Efter en systemuppdatering saknas viss funktionalitet i bildvisaren. Vi arbetar med att åtgärda problemet så fort som möjligt.
bild
Arkiv

Statens Bostadsnämnd


Grunddata

ReferenskodSE/RA/420681
Länk till postenhttps://sok.riksarkivet.se/arkiv/JHhhbJ2xB4UHIntO1FPur0
ExtraID420681
Omfång
1,2 Hyllmeter  (-)
Datering
2002 – 2005  (Tidsomfång)
ArkivinstitutionRiksarkivet i Stockholm/Täby (depå: Arninge)

Innehåll och historik

Innehåll
Statens Bostadsnämnd 2002 - 2005


Arkivbeskrivning



1 Myndighetens arbetsuppgifter

Statens Bostadsnämnd (SBN) inrättades den 1 augusti 2002. Nämnden har till uppgift att träffa avtal med kommuner om villkoren för statligt stöd till omstrukturering av kommunala bostadsföretag och för avlösen
av kommunala borgensåtaganden till förmån för bostadsrättsföreningar.

SBN svarar vidare för uppföljning och utvärdering av träffade avtal. SBN har i denna del även tagit över
den tidigare Bostadsdelegationens arbetsuppgifter.

Närmare bestämmelser om stödet och om nämnden finns i förordningen (2002:664) om statligt stöd för
vissa kommunala åtaganden för boendet. Nämndens verksamhet regleras genom förordningen (2002:669)
med instruktion för Statens Bostadsnämnd. Bestämmelser om nämndens verksamhet meddelas öven i regleringsbrev.

Målet för stödverksamheten är att ge de kommunala bostadsföretagen långsiktigt hållbara ekonomiska förutsättningar för en kostnadseffektiv bostadsförvaltning som är anpassad till den förväntade befolk-
ningsutvecklingen. På grundval av ansökningar från enskilda kommuner och uppgifter om företagens ekonomiska förhållanden analyserar nämnden behovet av insatser för att rekonstruera eller strukturera
om verksamheten i det kommunägda bostadsföretaget. Motsvarande görs i fråga om bostadsrättsför-
eningar med kommunal borgen. Behovet av stöd till kommunen för dess åtaganden prövas i första hand
mot kommunens egen förmåga att klara av de samlade insatser som kommunen åtar sig enligt avtalet
mellan staten och kommunen. Stöd i form av bidrag lämnas om kommunens ekonomiska insatser i samband med dessa åtgärder medför en alltför tung börda för kommunen och i den mån annat stöd inte är tillräckligt.

Till grund för arbetet tar SBN in uppgifter om bostadsföretaget och dess fastigheter samt om kommunen
och kommunkoncernen. Materialet består till stor del av tryckta föreskrifter såsom årsredovisningar, budget
och plan, men även av uppgifter som sammanställs särskilt för beredningen av den aktuella ansökningen.
Exempel på vilka uppgifter som regelmässigt tas in i varje enskilt ärende lämnas i Bilaga 1 Begäran om komplettering av kommunens ansökan om stöd för sina bostadsåtaganden.


2 Organisationen

Nämnden har en ordförande och fyra ledamöter. Nämndens kansli leds av en kanslichef. Nämndens ordförande är vidare förordnad av utföra förhandlingsuppgifter för nämnden.

SBN har träffat avtal med Statens Bostadskreditnämnd (BKN) som innebär att BKN mot ersättning
svarar för personal- och ekonomiadminstrativt arbete åt SBN.

Myndighetens revisorer utses av Riksrevisionen.



3 Sambandet mellan arbetsuppgifter och viktigare typer av handlingar


Verksamhet

Stödverksamhet


Handlingstyp

Ansökningar
Styrelsehandlingar
Protokoll
Beslutsskrivelser
Fastighets- och bolagsuppgifter
Budgetmaterial, årsredovisningar och annan ekonomisk dokumentation
från kommuner, landsting och bostadsrättsföreningar
Utdrag ur kommunala protokoll
Avtal


Uppföljning av avtal

Rapporter enligt avtal
Årsredovisningar och delårsrapporter


Administration

Protokoll
Diarium och skrivelser
Budgetunderlag, rapporter och årsredovisningar


IT-verksamhet

Hemsidor



4 Sökingångar i myndighetens arkiv

Arkivförteckning och diarium.



5 Inskränkningar i tillgängligheten genom sekretess

Särskilda sekretessbestämmelser för nämndens verksamhet finns inte.


6 Gallringsregler

Myndigheten tillämpar Riksarkivets generella gallringsbestämmelser i RA-FS 1991:6 för handlingar
av tillfällig eller ringa betydelse.



7 Arkiv som myndigheten förvarar

Hos Statens Bostadsnämnd förvaras arkivet från föregångaren Bostadsdelegationen (RA-MS 2003:67)
samt arkivet från Organisationskommittén för inrättandet av en nämnd för stöd till omstrukturering av
kommunala bostadsföretag (Fi 2002:04).





































Bilaga 1
2003-10-00


Namns kommun


Komplettering av uppgifter i ansökan om stöd för kommunens bostadsåtaganden

Namns kommun har med skrivelse den 00 december 2002 anhållit om stöd för sina bostadsåtaganden.

För att SBN:s kansli skall kunna bereda ansökningen ber vi er om nedanstående uppgifter om kommunen, bostadsföretaget och de bostadsrättsföreningar som omfattas av kommunens borgensåtaganden. Om ni redan har sänt oss någon eller några av de uppgifter som efterfrågas behöver ni dock inte göra det en gång till.



Om kommunen

Vi behöver ha tillgång till följande uppgifter:

o Årsredovisning för åren 1998 och senare samt delårsbokslut och prognoser för tiden efter senaste
årsbokslut.
o En detalredogörelse för de extraordinära posterna i boksluten för åren 1998 till 2002 och även i
förekommande fall i delårsbokslut under 2003.
o Verbal förklaring över eventuella avvikelser från budget avseende år 2002.
o Uppgifter om tillskott till bostadsföretaget åren 1998-2002 och om eventuella budgeterade eller
beslutade tillskott till bostadsföretaget för tiden därefter.
o Budget för vart och ett av åren 1998 till 2004 och i samband därmed framtagna planer för efterföljande
2-årsperiod.
o Budgetförutsättningar för år 2004 ff - bl.a. befolkningsprognos.
o Uppgift om kommunens befolkning och flyttningar enligt bifogade Excelfil (befolkningsprog.mall).
o En generell beskrivning av budgetprocessen.
o Specifika uppgifter om budgetprocessen för år 2004 - t.ex. besparingsbeting för viss verksamhet
- gärna i form av anvisningar för budget- och verksamhetsplaneringen.
o Redogörelse för eventuella avvikelser mellan ramar och fastställd budget för år 2004.
o Skatter och bidrag för åren 2003-2006 enligt Bilaga 1 från Kommunförbundets cirkulär 2003:26.
Tillför gärna egna kommentarer och beräkningar.
o I förekommande fall kopia på Kommunförbundets modell "Skatter och bidrag".
o Senaste årsredovisning från kommunala bolag som genererar mer betydande värden.
o En förteckning över kommunes borgensåtaganden för andra än egna företag och en riskbedömning
av dessa åtaganden.
o Namn och telefonnummer för den kontaktperson som vid behov kan lämna kompletterande upplysningar.






Om bostadsföretaget

o Årsredovisningar för åren 1997 och senare samt eventuella delårsbokslut och prognoser för tiden efter
senaste årsbokslut.
o Fastighets- och bolagsuppgifter för bostadsföretaget enligt bifogade formulär med tillhörande förklaringar.
Formulären finns tillgängliga även i digital form. Observera att fastighetsuppgifter skall vara per fastighet
eller fastighetsområde. Åtskillnad bör göras mellan hus som används för ordinärt boende och andra hus.
o En sammanställning över utvecklingen av antalet outhyrda lägenheter i bostadsföretaget under de senaste
24 månaderna.
o Om kommunen äger och förvaltar bostäder i annan form än genom bostadsföretaget lämnas motsvarande
uppgifter även om dessa bostäder.
o Av kommunen fastställda direktiv till företaget.
o Namn och telefonnummer för den kontaktperson som vid behov kan lämna kompletterande upplysningar.

o Om följande inte framgår av materialet från bostadsföretaget enligt ovan, ber vi er komplettera med
uppgifter om
o Genomsnittliga hyror för bostäder åren 1997-2003.
o Kostnader för drift och underhåll, faktiska och prognostiserade, för åren 2002-2005.
Med kostnader för drift och underhåll avses samtliga kostnader i företaget exklusive räntor,
tomträttsavgäld, avskrivningar och fastighetsskatt.
o Totala antalet bostadslägenheter (inklusive eventuella kallställda lägenheter) och antalet
vakanta lägenheter per 31/12 åren 1997-2002.
o Ytor för bostäder respektive lokaler per 31/12 åren 1997-2002.



Om bostadsrättsföreningar med kommunal borgen

o Årsredovisningar för åren 1999-2002.
o Prognos över utfallet 2003.
o En aktuell låneförteckning med angivande av långivare, kapitalskuld, räntesats och bindningstid för
respektive förenings lån.
o En sammanställning över utvecklingen av antalet oplacerade och outhyrda lägenheter under de senaste
24 månaderna.
o Namn och telefonnummer för den eller de kontaktpersoner som vid behov kan lämnas kompletterande
upplysningar.


Bifoga gärna en förteckning över de dokument ni skickar till oss.


Med vänliga hälsningar


Urban Zetterquist

Kontroll

Skapad2006-06-28 00:00:00
Senast ändrad2010-10-26 08:18:34

Nyheter

den 23 april 2025
Nya sökbara namn i folkräkningsdatabasen
Folkräkningsdatabasen för år 1930 har uppdaterats ...


den 22 april 2025
Källor till judarnas historia i Sverige nu digitalt tillgänglig
Den judiska minoriteten har en lång historisk närv...


Tidigare nyheter