bild
Arkiv

Statens järnvägar. 1 trafiksektionen (Stockholm) med föregångare


1898-01-01: Bildad som 2 trafiksektionen vid omorganisation av distriktens trafikavdelningar.
1902-01-01: Krylbo-Storvik överförd till 12 trafiksektionen.
Omfattning 1898-01-01
Stockholm-Storvik med sidobana i Stockholm.
Omfattning 1907-12-31
Stockholm-Krylbo med sidobana i Stockholm.

1908-01-01: Fortsatt verksamhet från 1897 års organisation.
1915-12-01: Stockholm-Hagalund med sidobanor i Stockholm överförd till Stockholms trafiksektion.
1927-10-01: Nyboda-Stockholm-Hagalund med sidobanor i Stockholm övertagen från Stockholms trafiksektion.
Omfattning 1908-01-01
Stockholm-Krylbo med sidobana i Stockholm.
Omfattning 1928-06-30
Nyboda-Stockholm-Krylbo med sidobanor i Stockholm.

1928-07-01: Fortsatt verksamhet från 1907 års organisation.
1929-01-01: Namnändring från 2 till 1 trafiksektionen.
1933-08-01: Verksamhet övertagen från Uppsala-Gävle Järnväg (UGJ).
1937-09-01: Verksamhet överförd till 4 trafiksektionen.
1937-10-01: Verksamhet övertagen från Sala-Gysinge-Gävle (SGGJ) och Uppsala-Enköpings Järnväg (UEJ).
1941-07-01: Verksamhet överförd till 24 trafiksektionen.
1951-11-01: Verksamhet överförd till 35 trafiksektionen. Verksamhet övertagen från 31 trafiksektionen.
1952-07-01: Verksamhet övertagen från Köping-Uttersberg-Riddarhyttans-Järnväg (KURJ).
1959-10-01: Verksamhet övertagen från 39 drs.
1964-07-01: Indragen vid 1963 års omorganisation. Verksamhet överförd till Stockholms och Örebro driftdistrikt.

 Serier (8 st)

ReferenskodTitelTidAnmärkning 
BUTGÅENDE HANDLINGAR 
B 1Trafikinspektörens cirkulär1898 – 1915 
CDIARIER 
C 1Diarium1946 – 1948Serien inbunden. Handlingarna till diariet saknas. 
C 2Diarium och register till cirkulärskrivelser1892 – 1915 
FÄMNESORDNADE HANDLINGAR 
F 1Handlingar rörande personalSe Statens järnvägar Regionala personalkontoret Stockholm. 
F 2Övriga ämnesordnade handlingar1900 – 1964Serien i boxar. Se Statens järnvägar Örebro marknadsregion serie F 11, för handlingar rörande Västerås station.