I samband med Kommunallagen 1862 och när Drätselnämnden trädde i kraft fr o m 1864 övertog den de facto även Hamnkaptenen och dennes underlydande Hamnpolisen jämte Hamnförmännen(de som numera kallas för hamnstyrmän).Sambandet med Överståthållaren fanns dock länge kvar och fastslogs t.ex.1877.
Hamnpolisen skulle vaka över hamnordningen,hade även motsvarande uppgifter som sjöpolisen idag och vara ytterst ansvariga för att fartygen förtöjde i god ordning längs kajerna.Man skulle också ha nära kontakt med Hamnfogdarna,som var ansvariga för hamnuppbörden.
Med tiden började Hamnpolisen(Hamnkontoret)utvecklas till vad det är idag det vill säga lägga mer betoning på sjötrafiksamordningen och arkivet liknar under perioden 1862-1908 mer som det är idag.Under perioden uppmärksammas också hamnlotsning som förekom från Fjäderholmarna eller Kungshamns fyr in till innerstadens kajer(I motsats till den yttre lotsningen som började redan vid Sandhamn eller Landsort).Man införde även som en plikt att ombesörja isbrytning för under underlätta för sjöfarten.Till att börja med skedde det genom inhyrda isbrytare men fr o m 1896 ägde man en egen isbrytare nämligen ,Isbrytaren I,m/s.
1909 bildades Stockholms Hamnstyrelse som samordnade hela hamnverksamheten och detta arkiv fortsätter då i Stockholms Hamnstyrelse I/Hamnkontoret.
Arkivets betoning ligger i olika register främst då på anlöpande och avgående fartyg med uppgifter om befälhavare,rederi,något om lasten,samt den kaj den anlöpt och vidare uppgifter om destinatio- ner.
En gammal förteckning upprättades över Hamnkontoret under 1970-talet och den har något ändrats emedan den utgick från äldre romerska seriesymboler som inte riktigt passar i ett datoriserat samhälle. Konkordans bifogas nedan
Mats Tallberg
2003-10-09
Bilaga-Konkordans
Arkis 2 seriesignum Gamla arkivförtecknngen(Hamnkontoret)
I samband med Kommunallagen 1862 och när Drätselnämnden trädde i kraft fr o m 1864 övertog den de facto även Hamnkaptenen och dennes underlydande Hamnpolisen jämte Hamnförmännen(de som numera kallas för hamnstyrmän).Sambandet med Överståthållaren fanns dock länge kvar och fastslogs t.ex.1877.
Hamnpolisen skulle vaka över hamnordningen,hade även motsvarande uppgifter som sjöpolisen idag och vara ytterst ansvariga för att fartygen förtöjde i god ordning längs kajerna.Man skulle också ha nära kontakt med Hamnfogdarna,som var ansvariga för hamnuppbörden.
Med tiden började Hamnpolisen(Hamnkontoret)utvecklas till vad det är idag det vill säga lägga mer betoning på sjötrafiksamordningen och arkivet liknar under perioden 1862-1908 mer som det är idag.Under perioden uppmärksammas också hamnlotsning som förekom från Fjäderholmarna eller Kungshamns fyr in till innerstadens kajer(I motsats till den yttre lotsningen som började redan vid Sandhamn eller Landsort).Man införde även som en plikt att ombesörja isbrytning för under underlätta för sjöfarten.Till att börja med skedde det genom inhyrda isbrytare men fr o m 1896 ägde man en egen isbrytare nämligen ,Isbrytaren I,m/s.
1909 bildades Stockholms Hamnstyrelse som samordnade hela hamnverksamheten och detta arkiv fortsätter då i Stockholms Hamnstyrelse I/Hamnkontoret.
Arkivets betoning ligger i olika register främst då på anlöpande och avgående fartyg med uppgifter om befälhavare,rederi,något om lasten,samt den kaj den anlöpt och vidare uppgifter om destinatio- ner.
En gammal förteckning upprättades över Hamnkontoret under 1970-talet och den har något ändrats emedan den utgick från äldre romerska seriesymboler som inte riktigt passar i ett datoriserat samhälle. Konkordans bifogas nedan
Mats Tallberg
2003-10-09
Bilaga-Konkordans
Arkis 2 seriesignum Gamla arkivförtecknngen(Hamnkontoret)
I samband med Kommunallagen 1862 och när Drätselnämnden trädde i kraft fr o m 1864 övertog den de facto även Hamnkaptenen och dennes underlydande Hamnpolisen jämte Hamnförmännen(de som numera kallas för hamnstyrmän).Sambandet med Överståthållaren fanns dock länge kvar och fastslogs t.ex.1877.
Hamnpolisen skulle vaka över hamnordningen,hade även motsvarande uppgifter som sjöpolisen idag och vara ytterst ansvariga för att fartygen förtöjde i god ordning längs kajerna.Man skulle också ha nära kontakt med Hamnfogdarna,som var ansvariga för hamnuppbörden.
Med tiden började Hamnpolisen(Hamnkontoret)utvecklas till vad det är idag det vill säga lägga mer betoning på sjötrafiksamordningen och arkivet liknar under perioden 1862-1908 mer som det är idag.Under perioden uppmärksammas också hamnlotsning som förekom från Fjäderholmarna eller Kungshamns fyr in till innerstadens kajer(I motsats till den yttre lotsningen som började redan vid Sandhamn eller Landsort).Man införde även som en plikt att ombesörja isbrytning för under underlätta för sjöfarten.Till att börja med skedde det genom inhyrda isbrytare men fr o m 1896 ägde man en egen isbrytare nämligen ,Isbrytaren I,m/s.
1909 bildades Stockholms Hamnstyrelse som samordnade hela hamnverksamheten och detta arkiv fortsätter då i Stockholms Hamnstyrelse I/Hamnkontoret.
Arkivets betoning ligger i olika register främst då på anlöpande och avgående fartyg med uppgifter om befälhavare,rederi,något om lasten,samt den kaj den anlöpt och vidare uppgifter om destinatio- ner.
En gammal förteckning upprättades över Hamnkontoret under 1970-talet och den har något ändrats emedan den utgick från äldre romerska seriesymboler som inte riktigt passar i ett datoriserat samhälle. Konkordans bifogas nedan
Mats Tallberg
2003-10-09
Bilaga-Konkordans
Arkis 2 seriesignum Gamla arkivförtecknngen(Hamnkontoret)