DIS-L har kompletterats under förteckningsarbetet på LFV och därför finns det skillnader mellan informationen i dessa. Det bör dock påpekas att dessa skillnader är små och berör endast en mycket liten del av ärendena. Se serie C3.

Handlingar som rör OPS-utvalget är sökbara för åren 1995-2000 via ett särskilt diarium i pappersformat, se serie C4.

Register

För L-handlingar finns huvudsakligen fyra typer av register; certifikatregister, luftfartygsregister, register över haverier samt register och liggare över störningar.

Certifikatregistret består av flera register i pappersformat, serie D3A - D3E. Dessa register används normalt inte för att söka efter certifikatakter, utan då används det elektroniska registret, serie D3F, som bygger på pappersregistren men har genomgått omfattande rättning och komplettering under förteckningsarbetets gång.

Även Luftfartygsregister finns i pappers- och elektronisk form. Det manuella registret, D4A-D4B, omfattar tiden före övergången till ADB-register i slutet av 1990-talet och återspeglar läget vid avslutandet av pappersregistret. Bifogat till serie F5A finns ett elektroniskt, uppdaterat register som visar vilka luftfartygsakter som finns i arkivet.

Register över haverier finns i pappersformat för åren 1915-1993, D5. Det är uppdelat i haverier och tillbud före 1970 (omfattar tiden 1915 - 1969), haverier och tillbud per registreringsbeteckning, per plats och per datum (samtliga omfattar tiden 1970 - 1993). Utöver detta finns innehållsförteckning till varje volym i serie F6A-D.

Serie D6 innehåller register över störningsrapporter 1979 - 1995, dels per modell och typ och dels per ATA-100-grupp samt en liggare över störningsrapporter 1970 - 1995. Störningsrapporter finns i serie F7 med underserier.

I serie D7, Övriga liggare och register, finns register till en del andra handlingstyper, såsom luftvärdighetsdirektiv och LFS (Luftfartsverkets författningssamling). Därutöver finns innehållsförteckningar i många arkivboxar.

Förfrågningar med särskild hantering

Återregistrering av Luftfartyg och andra ärenden

Akter över luftfartyg som avregistrerades t.o.m. 2004-12-31 finns i Luftfartygsregistret, F5A. Senare akter finns hos Transportstyrelsen som förvaltar det aktuella luftfartygsregistret. Det förekommer att avregistrerade luftfartyg åter tas i bruk. I så fall inkommer en begäran från Transportstyrelsen om att få ut akten, varpå akten kopieras och skickas dit för att läggas in i deras aktuella register. Den här typen av begäran har blivit alltmer sällsynt med tiden. På samma sätt förekommer, om än mycket sällan, att Transportstyrelsen begär ut ärenden från serie F1A. Det gäller framförallt olika typer av tillståndsärenden.

Betygskopiering och översättningar

Förfrågningar på certifikat- och utbildningshandlingar inkommer ofta från certifikatinnehavare som behöver verifiera sin utbildning. Eftersom Transportstyrelsen ansvarar för den här verksamheten idag är det även vanligt att förfrågningar vidarebefordras genom dem. Betygs- och certifikatkopior kan behöva vidimeras med stämpel och underskrift för att intyga att kopian överensstämmer med originalet. En vanlig begäran är också att få betyget översatt, varpå frågeställaren får hänvisas till Transportstyrelsen. Det finns dock ett dokument för betygsöversättning som kan skickas med betygskopian. (Bifogas.)

Resultatlistor för ATPL-, APL- CPL- , IR- och PPL-teori

Resultatlistor för ovanstående teorimoment finns på Transportstyrelsen även för åren före 2005.

Sekretess

Inskränkning i tillgängligheten till handlingarna på grund av sekretess kan förekomma. I certifikat- och haverimaterialet finns t.ex. vissa medicinskt känsliga handlingar.

Gallringsregler

Gallring har genomförts enligt föreskrifter. Beslut om gallring av microficher till certifikatmaterialet finns i RA-MS 2008:88.

Hänvisning till andra arkivbildare

Personaktshandlingar bevaras myndighetsgemensamt och finns i Administrativa avdelningens arkiv. Fotografiska handlingar bevaras i LFVs bildarkiv. I de fall det finns dokumentation som hör samman med foto och filmer har hänvisningar lämnats med handlingarna.

De fyra distrikten bildar egna arkiv. Även om distriktsorganisationen inte infördes förrän 1975 så ingår handlingar från tidigare år eftersom de regionala kontoren registrerade sina egna handlingar. Se Luftfartsinspektionen- Södra distriktet, - Norra distriktet, - Västra distriktet och - Östra distriktet. Även STK utgör ett eget arkiv.

För perioden 1945-1967.06.30 hänvisas till Kungl. Luftfartsstyrelsen/Luftfartsinspektionens arkiv som förvaras på Riksarkivet i Arninge. För 2005-2008 se Luftfartsstyrelsens arkiv, som finns hos Transportstyrelsen. Fr.o.m. 2009 uppgår Luftfartsstyrelsen i Transportstyrelsen.

Arkivredovisning avslutad hösten 2013. Arkivförteckning upprättad av Ann-Charlotte Hessel, Ulla Grundelius och Daniel Hall, arkivbeskrivning upprättad av Jenny Johansson.

 Serier (180 st)

ReferenskodTitelAnmärkning 
APROTOKOLL 
A 1FöredragningslistorSerien i arkivbox. 
A 2Protokoll från ledningsgruppsmötenSerien i arkivbox. Även benämnda L-möten och L/DK-möten 
A 3Protokoll i haveriärenden 
A 3 AFörordnanden i haveriärendenSerien i arkivbox. 
A 3 BHaverisammanträdenSerien i arkivbox. 
A 4Protokoll i certifikatärendenSerien i arkivbox. 1968-1969 ingår i A 3 B:1 
A 5Medicinska protokollSerien i arkivbox. 
A 5 AProtokoll från sammanträden med kardiologiexperterSerien i arkivbox. 
A 5 BProtokoll från sammanträden med övriga medicinska experter 
A 6Protokoll från OPS-utvalget och underutvalgen 
A 6 AProtokoll från OPS-utvalgetSerien i arkivbox. Innehåller även handlingar till protokollen. 
A 6 BProtokoll från underutvalgenSerien i arkivbox. 
A 6 CÖvriga protokoll relaterade till OPS-utvalgetSerien i arkivbox. 
A 7Protokoll från nordiskt och skandinaviskt samarbete 
A 8Övriga protokollSerien i arkivbox. 
BARKIVKOPIOR AV UTGÅENDE SKRIVELSER 
B 1Meddelande från LuftfartsinspektionenSerien i arkivbox. Ordnade i nummerordning om ingenting annat anges. 
B 2LuftvärdighetsanvisningarSerien i arkivbox. 
B 3Luftvärdighetsdirektiv (LVD)Serien i arkivbox. 
B 4Swedish Airworthiness Directives (SAD)Serien i arkivbox.Direktiv för SAAB 340 och SAAB 2000 
B 5Typgodkänd utrustningSerien i arkivbox. 
B 6Auktoriserad luftfartsverksamhetSerien i arkivbox. 
B 7Tjänsteföreskrifter och tjänstemeddelandenSerien i arkivbox.Tjänsteföreskrifter 1991-2000 benämnda Interna föreskrifter.Innehåller kontrollistor över gällande tjänsteföreskrifter. 
B 8RegisterutdragSerien i arkivbox.Utdrag ur luftfartygsregistret över registerarde luftfartyg. 
B 9RapporterSerien i arkivbox. 
B 10Koncept till utgående handlingarSerien i arkivbox. 
B 11PMSerien i arkivbox. Det finns register till varje år i varje arkivbox. 
B 12Bestämmelser utfärdade av Luftfartsverket 
B 12 ABestämmelser för civil luftfart (BCL)Serien i arkivbox. 
B 12 BSpeciella bestämmelser för civil luftfartSerien i arkivbox. 
B 13Övriga utgående handlingarSerien i arkivbox. 
CDIARIER 
C 1Skrivelsediarium med registerHär finns alla PDF dokumnet med saknummer förteckningar tiden 1970 till 2004 
C 1 ADiarium över inkommande skrivelserSerien i arkivbox.Ordnad i nummerordning efter skrivelsens nummer. 
C 1 BDiarium över utgående skrivelserSerien inbunden.Ordnade efter datum ordning. 
C 1 CAlfabetiskt register till skrivelsediariumSerien i arkivbox.Register över avsändare och mottagare av skrivelser som upptasi serie C 1 A Diarium över inkommande skrivelser och serie C 1 B Diariumöver utgående skrivelser. 
C 1 DSakregister till skrivelsediariumSerien i arkivbox. Register till serie C 1 A Diarium över inkomnaskrivelser och C 1 B Diarium över utgående skrivelser.Ordnad efter saknummer. 
C 2Ärendediarium med register 
C 2 AÄrendediariumSerien i arkivbox.Volym 1 - 28 ordnade i fallande nummerordning.Volym 29 - 48 ordnade i stigande nummerordning. 
C 2 BAlfabetiskt register till ärendediariumSerien i arkivbox. Register över avsändare och mottagare av handlingar i ärenden som upptas i serie C 2 A Ärendediarium. 
C 2 CSakregister till ärendediariumSerien i arkivbox. Register till serie C 2 A Ärendediarium.Ordnad efter saknummer. 
C 3Elektroniska diarier- DIS-L, xml-format, 1995-2004
- Kompletteringar till DIS-L, 1 pdf fil per år, 2000-2004
1995-2004 diariefördes Luftfartsinspektionens ärenden digitalt och utgjorde fram till oktober 2004 en del LFVs gemensamma diarium. Fr o m oktober lades ärendena över i ett eget system, DIS-L och efter att Luftfartsinspektionen övergick till Luftfartsstyrelsen 2005 så gjordes ett uttag ut DIS-L för perioden 1995-2004. Diariesystemet fortsattes att användas på Luftfartsstyrelsen som också gjorde kompletteringar i diariet. Därav gjorde Transportstyrelsen (f.d. Luftfartsstyrelsen) 2010 ett uttag ur DIS-L för åren 2000-2004 i form av excellistor, vilka levererades till LFV och här bifogas efter att ha konverterats till PDF. Listorna kompletterar således ÄHS-diarierna och det tidigare DIS-L uttaget.
Se även Systemdokumentation till DIS-L i F21:27.
 
C 4OPS-utvalgets diariumSerien i arkivbox. 
DREGISTER OCH LIGGARE 
D 1Arkivförteckningar 
D 2Betygsjournaler 
D 2 AAlfabetisk betygsjournalSerien i arkivbox.Föregångare till LEX betygsjournal, serie D 2 B. 
D 2 BLEX betygsjournalSerien i arkivbox.Utdrag ur LEX-systemet, ordnade efter födelsedatum. 
D 3Certifikatregister 
D 3 AAlfabetiska certifikatregisterSerien i arkivbox.Serien innehåller tre olika alfabetiska register som hänivsar till certifikatakterna i serie F 8 med underserier. 
D 3 BRegister per certifikattypSerien i arkivbox.För förklaring av certifikattyper se historiken till arkivförteckningen. 
D 3 CRegister över kabinpersonalSerien i arkivbox.Serien ordnad efter personnummer.Utdrag ur elektroniskt certifikatregister. 
D 3 DHålkortsregisterSerien i arkivbox.Ordnade efter födelsedatum.Hålkort med medicinsk information. 
D 3 ERegister över inkomna läkarintygSerien i arkivbox.Periodiska sammanställningar över läkarintyg inkomna i certifikatärenden.Ordnad på efternamnets begynnelsebokstav och ankomstdatum. 
D 3 FElektroniskt certifikatregisterRegister i pdf över certifikatakter i serie F8AA-F8AC.Registret bygger på uppgifter i serierna D 3 A - D 3 C men med omfattande kompletteringar och tillägg. 
D 4Luftfartygsregister 
D 4 AAktuella luftfartyg vid övergång till ADB-registerSerien i arkivbox. Ordnad efter luftfartygsbeteckning. 
D 4 BAvregistrerade luftfartyg vid övergång till ADB-registerSerien i arkivbox. Ordnad efter fartygsbeteckning. 
D 5Register över haverier och tillbudSerien i arkivbox. 
D 6Register och liggare över störningsrapporterSerien i arkivbox. 
D 7Övriga liggare och registerSerien i arkivbox. 
D 8Digitala sökregister Luftfartsinspektionen 
EINKOMMANDE HANDLINGAR OCH KORRESPONDENS 
E 1Ansökan om tillstånd att vara uppvisningsledareSerien i arkivbox. 
E 2Flygläkarens och Flygmedicinska sektionens korrespondens 
E 2 AFlygmedicinsk korrespondens i certifikatärendenSerien i arkivbox. 
E 2 BÖvrig korrespondens i flygmedicinska frågorSerien i arkivbox. 
E 3OPS-utvalgets och underutvalgens korrespondens 
E 3 AOPS-utvalgets korrespondensSerien i arkivbox. 
E 3 BUnderutvalgens korrespondensSerien i arkivbox.Volym 1 och 2 ordnade i tidsföljd, volym 3 - 6 ordnade efter ämne. 
E 4Inkomna handlingar och korrespondens, svensk-sovjetiska arbetsgruppen för flygsäkerhetsfrågorSerien i arkivbox. 
FHANDLINGAR ORDNADE EFTER ÄMNE 
F 1Diarieförda handlingar 
F 1 ADiarieförda handlingarSerien i arkivbox. Ordnad efter saknummer to m volym 1541.Därefter i ärendenummerordning. Dessa är registrerade i det digitala diariet Dis-L.Icke diarieförda handlingar ligger först i respektive år. 
F 1 BDrifthandböcker bilagor till diarieförda handlingar 
F 2Handlingar från inspektions- och tillsynsverksamheten 
F 2 AInspektionsrapporter, flygplatserSerien i arkivbox. 
F 2 BInspektionsrapporter, flygföretagSerien i arkivbox. 
F 2 CAkter över flygföretagSerien i arkivbox.Serien alfabetiskt ordnadHäri även F 2 D Övriga handlingar rörande inspektions- och tillsynsverksamheten. 
F 2 DÖvriga handlingar rörande inspektions- och tillsynsverksamheten 
F 3Typgranskningshandlingar 
F 3 ATypgranskning av luftfartygSerien i arkivbox.Serien är i alfabetisk ordning efter flygplanstyp. 
F 3 BTypgranskning av SAAB-flygplan 
F 3 BASAAB 340Serien i arkivbox 
F 3 BAAKvalitetssäkring av testdokumentation för SAAB 340 
F 3 BAB340 Structures 
F 3 BACFatigue and stress reports 
F 3 BAD340 A och B Wings 
F 3 BAESAAB 340 AEW 
F 3 BAFLanding gear 
F 3 BAGPower plant and fuel system 
F 3 BAHICE testing 
F 3 BAJHandböcker och manualerAFM betyder Airplane Flight Manual 
F 3 BAKUnderhåll - Maintenance 
F 3 BALExportdokumentation av reservdelar för SAAB 340 
F 3 BAMUtredningar av förändringsbehov 
F 3 BANTypgranskning modifieringsgodkännande av SAAB 340Finns register i varje box. 
F 3 BBSAAB 2000Serien i arkivbox 
F 3 BBAKvalitetsäkring av testdokumentation för SAAB 2000 
F 3 BBB2000 Structures 
F 3 BBCFatigue and stress report 
F 3 BBD2000 Wings 
F 3 BCÖvriga SAAB-flygplanSerien i arkivbox 
F 3 CTypgranskning av elektroniska komponenterSerien i arkivbox.I alfabetisk ordning efter tillverkare och modell. 
F 3 DTypgranskning av övrig materielSerien i arkivbox. 
F 4Handlingar rörande flygplatser 
F 4 ADrifthandböcker och instruktioner för flygplatserSerien i arkivbox. 
F 4 BHandlingar rörande flygplatssäkerhet (security)Serien i arkivbox 
F 4 CÖvriga handlingar rörande flygplatserSerien i arkivbox.Ej diarieförda handlingar rörande flygplatser. 
F 5Handlingar rörande luftfartygsakter 
F 5 ALuftfartygsakterSerien i arkivbox.Ordnade efter registeringsnummer. 
F 5 BLeveransdokumentation för Saab-340 
F 5 BALeveransdokumentation för Saab-340A 
F 5 BBLeveransdokumentation för Saab-340B 
F 5 CLeveransdokumentation för Saab-2000 
F 6Handlingar rörande haverier, tillbud och skadefall 
F 6 AHaverierInnehåller:- Motordrivna flygplan,- Segelflygplan- Helikoptrar- Ballonger- Hängglidare- Fallskärmsolyckor.Innehåller även utländska luftfartyg.Handlingar i haveriärenden överlämnade från Kungliga svenska aeroklubben (KSAK).Serien i arkivbox. 
F 6 AAMotordrivna flygplanSerien i arkivboxar.Serien innehåller motordrivna, propellerdrivna och ultralätta flygplan. 
F 6 ABHelikoptrar 
F 6 ACSegelflygplanSerien i arkivbox. 
F 6 ADBallonger, Fallskärmar, Flygskärmar, Hängglidare 
F 6 BTillbudSerien i arkivbox.Innehåller lufttrafiktillbud och haveritilbud. 
F 6 CSkadefallSerien i arkivbox. 
F 6 DUppdrag från haverisammanträdenSerien i arkivbox.Uppdrag till Luftfartsverkets enheter eller andra aktörer med anledning av haveriutredning.Sorterade per enhet.Innehåller även för vissa enheter handlingar som visar på vidtagna åtgärder. 
F 7Störningsrapporter 
F 7 AStörningsrapporter ordnade efter luftfartygtypSerien i arkivbox. Ordnad alfabetiskt efter luftfartygstyp. 
F 7 BStörningsrapporter, materielfelSerien i arkivbox. Ordnad efter komponenttyp.Serien innehåller rapporter som ej ingår i serie F 7 A Störningsrapporter ordnade efter luftfartygsmodell. 
F 7 CStörningsrapporter, lätta luftfartygSerien i arkivbox.Rapporterade störningar på luftfartyg understigande 5700 kg. 
F 7 DStörningsrapporter, tunga luftfartygSerien i arkivbox.Rapporterade störningar på luftfartyg överstigande 5700 kg. 
F 7 EStörningsrapporter, LinjeflygSerien i arkivbox.Störningsrapporter från Linjeflyg.Ordnade efter datum 1962 - 1968 och enligt ATA-100-systemet fr.o.m. 1969. 
F 7 FStörningsrapporter, FlygtrafiktjänstenSerien i arkivbox. 
F 7 GStörningsstatistik från flygbolagSerien i arkivbox.Ordnat i alfabetiskt efter flygbolag.Har av flygbolagen benämnts technical reliability report, reliability statistics,maintenance reliability report, technical statistic report, dispatch statistics,teknisk störningsstatistik och number of pilot remarks. 
F 7 HÖvriga handlingar rörande störningsrapportering 
F 8Certifikat- och utbildningshandlingarI bifogad fil finns en beskrivning för hur sökningar görs i certifikathandlingarna. 
F 8 ACertifikatakterTransportstyrelsen förvarar skannade certifikatakter från 1995 och framåt.Serie F8AA-F8AC har förts delvis parallellt med varandra och tidsangivelsen ska ses som cirka-år. Generellt gäller att inspektionsverksamheten inom LFV startade 1945 och att akterna upprättades fr.o.m. då, men de kan innehålla dokument från tidigare år, t.ex. bifogade betyg/intyg. Se serie F8AF fr.o.m. 1974.Använd digitala register i D3F för att söka fram aktnummer i serie F8AA-F8AC. Observera att personer i vissa fall kan ha flera aktnummer och att sökningar kan behöva göras i alla tre serierna eftersom samma nummerintervall använts i flera serier. 
F 8 AACertifikatakter, aktnummerserie ISerien i arkivbox, samtliga i folioformat.Serien i löpnummerordning.Se även serie F8AB-F8AC. 
F 8 ABCertifikatakter, aktnummerserie IISerien i arkivbox, folioformat.Serien i löpnummerordning.Se även serie F8AA, F8AC. 
F 8 ACCertifikatakter, aktnummerserie IIISerien i arkivbox.Serien i löpnummerordning.Se även serie F8AA-F8AB. 
F 8 ADCertifikatakter ordnade efter personnummerSerien i arkivbox.Certifikatakter utan aktnummer, ordnade efter personnummer. Årtalet avser personens födelseår. 
F 8 AECertifikatakter, särskild serieSerien i arkivbox.Handlingar av särskilt känslig karaktär som ej filmats eller lagts i aktserien. Alfabetiskt ordnad efter efternamn. Tidsangivelsen är ungefärlig. Inspektionsverksamheten inom LFV startade 1945 och akterna upprättades fr.o.m. då, men de kan innehålla dokument från tidigare år, t.ex. bifogade betyg/intyg. 
F 8 AFDigitaliserade certifikatakterCertifikatakter som digitaliserats och är ordnade i personnummerordning. Akterna är sökbara efter personnummer eller namn. 
F 8 BCertifikatkoncept 
F 8 BACertifikatkoncept, typ ISerien i arkivbox.Certifikatkort ordnade efter födelsedatum.Serien innehåller äldsta typen av konceptkort.Serierna ersäts av F8 BB. 
F 8 BBCertifikatkoncept, typ IISerien i arkivbox.Certifikatkort ordnade efter födelsedatum.Serien ersäts av F8 BC. 
F 8 BCCertifikatkoncept, typ IIISerien i arkivbox.Certifikatkort ordnade efter födelsedatum. 
F 8 CHandlingar rörande flygutbilding 
F 8 CAFlygprovSerien i arkivbox. Flygprovsblanketter tillhörande certifikatärenden.Förkortningar, se historiken till arkivförteckningen. 
F 8 CBProv för radiotelefonistbehörighetSerien i arkivbox.Serien ordnad alfabetiskt per år. 
F 8 CCFrågor och underlag till teoriprov för certifikatSerien i arkivbox. 
F 8 CDÖvriga handlingar rörande prov och examinationer 
F 8 DValideringar av utländska certifikatSerien i arkivbox. 
F 8 EÖvriga certifikat- och utbildningshandlingarSerien i arkivbox. 
F 9Handlingar rörande den flygmedicinska verksamheten 
F 9 AFlygläkarkurserSerien i arkivbox. 
F 9 BFlygläkarstatistikSerien i arkivbox.Uppdelad på månadsstatistik (statistik för en enskild månad)och årsstatistik (statistik för den ettårsperiod som slutar medden aktuella månaden). 
F 9 CHandlingar rörande flygläkarnas internationella engagemangSerien i arkivbox. 
F 9 DÖvriga handlingar från flygmedicinska verksamhet 
F 10Flygoperativa rapporterSerien i arkivbox. 
F 11Handlingar rörande fallskärmssportSerien i arkivbox 
F 12Flygklubbar med hjälpflygtillståndSerien i arkivbox. 
F 13Handlingar rörande flygmätningsverksamhetSerien i arkivbox.Handlingar rörande mätflygverksamhet och mätflygplanet SE-LFV. 
F 14Handlingar rörande Luftfartsinspektionens internationella engagemang 
F 14 AJoint Aviation Authorities (JAA)Serien innehåller handlingar rörande arbetet inom JAA (Joint Aviation Authorities).Serien i arkivboxar. 
F 14 BJAR Structures Study GroupSerien omfattar handlingar rörande arbete med framtagande av nyaJAR (Joint Aviation Requirements) från diverse konferenser smatkorrespondens. Innehåller även LFV:s implementering av JAR pånationell nivå som del av författningssamlingar och implementeringshandböcker.Sorterad i kronologisk ordning. Serien i arkivboxar. 
F 14 CÖvrigt internationellt arbeteSerien i arkivbox. 
F 15Handlingar rörande NORDAIDS 
F 15 ARapporteringsblanketter, NORDAIDSSerien i arkivbox.Underlag för införande av uppgifter i databas. 
F 15 BÖvriga handlingar rörande NORDAIDSSerien i arkivbox. 
F 16Handlingar rörande OPS-utvalget 
F 16 AOPS-utvalgets diarieförda handlingarSerien i arkivbox. 
F 16 BOPS-utvalget, övriga handlingarSerien i arkivboxar. 
F 17Handlingar rörande svensk-sovjetiska arbetsgruppen för flygsäkerhetsfrågor 
F 18Handlingar från Chefen för Luftfartsinspektionen (CL)Serien i arkivbox. 
F 19Handlingar rörande organisation och verksamhetsutvecklingSerien i arkivbox 
F 20Handlingar rörande personal och arbetsmiljöSerien i arkivbox om ingenting annat anges. 
F 21Övriga ämnesordnade handlingarSerien i arkivboxar 
GRÄKENSKAPER 
G 1Kassabok 
ÖÖVRIGA HANDLINGARFinns ej 

Nyheter

den 1 juli 2025
400 000 nya sidor i vårt AI-sök
I april lanserade vi helt nya möjligheter för anvä...


den 30 juni 2025
Nya poster i 1930 års folkräkningsdatabas
Nu har vi uppdaterat folkräkningsdatabasen för år ...


Tidigare nyheter