bild
Arkiv

Östermalms stadsdelsnämnd 1997-2012

Stadsdelsnämnder i Stockholm

Grunddata

ReferenskodSE/SSA/0560/35/01
Länk till postenhttps://sok.riksarkivet.se/arkiv/bjs5PKzkRI50TBWFjEtXk4
Omfång
27,5 Hyllmeter 
VillkorDelvis
VillkorsanmVissa handlingar i arkivet kan omfattas av sekretess. En sekretessprövning ska göras innan handlingar kan lämnas ut.
ArkivinstitutionStockholms stadsarkiv (depå: Kungsklippan)

Innehåll och historik

Arkivhistorik2843

Arkivbeskrivning för Östermalms stadsdelsnämnd

För skolor inom nämndens område finns egna arkivbeskrivningar.

Myndighetens organisation och arbetsuppgifter

I kommunkalendern för Stockholms stad 1997 (sid 52 - 53) finns övergripande information om stadsdelsnämnderna uppgifter, historik och författningar.
För stadsdelsnämndens och stadsdelsförvaltningen specifika uppgifter hänvisas till sid. 200 - 206 i Kommunkalendern.

I kommunkalendern för Stockholms stad 1998 (56 - 57) finns övergripande information om stadsdelsnämnderna uppgifter, historik och författningar.
För stadsdelsnämndens och stadsdelsförvaltningen specifika uppgifter hänvisas till sid 210 - 217 i Kommunkalendern.

I kommunkalendern för Stockholms stad 1999 (sid 49 - 50) finns övergripande information om stadsdelsnämnderna uppgifter, historik och författningar.
För stadsdelsnämndens och stadsdelsförvaltningen specifika uppgifter hänvisas till sid 181 - 189 i kommunkalendern.

Stadsdelsnämndens arbetsfördelning:

Stadsdelsnämnden har valt att delegera vissa frågor enligt följande;

Planerings- och budgetdelegation
Social delegation

Via delegationsförordning delegeras beslutsrätt vidare till olika tjänstemän (se A 3 C)

Stadsförvaltningens organisation:

Stadsdelsdirektör
Stab
Äldreomsorg, Barn och ungdom, Arbete och bistånd, Kultur och miljö, Adm. avd.,


Programområdena har följande uppgifter:

Äldreomsorg

Programområdet svarar för vård och omsorg för personer över 65 år. Detta sker genom hemtjänst eller genom vård och boende i särskilda boendeformer med kompletterande insatser. Området ansvarar också för stadsdelens hälso- och sjukvårdsansvar upp till och med sjuksköterskenivå samt för rehabiliteringsinsatser inom de särskilda boendeformerna.



Barn och ungdom

Programområdet Barn och Ungdom omfattar förskolan med daghem, deltidsförskola, familjedaghem och flerfamiljssystem, skolbarnomsorgen, grundskolan samt den öppna fritidsverksamheten. Verksamheterna inom programområdet styrs av kommunfullmäktiges riktlinjer i beslut om budget. Skolan och förskolan följer dessutom för sina verksamheter de riktlinjer som finns fastställda i skollagen, läroplanen och övriga författningar.

Arbete och Bistånd

Programområdet omfattar sektionerna; barn- och familj, socialbidrag, arbete- och utbildning, handikapp, psykiatri, utrednings- och behandling (missbruk), ungdom samt en stab.

År 1998 bytte Utrednings- och behandlingssektionen namn till Missbruk.

Kultur och Miljö

Programområdet innefattar kultur och fritid, bibliotek, gatu- och parkskötsel, miljöarbete, fysisk planering, torghandel, enklare bygglov och markupplåtelser samt lokala näringslivsfrågor.

Administrativa avdelningen

Avdelningen omfattar förvaltningens övergripande administrativa funktioner; IT, lokal- och inköpssektionen, kansliet, ekonomisektionen, personalsektionen, Personalavdelningen,

Avdelningen handhar löne- och avtalshantering, företagshälsovård, rehabilitering, friskvård.

Ekonomisektionen

Sektionen innefattar ansvaret för budget och verksamhetsplan, penninghantering, redovisning.

I tjänsteutlåtande och beslut Dnr 17/1996, fastställdes förvaltningens organisation efter stadsdelsreformen.(bil 1).

Förhållandet mellan arbetsuppgifterna och handlingar/ärenden hos myndigheten

Nedan anges stadsdelsnämndens uppgifter och de viktigaste handlingstyperna som finns till varje uppgift.

Arbetsuppgift Handlingar/ärenden

Övergripande ledning av Nämndens protokoll, diarieförda ärenden, ledningsgruppens verksamheten protokoll

Socialtjänst Protokoll från sociala delegationen, diarieförda ärenden, personakter, IT-register, räkenskaper



Handlingar rörande patientomvårdnad återfinns även inom sjukhemmen.

Skola/utbildning Protokoll, diarieförda ärenden, räkenskaper.

Handlingar rörande de olika skolenheterna pedagogiska och elevvårdande uppgifter finns hos respektive skolenhet.

Kultur- och föreningsverksamhet Protokoll, diarieförda ärenden,

Teknisk förvaltning Protokoll, diarieförda ärenden, ritningar,

Konsumentverksamhet Protokoll, diarieförda ärenden,

Miljö- och hälsoskydd Protokoll, diarieförda ärenden,



Sökingångar i arkiven

Arkivförteckning, diarium, dokumenthanteringsplan och nämndprotokoll utgör de viktigaste sökingångarna i nämndens centrala förvaltningsarkiv.

För skolor utgör arkivförteckning, diarium och dokumenthanteringsplan de viktigaste ingångarna.

För sjukhem är arkivförteckning och dokumenthanteringsplan de viktigaste ingångarna.

Arkiv hos myndigheten

Hos myndigheten förvaras stadsdelsnämndens arkiv från den interimistiska perioden 1996-01-01 - 1996-12-31 samt stadsdelsnämndens/centrala stadsdelsförvaltningens arkiv från den 1 januari 1997. Nämndens handlingar från 1996 är integrerade med stadsdelsnämndens arkiv.

Nämndens huvudarkiv finns på Karlavägen 104.

Inom stadsdelen finns följande enheter som förvarar arkiv från sina respektive verksamheter:

Skolor
Sjukhem.

Förvaring hos arkivmyndigheten

Hos arkivmyndigheten (Stadsarkivet) förvaras

Centrala förvaltningens avställda socialtjänstakter (personakter) av följande kategorier:

A:akter som bevaras för framtida forskning (födda dag 5, 15 och 25). Dessa levereras till arkivmyndigheten 5 år efter det att senaste anteckning infördes i akten.

B:akter som bevaras av rättssäkerhetsskäl (adoption, faderskap och placering). Dessa levereras till arkivmyndigheten året efter det att barnet fyllt 18 år.

Gallringsregler

Gallringsregler för allmänna handlingar framgår av de olika dokumenthanteringsplaner som finns för stadsdelen:

Stadsdelsnämndens centrala förvaltning
Skolor
Sjukhem

Sekretess

Vanligen förekommande sekretessregler enligt sekretesslagen för stadsdelsnämnden är

6 kap 2 § upphandlingsärenden,
7 kap 4 § socialtjänstakter,
7 kap 9 § skolans elevvårdshandlingar,
7 kap 11 § personalhandlingar,

Arkivansvar

Stadsdelsdirektören fattade beslut om arkivorganisation 1997-04-22. Beslut anmäldes i stadsdelsnämnden 1997-05-15. Organisationen består av arkivansvarig (nämnd-sekreteraren) och arkivhandläggare (registratorn). På varje avdelning/enhet/verksamhet finns arkivredogörare utsedda (Bil. 2).


Anne-Marie Hemphälä
arkivansvarig
Allmän anmärkningPersonakter enligt SoL och LSS som levererats till stadsarkivet redovisas under referensnummer SE/SSA/1940.

Stadsdelsnämnd 10 (710)

Tillgänglighet

SekretessDelvis

Kontroll

Skapad2018-03-19 10:44:47
Senast ändrad2024-05-23 16:01:46

Nyheter

den 1 juli 2025
400 000 nya sidor i vårt AI-sök
I april lanserade vi helt nya möjligheter för anvä...


den 30 juni 2025
Nya poster i 1930 års folkräkningsdatabas
Nu har vi uppdaterat folkräkningsdatabasen för år ...


Tidigare nyheter