Agda Anna Maria Enwall (f. Mayer)

Född:1860-12-23 – Sankt Laurentii församling, Östergötlands län
Död:1942-06-17 – Engelbrekts församling, Stockholms län

Skådespelare


Band 13 (1950), sida 781.

Meriter

2. Agda Anna Maria Enwall, född Mayer, f. 23 dec. 1860 i Söderköping, d. 17 juni 1942 i Stockholm (Engelbr.). Föräldrar: skådespelaren Charles May och skådespelerskan Augusta Mitander. Anställd vid Knut Tivanders sällskap 1872, hos Thérèse Elfforss 1875–77, 1878–82 och 1887–88, vid Nya, senare Stora, teatern i Göteborg 1877–78 och 1883–85, hos Albert Ranft 1885–86 och 1892–98, vid Svenska teatern i Helsingfors 1886–87, hos William Engelbrecht 1888–89, hos Axel Collin 1889–90, hos Hjalmar Selander 1890–92.

G. 14 juni 1898 i Stockholm (Hedv. El.) m. Frans Gustaf Enwall (E. 1).

Biografi

Som tolvåring började Agda Mayer, skådespelarbarn som hon sin teaterbana vid Knut Tivanders sällskap. Uppmärksammad för sina dramatiska anlag redan vid debuten uppträdde hon de första åren i småroller i operett- och lustspelsrepertoaren och spelade bl. a. våren 1878 på Nya Teatern i Göteborg Fanny Wilmers i F. Hedbergs »Advokaten Kniving». Från hennes år vid fru Elfforss' sällskap märkas särskilt Sigrid Stålarm i J. Wecksells »Daniel Hjort», en verklighetstrogen bild av en högättad dam från 1500-talet, Dagny i Ibsens »Härmännen på Helgeland», Denise i Dumas fils' likabenämnda skådespel, Sigrid i F. Hedbergs »Bröllopet på Ulfåsa», en behagfull och intagande gestalt, Abigaél i Molbechs »Ambrosius», Ofelia i »Hamlet» och Perdita i »En vintersaga». I de båda sistnämnda Shakespearerollerna kunde man konstatera hennes strävan till ett självständigt rollgrepp efter eget lynne och temperament, medan hon som Ibsens hjältinna knappast nådde upp till en stilriktig tolkning. Lyckligt tecknade trofasta och uppoffrande kvinnogestalter utformade hon som Dora i Sardous likabenämnda skådespel, Malin Sture i P. Hedbergs »Kung Martha», Anna Hjelm i Heibergs »Kung Midas» och Desdemona i Shakespeares »Othello». En särplats i raden av dessa fint modellerade scengestalter intar hennes Cordelia i Shakespeares »Kung Lear», som hon spelade mot den berömde italienske skådespelaren Ernesto Rossi under dennes svenska turné våren 1886.

Vid Axel Collins sällskap (1889—90) skapade Agda M. några av sina mest markanta scengestalter från en senare period, nämligen Messalina i Wilbrandts skådespel »Arria och Messalina», Henriette av Frankrike i dramatiseringen efter Dumas' »De tre musketörerna» och Thérèse Raquin i Zolas skådespel med samma namn. I de båda förstnämnda rollerna förstod hon att forma sin apparition på ett ovanligt illusoriskt sätt; i synnerhet var hennes drottning Henriette ett renässansporträtt, som stigit ur ramen. I den påfrestande rollen Thérèse Raquin höll E. sig fjärran från överdrifter och divalater. Stark inlevelse och framför allt naturlighet behärskade helt hennes framställning.

När Albert Ranft gjorde sin märkliga debutsäsong i Stockholm sommaren 1892 på Djurgårdsteatern, var Agda M. bland de främsta krafterna på spinnsidan. Under de sex år hon sedan tillhörde Ranfts olika teaterföretag fick hon försöka sig på åtskilliga krävande uppgifter inom det äldre karaktärsfacket, såsom fru Inger Trolle i det romantiska sagospelet »Ljungby horn» och fru Wolff i K. Michaelsons »Ett ungkarlshem». – Efter sitt giftermål 1898 med Frans Enwall (E. 1) drog hon sig tillbaka till privatlivet. Agda M. har ofta, kanske med en viss överdrift, kallats vår sista romantiska skådespelerska.

Författare

Arne Lindenbaum.



Sök i Nationella Arkivdatabasen

Källor och litteratur

Källor: Hedv. Eleonora förs:s i Stockholm vigselbok 189S. Engelbrekts förs:s i Stockholm dödbok 1942. – Dagspressen, förf:s personliga minnen och anteckningar.



Hänvisa till den här artikeln

Bäst är förstås om man kan göra en hänvisning till den tryckta versionen. Om man vill hänvisa till webbversionen måste man göra en länk till aktuell sida så att det är tydligt att det är webbversionen man hänvisar till. Ett exempel på en hänvisning till denna artikeln är:
Agda Anna Maria Enwall (f. Mayer), https://sok.riksarkivet.se/sbl/artikel/16212, Svenskt biografiskt lexikon (art av Arne Lindenbaum.), hämtad 2019-02-17.

Du kan också hänvisa till den här artikeln med hjälp av dess unika URN-nummer som är: urn:sbl:16212
URN står för Uniform Resource Name och är en logisk identifierare för denna artikel, till skillnad från dess länk, som är en fysisk identifierare. Det betyder att en hänvisning till artikelns URN alltid kommer att vara giltig, oavsett framtida förändringar av denna webbsida.
En sådan hänvisning kan se ut på följande sätt:
Agda Anna Maria Enwall (f. Mayer), urn:sbl:16212, Svenskt biografiskt lexikon (art av Arne Lindenbaum.), hämtad 2019-02-17.

Rättelser

Skicka gärna in en rättelse på denna artikel om du hittar något fel. Observera dock att endast regelrätta faktafel samt inläsningsfel korrigeras. Några strykningar/tillägg eller andra ändringar i databasen kan inte göras, då den endast är en kopia av originalet (den tryckta utgåvan) och därför måste spegla detta.

Din e-postadress (frivillig uppgift): 
Vad heter Sveriges huvudstad? (förhindrar spam): 
Riksarkivet Utgivare: Svenskt biografiskt lexikon E-post: sbl[snabel-a]riksarkivet.se