Hösten 1873 påbörjades byggandet av järnvägen mellan Vintjärn i östra Dalarna och Jädraås i nordvästra Gästrikland. Syftet var att underlätta malmtransporterna mellan gruvorna i Vintjärn och de masugnar som ingick i Ockelboverken. 1881 öppnades den sista bandelen mellan Tallås och Jädraås för trafik. Efter det att Ockelboverken 1887 köpts av Kopparberg och Hofors sågverks AB påbörjades byggandet av ytterligare bandelar.
Historik
Under hela Ockelboverkens historia hade malmtransporterna inneburit ett stort problem. Landsvägar fanns inte och körningar med hästar kunde endast ske vintertid. Masugnarna stod därför ofta stilla på grund av brist på malm. 1873 beslutade man därför att bygga en järnväg för att lösatransportproblemet.
Den första bandelen som byggdes sträckte sig från Vintjärn till Lilla Björnmossen. Koncession beviljades den 17 juli 1874 och den 13 november samma år togs bandelen i bruk. Mycket snart insåg man dock att en förlängning av järnvägen till Tallås och vidare till Jädraås var nödvändig. 1876 fick man koncession på bandelen Lilla Björnmossen - Tallås, och 1881 på bandelen Tallås - Jädraås. Bandelarna började trafikeras 1880, respektive 1881. 1879 byggdes även ett järnvägsspår mellan Gamlagrufvan, en av gruvorna i Vintjärns gruvfält, och Vintjärn.
Efter att man förlängt järnvägen från Vintjärn till Linghed och från Jädraås till Ockelbo, ansökte man 1899 om att hela sträckan skulle få betraktas som en särskild järnväg. Ansökan bifölls och järnvägen fick namnet Dala - Ockelbo järnväg. Sedermera kom den att kallas Dala - Ockelbo - Norrsundets järnväg (DONJ).
Arkivet
Arkivet är 1,7 hyllmeter och omfattar tiden 1874-1887. Det består helt och hållet av räkenskaper och är uppbyggd kring en årsvis fortlöpande gemensam paginering. I arkivet ingår även en kassabok från byggandet av Gamlagrufvans järnvägslinje. Andra arkivbildare med anknytning till detta arkiv är Linghed-Jädraås järnväg, Jädraås Ockelbo järnvägsbyggnad och Ockelbo Norrsundets järnvägsbyggnad.
Arkivet är tillgängligt för forskning och återfinns på landsarkivet i Härnösand.
Ordning & struktur
Arkivnr HLA/3012014 Enskilda arkiv A:314 KOPPARFORS lev 73/ 1983
Hösten 1873 påbörjades byggandet av järnvägen mellan Vintjärn i östra Dalarna och Jädraås i nordvästra Gästrikland. Syftet var att underlätta malmtransporterna mellan gruvorna i Vintjärn och de masugnar som ingick i Ockelboverken. 1881 öppnades den sista bandelen mellan Tallås och Jädraås för trafik. Efter det att Ockelboverken 1887 köpts av Kopparberg och Hofors sågverks AB påbörjades byggandet av ytterligare bandelar.
Historik
Under hela Ockelboverkens historia hade malmtransporterna inneburit ett stort problem. Landsvägar fanns inte och körningar med hästar kunde endast ske vintertid. Masugnarna stod därför ofta stilla på grund av brist på malm. 1873 beslutade man därför att bygga en järnväg för att lösatransportproblemet.
Den första bandelen som byggdes sträckte sig från Vintjärn till Lilla Björnmossen. Koncession beviljades den 17 juli 1874 och den 13 november samma år togs bandelen i bruk. Mycket snart insåg man dock att en förlängning av järnvägen till Tallås och vidare till Jädraås var nödvändig. 1876 fick man koncession på bandelen Lilla Björnmossen - Tallås, och 1881 på bandelen Tallås - Jädraås. Bandelarna började trafikeras 1880, respektive 1881. 1879 byggdes även ett järnvägsspår mellan Gamlagrufvan, en av gruvorna i Vintjärns gruvfält, och Vintjärn.
Efter att man förlängt järnvägen från Vintjärn till Linghed och från Jädraås till Ockelbo, ansökte man 1899 om att hela sträckan skulle få betraktas som en särskild järnväg. Ansökan bifölls och järnvägen fick namnet Dala - Ockelbo järnväg. Sedermera kom den att kallas Dala - Ockelbo - Norrsundets järnväg (DONJ).
Arkivet
Arkivet är 1,7 hyllmeter och omfattar tiden 1874-1887. Det består helt och hållet av räkenskaper och är uppbyggd kring en årsvis fortlöpande gemensam paginering. I arkivet ingår även en kassabok från byggandet av Gamlagrufvans järnvägslinje. Andra arkivbildare med anknytning till detta arkiv är Linghed-Jädraås järnväg, Jädraås Ockelbo järnvägsbyggnad och Ockelbo Norrsundets järnvägsbyggnad.
Arkivet är tillgängligt för forskning och återfinns på landsarkivet i Härnösand.