Torsdagen den 15 maj, klockan 11.00–11.30 och 16.30–22.00, pågår underhållsarbete på webbplatsen. Sökning, bildvisning och andra funktioner påverkas.
Efter en systemuppdatering saknas viss funktionalitet i bildvisaren. Vi arbetar med att åtgärda problemet så fort som möjligt.
bild
Arkiv

Jämtfrakts ekonomiska förening


Grunddata

ReferenskodSE/ÖLA/12010
Länk till postenhttps://sok.riksarkivet.se/arkiv/drLhUFT8rH6cxG02H087k3
Omfång
3,7 Hyllmeter  (Hylla 323.)
80 Volymer 
0,09 Hyllmeter  (Hylla 365.)
ArkivinstitutionRiksarkivet i Östersund (depå: Skattehuset)
Arkivbildare/upphov
Jämtfrakts ekonomiska förening (Arkivbildare)

Innehåll och historik

Innehåll
JÄMTFRAKTS EKONOMISKA FÖRENING - HISTORIK

Jämtfrakts ekonomiska förening i Östersund bildades vid en extra föreningsstämma den 19 maj 1967. Lits-Stuguns Lastbilscentral och Östersunds Åkericentral slogs samman varvid den nya föreningen kom att bestå av närmare 100 medlemsföretag med 150 enheter i bilar och maskiner. Den första styrelsen bestod av Folke Edman, Lillsjöhögen (ordf.), Kurt Jonsson, Östersund (vice ordf.), Gunnar Otterfalk, Östersund, Jöns Olof Jönsson, Lorås, Rune Carlsson, Lit, Stig Persson, Stugun, Lars Carlsson, Östersund, Per Olof Jonsson, Gravbränna och Nisse Andersson, Östersund.

Chef och verkställande direktör blev Erik Persson, Lit, tidigare anställd vid Indalsälvens Regleringsförening. Kontoret som den första tiden låg i Lit flyttade i november 1967 till Östersund.

Efter denna sammanslagning inleddes en ny föreningsstruktur inom åkeribranschen genom att man slöt sig samman i allt större enheter på flera platser i landet. De åkeriföretag som gjorde detta insåg att marknaden skulle kräva stötte enheter med flera bilar och maskiner och med en mer affärsmässig uppbyggnad, som skulle svara mot befraktarnas krav. På virkes-
transportsidan kom den kravet tidigt. Jämtfrakt har tillsammans med befraktrarna byggt upp ett väl fungerande virkestransportsystem. Genom de samlade resurserna har garanti kunnat skapas för att avverkade virkeskvantiteter verkligen lämnat skogen som planerat.

Under perioden 1967-1972 skedde inga nya sammanslagningar och tiden brukades till utbyggnad av administration och marknadsanpassning. Entreprenadsidan ökade allt mer genom att föreningen kunde ställa upp med ökade resurser. En av föreningens målsättningar var att söka skapa så många fasta åtaganden som möjligt för medlemmarnas bilar och maskiner. Många åtaganden genomfördes i samarbete med andra lastbilscentraler. Det var framförallt Västjämtlands Lastbilscentral, som på grund av turismsatsningen, började ge abetstillfällen i större omfattning. Eftersom gränserna mellan de två enheterna var mycket flytande kom diskussionen upp om ett mer organiserat samarbete. Efter ett års diskussioner var man framme vid en sammanslagning den första januari 1973. Samtidigt skedde sammanslagningen med Brunflo Lastbilscentral.

För kund- och medlemskontakter placerades lokalkontor i Järpen, Bräcke och Hammerdal. Senare drogs kontoret i Bräcke in medans Hammerdalskontoret flyttats till Strömsund. Den 1 maj 1973 flyttade Jämtfrakt in i en egen kontorsfastighet på Hagvägen 10 i Östersund. Personalstyrkan på huvudkontoret har bestått av cirka 30 personer.

Efter sammanslagningarna kom Jämtfrakt att ha 160-170 medlemmar med 300 lastbilar och cirka 250 maskiner och specialfordon. På virkestransportsidan har vissa vintrar bilar hyrts in från hela landet för att klara åtagandena.

För snabbare service på bilarna byggdes Östersunds Lastbilsservice under 1970-talet med Jämtfrakt som delägare.

Jämtfrakts ekonomiska förening ombildades 1995-01-01 till aktiebolag.

Historiken bygger på ett manuskript av John Tyve.

Tillgänglighet

SekretessNej

Kontroll

Skapad1998-09-23 00:00:00
Senast ändrad2023-03-07 10:28:04

Nyheter

den 23 april 2025
Nya sökbara namn i folkräkningsdatabasen
Folkräkningsdatabasen för år 1930 har uppdaterats ...


den 22 april 2025
Källor till judarnas historia i Sverige nu digitalt tillgänglig
Den judiska minoriteten har en lång historisk närv...


Tidigare nyheter