bild
Arkiv

Olofskolan


Grunddata

ReferenskodSE/SSA/1424
Länk till postenhttps://sok.riksarkivet.se/arkiv/iUnP2V9Qa4IwY9WzwEzNzT
Omfång
1,1 Hyllmeter 
Datering
1927 – 1941  (Tidsomfång)
ArkivinstitutionStockholms stadsarkiv (depå: Kungsklippan)
Arkivbildare/upphov
Stockholms Folkskoledirektion, 1862 – 1958 (Arkivbildare)
Kategori: Kommunal myndighet

Innehåll och historik

Innehåll
Olofskolan 1927-1941

Arkitekten Carl Malmsten hade en dröm. Han ville starta
en skola efter nya sunda riktlinjer. Han ville skapa en
levande skola med utgångspunkt från barnens intressen, låta deras verksamhetslust ta sig uttryck i skapande arbete, och inte som dåtidens undervisning tvinga in barnen i redan förutbestämda tankemönster.
Carl Malmsten var redan tidigt förkämpe för en natur-
ligare slöjdundervisning i skolan; som möbeldesigner visste han mycket väl att man måste skapa utifrån mate-
rialets egna, inneboende möjligheter och inte påtvinga det sin egen vision. Därför är det inte heller under-
ligt att han tillämpade samma tankegångar på levande individer när han tillsammans med läraren Per Sundberg
1927 startade Olofskolan.
I riktlinjer för skolans arbete kan man läsa: "Olof-
skolan vill lära sina elever arbeta intensivt, själv-
ständigt, målmedvetet. "samt" Skolan tillför barnet den
för varje åldersgrupp naturliga psykiska och fysiska
`arbetsnäringen`". I praktiken innebar detta att under-
visningen var anpassad till de olika åldersstadierna så
att kunskaperna till en början lektes fram och först senare tillfördes genom läroböcker.
Under förskolestadiet och de två första skolåren till-
ämpades montessorimetoden. Därefter, när man började använda läroböcker, tillämpades koncentrationsläsning,
det vill säga att ämnena lästes periodvis i "block" på så sätt att eleverna aldrig hade mer än tre teoretiska
ämnen per dag.
Stor hänsyn togs också till den enskilda individen och
klasserna delades i arbetsgrupper där deltagarna befann
sig i samma utvecklingsfas. På så sätt kunde undervis-
ningen vara mer individualiserad än i den stora massa som en klass utgör.
Praktiskt arbete tillmättes också stor betydelse i Olofskolan: slöjd, teckning och liknande fick stort ut-
rymme i undervisningen. Dessa ämnen integrerades också med de övriga, så fick eleverna till exempel göra egna läro-
böcker och arbetsböcker långt upp i klasserna.
I fjortonårsåldern kunde eleverna välja inriktning be-
roende på vad de ville göra i framtiden. En teoretisk -
praktisk linje och en studielinje fanns som alternativ,
den sistnämnda var till för elever som ville ta studentexamen.

Efter Olofskolans nedläggning 1941 förvarades arkiv-
handlingarna av Carl Malmsten och hans efterlevande.
Detta kom så småningom till Skolmuséets kännedom och 1992 förtecknades Olofskolans arkiv efter det allmänna
arkiv schemat av Skolförvaltningens huvudarkiv.

Arkivet innehåller inga protokoll, skrivelser eller diarier. Till största delen består det av elevernas arbetsböcker och fotografier. Handlingar rörande skolans historia innehåller dock en hel del material om
och av arkitekten, sedermera professorn, Carl Malmsten;
främst rör det sig om kataloger från utställningar av hans egna verk och där han utvecklar sina kreativa och
pedagogiska ideér, men även utställningar ordnade av honom själv finns representerade, till exempel som den i Nationalmuseum 1944 kallad Från barkbåt till eget hem.
Arkivbildarhistorik
Stockholms Folkskoledirektion
Här återfinns Överlärardistikten
Ordning & strukturArkivnr: SSA/12109

Förteckning 1424

Förteckning över Olofskolans arkiv
Allmän anmärkningOlovsskolan

Tillgänglighet

SekretessNej

Kontroll

Senast ändrad2025-08-11 13:36:36

Nyheter

den 15 oktober 2025
Riksarkivet presenterade nya skolpaket på De Svenska Historiedagarna
Den 10–12 oktober deltog Riksarkivet på De Svenska...


den 12 september 2025
Riksarkivet lanserar utbildningsmaterial för gymnasiet
För att stärka samarbetet med skolor och underlätt...


Tidigare nyheter