1 Lafrensen, Niclas, dp 13 nov 1698 i Sthlm, Ty, d 16 mars 1756 där (begr 20 mars 56 i Sthlm, Maria). Föräldrar: skeppsklareraren Michael L o Engel Scheel. Gesällbrev som fältskär 17. Porträtt- o miniatyrmålare.
G 5 dec 36 i Sthlm, Ty, m Magdalena Stuur, f 12 maj 04 där, ibid, d 14 mars 52 där, Maria, dtr till skepparen Johan S o Katrina Beckman.
L började först utbilda sig till fältskär men övergick snart till att lära sig porträttmåleri o påträffas 1731 i taxeringslängden som "conterfeijaren La Vrentz" boende i staden mellan broarna. Han slog sig senare ner på S:t Paulsgatan i Maria församling, där han bodde större delen av sitt liv. Då L ytterst sällan signerade sina dukar, är hans produktion svår att bestämma. De enda kända målningarna i stort format är ett porträtt av hans hustru (privat ägo) o ett av svärfadern (Malmö mus).
Sedermera övergick L helt till miniatyrmåleriet. Han verkade där huvudsakligen som kopist, vilket gör det vanskligt att ge vare sig någon kritisk eller kronologisk översikt av hans arbeten. I gouache på pergament har han i förminskad skala bl a kopierat David och Saul (sign 43, NM) efter Cochins gravyr av C Vanloos målning. Till samma grupp kan räknas en Madonna med barnet (Eichhornska saml, NM) o Perseus och Andromeda (Wicanderska saml, NM).
L:s förnämsta arbete är ett stort album med 65 miniatyrer på papper o pergament av kungligheter efter original på Gripsholm, vilket C G Tessin överlämnade som julgåva till Lovisa Ulrika 47. Samlingen (i KB) är bunden i röd marokäng med titelblad komponerat av G Taraval o vignetter av J E Rehn. Bland L:s bevarade verk märks flera regentporträttlängder, varav en av de mest intressanta finns i Institut Tessins samlingar. Genom dessa k beställningar kom L i ropet o fick många uppdrag av liknande art. Sålunda kopierade han Karl XII efter D v Krafft (Drottningholm), Fredrik I efter M Meytens d y, Adolf Fredrik (Institut Tessin), Lovisa Ulrika efter L Pasch d ä, Gustav III som barn efter Scheffel o G G Tessin i riksrådsdräkt efter G Lundberg. Nämnas kan också ett intressant porträtt (privat ägo) av Linné, som tydligen legat till grund för kopparsticket i dennes Philosophia Botanica 51.
Under senare delen av L:s liv blev kopieringsarbete i smått efter andra konstnärer hans huvudsakliga sysselsättning. I förhållande till sin begåvning vann L en ingalunda föraktlig framgång. Konstnärligt sett är han osjälvständig o arbetar efter sina föregångares maner. Hans miniatyrer är omsorgsfullt utförda, väl tecknade med rena färger o stofferna väl återgivna, vilket förlänar hans små bilder en älskvärd o tidstypisk, naiv charm.
Gunnar W Lundberg