Tillbaka

Caleb Althin

Start

Caleb Althin

Konstnär, Konstskolegrundare, Teckningslärare

Althin, Caleb, f. 20 febr. 1866 i Karlskrona. Föräldrar: v. pastorn därstädes Karl Johan Althin och Ulrika Leonilda Augusta Ehrenborg. Studerade vid Beskowska skolan i Stockholm och vid h. allmänna läroverket i Karlskrona; åtnjöt undervisning i konst av hovintendenten E. Perséus samt var elev vid konstakademins läroverk 27 aug. 1885–1889; avlade teckningslärarexamen 1892; företog 1889–91 resor i Frankrike och Tyskland, företrädesvis för studier i dekorativt måleri, bl. a. för professor P. V. Galland i Paris, samt senare ett flertal andra studieresor, varav en med statsunderstöd 1904. Underlärare i frihandsteckning 1893–96 samt tf. överlärare 1896–97 och överlärare fr. o. m. 1897 i frihandsteckning vid tekniska skolan för kvinnliga lärjungar i Stockholm; underlärare i figurteckning 1896–98 och i teckning efter levande modell 1898–1912 samt överlärare i frihandsteckning m. fl. ämnen fr. o. m. 1896 och i figurteckning fr. o. m. 1912, allt vid h. konstindustriella skolan i Stockholm; grundade 1896 en privat målar- och teckningsskola, vilken han sedan dess förestått.

Gift 1) 14 aug. 1894 med Elisabet Maria Carlheim-Gyllensköld, f. 12 juli 1870, d 3 mars 1911, dotter till kommendörkaptenen Alfred Edvard Rutger Carlheim-Gyllensköld; 2) 7 nov. 1912 med Matilda Forsström, f. 29 juli 1883, dotter till kronofogden och hovkamreraren Frans Bruno Forsström.

Vid sidan av sin omfattande lärarverksamhet — hans målarskola är en av de största i Skandinavien och har förberett ett flertal av våra yngre mera kända konstnärer till inträde vid konstakademins läroverk — har A. verkat som målare, främst på den dekorativa konstens område, som illustratör och etsare. Av hans verk träda de stora kyrkliga arbetena i främsta linjen, såsom hans fresker i Uppsala domkyrka, väl den mest omfångsrika och krävande uppgift, som lagts i hans händer, samt hans målningar i Sofiakyrkan i Stockholm, i kyrkorna i Örebro, Härnösand, Sollefteå och' Sundsvall m. fl. I sina dekoreringsarbeten har han strängt genomfört de historiska stilarnas former; i Uppsala domkyrka ingå de gotiserande målningarna som ett organiskt led i den Zettervallska ombyggnaden.

Gerda Boethius.


Svenskt biografiskt lexikon