Torsdagen den 21 augusti, klockan 16.30–22.00, pågår underhållsarbete på webbplatsen. Sökning, bildvisning och andra funktioner påverkas.
bild
Arkiv

Överståthållarämbetet för polisärenden, Hamnkaptenen


Basic data

Reference codeSE/SSA/0088C
Link to archive recordhttps://sok.riksarkivet.se/arkiv/LKU3i5zEOQVQt5nAnH9DG7
Extra ID0088C
Extent
3.4 Hyllmeter 
Archive institutionStockholms stadsarkiv (depå: Liljeholmskajen)
Record creator / Origination
Överståthållarämbetet i Stockholm (Arkivbildare)
Kategori: Statlig myndighet

Content and Biographical History

Scope and Content
Redan tidigt fanns brokikare som skulle ansvara för förtöjningen av fartyg vid
bryggor(bro användes förr ofta som en synonym för brygga) och kajer.Redan
under 1700-talet reglerades sjötrafiken och hamnordningen vid Stockholms
Stad genom olika hamnordningar utfärdade av Kungl Maj:t eller överståthållaren.
Det fanns i slutet av 1700-talet dels en broinspektör utsedd av Generaltullstyrelsen
dels en med samma titel utsedd av stadens magistrat.1815 infördes en ansvarig
person-hamnkaptenen-under ÖÄ(Överståthållarämbetet.Han skulle ytterst ansvara för
förtöjningarna men även upprätthålla hamnordningen och även ha vissa polisiära uppgifter,
Vidare skulle han både samarbeta med Hamnfogdeinspektören och ha visst ansvar för övriga hamndriftskostnader.

Impulser hämttades rätt mycket från marinen ifråga om uniformer och ordergivning.

Med tiden blev hamnkaptenen i praktiken kommunal men i blir han det först när 1862 års
kommunallag införs och myndighetsbefogenheterna förblev i kraft och den hamnpolisiära
delen fick t o m en viss förstärkning. och arkivet fortsätter i Drätselnämndens Hamnpolisen.


Arkivet består av fartygsjournaler och viss statistik.Även diarieföring har förekommit ehuru
diariet-förutom sökregistret i diariekorten-ej är kvar liksom de registerade handlingarna är
ytterst få.Sammanfattningar eller ersättningsinfoirmation kan i övrigt finnas i ÖÄ:s övriga arkiv.

Fartygsjournalerna är relativt summariska och består i regel av fartygets namn,destinationer,
sammandrag av lasten och vilken kaj den angjorde i Stockholms Stad.Journalerna blev sedan
underlag för den statistik som varje år inlevererades av hamnkaptenen till Kommersekollegium

Som exempel på den samverkan som fanns mellan hamnkaptenen och Hamnfogdeinspektören
kan nämnas serierna D2CA-D2CK som ju i bebyggnelsen skötts av hamnfogdarna men sedan
vidareskötts av Hamnkaptenen

Med hänsyn til att en äldre förteckning från 1970-talet reviderats så biläggs även en konkordans

Mats Tallberg

2003-10-06


Arkis II /ÖÄ/Polisärenden/ Äldre Förteckningen/Hamnkontoret
Hamnkaptenen
D1A CIIa1
D2AA DIa1
D2AB DIa2
D2AC DIa3
D2AD DIa4
D2BA DIbIa
D2BB DIb1b
D2CA DIb2a
D2CB DIb2b
D2CC DIb2c
D2CD DIb2d
D2CE DIb2e
D2CF DIb2f
D2CG DIb2g
D2CH DIb2h
D2CI DIb2i
D2CJ DIb2j
D2CK DIb2k
D2DA DIb3
D2DB DIC2
D2EA DIIa1
D2FA DIIb
D2G DXI
D2H DXII
FIA FIa
F1B FIb
FIC FIc
FID FIII
HIA HIIa
Archival historyRedan tidigt fanns brokikare som skulle ansvara för förtöjningen av fartyg vid
bryggor(bro användes förr ofta som en synonym för brygga) och kajer.Redan
under 1700-talet reglerades sjötrafiken och hamnordningen vid Stockholms
Stad genom olika hamnordningar utfärdade av Kungl Maj:t eller överståthållaren.
Det fanns i slutet av 1700-talet dels en broinspektör utsedd av Generaltullstyrelsen
dels en med samma titel utsedd av stadens magistrat.1815 infördes en ansvarig
person-hamnkaptenen-under ÖÄ(Överståthållarämbetet.Han skulle ytterst ansvara för
förtöjningarna men även upprätthålla hamnordningen och även ha vissa polisiära uppgifter,
Vidare skulle han både samarbeta med Hamnfogdeinspektören och ha visst ansvar för övriga hamndriftskostnader.

Impulser hämttades rätt mycket från marinen ifråga om uniformer och ordergivning.

Med tiden blev hamnkaptenen i praktiken kommunal men i blir han det först när 1862 års
kommunallag införs och myndighetsbefogenheterna förblev i kraft och den hamnpolisiära
delen fick t o m en viss förstärkning. och arkivet fortsätter i Drätselnämndens Hamnpolisen.


Arkivet består av fartygsjournaler och viss statistik.Även diarieföring har förekommit ehuru
diariet-förutom sökregistret i diariekorten-ej är kvar liksom de registerade handlingarna är
ytterst få.Sammanfattningar eller ersättningsinfoirmation kan i övrigt finnas i ÖÄ:s övriga arkiv.

Fartygsjournalerna är relativt summariska och består i regel av fartygets namn,destinationer,
sammandrag av lasten och vilken kaj den angjorde i Stockholms Stad.Journalerna blev sedan
underlag för den statistik som varje år inlevererades av hamnkaptenen till Kommersekollegium

Som exempel på den samverkan som fanns mellan hamnkaptenen och Hamnfogdeinspektören
kan nämnas serierna D2CA-D2CK som ju i bebyggnelsen skötts av hamnfogdarna men sedan
vidareskötts av Hamnkaptenen

Med hänsyn til att en äldre förteckning från 1970-talet reviderats så biläggs även en konkordans

Mats Tallberg

2003-10-06


Arkis II /ÖÄ/Polisärenden/ Äldre Förteckningen/Hamnkontoret
Hamnkaptenen
D1A CIIa1
D2AA DIa1
D2AB DIa2
D2AC DIa3
D2AD DIa4
D2BA DIbIa
D2BB DIb1b
D2CA DIb2a
D2CB DIb2b
D2CC DIb2c
D2CD DIb2d
D2CE DIb2e
D2CF DIb2f
D2CG DIb2g
D2CH DIb2h
D2CI DIb2i
D2CJ DIb2j
D2CK DIb2k
D2DA DIb3
D2DB DIC2
D2EA DIIa1
D2FA DIIb
D2G DXI
D2H DXII
FIA FIa
F1B FIb
FIC FIc
FID FIII
HIA HIIa
General noteHamnen, Hamnkaptenen

Control

Created06/10/2003 00:00:00
Amended11/10/2021 11:12:55

News

01 July 2025
400 000 nya sidor i vårt AI-sök
(In Swedish)
I april lanserade vi helt nya möjligheter för anvä...


30 June 2025
Nya poster i 1930 års folkräkningsdatabas
(In Swedish)
Nu har vi uppdaterat folkräkningsdatabasen för år ...


Previous news (In Swedish)