Beställ med eget användarkonto

Observera att den här digitala tjänsten än så länge gäller enbart läsesalen vid Liljeholmskajen på Stockholms stadsarkiv.

Om du beställer via din egen dator i läsesalen måste du logga in med eget användarkonto. Se närmare anvisningar nedan.

Så här gör du en digital beställning med eget användarkonto:

  1. Skapa konto och logga in
  2. Söka fram arkivmaterial
  3. Kontrollera din beställning
  4. Din beställning kontrolleras
  5. Ta del av det beställda materialet i läsesal
     

1. Skapa konto och logga in

  • När du befinner dig hemma eller på annan plats utanför läsesalen börjar du med att skapa ett användarkonto till Riksarkivets digitala tjänster. Ett användarkonto skapar du i Riksarkivets webbutik  genom att klicka på Logga in (hittas längst upp till höger på den sidan), välj Skapa ett konto. Fyll i din e-postadress och välj ett användarnamn och lösenord, klicka på Skapa konto. Bekräfta registreringen av kontot via den aktiveringslänk som skickas till den angivna e-postadressen. Logga därefter in i Nationell Arkivdatabas (NAD).
    Observera att man för närvarande inte får något felmeddelande om man försöker skapa ett nytt användarkonto med samma e-postadress som finns knuten till ett annat användarkonto.
  • Om du redan har ett användarkonto till Riksarkivets digitala tjänster, d.v.s. Digitala forskarsalen eller webbutiken, loggar du in med ditt användarkonto i Nationell Arkivdatabas (NAD).
  • Har du glömt ditt användarnamn eller lösenord klickar du på Logga in och väljer Glömt lösenordet? Ange ditt användarnamn eller din e-postadress så skickas en återställningskod till den e-postadress som finns registrerad på kontot.
  • När du loggar in med ditt eget användarkonto kan du beställa material till de läsesalar som infört digital beställning till läsesal. Du kan dock inte beställa material från en läsesal till en annan.
  • Om du vill vara anonym när du beställer material till läsesalen måste du göra din beställning från en besöksdator i läsesalen.
     

2. Söka fram arkivmaterial

  • Börja din beställning genom att söka fram det arkiv du är intresserad av i Nationell Arkivdatabas (NAD).
  • Klicka på det material du vill se. Knappen Läsesal dyker upp för material som du kan beställa till läsesal. Observera att arkivmaterial kan vara förtecknat på olika nivåer, vilket innebär att knappen Läsesal dyker upp på olika nivåer i arkivförteckningen. Gå till vyn på vänster sida av skärmen och klicka på plus-tecknen för att se samtliga nivåer.
  • För att begränsa din sökning av arkivmaterial till en viss arkivinstitution, t.ex. Stockholms stadsarkiv kan du välja arkivinstitutionens namn i fältet Förvarande institution. Om en arkivinstitution har fler läsesalar kan du inte söka fram material till enbart en viss läsesal.
  • När du klickar på knappen Läsesal så flyttas din beställning till kundkorgen uppe till höger på sidan.
  • Klicka på kundkorgen uppe till höger när du är klar för att kontrollera beställningen.
  • Du kan beställa maximalt fem enheter per beställning.
     

3. Kontrollera din beställning

  • Om du har beställt material som inte är förtecknat på volymnivå så behöver du komplettera beställningen med volymnummer eller en närmare beskrivning av det material du vill beställa. Om du inte har kompletterande uppgifter kan du skriva "Vet ej".
  • Du kan radera en rad i beställningen genom att klicka på papperskorgen i slutet av raden.
  • Om du inte hittar det du vill beställa i Nationell Arkivdatabas (NAD) kan du försöka beskriva det med egna ord i rutan Fritext-beställning. Där kan du också ange annat som kan vara bra för personalen i läsesalen att veta inför ditt besök. Observera att svarstiden är längre vid beställningar som skickas in via rutan Fritext-beställning. Det kostar inget att beställa material till läsesal, men för mera omfattande eftersökningar kan det tillkomma kostnader. Information om eventuella kostnader meddelas alltid till beställaren.
  • Ange vilket datum du vill besöka läsesalen genom att välja ett datum i kalendern.
  • Du kan radera hela beställningen genom att klicka på knappen Radera nere till vänster.
  • Avsluta din beställning genom att klicka på knappen Skicka. På en ny sida får du omgående en bekräftelse på din beställning. Du får även e-post om att din beställning är mottagen och handläggs av personal i läsesalen.
     

4. Din beställning kontrolleras

  • Oavsett om din beställning blir godkänd, behöver kompletteras eller avslås så hör personal i läsesalen av sig till dig via e-post.
  • Observera att du måste vänta in ytterligare ett meddelande som visar om din beställning är godkänd eller om personalen behöver få kontakt med dig för att få fler upplysningar för att kunna handlägga din beställning så fort som möjligt.
  • Om du vill ha kontakt med personal i läsesalen så kan du helt enkelt svara på e-post du får från läsesalen.
  • I vissa fall tar det längre tid att kontrollera din beställning, t.ex. om din beställning är oprecis.
  • Om det material du har beställt är sekretessbelagt måste vi göra en sekretessbedömning. Du måste då invänta e-post med meddelande om att sekretessprövningen är gjord och att du kan besöka läsesalen och ta del av det beställda materialet.
  • I vissa fall kan du få avslag på din beställning, t.ex. om det material du har beställt är på konservering.
  • Du kan läsa mera om din rätt att ta del av arkivhandlingar på Riksarkivets webbsida
     

5. Ta del av det beställda materialet i läsesal

  • När din beställning är godkänd får du e-post med meddelande om att du är välkommen att besöka läsesalen. Om du inte kommer angiven dag så makuleras din beställning och materialet går tillbaka till arkivet.
  • Du behöver uppge ordernummer för att kunna ta del av det beställda arkivmaterialet.
  • Om det material du har beställt omfattas av sekretess eller är tillståndsbelagt måste du identifiera dig för att få ta del av materialet.