bild
Arkiv

Statens järnvägar. Banavdelningen. 5 trafikdistriktet med föregångare


Grunddata

ReferenskodSE/GLA/16045
Länk till postenhttps://sok.riksarkivet.se/arkiv/ew7s7XTgk4wV0CBntpNaR2
ExtraID16045
Omfång
0,5 Hyllmeter  (-)
Datering
1875 – 1881  (Tidsomfång)
ArkivinstitutionRiksarkivet i Göteborg (depå: Polstjärnegatan)
Arkivbildare/upphov
Statens järnvägar med föregångare, 1863-01-01 – (Arkivbildare)
Alternativa namn: Styrelsen för statens järnvägstrafik  (1863-01-01 – 1888-09-30)
Alternativa namn: Järnvägsstyrelsen  (1888-10-01 – 1966-08-31)
Alternativa namn: Statens järnvägar  (1966-09-01 – )
Kategori: Statlig myndighet

Innehåll och historik

Innehåll
1863 års organisation
Väsentliga förändringar
Statens järnvägstrafik bildades för verksamhet avseende trafikering och underhåll av statens järnvägar.
Distrikt
Linjeorganisation för regionala och lokala förvaltningsenheter inom ett geografiskt område. Distriktschefen var organisatoriskt underställd generaldirektören. Befattningen upprätthölls av en intendent.
1863-01-01: Övertagna från Statens järnvägsbyggnader vid 1863 års omorganisation.
1870-01-01: Distriktschefsbefattningen indragen vid omorganisation av distriktens verksamhet. Som tillförordnad intendent med samordningsansvar fungerade fortsättningsvis en av avdelningsföreståndarna. Dessa blev i övrigt organisatoriskt underställda respektive överdirektör. Vid 3:e trafikdistriktet behölls dock tidigare organisation tills vidare.
1871-07-12: Distriktschefsbefattningen indragen även vid 3:e trafikdistriktet.
1898-01-01: Ombildade till distrikt vid 1897 års omorganisation.


Banavdelningen (Ingenjörsavdelningen)
Linjeorganisation inom distrikt för drift och underhåll av anläggningar i form av bana, byggnader, teleförbindelser och liknande. Avdelningsföreståndaren var inledningsvis organisatoriskt underställd distriktschefen och därefter avdelningens överdirektör. Befattningen upprätthölls av en överbaningenjör (överingenjör före 1864-01-01). Inom avdelningen fanns ett antal bansektioner (baningenjörsdistrikt före 1864-01-01) med baningenjör som chef.
Vid 3:e och 5:e trafikdistrikten fanns flera banavdelningar.
1863-01-01: Bildad vid 1863 års omorganisation.
1864-01-01: Namnändring från Ingenjörsavdelningen till Banavdelningen.
1870-01-01: Befattningen som avdelningsföreståndare upprätthölls fortsättningsvis av en bandirektör.
1898-01-01: Fortsatt verksamhet i 1897 års organisation.

5:e trafikdistriktet - Stockholm
1875-10-08: Bildat vid ändrad distriktsindelning. Stockholm-Krylbo övertagen från 1:a trafikdistriktet
1881-09-16: Bollnäs-Ljusdal överförd till Bandelen Torpshammar-Östersund (6:e trafikdistriktet).
1888-06-01: Bollnäs-Ånge och Ljusdal-Delsbo övertagna från 6:e trafikdistriktet. Trafik- och banavdelningarna delade i en övre och en nedre avdelning.
1893-01-01: Övre och nedre avdelningarna sammanslagna.
1898-01-01: Indraget vid 1897 års omorganisation. Sammanslaget med 1 trafikdistriktet till I distriktet.
Nedre avdelningen - Stockholm
Stockholm-Bollnäs med sidobana i Stockholm.
Kilafors-Söderhamn-Stugsund.
Övre avdelningen - Hudiksvall
Bollnäs-Ånge.
Ljusdal-Hudiksvall.
Omfattning 1875-09-01
Stockholm-Krylbo.
Omfattning 1897-12-31
Stockholm-Ånge med sidobana i Stockholm.
Kilafors-Söderhamn-Stugsund och Ljusdal-Hudiksvall.


Kontroll

Skapad2003-12-15 00:00:00
Senast ändrad2006-12-15 00:00:00