Fridman, Sigrid Carolina Sofia, f 23 nov 1879 i Haparanda, d 8 jan 1963 i Sthlm (Kungsh). Föräldrar: jägmästaren Karl Gustaf F o Mathilda Kristina Bruhn. Genomgick J Arvedsons gymnastiska inst i Sthlm, sjukgymnast i Löndon, konststudier i Paris för E A Bourdelle på Académie de la Grande Chaumière 1912–14 o 1916, företog ett flertal studieresor 1920–47. – Ogift.
Efter gymnastikdirektörsexamen kom Sigrid F till London, där hon en tid var verksam som sjukgymnast. Samtidigt med sin yrkesverksamhet studerade hon skulptur i en Londonateljé, men snart tog konstintresset överhanden och hon flyttade till Paris, där hon i fyra år var elev hos Bourdelle. Efter hemkomsten till Sverige bosatte hon sig i Gbg, där hon utförde en rad dekorativa skulpturer. Hennes första större arbete av detta slag var »Havshästen» och »Valrossen» (1921), huggna i svart granit för sjöförsäkringsbolaget Atlanticas nybyggnad. I samma material utfördes även »Pingvinbrunnen», som står på Naturhistoriska museets gård. F:s formsäkerhet och dragning till det monumentala och arkitektoniska samt hennes känsla för materialets möjligheter och krav kommer väl fram i dessa arbeten. Från F:s Gbgstid stammar även trädgårdsskulpturen »Faunerna», »Hukande yngling» (Gbgs konstmus) och granitbysten av Torgny Segerstedt.
I början av 1920-talet flyttade F till Sthlm, där hon skapade de omdebatterade verken av Fredrika Bremer (1928), staty i brons, och den på Observatoriekullen placerade »Kentauren» i samma material (1939), vilken blev F:s största monumentalarbete. Båda avspeglar i sin kraftfulla modellering, sin klarhet och fasthet i kompositionen de intryck hon mottagit av sin lärare Bourdelle, med vilken hon uppehöll kontakten även sedan hon lämnat Paris. Den frånvaro av onödiga utsmyckningar, som utmärker Fredrika Bremerstatyn karakteriserar även den stora statyn av Ellen Key (1939–42), där porträttlikheten är starkt framhävd. I F:s kvinnoskulpturer och porträttbyster, bland vilka återfinns några av hennes finaste arbeten, har tonvikten lagts på karaktärsskildringen, medan de skulpturala kvaliteterna ofta har ställts i bakgrunden till förmån för originaliteten i den yttre formen.
Deltog i utställningar i Sthlm, Gbg samt i bl a Paris, Kphn, Hfors o Wien.
Gunilla Karlsson