bild
Arkiv

Generaltullstyrelsen II ADB-byrån

Generaltullstyrelsen

Historik och organisation: Se Generaltullstyrelsens arkivbeskrivning för mer omfattande information.

Tulldatautrednigen (TDU) tillsattes som en statlig utredning i september 1986. Målet med utredningen var att frångå den blankettbaserade tullhanteringen och istället låta import- och exportföretag deklarera med hjälp av elektronisk informationsöverföring (EDI). År 1989 lämnades slutbetänkandet, SOU 1989:40. Den 1 juli 1989 bildades ADB-byrån även kallad Tulldata som organisatoriskt tillhörde Generaltullstyrelsen. ADB-byrån var placerad i Luleå och hade en underliggande ADB-sektion i Stockholm. I samband med byråns inrättande övergick TDU till att bedrivas i projektform och arbetet bytte namn till TDS-projektet (Tulldatasystemet). TDS utformades i samverkan med näringslivet. TDS konstruerades och infördes i fyra etapper. I juni 1993 var hela TDS igång och färdigutvecklat, därefter följde endast förvaltning av systemet. I och med Sveriges inträde i EU 1995 krävdes att TDS-systemet skulle ha en EU-anpassad taxa. ADB-byrån påbörjade därför införandet av en sådan taxa, TARIC som var klar i slutet av år 1994. TARIC uppdaterades direkt från Bryssel och inte från TDS, denna lösning blev så framgångsrik att TARIC-paket såldes både till Estland och Lettland.Arkivet är fragmentariskt och en hel del handlingar har förkommit. ADB-byrån avvecklades 19990228 och arbetsuppgifterna övertogs av Kanslibyrån.

Sökingång till arkivet är de två kronologiska diarier (C 1 och C 2) som tillhör ADB-byrån och TDU. Register till diarierna saknas. Övriga handlingar är sorterade efter ämne i F-serier. Redan fr.o.m. 1992 hanterades tulldatautredningshandläggning inom Trafikbyrån (serie E 1, dossié nr: 572).

 Serier (15 st)

ReferenskodTitelTidAnmärkning 
APROTOKOLL 
A 1Protokoll styrgruppsmöten1989 – 1992Styrgruppen för projektet TDS första möte är 1989-09-01. Ordförande för styrgruppen är Alf Nilsson. Sista styrgruppsmötet hölls 1992-08-25. Ansvaret för TDS överfördes då till byråerna. 
A 2Protokoll ledningsgruppen för införande av TDS1992 – 1993TDS=tulldatasystemet. 
A 3Protokoll rörande TDS1987 – 2001 
A 4Övriga protokoll och möten rörande TDS1990 – 1999 
CDIARIER 
C 1ADB-Byråns diarium1989 – 1999 
C 2TDU diarium1987 – 1992TDU=tulldatautredningen. 
FHANDLINGAR ORDNADE EFTER ÄMNE 
F 1Diarieförda handlingar ADB-byrån1989 – 1999Diarium C 1.Förklaring Dossienummer:90: Allmänna ADB-ärenden, 91: Administration, 92: Avtal, 93: Datakommunikation 94: År 2000, 95: Säkerhetsfrågor 99: övriga ADB-ärenden Elektronisk post.

För perioden 19990301 och framåt se Kanslibyrån, serie E 1.
 
F 2Diarieförda handlingar TDU1987 – 1992Diarium C 2, sorterade efter egen numrering.

Fr.o.m. 1992 förvaras handlingarna i serie E 1 i Trafikbyrån dossié nr: 572 (1992-1999).
 
F 3Ej diarieförda handlingar rörande TDU samt TDS-projektet1987 – 1991Rör mestadels Tulldatautredningen (TDU) och Tulldatasystemet (TDS).Serien är fragmentarisk. 
F 4Handlingar rörande TDS, planering samt införande1989 – 1999 
F 5Systemdokumentation1989 – 1996 
F 6Ändringsbegäran och användarförslag från de olika byråerna inkomna till TDS förvaltning1990 – 1998Förklaring till förkortningar:FO=Företagarregister, HA=Handelsstatistik, KL=Klarerade ärenden, GR=Gemensamma register, TU=Tulltaxa, RA=, STD även US=Utvecklingsstandard, EX=Export, IK=Initialkontroll, IM=Import, MF=Mottagningsfunktion, UM=Utvecklingsmiljö, BE=Behörighet, TP=Transportör, TA=Taric och IS=Intrastat-EXI.