Krantz, Hugo Reinhold, f 10 mars 1880 i Stenbrohult, Kron, d 11 dec 1971 i Danderyd, Sth. Föräldrar: järnvägskonduktören Carl August K o Maria Johansson. Anställd i S Gumaelius annonsbyrå ab, malmöfilialen, 95—96 o 00—04, i Sv ab Humber & co, Malmö, 96—00, reklam- o försäljnchef vid Tomtens fabriker, Gbg, 04—08, reklamkonsult 08—09, chef för S Gumaelius annonsbyrå ab, gbgsfilialen, 09—18, innehavare av annonsbyrån Hugo Krantz ab, Gbg, från okt 18, VD 18—32, led av styr för Annonsbyråernas fören 19—38, innehavaie av Sten-Krantz ab, Sthlm (Annons-Krantz ab från 44) från 30, VD 30—56 (ordf i styr från 56), innehavare av firma Stereo-Mat, Sthlm, från 53.
G 1) 1 maj 03 (—17) i Riseberga, Krist, m Bernhardina Elisa (Lisa) Nordgren, f 14 sept 82 där, d 12 aug 68 i Gbg, Vasa, dtr till torparen Nils N o Mathilda Troedsson; 2) 22 okt 18 (—38) i Gbg, Osc Fredr, med Ruth Maria Gustafsson, f 7 mars 89 där, Masth, d 7 aug 64 i Ljung, Göt, dtr till övermaskinisten August G o Sigrid Antonia Maria Walke; 3) 21 mars 40 (—62) i Sthlm, Hedv El, m Irma Elisabet Sjögren, f 1 aug 06 där, Maria, dtr till dir Eskil Alfred Julius S o Jenny Elisabeth Uddelius, samt tidigare g m Karl Einar Plym (d 30).
Hugo K tillhörde den första generationen reklammän, som saknade egentlig yrkesutbildning. Någon sådan fanns inte i hans ungdom, o K, som var helt självlärd, behöll livet igenom en stor skepsis gentemot professionell reklamutbildning utan föregående praktisk erfarenhet av försäljningsarbete.
Föräldrarna flyttade tidigt till Malmö, där K efter folkskolan försörjde sig som springpojke vid S Gumælius annonsbyrås filial. Efter ett mellanspel med cykelförsäljning på den skånska landsbygden avancerade han till tredje man på malmökontoret o idégivare till annonstexter. 1904 sökte o erhöll han en nyinrättad befattning som reklamchef, senare också försäljningschef, vid Tomtens fabriker i Gbg. De fyra åren på Tomten blev en stor personlig framgång för K, som lyckades kraftigt driva upp omsättningen på företagets produkter av hushållskemikalier. Redan före fyllda 30 år erbjöds han — efter en kort tid som fristående reklamkonsult — chefskapet för Gumælius gbgsfilial. Gumælius var då o även långt senare den till omsättningen största sv annonsbyrån.
I krigets slutskede hösten 18 startade K i blygsam skala o med ett aktiekapital på 125 000 kr egen byrå i Gbg, Annonsbyrån Hugo Krantz ab, vilken på 20-talet fick karaktären av rent familjeföretag. Trots efterkrigsdepressionen lyckades K snabbt erhålla några anmärkningsvärt stora order, främst Sunlight-kampanjen 19 o ensamrätten hösten 20 till annonsförmedling i telefonkatalogen, som byrån ännu behåller. Avtalet med telegrafstyrelsen ledde till att K 21 upprättade avdelningskontor i Sthlm o Malmö. Redan 24 redovisade K:s firma 14 % av de etablerade annonsbyråernas totala omsättning o låg närmast efter Gumælius o Sv telegrambyrån. Följande år utvidgades rörelsen i Gbg ytterligare genom förvärv av Gumælius filial.
Under högkonjunkturens kulmen i slutet av 29 köpte K Annonsbyrån Sten ab i Sthlm från Sveriges industriförbund, som genom motstånd från pressen önskade avveckla sina intressen i reklambranschen. Med köpet följde storkunderna Asea o Sandvikens jernverk. Expansionen i Sthlm medförde, att K, med bibehållande av den faktiska kontrollen över moderbolaget i Gbg, på hösten 32 överflyttade till Sthlm o koncentrerade sin verksamhet dit. Sthlmsföretagets namn Sten-Krantz ab utbyttes 44 mot Annons-Krantz ab. Först vid 76 års ålder övergick K till funktionen som styrelseordförande.
K anslöt sig till de strävanden efter samarbete o reglerade former inom branschen, som började göra sig gällande under första världskriget, delvis som en självständighetsyttring gentemot pressen. Redan 18 inträdde han i annonsbyråernas intresseorgan Tariffcentralen, som 19 ombildades till Annonsbyråernas förening (AF). För auktorisationstanken, som först kom till uttryck i det s k Rättviksavtalet 25 mellan AF o Sv tidningsutgivareföreningen (TU), uttalade K stark sympati. En form av branschens egen auktorisation vann stadga under mellankrigstiden, samtidigt som strävandena efter kvotering o konkurrensbegränsning, förorsakade av en viss överetablering, så småningom tonades ner. Som styrelseledamot i AF deltog K i förhandlingarna kring annonsavtalen med TU 31—37 samt ingick i kommitterade för annonskampanjen krisåret 33. Då AF 38 splittrades genom utträde av bl a Gumælius o Sv telegrambyrån, följde K den gamla föreningen under det ändrade namnet Sv auktoriserade annonsbyråers förening men lämnade sitt styrelseuppdrag.
Som företagsledare arbetade K dels efter principen om så stor kontinuitet o fasthet i kundförbindelserna som möjligt, dels för en maximal differentiering av byråns verksamhet. Bl a startade han 28 sätteri- o stereotypianstalt i byråns lokaler i Gbg, följd 53 av liknande verksamhet under namnet Stereo-Mat i Sthlm. Trots reklambranschens konjunkturkänslighet synes K ovanligt väl ha lyckats komma över de stora kriserna efter företagets etableringsår, depressionen o Kreugerkraschen i 30-talets början samt andra världskriget.
K ställde sig principiellt tveksam inför teoribildning i reklam o marknadsföring men kom själv att gå i bräschen för flera idéer, som utvecklats till effektiva vapen i branschens arsenal. Redan under sin tid på Tomten introducerade han genom postbefordrade varuprover o trycksaker till hushållsskolorna den före 40-talets slut mycket litet praktiserade s k direktreklammetoden. Som egen företagare insåg K snabbt slagkraften i koncentrerade o påkostade reklamansträngningar, ofta i form av hel- o halvsidesannonsering. Kampanjen för Sunlight såptvål ab 19 torde vara om inte den första så dock den dittills största av detta slag i Sverige. Sin egen praktiskt betonade reklamuppfattning förenade K med i huvudsak amerikanska förebilder. Han besökte USA 29 o synes ha hämtat vissa uppslag också från England, Tyskland, Holland o Danmark. För internationell verksamhet saknade han dock intresse.
Leif Gidlöf