bild
Arkiv

Statens järnvägar. 1 bansektionen (Stockholm) med föregångare


1 bansektionen (1 bs) - Stockholm - I distriktet
1902-01-01: Bildad vid omorganisation av banverksamheten. Verksamhet övertagen från lokala bansektioner.
1908-01-01: Fortsatt verksamhet i 1907 års organisation.
Omfattning 1902-01-01
Södertälje-Stockholm-Tomteboda med sidobana i Stockholm.
Omfattning 1907-12-31
Södertälje-Stockholm-Tomteboda med sidobanor i Stockholm.

1911-10-01: Gränsen mot 3 bansektionen flyttad från Tomteboda till Järva.
1918-01-01: Södertälje-Älvsjö överförd till 2 bansektionen.
1927-10-01: Sammanslagen med 3 bansektionen. Namnbyte från 1 till 1/3 bansektionen. Ulriksdal-Krylbo övertagen med 3 bansektionen.
1928-07-01: Fortsatt verksamhet i 1928 års organisation (1 bansektionen).
Omfattning 1908-01-01
Södertälje-Stockholm-Tomteboda med sidobanor i Stockholm.
Omfattning 1928-06-30
Älvsjö-Stockholm-Krylbo med sidobanor i Stockholm

1929-01-01: Namnändring från 1/3 till 1 bansektionen.
1933-08-01: Verksamhet övertagen från Uppsala-Gävle Järnväg (UGJ).
1937-05-01: Verksamhet överförd till 4 bansektionen.
1937-10-01: Verksamhet övertagen från Sala-Gysinge-Gävle (SGGJ) och Uppsala-Enköpings Järnväg (UEJ).
1940-01-01: Verksamhet överförd till 24 bansektionen.
1941-09-01: Verksamhet överförd till Stockholms elektrosektion vid omorganisation av elektroverksamheterna.
1951-07-01: Indragen vid regional omorganisation. Verksamhet överförd till 24, 31 och 35 bansektionerna.

 Serier (4 st)

ReferenskodTitelTidAnmärkning 
FÄMNESORDNADE HANDLINGAR 
F 1Allmänna ärenden ordnade efter sakgruppsnummer1922 – 1951Serien i boxar. 
F 2Banärenden ordnade efter sakgruppsnummer1933 – 1949Serien i boxar. 
F 3Övriga ämnesordnade handlingar1943 – 1947Serien i boxar. För personalhandlingar, se Regionala personalkontoret Stockholm.