bild
Serie

HANDLINGAR ORDNADE EFTER ÄMNE

Vägförvaltningens i Norrbottens län arkiv 1944-1978

 Serier (35 st)

ReferenskodTitelAnmärkning 
F IKorrespondens enligt D/D-planD/d-planen för åren 1944-1963 (benämnd rubriklista) ingår i volym 1,
d/d-planen för åren 1964-1978 (benämnd verksamhetsregister) ingår i volym D II a:2.

För åren 1944-1969 ingår i denna serie huvudsakligen inkommande handlingar, de utgående kan via diariets datumangivelser (serierna C I a, C I b1 och C I b2) återfinns i serie B I.

Diarieförd korrespondens kan även ingå i de övriga F-serierna.

Observera en något vacklande praxis rörande diarieklasser på tresiffernivån.

Volym 88 har utgått pga omförtecknande.

Fr. o. m. 1979, se Vägförvaltningens i Norrbottens läns arkiv 1979-1991, serie F 1.

Diarie(klass)nummer:
 
F II aPersondossiéerSerien avser avgången personal 1944-1976.

Handlingar rörande anställd personal 1977 och avgången personal 1977-1978 har överförts till Vägförvaltningens i Norrbottens läns arkiv 1979-1991, serie F 2 A.

Volymerna 1-20 avser pensionerade arbetare(ej strikt alfabetisk ordning).
Volymerna 22-30 avser pensionerade tjänstemän (ej strikt alfabetisk ordning).
 
F II bKollektivavtalIngen särskild serie har förts.
Se dock diarieklass 16 för åren 1944-1963 och diarieklass 23 för åren 1964-1978.
 
F II cArbetarskyddIngen särskild serie har förts.
Se dock diarieklass 7 för åren 1944-1963 och diarieklass 27 för åren 1964-1978.
 
F II dOlycksfall i arbetetIngen särskild serie har förts.
Se dock diarieklass 125 för åren 1944-1963 och diarieklass 227 för åren 1964-1978.
Märk även att diarieklass 125 särredovisas i det kronologiska diariet (serie C I a) åren 1949-1963.
 
F III aFastighetshandlingarSerien innehåller även handlingar övertagna från Vägförvaltningens föregångare.
Samtliga handlingar har överförts till Vägförvaltningens i Norrbottens län arkiv 1979-1991, serie F 6.
 
F III bVägmarkshandlingarSerien innehåller även handlingar från Vägförvaltningens föregångare.
Samtliga handlingar har överförts till Vägförvaltningens i Norrbottens län arkiv 1979-1991, serie F 4 BC.
 
F III cKontrakt angående grustag och dyliktVolymerna 2-19 innehåller huvudsakligen entreprenadkontrakt rörande såväl underhålls- som förbättringsarbeten och byggande. 
F IVSkadestånd och andra juridiska och kamerala ärendenIngen särskild serie har förts.
Se dock diarieklasserna 145 och 200 för åren 1944-1963 och diarieklass 04 för åren 1964-1978.
 
F V aDriftvärnKontrakt rörande driftvärn gallras efter vägförvaltningens bedömande, jämlikt ecklesiastikdepartementets ämbetsskrivelse den 20 mars 1953 till riksarkivet angående gallring av vissa handlingar ur Väg- och vattenbyggnadsverkets arkiv.

1944-1978 inaktuella kontrakt har utgallrats och aktuella kontrakt har överförts till Vägförvaltningens i Norrbottens län arkiv 1979-1991, serie F U 2. 1.

Ingen särskild serie för korrespondens rörande driftvärn har förts. Se dock diarieklass nr 81 för åren 1944-1963 och diarieklass 053 för åren 1964-1978.
 
F V bCivilförsvarIngen särskild serie har förts.
Se dock diarieklass 215 för åren 1944-1963 och diarieklass 05 för åren 1964-1978.
 
F VIVägnätet, intagning till och indragning från allmänt underhållIngen särskild serie har förts.
Se dock diarieklasserna 86 och 87 för åren 1944-1964 och diarieklass 346 för åren 1964-1978.
Se vidare serierna F VIII a och F VIII b2.
 
F VII aInvesteringsplanerSpridda år.
Samtliga handlingar har överförts till Vägförvaltningens i Norrbottens län arkiv 1979-1991, serie F 4 A.
 
F VII bFlerårsplanerSpridda år.
Samtliga handlingar överförda till Vägförvaltningens i Norrbottens län arkiv 1979-1991, serie F 4 A.
Se även diarieklass 31 för åren 1964-1979.
 
F VIII aVägbyggnaderSerien innehåller i princip handlingar rörande vägbyggnader åren 1944-1978. Avgränsningen i tid gör inte anspråk på exakthet, vilket har sin grund i det förhållandet att ett vägbyggnadsföretag betraktas som ett "ärende" som kan handläggas (projektering/byggande/garantibesiktning/tvister etc) under många års tid. Tidsgränserna är vidare oklara av det skälet att arkivets vägbyggnadsserie stundtals fungerat som ett allmänt vägarkiv där ändringar och tillägg förekommit. Tyvärr finns normalt inga tidsangivelser alls i förteckningen. Indirekt kan dock gränsen före-efter 1964 klargöras; se nedan om företagsnummer.

Märk vidare en oklar och vacklande praxis vad gäller broar. Se därom anmärkning till serie F VIII b2 (Broar och färjor byggda 1944-1978).

År 1964 infördes nytt system rörande företagsregistering/numrering nämligen företagsnumret, ibland kallat objektnumret. Företagsnumret består av tre delar. För det första en länsbeteckning (här alltid BD för Norrbottens län), för det andra ett löpnummer, där de 999 första reserverades för översiktliga utredningsplaner, nr 1000-1999 reserverade för äldre avslutade i tidigare flerårsplaner numrerade vägbyggnadsföretag, och nr 2000-9999 var avsedda för fr o m 1964 projekterande eller under byggnad varande vägbyggnadsföretag. Tanken var alltså att detta företagsnumreringsystem även skulle användas retroaktivt. Så kom dock icke att ske. För det tredje skulle företagsnumret innehålla uppgift om vägnummer.

Tillämpningen av anvisningarna i samband med företagsnumeringssystemet har varit mycket fri. Utredningsplanerna har inte registrerats enligt anvisningarna, den retroaktiva numeringen av äldre vägbyggnadsföretag har inte alls gjorts.

Så småningom producerades en lista över vägbyggnadsförtagen fr o m omkring 1964-65, men den levde en mycket undanskymd tillvaro, och arkivets vägbyggnadsserie kopplades inte alls till den, utan den kom snarast att byggas upp efter "läsa-på-rygg-etikett-i-vägnummer-ordning-principen" där det utvecklades en mycket vacklande praxis rörande vad som skulle noteras på etiketterna. I samband med byggande av nya sträckningar av gamla vägar (med etablerade vägnummer) och i samband med vägnummerförändringar har ansatser till uppdateringar av och till gjorts, men det har icke kunnat klargöras när och i vad mån sådana uppdateringar gjorts. Den på detta sätt uppkomna ordningen i arkivserien har i huvudsak behållits.

Då det ej kunnat klargöras vilket eller vilka års vägnummer som tillämpats har - för denna förteckning - 1991 års vägnummerkarta tagits som bas. Valet av detta betingas av önskemålet att få ett för hela vägförvaltningen, både 1944-1978 och 1979-1991 års arkiv, enhetligt system.

Förteckningen till denna serie (F VIII a) består av två delar, en vägnummerförteckning enligt 1991 års vägnummerkarta med sidhänvisningar till förteckningen andra del, en volymförteckning.
Vid sökning i denna arkivserie bör man alltså först identifiera det vägnummer som gällde år 1991 och med ledning av vägnummerförteckningens sidhänvisningar till volymförteckningen kan volymnummer erhållas.
(För vägnummerförteckning, se bilaga "Sökregister till F VIII a".)

Ett antal under åren 1944-1978 byggda vägar var år 1991 ej allmänna vägar utan förändrades till kommunala gator, eller indragits från allmänt underhåll. Se sid 21 i vägnummerförteckningen rörande dessa.
Merparten av de under perioden byggda ödebygdsvägarna var år 1991 allmänna vägar och redovisas normalt bland de övriga allmänna vägarna utan särmarkering. Ett antal av dessa har dock indragits från allmänt underhåll och var 1991 enskilda vägar.

Som framgår av arkivbildningsplanen finns ej särskilda serier för utrednings- respektive lokaliseringsplaner utan dessa har - i förekommande fall - betraktats som en del av företaget, och återfinnes, utan anteckning därom, bland företagsakterna. Ett antal - främst stora originalritningar - har dock förvarats separat och ingår nu i volymerna 291-295.

Volymerna 281 - 290 innehåller även huvudsak stora originalritningar. Merparten av dessa ritningar rör dock vägbyggnadsföretag från tiden efter 1964 och är således åsatta företagsnummer. Hänvisningar till dessa finns i vägnummerförteckningen, men i volymförteckningen finns endast uppgift om företagsnummer.

Volymförteckningen (enligt bilaga "Sökregister till F VIII a") består av fyra kolummer. De två i den högra marginalen indikerar volymnummer respektive - i förekommande fall - mappnummer inom volymen. Den mittersra kolumnen innehåller uppgifter om företagets benämning. Smärre avvikelser från företagets officiella benämning kan förekomma och även avvikelser från det ovan-nedan nämnda sökregister. I volymförteckningens vänstra marginal finns uppgifter om vägnummer samt - i förekommande fall - företagsnummer. Vägnummerindikeringen kan se ut på två olika sätt. En nummerangivelse rätt och slätt resp. en nummerangivelse inom hakparantes, och det är till dessa som vägnummerförteckningen hänvisar till enligt följande.
De vägnummer som noterats (utan hakparantes) utgörs av de nr som angivits på kartongen/pärmen då här redovisat ordnings- och förteckningsarbete påpbörjades. (Det behöver inte vara det vägnummer som gällde då vägen byggdes utan är i många fall ett resultat av något uppdateringsprojekt. Flera här förtecknade företag är ju initierade eller byggda under den tid då vägarna inte alls hade några nummer.) Om detta nummer inte, på nästa rad, åtföljs av ett nummer inom hakparantes, gäller det för år 1991 och är således det som vägnummerförteckningen hänvisar till. Om vägnumret (utan hakparantes) åtföljs av ett nummer inom hakparantes är det senare ett tillägg som gjorts vid ordnings- och förteckningsarbetet och det grundar sig på 1991 års vägnummerkarta och det är således hakparentsnumret som vägnummerförteckningen hänvisar till. I en del fall finns inget nummer inom hakparantesen utan noteringen "komm" eller "indr" vilket indikerat att vägen år 1991 var en kommunal gata resp. indragen från allmänt underhåll och utgör då vanligtvis en enskild väg. Sidhänvisningar till volymförteckningen rörande dessa finns i vägnummerförteckningen på sid 21. Sammanfattningsvis kan sägas att i första hand gäller hakparentesnummer och, om sådant saknas, nummer "rätt och slätt".
Märk att då det gäller utrednings- och lokaliseringsplanerna (volymerna 291:1-295:8) och de stora originalritningarna (volymerna 281:1-290:5) gäller att hakparentesnumren satts efter vägnummerindikeringen som ingår i företagsnumret. Den ovan nämnda hierarkin mellan de två typerna av vägnummer gäller självfallet även här.

Volym 124 har utgått.

Se även bilagan "Sökregister till F VIII a".

Volymanmärkningen avser: gammalt vägnr, (1991 års vägnr), företagsnummer, sträcka/benämning samt mapp nr.
 
F VIII b1Broar och färjor byggda före 1944Det framgår omedelbart att seriens namn "Broar och färjor byggda före 1944" inte alls korresponderar mot arkivets namn "Vägförvaltningens i Norbottens län arkiv 1944-1978". Detta har sin grund i det förhållandet att i vägförvaltningens arkiv har det kommit att ingå en hel del handlingar som ingått i dess föregångares skilda arkiv. Bakgrunden torde vara följande.
Ur de dossier (som troligtvis en gång funnits) som upprättats i samband med väghållningsdistriktens (1894-1936) och vägdistriktens (1937-1943) väg- och brobyggnadsföretag har brobyggnadsritningar samt ytterligare ett antal handlingar plockats ut och lagts till en särskild serie. Denna serie har av tradition benämts "Vägingenjörens broarkiv" och den har kommit att ingå i vägförvaltningens arkiv. (Det bör vidare nämnas att åtskilliga handlingar rörande dessa broar kvarligger i väghållningsdistriktens, vägdistriktens och i vägingenjörens arkiv men där på ett sådant sätt att de endast med stor möda kan återfinnas.)

Seriens namn är "Broar och färjor byggda före 1944" och den utgör en underavdelning till F VIII "Projektering och byggande" vilket ger vid handen att serien endast innehåller byggnadshandlingar. "Byggnadshandlingar" är dock knappast en väldefinierad kategori och det måste konstateras att även andra typer av handlingar ingår i denna serie, vilket delvis synes ha fungerat som ett allmänt broarkiv. I ett antal fall - och då det gäller rivna eller på annat sätt utrengerade broar - innehåller serien endast broliggaren (serie D VI b) utplockade handlingar.

Serien är ordnade i broliggarnummerordning. Broliggarnumret består av en länsbeteckning (här alltid BD för Norrbottens län), ett vägnummer (det har icke kunnat klargöras vilket års vägnummer som legat till grund för beteckningarna och i vad mån de uppdaterats vid förändringar men troligtvis kan en vägnummerkarta från slutet av 1970-talet tjäna som hjälpmedel) samt ett löpnummer för varje bro på de skilda vägnumren. I förteckningen anges vidare brons namn i klartext och det innehåller normalt namn på det vatten den går över.

Förteckningens sista kolumn indikerar volymnummer i serie F VIII b1 i Vägförvaltningens i Norrbottens län arkiv 1944-1978 och den näst sista kolumnen indikerar mappnummer, som löper genom hela serien och som härrör från ett tidigare ordningsarbete.

Se vidare anmärkningar till serie F VIII b2.

Seriens innehåll kan vidare med fördel sökas via kartbok B i Vägförvaltningens i Norrbottens län arkiv 1979-1991, volym J 1:2.

Se även bilaga "Sökregister till F VIII b1".
 
F VIII b2Broar och färjor byggda 1944-1978Rörande förhållandena före 1944, se anmärkning till serie F VIII b1.

Denna serie (F VIII b2) innehåller i princip handlingar rörande broar byggda åren 1944-1978. Handlingarna har lagts i broliggarnummerordning och den ordningen består. Broliggarnumret utgörs av en länsbeteckning (här alltid BD för Norrbottens län), ett vägnummer (se nedan) samt ett löpnummer.

Serien omfattar i princip hela perioden 1944-1978 och den utgör en underavdelning till F VIII "Projektering och byggande" och den heter "Broar och färjor byggda 1944-1978" vilket ger vid handen att det är fråga om just byggnadshandlingar. "Byggnadshandlingar" är dock knappast ett väldefinierat begrepp och i praktiken synes serien som sådan ha fungerat som ett allmänt och föränderligt broarkiv.

Omkring 1964-1965 infördes en ny princip rörande handläggningen och arkiveringen av byggnadsföretagen. I arkivaliskt hänseende skulle hela företaget betraktas och arkiveras som en sammanhållen enhet - ibland benämnt "objektet" och ibland "företaget". Hela företaget eller objektet skulle alltså arkiveras som ett "ärende" även om där ingick flera ärenden, t ex projektering, upphandling, geotekniska undersökningar, vattendom, byggande och tvister m m. Ibland synes denna princip ha tillämpats retroaktivt, ibland inte alls, vilket innebär att det ibland kan vara förenat med svårigheter att återfinna en specifik handling.
Vacklande praxis kombinerat med gränsdragningsproblem i samband med handläggning av brobyggnaderna har lett till att arkivbildningsplanens och arkivförteckningens i princip knivskarpa gräns mellan serierna F VIII a (vägbyggnader) och F VIII b2 (brobyggnader) inte helt kunnat upprätthållas. I en del fall ingår brobyggnaderna i sin helhet i vägbyggnadsserien, ibland endast vissa handlingar. Vid ordnadet och förtecknandet av detta arkiv har det varit en vägledande princip att göra så få omflyttningar som möjligt och att i görligaste mån förteckna handlingarna på den plats och i den serie där de påträffats.

Ovan nämndes att serien (F VIII b2) är ordnad efter broliggarnummer och att vägnumret är en väsentlig del i detta. Det har icke kunnat klargöras hur långt fram i tiden vägnummerförändringar har beaktas och med vilken konsekvens de har uppdateras. Därför har här, liksom på flera andra ställen i vägförvaltningens arkiv, år 1991 tagits som bas för att 1991 års vägnummerkarta och vägnummerförteckning ska kunna användas vid sökning i detta arkiv.

Förteckningen till serie F VIII b2 består således av en vägnummerlista (sid 1-21) för år 1991 och en volymförteckning (sid 1-36) (se bilaga "Sökregister till F VIII b2"). Vid sökning efter handlingar rörande en viss bro bör man således börja med att identifiera det vägnummer som gällde år 1991 och därefter konsultera vägnummerförteckningen, i vars högra marginals sidnummer i volymförteckningen noteras.
I volymförteckningens vänstra marginal har broliggarnummer noterats. Med anledning av detta och kartbok B i Vägförvaltningens i Norrbottens län arkiv 1979-1991, volym J 1:2 kan åtskilliga broar återfinnas, dock med reservation för vägnummer- och broliggarnummerförändringar.

Märk vidare att viss överlappning mellan serierna F VIII b1 och F VIII b2. I en del fall kan det vara fråga om en gammal resp. en ny bro, men handlingar rörande en och samma bro kan ingå i båda serierna.
Märk även - som ovan framhållits - att bro (byggnads) handlingar även kan ingå i väg (byggnads) serien F VIII a.

Se även serie D VI b, (Liggare över allmänna vägar broar m m) Broliggare.

Se även bilaga "Sökregister till F VIII b2".
 
F VIII cGaragen och övriga byggnaderSamtliga handlingar har överförts till Vägförvaltningens i Norrbottens län arkiv 1979-1991, serie F 4 C. 
F VIII dVatten- och avloppsföretag Tiden avser ca 1945-1960.

Kommuner:
 
F VIII eFiskehamnar 
F VIII fSandsilos 
F VIII gDiknings- och torrläggningsföretag samt starkströmsledningar och en skjutbanaSerien i vägnummerordning, spridda år. 
F XI aTrafikräkningarSerien, med undantag av nedan upptagna specialräkningar, har utgallrats jämlikt riksarkivets gallringsbeslut nr 626 av den 20 april 1978.

Se vidare diarieklass 172 för åren 1944-1963 och diarieklass 306 för åren 1964-1978.
Handlingar rörande trafikräkningar kan även ingå i företagsakterna i serierna F VIII a och F VIII b2 samt F XV a.
 
F XI bVägtrafikolyckorVolymerna 1 - 16 ordnade efter landsfiskaldistrikt.

Vmo = Vägmästareområde
 
F XII aBroinspektionerVolymerna 1-7 innehåller protokoll över hel- och årsinspektioner.

Se även diarieklass 85 för åren 1944-1963 och diarieklass 59 för åren 1964-1978.
Se även serierna F VIII b1 och F VIII b2.
 
F XII bHandlingar rörande mjölkbord, busshållplatser o dyl 
F XIIIStäder och stadsliknade samhällen, som är väghållareIngen särskild serie har förts.
Se diarieklass 90 för åren 1964-1978.
 
F XIV aRegion-, general-, stads- och byggnadsplaner o dyl.Innehåller även korrespondens och andra handlingar rörande planering.

Åren är ungefärliga.

För åren 1944-1963, se även diarieklass 76 (generalplaner), 134 (regionplaner) och 149 (stadsplaner).
För åren 1964-1978, se även diarieklass 351 (region- general- och trafikledsplaner), 352 (stadsplaner) och 353 (byggnadsplaner).
 
F XIV bHandlingar rörande byggnadsförbudÅren är ungefärliga.

Se även diarieklasserna 33 och 34 för åren 1944-1963 och diarieklass 375 för åren 1964-1978.

Till serien finns även kartor och ritningar, volymerna 10:1-11:9, i vägnummerordning.
 
F XIV cHandlingar rörande utfartsförbud och utfartsregleringarIngen särskild serie har förts.

Handlingar rörande utfartsförbud och utfartsregleringar ingår i vissa företagsakter i serie F VIII a samt, för åren 1964-1978, i diarieklasserna 355 och 356.

I nedan redovisade volymer, ingår endast kartor och ritningar.
 
F XV aVäg- och brobyggnadsföretag å enskilda vägarSamtliga handlingar 1944-1978 har överförts till Vägförvaltningens i Norrbottens län arkiv 1979-1991, serie F 9 B. 
F XV bEnskilda vägar med underhållsbidrag1944-1978 utgallringsbara handlingar har utgallras jämlikt ecklesiastikdepartementets ämbetsskrivelse den 20 mars 1953 till riksarkivet angående utgallring av vissa handlingar ur Väg- och vattenbyggnadsverkets arkiv.

Handlingar rörande indragna, återtagna och avstyrkta underhållsvägar har överförts till Vägförvaltningens i Norrbottens län arkiv 1979-1991, serie F 9 D.

Handlingar rörande vägar med underhållsbidrag (1978-12-31) har överförts till Vägförvaltningens i Norrbottens län arkiv 1979-1991, serie F 9 C.
 
F XV cÖvriga handlingar rörande enskilda vägar (kartor, ritningar mm)Samtliga handlingar 1944-1978 har överförts till Vägförvaltningens i Norrbottens län arkiv 1979-1991, serie F 9 C. 
F XVIHandlingar angående färjor 
F XVIIHandlingar tillhörande vägstationen i Arjeplog 

Nyheter

den 1 juli 2025
400 000 nya sidor i vårt AI-sök
I april lanserade vi helt nya möjligheter för anvä...


den 30 juni 2025
Nya poster i 1930 års folkräkningsdatabas
Nu har vi uppdaterat folkräkningsdatabasen för år ...


Tidigare nyheter