Tillbaka

Anna K Boberg (f. Scholander)

Start

Anna K Boberg (f. Scholander)

Målare

2. Anna Katarina Boberg, f. Scholander, den föregåendes hustru, f. 3 dec. 1864 i Stockholm. Föräldrar: professor Fredrik Vilhelm Scholander och Katarina Sofia Nyström.

Gift 25 apr. 1888 med arkitekten Gustav Ferdinand Boberg (se föreg.).

Säkerligen är professor Scholander en av de mest mångsidiga begåvningarna, i vår svenska konsthistoria, och utan tvivel har denna hans mångsidiga begåvning gått hans dotter helt i blodet. Visserligen studerade A. B. några få veckor på ateljé Julian i Paris, men hon måste i det hela kallas autodidakt. På 1890-talet sysslade hon flitigt med dekorativ konst, målade färgglada akvareller osv. Hennes första större arbete blev de gobelängimitationer, som på sin tid prydde matsalen i det gamla hotell Rydberg. Därefter tillkom en i starka färger hållen freskomålning på fasaden till ett hus i Falun, vidare den lustiga puttofrisen i Saltsjöbadens stora hotell, kartonger till gobelänger m. m. År 1901 besökte hon Lofoten första gången och gjorde, där under ett par veckors vistelse flera landskapsskisser. Den storslagna naturen lockade henne åter dit upp, och följande vinter återvände hon, trotsande det bistra klimatet, och byggde sig en ateljé. Från denna tid blev landskapsmålningen i olja huvudsaken. Så utställde hon första gången i Stockholm 1903 tolv dukar, alla med Lofotenmotiv och genomgående dekorativt hållna. Uppfattningen är impressionistisk och färgen ofta pålagd i ett pointillistiskt maner, påminnande om Monet. Motiven äro framför allt hav, klippor och himmel: smärre ögrupper i ett tungt, blyfärgat vatten med mäktigt upptornade, snöhöljda berg i fonden, fiskebåtar tätt intill varandra i hamnen eller för fyllda segel jagande åstad mot fångstplatsen, vidare till hälften uppdragna båtar på en karg strand osv., allt vittnande om det mest vakna naturstudium. Två år senare, då konstnärinnan gjort ett nytt besök i Lofoten, utställde hon i Paris, där kritiken enhälligt lovordade hennes manligt storvulna konst. Bland hennes följande utställningar må nämnas: Venedig 1907, 1912, 1920 och 1922, Paris 1910, Rom 1911, Stockholm 1912, New-York, Berlin och Wien 1913, Malmö 1914, San Francisco 1915, Köpenhamn 1916 och Stockholm 1923. Å konsthantverksutställningen i Stockholm 1909 sågs den jättestora gobelängen Begravning i Leksand, till vilken A. B. jämte sin man utfört kartongerna. De senare årens konstnärsskap visar en mycket säker och fast formgivning med en mjukare och mera dämpad färgskala; motiven äro nu hämtade från Italien, Egypten och Palestina. Arbeten av A. B. ha bl. a. inköpts till franska staten, till gallerierna i Rom och Venedig, till museet i San Francisco samt till nationalmuseum och Malmö museum. — A. B. har jämväl skrivit text och musik till ett »Festspel på mor Carins sjuttioårsdag» (1900) samt författat den vackra texten till Stenhammars opera Tirfing, till vars premiär 1898 hon även gjort dekorations-, kostym- och rekvisitaskisser.

G. THOMÆUS.


Svenskt biografiskt lexikon